beginner in biologisch
donderdag 10 februari 2011 om 21:13
donderdag 10 februari 2011 om 21:16
De bioligische slager
De biologische supermarkt/winkel?
Even googlen rond je woonplaats en dan ban je al snel wijzer. Wel een dikke portomonee meenemen en misschien eens afleveringen kijken van de Keuringsdienst van Waarde ove rbiologisch voedsel en hoe dat eigenlijk wordt geproduceerd. Biologisch varkensvlees vond ik persoonlijk wel een boeiende aflevering waar ik een flinke kater van kreeg. Sommige bio-varkens mogen even buitenspelen maar gaan daarna alsnog de stal in om vet te worden.
De biologische supermarkt/winkel?
Even googlen rond je woonplaats en dan ban je al snel wijzer. Wel een dikke portomonee meenemen en misschien eens afleveringen kijken van de Keuringsdienst van Waarde ove rbiologisch voedsel en hoe dat eigenlijk wordt geproduceerd. Biologisch varkensvlees vond ik persoonlijk wel een boeiende aflevering waar ik een flinke kater van kreeg. Sommige bio-varkens mogen even buitenspelen maar gaan daarna alsnog de stal in om vet te worden.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
donderdag 10 februari 2011 om 21:22
donderdag 10 februari 2011 om 21:25
Appie heeft veel biologisch vlees, biologische melkprodukten, biologische babymelk (hoeraaaa!! Ben ik zo blij mee!!!) Biologische babyvoedingpotjes (maar mss heb je geen baby, dan is deze info overbodig).
NOuja, goed, om te beginnen kan je de lokale albert Heijn dus even uitpluizen. Biologische eieren, biologische kaas.
Dan heeft elk dorp wel een soort ekoplaza oid. Moet te vinden zijn!
Goed voornemen! Het is wel wat duurder, maar vooral met vlees en zuivel denk ik aan zielige koeien en kippen in kleine hokjes zonder daglicht. Dan is de keus snel gemaakt. Neem je gewoon wat minder vlees dan normaal en wat minder melk (is toch niet goed voor je) en dan heb je de kosten er al wel weer uit.
NOuja, goed, om te beginnen kan je de lokale albert Heijn dus even uitpluizen. Biologische eieren, biologische kaas.
Dan heeft elk dorp wel een soort ekoplaza oid. Moet te vinden zijn!
Goed voornemen! Het is wel wat duurder, maar vooral met vlees en zuivel denk ik aan zielige koeien en kippen in kleine hokjes zonder daglicht. Dan is de keus snel gemaakt. Neem je gewoon wat minder vlees dan normaal en wat minder melk (is toch niet goed voor je) en dan heb je de kosten er al wel weer uit.
donderdag 10 februari 2011 om 21:54
Mijn tip is om klein te beginnen, met dingen die je echt belangrijk vindt. Voor mij is dat vlees, zuivel en eieren. Vlees koop ik bij een biologische slager, niet bij de AH. De biozuivel van de AH vind ik dan wel weer prima. Ik probeer bij mijn keuze in de winkels erop te letten dat ik zo min mogelijk bewerkte producten koop en dan kom ik toch vaak bij de biologische winkel uit. Het is wel inderdaad fors duurder. Groente enzo haal ik bij de Turkse winkel. Kaas bij de speciaalzaak, die is ook niet biologisch.
donderdag 10 februari 2011 om 22:17
Misschien zijn er wel boerderijen in de buurt waar je spullen kan kopen? Mijn moeder krijgt al jaren iedere week een (biologisch) groentenpakket van zo'n boerderij (moet ze op een bepaald adres in haar eigen woontplaats ophalen) en kan daar ook zuivel en soms vlees bestellen... (en is een stuk goedkoper dan in de winkel!)
De biologische producten van supermarkten zijn meestal nog steeds niet echt goed (in iedergeval is biologisch varkensvlees inderdaad niet echt wat je je er bij voor stelt).
