Rapley methode, tips en ervaringen

31-05-2010 09:49 1319 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het werd tijd dat de rapley methode een eigen topic kreeg. Hier kun je ervaringen te delen, hoe gingen de eerste hapjes, nieuwe recepten en reacties van je omgeving. En je vragen stellen en twijfels uitspreken.

Een samenvatting van de Rapley methode:Gill Rapley is de Amerikaans kinder diëtiste die het heeft geintroduceerd. In Nederland heeft Stefan Kleintjes er een duidelijk boek over geschreven.

Biedt een kind van ongeveer zes maanden vast voedsel in stukken aan ter grootte van een babyvuistje. Laat het zelf pakken en in zijn mond stoppen en ontdekken. Blijf Borstvoeding/ melk geven op verzoek. Vanzelf zal de hoeveelheid vaste voeding meer worden.

Een kind kan het beste pas na 6 maanden beginnen met vast voedsel ivm de rijping van de darmen én de ontwikkelingen van het kind zelf.

Een baby van zes maanden kan kauwen en het is logisch om die ontwikkeling te stimuleren en het kind dus geen gepureerd voedsel op een lepeltje te geven. Wanneer het kind zelf mag onderzoeken en experimenteren met eten, zal het in zijn eigen tempo op een meer natuurlijke wijze ontwikkelen. Het eten wordt een gezellige activiteit en geen strijd en kinderen genieten meer van het eten. Door het op tijd leren kauwen en echt kennis nemen van het voedsel (het blijft herkenbaar en niet in een gemengde onduidelijke gepureerde pap) zal het kind andere ontwikkelingen ook makkelijker maken. Oog-hand coordinatie, mondspieren (slikken, praten etc.)

Veel Rapley kinderen worden alles eters, omdat ze zelf hebben mogen bepalen wat ze in hun mond stopten en hebben leren proeven. Dit is echter geen garantie.

Wat wel een garantie is, is dat het een kliederboel wordt! Zeiltjes onder de kinderstoel en een flinke slab (met mouwen) wordt aangeraden.

Meer informatie hierover:

Borstvoeding.com/vast-voedsel

bijvoedingsforum

Kindje op komst/ rapley

Voedselintroductieschema

FAQ's van het bijvoedingsforum

Ten slotte nog dit: Rapley wordt vaak geassiocieerd met borstvoeding omdat er uitgegaan wordt van de meest natuurlijke manier en wat het allerbeste is volgens de WHO. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat als je je kindje geen BV (meer) geeft, je geen Rapley kan doen.

Ik ben benieuwd naar alle verhalen!

Cartoon: www.betje.com
Hoi sjaantje,

Heel herkenbaar hoor, het is nog niet heel gewoon in ons Nutricia land. Maar als je goed je groeiboekje leest, zie je dat ze wel degelijk stukjes zelf eten promoten. Ze noemen het alleen niet rapley. In dit topic is de omgeving (schoonmoeders, consternatieburo etc) regelmatig langsgekomen. Bv op pagina 22-23 van dit topic, daar worden ook goeie tips gegeven. Maar struin er maar eens doorheen.
Heerlijk, ik voel me meteen beter nu ik lees dat het nog wel even duurt eer hij gaat eten! Hij stopt het eten soms in zijn mond, kauwt soms een beetje en spuugt uit.

Al heb ik wel wat minibeetjes brocoli, wortel en banaan gevonden in zijn luier, ruikt ook lekker
Hallo,

Erg herkenbaar dat er nog niet veel naar binnen gaat! Onze zoon is nu 7 maanden en we zijn nu een maandje bezig. Hij krijgt nog 5x BV en ik geef hem ´s ochtends stukje brood. (Heb net een paar dagen geleden het korstje vervangen door brood met beleg). Hij eet hier een paar heel kleine stukjes van. Na het eerste slaapje krijgt hij wat fruit. Banaan gaat er wel redelijk in. ongeveer een kwart denk ik. Als wij aan tafel gaan eet hij ook mee. Ik geef hem nu nog stukje groente. Hier gaan soms een paar hapjes van naar binnen. Maar meestal is het veel leuker om het kapot te slaan! Voor het slapen gaan krijgt hij nog een beetje rijstepap vóór zijn laatste voeding. ( in de hoop dat hij door gaat slapen....Maar helaas) Ik vind het nog best lastig wat te geven en hoe het in te plannen. Wat tijden betreft weinig regelmaat hier namelijk. Ook hier in de omgeveing weinig mensen die ooit van Rapley gehoord hebben...Daarom dus erg fijn om hier ervaringen te lezen!
Wij zijn net begonnen met bijvoeding voor onze dochter en gisteren zat ze bij ons aan tafel en onze katten vonden de wortels van dochter ook razend interessant en kwamen kijken of er iets te stelen viel (om een of andere reden zijn ze beide dol op worteltjes, rare beesten) maar toen ze te dicht bij haar worteltjes kwamen ging ze de kat echt wegduwen (die schrok er zo van dat ze eerst een halve meter omhoog sprong en daarna van tafel viel :P) Wij moesten zo hard lachen, zeker omdat dochter echt helemaal trots op zichzelf leek.

En daarna ging ze ineens enthousiast met haar eten spelen, nog niks in haar mond gestopt maargoed ik wil natuurlijk weer veel te veel na 3 dagen...

Ik vind het een hele goed en logische methode maar ik vind het ook wel lastig om het los te laten, zeker als je van die opmerkingen krijgt als "eet jouw kind nog geen ...". Gelukkig is mijn man het we met mij eens over deze aanpak, maar ik merk dat er verder weinig acceptatie is in mijn omgeving. Ik krijg al snel te horen "doe nou gewoon normaal", was ook met borstvoeding geven, draagdoek gebruiken en tot 6 maanden wachten met bijvoeden. Ik zie niet in wat daar niet normaal aan is maar oke. Er was dus ook echt geen begrip toen ik het er heel veel moeilijk mee had dat ik moest stoppen met de bv. Maar ik dwaal af, dit is een heel ander onderwerp.

Ik ga in ieder geval dit topic in de gaten houden want het is fijn om ervaringen van anderen te horen die het wel met me eens zijn hierover.
Hier vind niemand het eigenlijk vreemd. Het wachten met de bijvoeding wel (maar goed, dat was op doktersadvies dus konden we ons mooi achter verschuilen).

Wij hebben in het begin het bijvoeden vooral thuis gedaan. Daarna is ze een tijdje meegeweest naar het buitenland voor mijn werk en nu ze 9 maanden is vind het kdv het niet vreemd dat ze stukjes eet. En niemand vindt het vreemd om haar een rijstwafel te zien eten, als je het maar geen rapley noemt .

Van een lepeltje is hier ook geen succes, ze is dol op lepels, maar daar moet geen eten op, dat wordt eerst verwijderd. Van de week heb ik een van de (gratis) vier maandenpotjes gebruikt als broodbeleg en vriend wilde graag de rest geven met een lepeltje. Succes X-D! Alles onder en geen hap naar binnen.

Hoe lang duurde het bij jullie trouwens voordat er geen melk meer hoefde te worden gegeven overdag? Reglibaby is momenteel fanatiek aan het flesweigeren, maar al eet ze nog zo veel, ze kan niet langer dan een uur of 3, max 4 zonder bv. En dat gaat erg lastig met het kdv. Met een gewoon bekertje gaat er wel wat naar binnen, maar ze verslikt zich zo snel.
.
Gisteren heeft dochterlief voor het eerst bijvoeding gekregen. Eerst een stuk wortel in dr knuistje. Dit was reuze interressant, ging dr mond in, ze kauwde erop en kwam er daarna weer allemaal uit

Daarna restje wortel nog gepureerd en geprobeerd via lepel te geven, maar dat wilde madam niet. Begon onwijs te kokhalzen, weg te duwen etc.

Banaan vandaag was ook een succes al wordt dat wel heel erg glibberig als het nat wordt. Maar met een beetje ondersteuning heeft ze daar ook lekker van zitten proeven.
Gisteren toch zo'n leuke Rapley-ervaring gehad! Even met jullie delen. De kleine man is nu 8,5 maand en eet hartstikke goed. We hadden een sjiek feestje en meneer zat tijdens het eten bij ons op schoot en kreeg steeds een hapje van ons bord. Wel netjes met een lepel (die hij dan zelf pakt en heel snel in z'n mond stopt), want we wilden niet te erg gaan knoeien daar. En zo heeft-ie zeebaars, risotto, aardappelgratin en nog veel meer op... De oudere kinderen hadden friet met nuggets, maar kregen van hun ouders wel te horen dat 'dat kleine baby'tje alles at'... Iedereen stond echt versteld, en wij natuurlijk trots!

