galstenen

zondag 21 november 2010 om 20:51
Ik was 19, superdun, dronk geen koffie (was blijkbaar ook een van de 'risicofactoren'). Daardoor heeft het vrij lang geduurd voor ze de oorzaak van m'n klachten ontdekten: ze dachten bij mij gewoon niet aan galstenen. Later heb ik van meerdere vrouwen precies hetzelfde verhaal gehoord, kennelijk komt het dus vaker voor bij jonge, slanke, niet-koffieleutende vrouwen.
zondag 21 november 2010 om 21:39
Mijn huisarts noemde de risicofactoren voor galstenen de drie F's: fat, female and forty. En aangezien alleen 'female' op mij van toepassing was (en is), heb ik denk ik meer dan twintig jaar met klachten rondgelopen voordat ze eindelijk toch maar eens op galstenen gingen onderzoeken. Na operatie verdwenen al mijn klachten die tot dan toe veroorzaakt zouden zijn door teveel maagzuur/slecht sluitende maagingang/spastische darm/poliepen/stress/teveel roken/teveel drinken/te vet eten op miraculeuze wijze als sneeuw voor de zon.
Door opgelegde/aangeleerde leefstijl zal 'fat' denk ik nooit aan de orde zijn, en haal ik die 'forty' ook nog wel een keer.
Door opgelegde/aangeleerde leefstijl zal 'fat' denk ik nooit aan de orde zijn, en haal ik die 'forty' ook nog wel een keer.