Hier in de stad staat er op de (zaterdag) markt ook meestal wel een biologische kraam... het ziet er allemaal iets minder mooi uit (aangezien andere groenten en fruit vaak worden gekleurd en ''opgefokt'') maar het is wel gezonder en ach, je kunt gewassen en gekleurde bospeen kopen... of bospeen die net uit het zand zijn getrokken (wat dan ook duidelijk zichtbaar is) dat ziet er misschien minder mooi uit maar de smaak is vaak beduidend beter!
De biologische producten van supermarkten zijn meestal nog steeds niet echt goed (in iedergeval is biologisch varkensvlees inderdaad niet echt wat je je er bij voor stelt).
Hier in de stad staat er op de (zaterdag) markt ook meestal wel een biologische kraam... het ziet er allemaal iets minder mooi uit (aangezien andere groenten en fruit vaak worden gekleurd en ''opgefokt'') maar het is wel gezonder en ach, je kunt gewassen en gekleurde bospeen kopen... of bospeen die net uit het zand zijn getrokken (wat dan ook duidelijk zichtbaar is) dat ziet er misschien minder mooi uit maar de smaak is vaak beduidend beter!
donderdag 10 februari 2011 om 22:35
quote:_airecolette_ schreef op 10 februari 2011 @ 21:48:
En neem kippen, dan heb je hyper-biologische eitjes! En het eten wat je over hebt hoef je ook nog eens niet weg te gooien.En eigen kippen hebben het gegarandeerd beter dan bio-kippen! (Ben nogal verslaafd aan de Keuringsdienst van waarde en leer daar een hoop van )
En neem kippen, dan heb je hyper-biologische eitjes! En het eten wat je over hebt hoef je ook nog eens niet weg te gooien.En eigen kippen hebben het gegarandeerd beter dan bio-kippen! (Ben nogal verslaafd aan de Keuringsdienst van waarde en leer daar een hoop van )
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
vrijdag 11 februari 2011 om 00:47
hoi, veel vragen en opmerkingen gaan over waar betaalbaar biologisch vlees te vinden is. Ik heb al een aantal keren besteld op www.koopbiovlees.nu en dan krijg je het netjes thuisbezorg. Had afgelopen weekend een verjaardag en heb ik biologische lamsracks klaargemaakt en die waren echt super! Zij hebben lams, rund, varkensvlees en vleeswaren en volgens mij zijn de prijzen niet zo duur.
vrijdag 11 februari 2011 om 00:52
vrijdag 11 februari 2011 om 12:07
bedankt voor jullie reacties.
babyvoeding heb ik niet nodig.
eigen kipjes zal niet gaan,te weinig ruimte.
ik haal nu mn eieren bij een boertje.
ook haal ik veel groenten/vlees bij een turkse winkel,maar is dat dan zonder bestrijdingsmiddelen gekweekt??
zelf kweken word lastig qua ruimte en gezondheid en tijd. ik ga die andere links eens verder bekijken.zoals iemand als schreef,klein beginnen ja.dat was ook mijn eigen insteek wel.
en daarna verder zien.
babyvoeding heb ik niet nodig.
eigen kipjes zal niet gaan,te weinig ruimte.
ik haal nu mn eieren bij een boertje.
ook haal ik veel groenten/vlees bij een turkse winkel,maar is dat dan zonder bestrijdingsmiddelen gekweekt??
zelf kweken word lastig qua ruimte en gezondheid en tijd. ik ga die andere links eens verder bekijken.zoals iemand als schreef,klein beginnen ja.dat was ook mijn eigen insteek wel.
en daarna verder zien.
vrijdag 11 februari 2011 om 14:29
Ik eet biologisch vlees of vegetarisch. Varkensvlees en kip sowieso altijd bio en rundvlees wil ik nog wel eens mee smokkelen.
Mijn uitgangspunt is voornamelijk gezondheid voor mijzelf en kinderen en het dierenwelzijn.
Biologische groenten begin ik niet aan, daar ben ik niet rijk genoeg voor. Bovendien ben ik niet helemaal overtuigd van hoe "goed" biologisch is omdat de CO2 uitstoot voor de productie van biologisch (zowel vlees als gewassen) groter is en dus belastender voor het milleu. Als alles biologisch gekweekt zou worden zou de wereld niet gevoed kunnen worden (heb ik begrepen) en dat vind ik ook heel belangrijk.
Kortom: dierenwelzijn staat hoog in het vaandel en daarom kies ik vaak voor biovlees.
Mijn uitgangspunt is voornamelijk gezondheid voor mijzelf en kinderen en het dierenwelzijn.
Biologische groenten begin ik niet aan, daar ben ik niet rijk genoeg voor. Bovendien ben ik niet helemaal overtuigd van hoe "goed" biologisch is omdat de CO2 uitstoot voor de productie van biologisch (zowel vlees als gewassen) groter is en dus belastender voor het milleu. Als alles biologisch gekweekt zou worden zou de wereld niet gevoed kunnen worden (heb ik begrepen) en dat vind ik ook heel belangrijk.
Kortom: dierenwelzijn staat hoog in het vaandel en daarom kies ik vaak voor biovlees.
vrijdag 11 februari 2011 om 16:53
quote:Esmoreit schreef op 11 februari 2011 @ 00:52:
ik bestel regelmatig op http://www.biologischgoed.nl/
prima spul en vlees van Freek natuurfreak.com
bedankt voor de link.das voor mij wel te doen qua reisafstand mbt dichtbijzijnde verkooppunt.
ze hebben daar echt veel produkten!
heb nu wat dingen bij de Jumbo mee genomen.
volgende week eens bij AH rondneuzen.
ik bestel regelmatig op http://www.biologischgoed.nl/
prima spul en vlees van Freek natuurfreak.com
bedankt voor de link.das voor mij wel te doen qua reisafstand mbt dichtbijzijnde verkooppunt.
ze hebben daar echt veel produkten!
heb nu wat dingen bij de Jumbo mee genomen.
volgende week eens bij AH rondneuzen.
vrijdag 11 februari 2011 om 23:06
quote:_airecolette_ schreef op 10 februari 2011 @ 21:48:
En neem kippen, dan heb je hyper-biologische eitjes! En het eten wat je over hebt hoef je ook nog eens niet weg te gooien.
Mijn vader heeft een hok getimmerd, voer gekocht, kippen gekocht.
Nog nooit zúlke dure eieren gegeten.
Ik haal mijn eitjes bij.......... de bloemenwinkel. Supervers, en je ziet de producenten gezellig rondscharrelen.
En neem kippen, dan heb je hyper-biologische eitjes! En het eten wat je over hebt hoef je ook nog eens niet weg te gooien.
Ik haal mijn eitjes bij.......... de bloemenwinkel. Supervers, en je ziet de producenten gezellig rondscharrelen.
maandag 14 februari 2011 om 09:16
quote:moppetoet schreef op 11 februari 2011 @ 23:06:
[...]
Nee dat geloof ik! Ik heb nu met 3 leggende kipjes ongeveer 16 eieren per week... Ik geef ze aan alle kanten weg want als ik 2 eieren per week eet/gebruik is het veel. Maar hé, die 2 lousy eitjes zijn wél haske biologisch!
[...]
Nee dat geloof ik! Ik heb nu met 3 leggende kipjes ongeveer 16 eieren per week... Ik geef ze aan alle kanten weg want als ik 2 eieren per week eet/gebruik is het veel. Maar hé, die 2 lousy eitjes zijn wél haske biologisch!
woensdag 16 februari 2011 om 23:09
De C1000 verkoopt ook een aantal biologische producten zoals vlees, eieren, melk, aantal groentes, suiker, afwasmiddel etc.
Verder inderdaad de natuurwinkel. Hoewel de biologische producten daar wat duurder zijn dan b.v. bij de C1000 doe ik daar het liefst boodschappen. Lekker rustig en volop producten (bekende en niet bekende).
Verder inderdaad de natuurwinkel. Hoewel de biologische producten daar wat duurder zijn dan b.v. bij de C1000 doe ik daar het liefst boodschappen. Lekker rustig en volop producten (bekende en niet bekende).