Als je net begint en je kindje eet nog niet zo veel... Dat komt echt goed, het bewijs zit hier naast me! :-D
Wow dat is een lekkere eter darjeeling! Leuk!

Ik zou ook super trots zijn. (ik vind het namelijk stiekum heel erg stom dat kindjes altijd patatjes krijgen in een restaurant)
Hoi allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum, dus ik heb net eens zitten bladeren in de 46 pagina's over rapley! Echt super om te weten dat er zoveel vrouwen goede ervaringen met de rapley methode hebben! Ik zat gisteren op een forum te lezen waar er een ware strijd woedde tussen pro en contra rapley gebruikers... heel vermoeiend, het werd een soort persoonlijk gevecht...

Maar goed, dat even terzijde.

Mijn zoontje Thomas is nu 7 maanden, en ik heb de eerste maand eten proberen aan te bieden via een lepeltje (ik weet eigenlijk niet waarom, waarschijnlijk omdat iedereen dat om me heen doet...). Maar meneertje houdt er niet zo van als hem iets in zijn mond wordt gestopt. Hij vindt het wel heerlijk om fruitpap te eten (maakt de hele tijd van die hmmm geluidjes, zo schattig!), en laatst een beetje yoghurt, maar groente.. jakkie bah! Het lijkt wel of ie t ruikt of zo... zijn lippen gaan stijf dicht en er komt helemaal niks meer in!

Dus af en toe bied ik hem ook hele stukjes groente a la rapley aan. daar ging niet veel van in zijn buikje, maar in elk geval had hij er geen afkeer van!

Nu (na de zoveelste vruchtloze poging met de lepel) heb ik besloten dan maar helemaal op de rapley methode over te gaan, in elk geval wat groente betreft (die pap laat ik er even in, die vindt hij zo heerlijk!). Ik was eerst bang dat hij dan misschien te weinig binnen zou krijgen wat groente betreft (als je het consultatiebureau moet geloven horen ze op deze leeftijd hele maaltijden naar binnen te werken), maar wat een onzin eigenlijk. het is immers maar bijvoeding, en bovendien krijgt hij met de lepel HELEMAAL niks binnen...

Ik had alleen een paar vragen:

1. hij kan nog niet zo goed in de kinderstoel zitten (hij gaat dan helemaal voorover hangen), en houdt het ook niet zo lang vol. Maar in de wipstoel of maxicosi kun je hem niet zo makkelijk iets aanbieden, dat laat ie meteen uit zijn vingers tussen zijn benen of zo glippen. Zijn er meer mensen met dat probleem? tips?

2. ik wil nu ook met brood beginnen, maar kan ik dan het beste tarwe kiezen, of kan volkoren ook? de huisarts beweerde vandaag dat volkoren ook kon, zelfs beter op dit moment (hij heeft namelijk heel veel last van constipatie)...

3. wat is er, buiten peer, banaan en appel, nog meer lekker fruit in de winter wat een kind van 7 maanden mag hebben? banaan mag ie namelijk even niet hebben vanwege de verstopping, en appel geloof ik ook niet, dus dan blijft er zo weinig over...

4. Hoe doen jullie dat met bijvoorbeeld pasta en rijst? En als je eens een lekkere combinatie wil maken (bijvoorbeeld witlof en appel), hoe doen jullie dat a la rapley?

Sorry voor de vele vragen... ben een beetje onzeker op dit moment! Al die baby's om mij heen die smullen van groente vanaf het eerste moment... (volgens de moeders tenminste)...
@aavaessen Wat leuk dat je kind het zelf aangeeft. Mijn ervaring is ook dat als hij zelf mag klooien, er veel meer naar binnen gaat. Laat hem maar lekker snuffelen en ruiken.

1: stoelverkleiner en stutten? Wij hadden een plat kussentje rondom gepropt.

2. waarom zou volkoren niet goed zijn? Lekker uitproberen en blijven aanbieden zou ik zeggen. Is zeker bij obstipatie een goeie om veel vezels te geven

3. gedroogde abrikozen (zonder zwavel) kun je al dan niet even wellen van te voren. Waarom geen appel? Dat verstopt niet hoor. Appel met kaneel wel.

4. pasta en rijst gewoon geven, hij vogelt het zelf wel uit. rijst maakten we hier een beetje plakkerig, risotto was favoriet in het begin. Pasta: vlindertjes zijn goed te grijpen, lekker met spinazie en room.

A la rapley gewoon lekker koken wat je lekker vindt. witlof goed koken zodat het gaar is, verder gewoon samen op een bordje en kijk maar wat ie ermee doet. Het is ook goed om op een gegeven moment verschillende dingen samen te geven, dan zie je zelf wat ie kiest. Bij alles geldt: is het geen succes? Gewoon later nog eens proberen. Sommige dingen moet je vaker proeven om het lekker te vinden.

Oja, en onzeker hoef je niet te zijn hoor, anders kom je maar weer gezellig. (lees maar terug trouwens er is al genoeg onzekerheid voorbij gekomen)
Bedankt fabindia, voor je antwoorden!

Gisteren brood gegeven, hij vindt het heerlijk om ermee te spelen en op te sabbelen. Of hij nou ook echt wat binnen heeft gekregen? geen idee... Ik dacht dat hij heel wat naar binnen had gewerkt, maar toen ik hem optilde lag er een heel scala aan afgesabbelde broodkorstjes

Die pasta met saus, grijpen ze die dan gewoon met hun handjes? Of pakken ze die zelf met een lepeltje als ze wat ouder zijn?

En hoe bied je dat aan, want een bordje gaat op dit moment linea recta naar de grond... Dus ik leg het tot nu toe gewoon op het blad van de kinderstoel of ik stop het in zijn handje (als hij in de maxi cosi zit). Maar om nou de pasta met saus zo op het blad te leggen...

Ik moet zowieso maar eens goede slabbers met mouwtjes aanschaffen, zijn hele mouwen zitten onder de zooi na het eten...

O, nog een leuk momentje gisteren: ik zat in een cafeetje te lunchen met een vriendin, en meneertje zat lekker te spelen met zijn broodkorstje, tot hij opeens zag dat ik mijn glas vers sinaasappelsap naar mijn mond bracht. Opeens een hoop consternatie en gesmak met de lippen en gezwaai met zijn handjes! Hij wilde ook een slokje!

Eerst een zeer zuur gezicht (tot nu toe heeft hij alleen water gehad), maar hij bleef maar smakken tot ik er nog wat van gaf, zo schattig! Ik heb maar niet teveel gegeven, lijkt me wel erg heftig voor zo'n klein maagje, of niet?
Ik heb mijn zoontje in het begin op schoot aan tafel gevoed omdat hij nog niet zelfstandig tot zit kon komen. Dan draaide ik hem een kwart slag naar mij toe, zodat hij mij kon zien eten. Dat werkte heel goed, hij vond het reuze interessant allemaal. Enige nadeel is dat je er zelf ook lekker vies van wordt.

Alternatief fruit: avocado?
Er zitten elf a's in tralalalalalalaaaaa!
O, tegen gooiende borden gebruiken wij een zwaar 'grote mensen' bord. Dat leuke plastic babyservies zeilt bij ons anders ook door de keuken.
Ik zag ineens een rapley topic, leuk! "wij" rapleyen ook en ik vind het hartstikke goed gaan. Zoon is nu 7,5 maand en het gaat steeds beter. Hij stopt bijna alles wel in zijn mond, dus ook al het eten dat we hem aanbieden. :-)

Favoriete fruit is banaan, jullie kennen vast wel de tip om een stuk schil er aan te laten zitten voor de grip? Peer vind hij ook wel lekker, maar is erg glibberig dus daar is hij vaak snel wel zat van. Brood vind hij ook lekker, als er appelstroop op zit gaat er zo een heel broodje in. broccoli is ook makkelijk vast te pakken en gaat er ook lekker in evenals rijstewafels.

Rapley is niet bekend in de omgeving idd, maar doordat er gezien word dat het goed gaat wel positieve reactie's gehad.

(fabindia, leuk plaatje. Ik heb een shirtje voor mn zoon besteld; mummy milk monster, kan niet wachten tot ie binnen is! )
gister helemaal complimentjes van de nieuwe CB wijkverpleegkundige (we zijn verhuisd dus huisbezoek) over dat we rapley deden! Fijn, weer eens een ander bericht.

Fruit hier: appel (nog even 15 seconden in de magnetron) peer, pruim, mango, meloen, advocado (maar die is vies), en verder net wat ik in het schap zie liggen. Ik eet zelf dan fijn op wat ze overlaat. Met peer maak ik altijd wat inkepinkjes in het partje, zodat ze de peer daar kan pakken.

Hier is qua groente witlof en spersiebonen favoriet, wortel en broccoli zijn stom, en aardappel is gewoon meer klei om mee te spelen.

Pasta en rijst heb ik eigenlijk nog nooit aangeboden, als wij weer open lasagne eten krijgt ze ook wat. (is lasagne met spinazie, room, paddestoelen, en voor ons dan kaas en spekjes)

Hoe lang houden jullie eigenlijk nog suiker en zout buiten de deur? En voor een bv kindje, wanneer begin je met zuivel? Ze heeft gister voor het eerst wat hapjes kwark op, vond ze helemaal mooi, maar kan dat wel of niet kwaad?

Brood is hier ook leuk, vooral met appelstroop. Wat doen jullie verder op brood?
gooiende bordjes: ik zag laatst een foto met een bordje met een lijmklem er op. Ik zit eht te overwegen.
Allis noemt al heel wat meer fruit. Die dingen gaven/geen wij ook.

Allis op brood doen wij soms alleen boter (vooral in het begin vond hij alleen dat lekker), geprakt fruit, vegetarische smeerworst. En tegenwoordig ook af en toe plakjes kaas.

Zuivel zijn wij heel rustig mee begonnen. Pienmini kreeg eerst nog bv in de ochtend, avaond en tussen de middag maar voor die laatste nam de interesse snel af toen hij brood enzo ging eten. Dus toen zijn we begonnen met een beetje karnemelk. En dat gaat wisselend goed. Hij krijgt nog 2x bv dus zuivel krijgt hij wel. Oh ja en vaak biogarde/yoghurt 's avonds na het eten.
Zout en suiker blijven nog heel lang van het bordje. Oudste kreeg denk ik pas zout toen hij al 1 jaar geweest was, maar toen ook met mate.

En melkproducten ben ik zuinig mee, jongste heeft vorige week voor het eerst een hapje yoghurt gehad. Maar hij drinkt nog zeker 5/6 keer op een dag bij me. Zoals in het boek van stefan kleintjes staat (voor bv kindjes) als je borstvoeding geeft is ander drinken minder nodig. Jongste krijgt af en toe een slok water uit mijn glas. Hoe meer ander drinken hij zou krijgen hoe minder hij bij mij zou drinken. Vraag neemt af en dan dus ook productie, dus vandaar dat ik er voor kies om het op deze manier te doen. Want ik wil nog gewoon door gaan met bv geven.

(wij zetten ook geen bordje voor hem neer, zijn eten leg ik voor hem op de tafel. Bordjes mét eten liggen idd zo op de grond)
Zout en suiker blijven nog heel lang van het bordje. Oudste kreeg denk ik pas zout toen hij al 1 jaar geweest was, maar toen ook met mate.

En melkproducten ben ik zuinig mee, jongste heeft vorige week voor het eerst een hapje yoghurt gehad. Maar hij drinkt nog zeker 5/6 keer op een dag bij me. Zoals in het boek van stefan kleintjes staat (voor bv kindjes) als je borstvoeding geeft is ander drinken minder nodig. Jongste krijgt af en toe een slok water uit mijn glas. Hoe meer ander drinken hij zou krijgen hoe minder hij bij mij zou drinken. Vraag neemt af en dan dus ook productie, dus vandaar dat ik er voor kies om het op deze manier te doen. Want ik wil nog gewoon door gaan met bv geven.

(wij zetten ook geen bordje voor hem neer, zijn eten leg ik voor hem op de tafel. Bordjes mét eten liggen idd zo op de grond)
Brood geef ik zonder iets erop, of met stukjes banaan. Of ik geef de korst erbij, dat houdt hem ook een tijdje bezig.

Suiker en zout probeer ik voorlopig buiten de deur te houden. Wij koken ook meer met fruit dan met suiker, dus dan kan mijn zoontje in principe gewoon meeeten. Zuivel hebben we hier nog niet geintroduceerd, omdat tavson allergiegevoelig is.
Hier een nogal allergisch kind dus we zijn heel voorzichtig begonnen. Maar sinds een paar weken gaat het hard (tegelijkertijd met het kruipen etc., zou er een verband zijn?). Met 7-8 maanden was het een stukje brood, hapje fruit (meloen, stoofpeertjes, appel, ) of wortel/aardappel/courgette/paprika, stukje pasta zonder saus.

Nu (net 10 maanden) eet ze 2-3 boterhammen met appelstroop of bio-jam (alleen fruit als ingredient), aardig wat warm eten (pasta met spinazie en champignons was hier favoriet) en fruit.

Ik geef nog geen suiker of zout (al zit er veel zout in brood). Ik probeer wel vet toe te voegen omdat ze wel wat harder mag groeien. B.v gebakken aardappeltjes ipv gekookte (wordt ook niet zo'n klei).

Op het kdv weigert ze sinds kort bv te drinken. Ze heeft het er al moeilijk en zodra ze haar probeerden drinken te geven werd ze hysterisch en weigerde ze alles, ook eten. Bekertje/tuitbeker/flesjes we hebben alles geprobeerd. Appeldiksap bleek de oplossing. Dus nu kolf ik 1x per dag voor niets (ze krijgt thuis nog 8-10 voedingen, dus een hele dag werken zonder kolven red ik nog niet). En 's nachts haalt ze dus weer in.

Wij geven geen bordjes, alles (ook saus) gaat zo op het blad van de kinderstoel. Ook een volwassen bord krijgt ze op de grond.
Van de week heeft ze trouwens voor het éérst een gepureerde maaltijd gekregen op het kdv! Dat krijgen we thuis niet voor elkaar, ze wil zelf eten. Op het kdv zijn ze daar blijkbaar handiger in, want een nieuwe leidster had haar maaltijd even door de staafmixer gehaald en ze had alles op.
haha reglisse mijn moeder was daar ook handiger in. Drie keer hoofd draaien en de vierde keer toch toehappen en vreemde ogen dwingen he?

Ik zag nog een vraag over mouwslabben voorbij komen. Die is hier eerder geweest.

Silly billyz zijn hier favoriet, na het eten even uitspoelen en de volgende dag weer aan. Wibra heeft goedkope van badstof, Prenatal, Hema hebben plastic schorten die ik meer geschikt vind voor vingerverven ofzo. Ikea zit er tussenin maar is wel goedkoop. HIer was mannetje te klein waardoor de wijde mouwen over de tafel sleepten.
Mijn manneke is dit weekend ziek geweest, verkouden, overgeven, koorts en diarree, echt zielig... Hij wilde alleen borstvoeding (niet zo handig, want ik was af aan het bouwen overdag vanwege het werk, en nu zijn ze weer bomvol . Van het Rapleyen is er dus nog weinig terecht gekomen.

Vandaag voelde hij zich voor het eerst weer een beetje beter, dus heel voorzichtig aan wat geprobeerd te geven. Hij wilde geen stukje peer, maar toen ik de hele peer (met schil eraf) voor hem hield vond hij het heerlijk om te kluiven en te sabbelen!! Niet dat hij er veel van binnenkreeg, maar was schattig om te zien...

We hebben nu een zitverkleiner voor in de kinderstoel, maar ook al zit hij nu beter, ik merk dat het nog niet zo goed werkt. Alles wat op het blad wordt gelegd gaat niet zijn mond in maar richting de grond... Hij kan echt heel geconcentreerd elk klein stukje oppakken en weggooien... fijn...

Op schoot gaat inderdaad wel beter, al moet ik dan heel erg uitkijken, want anders gaat mijn bord, bestek en placemat ook naar de grond En ook dan is hij de ene keer meer geinteresseerd in eten dan de andere keer (geldt voor stukjes zowel als voor gepureerd).

Hij heeft laatst ook een stukje brood geprobeerd (tot nu toe alleen gesabbeld op broodkorst), maar daar stikte hij bijna in. kwam met een golf melk weer naar buiten... nou ja, blijven proberen maar, neem ik aan.. Hoe leren ze eigenlijk dat ze eerst moeten kauwen voordat ze gaan inslikken, gaat dat uiteindelijk vanzelf, ook zonder tandjes?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven