Studentenprotest

21-01-2011 12:26 378 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie kan er vandaag nog meer niet bij zijn op het Malieveld?

Ik had er graag bij willen zijn, maar heb helaas begin volgende week nog een tentamen. En je zou toch maar studievertraging oplopen... Hoop dat het protest toch een groot succes wordt!
@Ishetdanechtzomoeilijk ,Doe niet zo raar, dat is een kwestie van uitschrijven bij je instelling en stopzetten van je stufi. Heeft mijn zus destijds ook gedaan en was een fluitje van een cent. Het opnieuw oppakken was even wat geregel vanwege vernieuwd curriculum, maar is gewoon goed gegaan.

Hartstikke leuk voor je zus, maar jou zus had dan waarschijnlijk geen prestatiebeurs. Wat inhoud dat, zodra je stopt met een opleiding je de gehele prestatiebeurs die je over de afgelopen studietijd hebt ontvangen zal moeten terugbetalen.

& zomaar weer even inschrijven gaat ook niet bij elke instelling.
Ik vind het onbehoorlijk dat studenten gaan staken.

De Nederlandse regering komt geld tekort en het lijkt me niet meer dan redelijk dat elk ministerie iets bijdraagt. Het ministerie van onderwijs doet relatief zeer weinig.

Nu kan een student gratis en voor niets op kosten van de staat 50% langer doen over de studie dan gepland. En daarvoor gaan de studenten de straat op en demonstreren?

Het slaat nergens op, sorry. Als je meer dan 50% tijd nodig hebt om een studie af te ronden, dan moet je jezelf afvragen of je wel de juiste persoon bent om te studeren.

Iedereen merkt de crisis en het moet ergens vandaan komen. Ik vind dit een zeer redelijk middel om de begroting op orde te krijgen.
Rik, wat vind je van de landstudeerdersboete en het feit dat deze met terugwerkendekracht wordt ingevoerd?
quote:Hartstikke leuk voor je zus, maar jou zus had dan waarschijnlijk geen prestatiebeurs. Wat inhoud dat, zodra je stopt met een opleiding je de gehele prestatiebeurs die je over de afgelopen studietijd hebt ontvangen zal moeten terugbetalen.Jawel hoor. Maar je krijgt van de IB 10 jaar om je prestatiebeurs om te zetten in een gift, remember? (en aangezien ze gewoon haar diploma heeft gehaald binnen die 10 jaar, geen schuld)
Plops,

Ik begrijp die regel. Uit ervaring blijkt dat de Nederlandse student veel en veel te lang over hun studie doen. Ik zie niet in waarom de Nederlandse overheid die jaren moet betalen. Het ligt aan de instelling van de student. Het is dan ook grappig om te zien dat op de scholen waar men meer eisen stelt (bijv minimaal een 4 voor een tentamen om recht te hebben op herkansing) dat de prestaties van de studenten omhoog gaan. Studenten hebben gewoon een schop onder hun kont nodig.

Bovendien, je mag langstuderen, alleen je betaalt het zelf. En mocht je geen geld hebben dan kun je een vriendelijke financiering afsluiten.

Ik zie het probleem niet.
quote:Rik78 schreef op 30 januari 2011 @ 16:12:

Ik vind het onbehoorlijk dat studenten gaan staken.

De Nederlandse regering komt geld tekort en het lijkt me niet meer dan redelijk dat elk ministerie iets bijdraagt. Het ministerie van onderwijs doet relatief zeer weinig.

Nu kan een student gratis en voor niets op kosten van de staat 50% langer doen over de studie dan gepland. En daarvoor gaan de studenten de straat op en demonstreren?

Het slaat nergens op, sorry. Als je meer dan 50% tijd nodig hebt om een studie af te ronden, dan moet je jezelf afvragen of je wel de juiste persoon bent om te studeren.

Iedereen merkt de crisis en het moet ergens vandaan komen. Ik vind dit een zeer redelijk middel om de begroting op orde te krijgen.

Hartstikke fijn Rik. Ben je bekend met het studentenleven? Heb je zelf gestudeerd? Ken je studenten? Waar baseer jij je mening op?

Ik begeleid studenten tijdens hun economie-gerelateerde universitaire opleiding. Dit om aan te geven waar ik mijn mening op baseer. Als 18-jarige studenten hun opleiding nominaal doorlopen, is het erg lastig voor ze om werk te vinden (op niveau en gerelateerd aan opleiding uiteraard). Omdat ze a. erg jong zin om als, bijvoorbeeld, consultant aan de slag te gaan. b. weinig tot geen werkervaring opgedaan hebben. Studenten die met open armen worden ontvangen door de grote 4 zijn studenten die 25+ zijn, stage(s) hebben gelopen, bestuurswerk hebben gedaan en buitenlandervaring hebben. En uiteraard met goede cijfers hun master(s) hebben afgerond. Met minder word je niet eens uitgenodigd voor de informatiedagen.

Nu, als je de capaciteiten hebt én de financiele mogelijkheden is het mogelijk om aan al deze dingen te voldoen. Financiële mogelijkheden omdat je geheid studievertraging oploopt en je dus na 4 jaar geen stufi meer krijgt. (vanaf 1-9-2011 na 3 jaar)

Wat ik het moeilijkste vind aan de bezuinigingen in het hoger onderwijs is dat studenten die geen 'rijke' achtergrond hebben, het niet tot die groep zullen schoppen die bij de grote 4 gaan werken. Omdat deze studenten bijvoorbeeld relatief veel moeten werken naast hun studie. Omdat deze studenten (en hun ouders) huiverig tegenover (veel) geld lenen staan. Omdat deze studenten eerder geneigd zullen zijn om zo snel mogelijk af te studeren. Althans, dat is mijn ervaring (niet gestoeld op cijfers, helaas). Ondanks dat ze de capaciteiten hebben om het ver te schoppen, staat hun achtergrond en de finaciele druk waar ze onder staan hen in de weg van een bredere ontwikkeling dan alleen de cognitieve en kennisgerichte ontwikkeling. Alleen met kennis kom je er tegenwoordig niet meer, je hebt ook een hoop vaardigheden nodig die je alleen door die extra-curriculaire activiteiten kunt opdoen. In de collegezaal leer je dat namelijk niet...

En dan ga ik in het bovenstaande alleen nog maar uit van een situatie waarin de student volledig naar zijn of haar kunnen kan presteren. Maar in het studentenleven blijkt vaak het 'echte' leven al binnen te sluipen. Studenten worden ziek, een ouder overlijdt, etc etc. Helaas hier geen zorgverlof of ziektewet. En wordt er in de nieuwe regeling ook geen rekening gehouden met dergelijke persoonlijke omstandigheden die vrijwel onmogelijk niet tot studievertraging leiden.
Friezin, de student krijgt 50% meer tijd dan nodig volledig betaald door de overheid. Dus dan kunnen ouders overlijden of eens een minder jaar hebben. 2 zelfs.

Iedereen kan ervaring in het buitenland opdoen. Ga lekker in Denemarken studeren bijvoorbeeld , dat is ook nog gratis. Of je gaat in het buitenland werken. Werken? Ja werken. Je hoeft toch niet meteen als senior consultant aan de slag? Dan heb je alle tijd en gelegenheid om je persoonlijkheid te verrijken.

Een student economie snapt ook wel dat het geld kost om te studeren en dat de overheid dat niet eindeloos kan betalen. In de huidige nieuwe regeling zijn er zeer royale mogelijkheden om te studeren.

Oh je vroeg naar mijn bron, ben ff gaan googlen voor je. Alsjeblieft.

http://opinie.volkskrant. ... angstuderen_goede_prikkel
50% meer tijd dan nodig??

-> mogelijkheid tot 1 jaar extra bij 3-jarige bachelor, 1 jaar extra bij 1 jarige master en 1 jaar extra bij 2-jarige master?

volledig betaald??

-> natuurlijk niet. studenten betalen ook nog steeds gewoon collegegeld en er zijn er maar enkelen die op alleen hun stufi kunnen rondkomen.

Denemarken??

-> ja dat is lekker... als jij als nl'er er maar niet voor hoeft te betalen is het wel zo praktisch dat we onze studenten op deense kosten studeren? Of wat bedoel je eigenlijk te zeggen?

Werken... ik post vooral om te vertellen dat ik het zo ontzettend eens ben met de analyse van Friezin. Ook ik begeleid studenten tijdens hun opleiding (klinische psychologie) en ook in dit vakgebied is het praktisch onmogelijk om direct na je afstuderen een baan te vinden, zéker als je nog maar 22 bent.

Het is in de afgelopen jaren al meer en meer gebruikelijk geworden dat net afgestudeerden onbetaalde stages gaan lopen om werkervaring op te doen. Let wel, deze mensen zijn dus al afgestudeerd, krijgen uiteraard ook geen stufi meer, willen graag aan de slag op het gebied waarvoor ze de juiste papieren hebben... maar worden simpelweg niet aangenomen waardoor ze er mee instemmen om onbetaald werkervaring op te doen, terwijl ze moeten leven van andere bijbaantjes. Dit is zo krom en is al realiteit.

Zelf ben ik AiO, en ik en mijn mede-aio's moeten de toekomst van de nederlandse wetenschap 'zijn'. Wanneer ik om mij heen kijk zijn er echt maar héél weinig aio's die op hun 22e al begonnen zijn. Wat zegt dat?

De situatie die Friezin schetst voor het economische wereldje geldt ook voor de geestelijke gezondheidszorg en de academia: die studenten die langer studeerden maar meer 'dingen ernaast' hebben gedaan worden veel eerder aangenomen dan die studenten die braaf keihard gewerkt hebben en op hun 22e met hun bul klaar staan om de arbeidsmarkt te bestormen.

Dit is een kromme situatie en ik zou dat graag anders zien natuurlijk. Maar... de langstudeerboete lijkt mij een heilloze weg toe om deze problemen (kortstudeerders worden niet aangenomen, langstudeerders wel) aan te pakken. Daarbovenop komt de 6000 euro boete die de universiteiten voor iedere langstudeerder moeten gaan betalen... waarmee het risico op creatieve in-holland achtige trajecten best wel reeel wordt, dat zullen hopelijk uitwassen blijven, maar verschraling van het onderwijs tbv het terugdringen van langstudie lijkt onvermijdelijk. Tot slot vind ik het alleszins unfair om deze maatregelen met terugwerkende kracht te laten gelden voor de huidige studenten.
Zenliba,

Ik begrijp je frustratie maar er staat niemand jou in de weg om lang te studeren? Als je zelf geen financiele middelen zou hebben dan kun je een zeer goedkope financiering bij de overheid afsluiten die je na jouw 8 of 10 of 12 jarige studie gaat terugbetalen als je een baan hebt. Met het salaris wat je dan gaat verdienen is dat peanuts. Mocht je nog steeds geen baan hebben dan hoef je het niet terug te betalen.

Natuurlijk reageren mensen zoals jij als het hun geld gaat kosten, ik begrijp dat ook wel. De overheid heeft een tekort door de crisis en het is in het landsbelang dat we snel weer een gezonde financiele situatie hebben. Dan moet je ergens gaan snijden en dit lijkt mij een zeer redelijke oplossing.
Rik, je vergeet de helft van mijn vraag te beantwoorden...een heel belangrijk deel zelfs. Wat vind jij van het feit dat de boete met terugwerkende kracht wordt ingevoerd en waarom vind je dat?
quote:Rik78 schreef op 30 januari 2011 @ 21:50:

Zenliba,

Ik begrijp je frustratie maar er staat niemand jou in de weg om lang te studeren? Als je zelf geen financiele middelen zou hebben dan kun je een zeer goedkope financiering bij de overheid afsluiten die je na jouw 8 of 10 of 12 jarige studie gaat terugbetalen als je een baan hebt. Met het salaris wat je dan gaat verdienen is dat peanuts. Mocht je nog steeds geen baan hebben dan hoef je het niet terug te betalen.

Natuurlijk reageren mensen zoals jij als het hun geld gaat kosten, ik begrijp dat ook wel. De overheid heeft een tekort door de crisis en het is in het landsbelang dat we snel weer een gezonde financiele situatie hebben. Dan moet je ergens gaan snijden en dit lijkt mij een zeer redelijke oplossing.

Nou Rik, ik weet dat ik een lange post schreef maar je had hem wel iets beter kunnen lezen voordat je deze reactie postte.

Ik ben AIO. Dit is 'de volgende stap' in een wetenschappelijke carriere, ná je afstuderen. Ik héb gelukkig zeven jaar kunnen studeren (inclusief een jaar ziekte en een jaar bestuur) en ik heb idd zo'n 30 000 euro schuld tegen het reuze coulante (...) rente percentage van 4,17 %.

Wat ik wél schreef is dat ik en mijn collega-aio's de toekomst van de nederlandse wetenschap (behoren te) zijn, immers: zonder te promoveren, een aio-schap, kom je niet ver in de wetenschap. Daarnaast schreef ik dat er, tegengesteld aan wat men misschien zou verwachten, maar bizar weinig aio's op hun 22e al beginnen. Een vlekkeloze carriere vwo-wo wordt blijkbaar niet heel hoog gewaardeerd als het gaat om 'belofte als wetenschappelijk talent'.

Over het terugbetalen van mijn studieschuld met het salaris dat ik nu, na mijn afstuderen verdien: ik mag niet klagen, maar peanuts is een groot woord. Bovendien gaan de bezuinigingen verder dan alleen de boete voor de langstudeerders, ook de universiteiten worden beboet (6000 euro per langstudeerder) en de financiering van onderzoek vanuit de aardgasbaten vallen weg (FES-gelden). Dit betekent voor mij persoonlijk dat de kans dat ik, na mijn vier-jarig promotietraject, in de wetenschap kan blijven werken waarschijnlijk veel kleiner wordt. Vanuit mijn persoonlijk perspectief is dat jammer (maar ik ben vastberaden 'het toch te halen') maar ook vanuit een breder perspectief is het kennis- en kapitaalvernietiging. De geplande bezuinigingen staan haaks op het voornemen Nederland tot de top-5 van de kenniseconomieen te laten behoren.

Deel van mijn werk is ook het begeleiden van master studenten klinische psychologie bij het schrijven van hun thesis en daarover schreef ik dat het zo opvallend en zo krom is dat 22-jarige afgestudeerden grotendeels onbetaald werkervaring moeten opdoen voordat ze voor een 'echte baan' worden aangenomen.
Plops, ik vind het ook redelijk want de overheid heeft nu geld nodig en niet in 2016. Verder zijn veel maatregelen die pet direct ingaan. Neem als voorbeeld BPM regulaties of motor rijtuigen belasting.
Zeniiba, mijn post was geschreven in algemene zin, niet specifiek op jouw situatie. Immers, jij hebt al gestudeerd. Mijn excuses als dat zo overkwam.

Verder vind ik dat je het allemaal nogal dramatiseert. Feitelijk verandert er helemaal niets. Het enige verschil is dat er een grotere bijdrage verlangt wordt van de student, zowel qua inzet als financiële middelen.

Ik zie niet in waarom jouw (nu persoonlijk bedoeld) afnemen in de wetenschappelijke wereld? En dat je ziet als kennis en kapitaal vernietiging? Waar baseer je dat op?

Ik vind het ook krom dat die studenten onbetaald moeten werken maar komt dat niet omdat de overheid dat steeds betaald hebben en de ziekenhuizen dachten: als de overheid betaalt, waarom zouden wij betalen? Misschien is dit ook wel een ommekeer in hun manier van denken?

Verder is het natuurlijk heel makkelijk om verongelijkt te gaan doen en je kan het er niet mee eens zijn maar jij als zeer hoog opgeleide snapt ook wel dat deze maatregelen noodzakelijk zijn.
quote:Rik78 schreef op 31 januari 2011 @ 07:14:

Plops, ik vind het ook redelijk want de overheid heeft nu geld nodig en niet in 2016. Verder zijn veel maatregelen die pet direct ingaan. Neem als voorbeeld BPM regulaties of motor rijtuigen belasting.

Ok, motorrijbelasting gaat per direct in. Je hebt al een auto en bent nu pissig dat je dit moet gaan betalen. Had je dit geweten had je geen auto gekocht? Of in ieder geval niet in gereden?

Ik begrijp ook dat de overheid nu geld nodig heeft, maar de manier waarop ze bezuinigen in het onderwijs is kortzichtig en ongenuanceerd. De verschillende universiteiten hebben alternatieve plannen aangedragen bij de overheid waardoor er toch 350 miljoen kan worden bezuinigd, maar waar het resultaat van de bezuiniging niet zo destructief zijn voor het onderwijs en de |(zittende) studenten. Staatssecretaris Zijlstra kijkt er alleen niet naar.
Overigens, de goedkope financiering.... Ook ik heb een schuld van 30.000 euro tegen een rentepercentage van 4,17 % (Zeniiba, ook 'geluk' gehad in 2007... ) Concreet houdt dit in dat ik 200 euro per maand terugbetaal voor de komende 15 jaar. Helaas ben ik ziek geworden en kan ik niet fulltime werken. Ik ging er vanuit dat de DUO daar wel rekening mee zou houden, aangezien ze daar altijd mee schermen.

Helaas. Er wordt zeker rekening mee gehouden, maar ik verdien nog teveel om per maand minder te mogen aflossen. Op een loon van 1350 euro netto per maand, betaal ik dus 200 euro schuld terug. Wat overblijft is geen vetpot...
quote:Friezin71 schreef op 30 januari 2011 @ 20:12:

[...]

Hartstikke fijn Rik. Ben je bekend met het studentenleven? Heb je zelf gestudeerd? Ken je studenten? Waar baseer jij je mening op?

Ik begeleid studenten tijdens hun economie-gerelateerde universitaire opleiding. Dit om aan te geven waar ik mijn mening op baseer. Als 18-jarige studenten hun opleiding nominaal doorlopen, is het erg lastig voor ze om werk te vinden (op niveau en gerelateerd aan opleiding uiteraard). Omdat ze a. erg jong zin om als, bijvoorbeeld, consultant aan de slag te gaan. b. weinig tot geen werkervaring opgedaan hebben. Studenten die met open armen worden ontvangen door de grote 4 zijn studenten die 25+ zijn, stage(s) hebben gelopen, bestuurswerk hebben gedaan en buitenlandervaring hebben. En uiteraard met goede cijfers hun master(s) hebben afgerond. Met minder word je niet eens uitgenodigd voor de informatiedagen.

Nu, als je de capaciteiten hebt én de financiele mogelijkheden is het mogelijk om aan al deze dingen te voldoen. Financiële mogelijkheden omdat je geheid studievertraging oploopt en je dus na 4 jaar geen stufi meer krijgt. (vanaf 1-9-2011 na 3 jaar)

Wat ik het moeilijkste vind aan de bezuinigingen in het hoger onderwijs is dat studenten die geen 'rijke' achtergrond hebben, het niet tot die groep zullen schoppen die bij de grote 4 gaan werken. Omdat deze studenten bijvoorbeeld relatief veel moeten werken naast hun studie. Omdat deze studenten (en hun ouders) huiverig tegenover (veel) geld lenen staan. Omdat deze studenten eerder geneigd zullen zijn om zo snel mogelijk af te studeren. Althans, dat is mijn ervaring (niet gestoeld op cijfers, helaas). Ondanks dat ze de capaciteiten hebben om het ver te schoppen, staat hun achtergrond en de finaciele druk waar ze onder staan hen in de weg van een bredere ontwikkeling dan alleen de cognitieve en kennisgerichte ontwikkeling. Alleen met kennis kom je er tegenwoordig niet meer, je hebt ook een hoop vaardigheden nodig die je alleen door die extra-curriculaire activiteiten kunt opdoen. In de collegezaal leer je dat namelijk niet...

En dan ga ik in het bovenstaande alleen nog maar uit van een situatie waarin de student volledig naar zijn of haar kunnen kan presteren. Maar in het studentenleven blijkt vaak het 'echte' leven al binnen te sluipen. Studenten worden ziek, een ouder overlijdt, etc etc. Helaas hier geen zorgverlof of ziektewet. En wordt er in de nieuwe regeling ook geen rekening gehouden met dergelijke persoonlijke omstandigheden die vrijwel onmogelijk niet tot studievertraging leiden.

Friezin, even op jouw verhaal over de big 4 terugkomende; ik heb zelf bij 2 van dergelijke kantoren gewerkt en ze vinden 22-jarigen juist heel interessant. Het zegt wel iets over je instelling als je nominaal je studie hebt gehaald en buitenland ervaringen hebt (een summercourse of een half jaar wat meetelt voor je studie) en bestuurservaring.

Deze bedrijven vinden alleen dat je het tegelijkertijd moet kunnen; en er niet langer over doen. Voor langstudeerders is buitenlandervaring en bestuurswerk een vereiste, zijn het tenminste niet de ergste luilakken ;)

Verder is je verhaal over "armere" studenten inderdaad niet gestoeld op cijfers, het raakt kant noch wal! Ik ken veel allochtone studenten die ondanks hun "armere" afkomst het heel ver hebben geschopt; maar dat komt door hun ambitie: studie nomiaal halen, 20 uur per week werken en bestuurswerk, kan menig NL student wat van leren.[/
Dubbel
quote:Friezin71 schreef op 31 januari 2011 @ 07:37:

Overigens, de goedkope financiering.... Ook ik heb een schuld van 30.000 euro tegen een rentepercentage van 4,17 % (Zeniiba, ook 'geluk' gehad in 2007... ) Concreet houdt dit in dat ik 200 euro per maand terugbetaal voor de komende 15 jaar. Helaas ben ik ziek geworden en kan ik niet fulltime werken. Ik ging er vanuit dat de DUO daar wel rekening mee zou houden, aangezien ze daar altijd mee schermen.

Helaas. Er wordt zeker rekening mee gehouden, maar ik verdien nog teveel om per maand minder te mogen aflossen. Op een loon van 1350 euro netto per maand, betaal ik dus 200 euro schuld terug. Wat overblijft is geen vetpot...

Friezin: vervelend.

Maar ga nu geen slachtoffer uithangen. Jij bent hoogopgeleid en verdient bakken met geld ten opzichte van Jan Modaal. En je hebt dat verdiend, laat daar geen misverstand over ontstaan.

Jij zegt 1.350 euro netto te verdienen , je bent 40 jaar en hoogopgeleid? Waar ging het mis in de onderhandelingen? Óf je verdient toch wel iets meer óf je bent zwaar onderbetaald.

Je hebt een schuld van 30.000 euro, maar dat is een investering voor je hele leven. Is dat veel geld? Absoluut gezien zeker zo maar relatief is het weinig geld.

Bovendien steekt niet elke student zich in de schulden, met werken en een beetje opletten tijdens de college's hoef je niet met een schuld te eindigen.

Ik wil er nu om wedden dat opeens het merendeel van de studenten hun studie wél op tijd af heeft met de nieuwe regeling. Zoals ik al met cijfers heb aangetoond, werkt dat al zo in bijvoorbeeld Leiden.
Rik,

Niet iedereen die studeerd of heeft gestudeerd krijgt ook een vet betaalde baan,daar werd dom genoeg vanuit gegaan,het is maar net of er werk is voor jou met jouw papieren.
quote:ronniemitchel schreef op 31 januari 2011 @ 10:33:

Rik,

Niet iedereen die studeerd of heeft gestudeerd krijgt ook een vet betaalde baan,daar werd dom genoeg vanuit gegaan,het is maar net of er werk is voor jou met jouw papieren.

Dan is het al helemaal erg als je extra lang over je studie hebt gedaan of hebt gelangstudeerd. En dan nog geen baan vinden? Moet de overheid dat dan allemaal maar blijven ophoesten.

Er zijn grenzen en binnen de huidige kaders zijn er uitstekende mogelijkheden om te studeren in Nederland. Daar hoef je echt niet rijk voor te zijn.
Wat Ronniemitchel zegt... Rik, je lijkt nogal uit te gaan van de lonen in het commerciele wereldje. Ik mag als AIO echt niet klagen, zeker niet ten opzichte van 'jan modaal' (wij beginnen op 2042 bruto in jaar 1, eindigen op 2612 in jaar 4 en maken daarna een sprong ALS we in de wetenschap kunnen blijven) maar bv de AIO salarissen zijn niet echt vergelijkbaar met wat een beetje starter in de commerciele wereld verdient. Had je al begrepen dat startende klinisch psychologen soms voor nop ( nou ja, reiskosten en een beetje) werken??

Jij stelt Rik, dat "het enige verschil is dat er een grotere bijdrage verlangt wordt van de student, zowel qua inzet als financiële middelen", maar zoals ik aangeef: ook de universiteiten worden beboet. Heb nog even opgezocht hoe het nu precies zit: de totale boete is 6000 euro per langstudeerder per jaar, deze wordt opgelegd aan de universiteit die 3000 euro daarvan mag/moet doorberekenen aan de student en 3000 euro moet de universiteit zelf opbrengen.

Hierin ligt, meen ik, het grote gevaar van creatieve afstudeer trajecten. Een student die niet op niveau presteert maar het wel kan, krijgt nu te horen dat ze maar wat langer moet studeren en een scriptie op niveau moet afleveren voordat hij/zij kan afstuderen. Als zo'n student de uni straks 3000 euro kost (bovenop de 3000 euro die hij/zij zelf moet ophoesten) wordt het wel behoorlijk aantrekkelijk om het minder goede werk 'toch maar' als voldoende te beoordelen. En wat te doen met een student die nog 1 vakje moet halen om nog wel op tijd af te kunnen studeren zodat de uni hier geen 3000 euro boete over hoeft te betalen... lijkt een 'vervangende opdracht' dan niet ineens best een goed idee? Ook al is het eigenlijk een slecht idee??

Met de kennis- en kapitaalvernietiging doel ik op het verminderde geld dat beschikbaar gaat zijn voor onderzoek, door een ander deel van de bezuinigingen (wegvallen aardgasbaten) en doordat uni's moeten bezuinigen om de langstudeerboetes te kunnen betalen. De kans dat er hierdoor minder onderzoek gedaan kan gaan worden is heel reëel. Er zullen bv minder banen zijn voor gepromoveerde jonge wetenschappers. In promovendi wordt fors geinvesteerd en als je ze daarna niet kan behouden voor de nederlandse wetenschap dan is dat 'dus' kennis- en kapitaalvernietiging. Kapitaalvernietiging ligt ook op de loer aan de beta-zijde van het spectrum waavoor de afgelopen jaren fors geinvesteerd is in campagnes om meer studenten deze studies te laten kiezen... beta studies hebben doorgaans een 2-jarige master en het imago "moeilijke studie". De voorgestelde maatregelen zullen het effect wat gesorteerd is met de kies-beta-campagnes vermoedelijk te niet doen. Ook kapitaalvernietiging dus.

Met de langstudeerboete aan de studenten an sich heb ik niet eens zo heel veel problemen, geloof me. Ik maak me zorgen over: (1) het boetedeel dat aan de universiteiten wordt opgelegd en wel effect dat gaat hebben op het onderwijsniveau, (2) de overige bezuinigingen op de universiteits/onderzoeksgelden en (3) het feit dat de boete aan de studenten met terugwerkende kracht ook geld voor diegenen die nu studeren. Over dat laatste maak ik met niet zozeer zorgen als wel boos, ik vind het reuze unfair.
quote:Rik78 schreef op 31 januari 2011 @ 08:43:

[...]

Ik wil er nu om wedden dat opeens het merendeel van de studenten hun studie wél op tijd af heeft met de nieuwe regeling. Zoals ik al met cijfers heb aangetoond, werkt dat al zo in bijvoorbeeld Leiden.

Heb maar een paar pagina's terug gezocht... maar ik kan niet vinden dat je ergens cijfers noemt?

Of bedoel je dat volkskrant blog dat je een paar reacties terug postte? Misschien moet je ook deze nog een keer goed doorlezen. De Leidse hoogleraren die dit schreven zijn inderdaad pro anti-langstudeer prikkels maar ze schrijven ook, wel heel genuanceerd, tégen de voorgestelde boetes voor de universiteiten te zijn (quote: "Dat zou een veel beter instrument zijn dan de voorgestelde boetes voor universiteiten, die in de plannen louter worden aangeslagen voor de gevolgen zonder de oorzaken aan te kunnen pakken.").

De Leidse universiteit steunde het studentenprotest volop, en heeft onder meer alle medewerkers opgeroepen om ook deel te nemen aan de manifestatie.

Als dit volkskrantartikel (of eigenlijk alleen de titel ervan: Boete langstuderen goede prikkel.) de basis is voor jouw mening in dezen dan moet je je misschien toch wat beter/verder informeren.
quote:zeniiba schreef op 31 januari 2011 @ 11:32:

Wat Ronniemitchel zegt... Rik, je lijkt nogal uit te gaan van de lonen in het commerciele wereldje. Ik mag als AIO echt niet klagen, zeker niet ten opzichte van 'jan modaal' (wij beginnen op 2042 bruto in jaar 1, eindigen op 2612 in jaar 4 en maken daarna een sprong ALS we in de wetenschap kunnen blijven) maar bv de AIO salarissen zijn niet echt vergelijkbaar met wat een beetje starter in de commerciele wereld verdient. Had je al begrepen dat startende klinisch psychologen soms voor nop ( nou ja, reiskosten en een beetje) werken??

Jij stelt Rik, dat "het enige verschil is dat er een grotere bijdrage verlangt wordt van de student, zowel qua inzet als financiële middelen", maar zoals ik aangeef: ook de universiteiten worden beboet. Heb nog even opgezocht hoe het nu precies zit: de totale boete is 6000 euro per langstudeerder per jaar, deze wordt opgelegd aan de universiteit die 3000 euro daarvan mag/moet doorberekenen aan de student en 3000 euro moet de universiteit zelf opbrengen.

Hierin ligt, meen ik, het grote gevaar van creatieve afstudeer trajecten. Een student die niet op niveau presteert maar het wel kan, krijgt nu te horen dat ze maar wat langer moet studeren en een scriptie op niveau moet afleveren voordat hij/zij kan afstuderen. Als zo'n student de uni straks 3000 euro kost (bovenop de 3000 euro die hij/zij zelf moet ophoesten) wordt het wel behoorlijk aantrekkelijk om het minder goede werk 'toch maar' als voldoende te beoordelen. En wat te doen met een student die nog 1 vakje moet halen om nog wel op tijd af te kunnen studeren zodat de uni hier geen 3000 euro boete over hoeft te betalen... lijkt een 'vervangende opdracht' dan niet ineens best een goed idee? Ook al is het eigenlijk een slecht idee??

Met de kennis- en kapitaalvernietiging doel ik op het verminderde geld dat beschikbaar gaat zijn voor onderzoek, door een ander deel van de bezuinigingen (wegvallen aardgasbaten) en doordat uni's moeten bezuinigen om de langstudeerboetes te kunnen betalen. De kans dat er hierdoor minder onderzoek gedaan kan gaan worden is heel reëel. Er zullen bv minder banen zijn voor gepromoveerde jonge wetenschappers. In promovendi wordt fors geinvesteerd en als je ze daarna niet kan behouden voor de nederlandse wetenschap dan is dat 'dus' kennis- en kapitaalvernietiging. Kapitaalvernietiging ligt ook op de loer aan de beta-zijde van het spectrum waavoor de afgelopen jaren fors geinvesteerd is in campagnes om meer studenten deze studies te laten kiezen... beta studies hebben doorgaans een 2-jarige master en het imago "moeilijke studie". De voorgestelde maatregelen zullen het effect wat gesorteerd is met de kies-beta-campagnes vermoedelijk te niet doen. Ook kapitaalvernietiging dus.

Met de langstudeerboete aan de studenten an sich heb ik niet eens zo heel veel problemen, geloof me. Ik maak me zorgen over: (1) het boetedeel dat aan de universiteiten wordt opgelegd en wel effect dat gaat hebben op het onderwijsniveau, (2) de overige bezuinigingen op de universiteits/onderzoeksgelden en (3) het feit dat de boete aan de studenten met terugwerkende kracht ook geld voor diegenen die nu studeren. Over dat laatste maak ik met niet zozeer zorgen als wel boos, ik vind het reuze unfair.

Dank je voor je posts. Ik begrijp je standpunt maar ben het niet met je eens. Jij gaat er bij voorbaat al uit dat de universiteiten geld moeten vrijmaken voor langstudeerboetes. Ik zie dat niet gebeuren omdat de studenten nu gedwongen worden om een tandje bij te zetten en hun studie sneller zullen afronden. Verder hebben universiteiten gigantische eigen vermogens. Radboud in Nijmegen meer dan 300 miljoen euro(!!!!).

Ik zie het dan ook als een politiek spelletje door de studenten op het malieveld te laten staan waardoor hun ruime financiële situatie gewaarborgd blijft.

Het scenario om studenten toch maar te laten slagen om de langstudeerboete te voorkomen zal een zeer kortzichtige politiek zijn. Een universiteit is er op lange termijn veel meer bij gebaat om een goed imago te hebben dan een veredelde speeltuin te zijn.

Daarom zie ik je argumenten ook niet die je aanhaalt inzake kennis en kapitaal vernietiging.

De scholen en studenten komen uit hun comfort zone en dat is ff wennen inderdaad. Zo is het nu eenmaal.

Ik had het trouwens niet over ja start salaris maar salarissen die je verdient als je dadelijk in de 30-40-50 bent, dan is een veelvoud van 2000 euro bruto.
Toch moet ik echt van mijn huidige salaris mijn lening terug betalen...

Dat universiteiten bij voorbaat geld moeten vrijmaken voor langstudeerboetes... ik denk dat er aanzienlijke hoeveelheden studenten NU al in het systeem zitten die enkel nog kunnen afstuderen met een boete. Drieduizend euro daarvan moet 'dus' door de universiteit opgebracht worden.

Nogmaals: als de boetes niet met terugwerkende kracht voor de huidige studenten zouden gaan gelden, maar alleen voor diegenen die vanaf bv komend jaar beginnen met hun studie... dan had ik er een stuk minder moeite mee gehad en had ik me ook wel kunnen vinden in jouw standpunten, ook al blijf ik van mening dat een deel van de problematiek ligt bij de arbeidsmarkt die juist de 'rijpere' student een baan aanbiedt.
@Friezin, beetje raar misschien maar wel fijn om te horen dat ik niet de enige bent met dat hoge loonbedrag tegen dat hoge rentepercentage. Al vind ik jouw situatie wel heel schrijnend :/

Ook in het licht van de discussie in dit topic is het wel een interessante maar wrange waarneming dat als ik een half jaar later was afgestudeerd (in het jaar 2008) ik maar 3,58% rente had hoeven te betalen ipv 4.17%. Was ik, zelfs met langstudeerboete, alsnog goedkoper uitgeweest... >.>

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven