Borstvoedingsvragen

18-11-2010 12:29 2884 berichten
Alle reacties Link kopieren
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.

Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.

Voor discussie is op dit topic geen plaats.

Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:

Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes

Handboek borstvoeding van La Leche League

Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede

Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:

Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com

Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl

Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl

La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl

Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl

Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:

Tips voor fulltime kolven
Mooi zo, Phoehee!! Lastig hè, die dagen waarin bv net wat meer energie kost....

Slot Loevestein is mooi!! Zeker in t zonnetje naar buiten starend...
Joehoe, je hebt de vaart erin zitten!

Schelpen kun je gesteriliseerd sowieso gebruiken hoor, ook voor een pasgeborene.

Fussie de kasteelmin
Hallo,

Even een vraagje, want op het www kom ik er niet helemaal uit. Ik heb een dochter van 3,5 week. Borstvoeding gaat goed, alleen heb ik het idee dat ze het amper weggedronken krijgt, zo snel schiet het toe. Ze slikt echt na iedere keer zuigen, het klokt echt naar binnen. Soms is ze na 7 minuten al verzadigd, ze valt dan in slaap. Als ik haar luier verschoon om haar weer wakker te krijgen wil ze niet opnieuw drinken. Na het voeden slaapt ze 's nachts 3-4 uur, overdag komt ze vaak na twee uur weer. Ze lijkt dus genoeg binnen te krijgen. Ik vraag me af of zo haar zuigbehoefte goed wordt bevredigd, aangezien ze geen speen krijgt en niet op haar handjes kan zuigen (ze slaapt in een puckababy zak, anders wappert ze zichzelf wakker). Een pink blieft ze vaak maar voor een minuutje of 5.

Dus mijn vraag: is het erg dat ze zo snel drinkt? En wat kan ik evt doen om te zorgen dat het wat minder snel gaat? Ik heb nl wel het idee dat het snelle drinken voor krampjes zorgt.

Dan een tweede vraag, misschien hangt deze ook samen met het snelle drinken, geen idee. De afgelopen week heb ik vooral overdag, maar soms ook 's nachts een heel boos meisje aan de borst. Of tenminste, ze heeft honger, maar is zo driftig en onrustig dat ze de borst niet pakt. Ze heeft de tepel in haar mond, maar hapt niet, gaat dan krijsen en is niet te troosten. Zo kan ik ruim 5 minuten met haar zitten voordat ze een goede hap neemt (en hopelijk niet gelijk weer los laat). Ik word hier zelf wat wanhopig van, het voelt alsof ik haar vergif geef ipv borstvoeding. Ik heb al gekeken of ze last heeft van spruw, volgens mij niet. Jullie een idee wat er aan de hand kan zijn, of wat ik kan doen?

Alvast bedankt!
hier ook productiedip, ws door ongesteldheid. Ik heb een mirena en wordt dus niet echt ongesteld maar merk wel dat mijn productie op zijn gat ligt. Ook nog eens hartstikke moe, en druk. UKje komt dus ook snachts om de haverklap, of eht nou dorst of mamahonger is weet ik niet maar ze slaapt elke nacht bij ons in bed, dan is het pas goed.

Probleem is dat ik en vooral Brit heel beroerd slapen, en daarbij vindt hij dat ze in haar eigen bed hoort te liggen. Van mij mag ze elke nacht bij ons slapen maar daar meot je het met zijn allen wel over eens zijn.

Bijvoeding a la rapley schiet nog neit erg op, ze vindt een spercieboon wel lekker maar verder gaat er bijna niks in.

Soms denk ik wel eens... als ik nou anders in elkaar stak, het niet zo ontzettend goed probeerde te doen... Dan had ik misschien nu wel een potjes- en flesjes gevoed kind met 4 drinkmomenten op een dag, een danoontje als toetje en dan 12 uur achter elkaar slápen. Inmiddels, na 3 maanden elk uur uit mijn bed, ligt hier de biobim wel klaar, voor een avondfles met pap. met kv, want voorraad heb ik niet. Baal er wel van, maar ik moet nu echt slapen.
tirsa, het kan zijn dat je een beetje overproductie hebt, of een te heftige toeschietreflex. Misschien kun je vlak voor je gaat voeden even de ergste druk er afkolven? dan heeft ze misschien minder moeite met aanhappen. Ook kun je even kijken of het helpt om haar aan te leggen voordat ze enorme honger lijkt te hebben. Een ingebakerd kindje kan hongersignalen minder makkelijk geven, en dan heeft ze misschien wel Heel Erg honger als jij het aan haar merkt.

Als het aldoor aan dezelfde kant is, kan ze ook oorontsteking hebben.
Soezie, fulltime kolven met een tweeling, goed hoor!

Toermalijn, ik las af en toe een regeldag in, zodat de productie op peil blijft. Kolven op het werk levert nl. niet altijd het gewenste resultaat. Misschien is dat iets voor jou? En veel huid op huid contact kan ook helpen. Is het niet mogelijk dat ze huilt om een andere reden?

Balen dat het kolven zo moeizaam gaat. Aangezien het een techniek is, is het iets wat je moet leren. Wie weet helpt het als je het wat vaker probeert te doen. En dan de lat laag leggen, dus blij zijn met 20 cc na een kwartiertje. Maar goed, daar moet je ook maar net zin in hebben.

Naski, toch een geruststelling als de huisarts zegt dat er niks aan de hand is. Blijkbaar heb je gewoon supermelk!

Phoehee, balen dat je verlies hebt en bij moet kolven. Is er voor mij toch nog een voordeel te ontdekken aan niet ongesteld worden Heb je een voorraadje in de vriezer waar je eventueel gebruik van kunt maken? Ah, lees nu dat je je verlies al ingehaald hebt.

Fijn he, extra schelpjes! Bij mijn kolf zaten al 2 setjes. Heel fijn!

Iemand schreef dat haar kindje op het kdv niet wil drinken. Ik weet niet meer wie het was, maar ik ben wel erg benieuwd of er al verbetering is of dat je al een oplossing hebt gevonden.

Jacjac, daar ben ik nou ook benieuwd naar. Eigenlijk zouden we na de borstvoedingsperiode beloond moeten worden met een prachtige boezem!
Tirsa, klinkt als mijn meisje :-) Maar zij is inmiddels 4,5 mnd en drinkt meestal minder gulzig dan in t begin. Wiesje verslikte zich ook heel erg vaak en is inmiddels een queen in hoesten na t verslikken geworden

Hier hielp het inderdaad om zeer goed op de honger signalen te letten en bij twijfel of ze honger had, direct aan leggen. Als we te laat waren of ze werd wakker van de honger, dan was ze idd zo snel gefrustreerd dat t happen niet lukte. Ik heb haar dan ook niet ingebakerd omdat ik al haar signalen wilde opvangen. Als ze wel driftig en huilerig was omdat ze de tepel niet vond (of t niet snel genoeg ging), dan lukte t soms met zachte dwang om haar aan t drinken te krijgen. Dus zorgen dat t hoofdje voor de tepel blijft. Als ze eenmaal goed had aangehapt en dronk, dan werd ze weer rustig.

Vooral 'op tijd' aanleggen, dus in een zeer vroeg stadium, hielp hier. En zorgen dat ze niet te moe was, want dan wordt ze ook te ongeduldig en huilerig.

Mijn dochter was/is trouwens ook een mega snelle drinker. Ik had me ingesteld op 2x20minuten, want dat las ik her en der. Maar madam was vanaf t begin al na 5min en 1 borst verzadigd. Nu drinkt ze meestal iets langer en soms ook 2 borsten (als ik haar tijdig loskoppel ) Niets aan de hand, maar je moet wel in de gaten houden dat je productie op peil blijft als je maar 1 borst aanbiedt.

Als t te snel gaat kun je idd t eerste even afkolven, maar dat heb ik eigenlijk nooit gedaan.
Ananas ik heb wel een (roulerende) voorraad van 2,5 liter maar daar put ik nooit uit. Altijd bang voor terugloop. En dan denk ik 'stel dat ik echt ziek word?' Dan heb ik ook nodig.
Even een vraagje voor de deskundigen hier: hoe vaak de borst geven aan een bijna 9 maanden oude baby zou normaal moeten zijn? Als ik kijk op sites van cb's en dergelijke zit ik daar nog ver boven. En geef je dan één borst, of twee? mijn zoontje heeft na één vaak schijnbaar genoeg, maar meldt zich dan vervolgens nog geen uur later voor de andere.

En ik had ook al een topic geopend over het volgende, eigenlijk zou ik nu wel willen stoppen maar durf niet goed om jochie de fles niet vaak pakt. Nou kreeg ik de tips om kv via een bekertje te geven, maar met de laatste voeding is dat niet handig daar hij half slaapt dan en geen fut meer heeft om te drinken uit die beker, en het gaat me nou juist om die laatste voeding.

Gebleken is namelijk dat hij tóch beter slaapt op kunstvoeding dan op borstvoeding, vroeger niet erg maar na bijna 9 maanden alleen maar gebroken nachten ben ik zwaar toe aan wat meer uren rust achter elkaar.

Alvast bedankt voor eventuele reacties....
Tirsa, ons meisje dronk ook max 10 minuten per voeding en altijd maar een borst. Sinds 2 maanden drinkt ze twee borsten en soms ('s avonds) wel een uur lang, alhoewel dat niet heel efficient gaat

Woesel, wat een leuke naam heeft je dochter trouwens (als dat haar echte naam is). Die stond hoog op ons lijstje, maar iemand in onze omgeving heet al zo, dus dat kon niet helaas.

Phoehee, haha, ik bewaak mijn voorraad ook angstvallig. Als ik er al van gebruik, dan moet minimaal eenzelfde hoeveelheid terug de vriezer in.
Even snel een vraagje, hoe lang mag je melk in de koelkast bewaren voor je het invriest?
Pucker 24 uur, al hou ik zelf liever wat korter aan.

Bron en handig overzichtje;

http://www.borstvoeding.c ... waren-van-moedermelk.html
Oh dat is lang! Dank je! Ik had vanmorgen wat gekolfd en vroeg me af of dat nu nog de vriezer in kon, maar dat kan dus! De eerst 20 ml zijn binnen
Ps waarom als ik 'bewaren van moedermelk' in-Google krijg ik als eerste een nutricia hit?
Het eerste begin van een mooie voorraad!
Dank voor de reacties! Fijn dat het ook herkent wordt. Ik had mezelf ook ingesteld op 20 minuten de ene borst en dan de ander zo lang als nodig, was wat mijn kraamverzorgster met vertelde. Maar daar kom ik dus nooit aan toe. Ik probeer wel om bij de eerste tekenen van honger Tirsini aan te leggen, maar af en toe, vooral in de nacht hoor ik haar pas als ze gaat huilen. En op een ander moment hoor ik haar te vroeg, dan is ze nog druk aan het slapen en lig ik een uur te wachten, want toch een kreetje gehoord.

Overigens clustert ze elke middag/avond, ergens tussen 4 uur en 7 uur. Vandaag dus twee uur lang bijna constant aan de borst, dan drinkt ze wel beide borsten leeg en zijn mijn tepels echt aan wat rust toe. Best wel zwaar, vooral als schoonmoeder dan ook nog onverwacht langs komt met al haar goedbedoelde adviezen. 'Niet altijd haar zin geven', 'ze heeft nu wel genoeg gedronken' en 'gewoon laten huilen, dat is goed voor de longetjes'. Ach, ze is halverwege de 70, zo heeft zij het geleerd, maar kom niet, als ik al anderhalf uur met haar zit en het een beetje zat ben met dat soort adviezen. Zo, even mijn frustratie kwijt.
3,5 week en niet altijd haar zin geven, wat een kolder! Alsof het een jengelende kleuter is bij de kassasnoep bij de supermarkt.

Ik zeg altijd bij die 'goed voor de longen' kolder dat dat alleen gold voor de eerste minuut dat hij uit mijn buik kwam. Toen werd hij goedgekeurd met een 10 dus hoeft ie niet meer te huilen.
Mijn Nom Nom dronk ook altijd z'n 8 x per dag. Per keer 1 borst, en dan in 10 minuten leeggeslurpt. Daar hebben wij het 6 maanden prima mee gered. Daarna bijvoeding en werd het een ander verhaal maar dat is van later zorg.

In de eerste weken was hier ook het aanhappen niet helemaal vlekkeloos. Pissig, paars van woede omdat het niet lukt en gillen! Zeker toen ik stuwing kreeg, kon ze de tepel niet goed pakken. Ik werd er helemaal zenuwachtig van! Bij mij hielp het om een beetje te kolven of een warm compres, even de spanning er af.
Ah, dat clusteren ja, wat kan het vermoeiend zijn. Een goede film erbij, iets te eten en te drinken maakt het al een stuk beter te doen. Mensen die het denken beter te weten maken het niet zo gemakkelijker.....

Ananas, ik had een jongetje dat heel weinig dronk op het KDV. Inmiddels drinkt hij gewoon hele flessen leeg op het KDV of elders. Ik weet eigenlijk niet wat nu de truc was. De speen iets warm maken hielp al wel wat. Maar wat nu de uiteindelijke oplossing is geweest?
Adviezen zijn vaak goedbedoeld maar zoooo irritant! Zeker als mensen het brengen alsof hun manier DE manier is. Zeker adviezen van moeders waarvan de kinderen al puberen, het huis uit zijn of erger nog zelf alweer kinderen hebben, moet je 9 van de 10 keer een oor in en de ander uit laten gaan.

Mijn zoontje moest ik volgens schoonmoeder helemaal niet in bad doen toen hij waterpokken had, douchen dan? vroeg ik verbaasd. Nee alleen een washandje gebruiken, want in bad verspreid je ze.... Ik als leek op internet zoeken en er geen kern van waarheid in kunnen vinden, dus gewoon lekker gebadderd.
quote:sophiedegiraf schreef op 15 februari 2011 @ 17:34:

Even een vraagje voor de deskundigen hier: hoe vaak de borst geven aan een bijna 9 maanden oude baby zou normaal moeten zijn? Als ik kijk op sites van cb's en dergelijke zit ik daar nog ver boven. En geef je dan één borst, of twee? mijn zoontje heeft na één vaak schijnbaar genoeg, maar meldt zich dan vervolgens nog geen uur later voor de andere.

En ik had ook al een topic geopend over het volgende, eigenlijk zou ik nu wel willen stoppen maar durf niet goed om jochie de fles niet vaak pakt. Nou kreeg ik de tips om kv via een bekertje te geven, maar met de laatste voeding is dat niet handig daar hij half slaapt dan en geen fut meer heeft om te drinken uit die beker, en het gaat me nou juist om die laatste voeding.

Gebleken is namelijk dat hij tóch beter slaapt op kunstvoeding dan op borstvoeding, vroeger niet erg maar na bijna 9 maanden alleen maar gebroken nachten ben ik zwaar toe aan wat meer uren rust achter elkaar.

Alvast bedankt voor eventuele reacties....Sorry quote mezelf maar even, niemand een reactie voor mij?
quote:phoehee schreef op 15 februari 2011 @ 15:18:

Ananas ik heb wel een (roulerende) voorraad van 2,5 liter maar daar put ik nooit uit. Altijd bang voor terugloop. En dan denk ik 'stel dat ik echt ziek word?' Dan heb ik ook nodig.

Phoehee, ik kan me voorstellen dat je daar niet zo snel uit durft te putten hoor. Ik had een voorraad van bijna vier liter en wat was ik daar blij mee vorige week. Ik was zoals je weet behoorlijk ziek en had het zonder vriezervoorraad niet gered denk ik zonder een continu huilende baby te hebben. Eerst lurkte ze nog liever aan een lege borst dan aan een volle fles maar vooral in het weekend heeft ze behoorlijk veel uit de vriezer gedronken nog. Nu maar hopen dat ik het weer wat kan aanvullen, mijn productie is in ieder geval weer voldoende op peil om haar weer helemaal zelf te kunnen voeden!

En even een een blij momentje met jullie delen, mijn meisje was gister een half jaar, dus ik voed haar al een half jaar zelf! Zo trots!
Van harte JSD!

Sophie, sorry, ik had het niet gezien

Ook met 9 maanden geldt in principe, alles is normaal. Mijn dochter dronk tot ze een jaar was ongeveer 8-9 keer op een dag (minimaal). CB's gaan er vanuit dat je de borstvoeding allang hebt afgebouwd en geven adviezen op basis van flesvoeding en meer vaste voeding. Maar normaal gesproken, zonder afbouwen, krijgt een baby tot een jaar minimaal 75% van de voedingsstoffen uit borstvoeding en tot 25% uit ander voedsel.

Eén of twee liet ik van mijn dochter afhangen, in principe twee maar als ze vol zat was één ook prima. Bied je hem de tweede wel aan na de eerste? Als hij niet meer wil is het klaar, maar misschien wil hij bij actief aanbieden nog wel wat drinken.

Wb de laatste voeding, maak je hem daarvoor wakker? Je zou kunnen overwegen om hem dan niet meer wakker te maken, en de fles te geven voor hij gaat slapen, en zien wat er dan gebeurt.

Anders een tuitbeker of rietjesbeker misschien? Of de keren dat hij wel de fles pakt, blij zijn dat je kunt slapen en bijtanken voor die keren dat hij hem niet pakt?
Haai dames,

mijn dochtertje is bijna 11 weken en ik vind dat de voedingen zo ontzettend lang duren. Ik ben per keer zo 45 minuten bezig! Vooral 's ochtends (werk) en savonds (moe!) vind ik het een crime.

Ik heb de bv-lijn gebeld en daar zeiden ze dat ik het aantal keren zuigen voordat ze slikt moet tellen. Is dat 6 keer of meer dan is het klaar zeg maar.

Maar het ritme is meer 3 x / 4 x / even helemaal

niks / 6 x en zo weer opnieuw. Ook strookt dit volgens mij niet met de achtermelk theorie- ik ben bang dat ik haar daarvoor dan te vroeg afkoppel. Maar als ik wacht tot ze zich afwendt (voor mij een teken dat de borst leeg is) en ze daarna vrolijk aan borst 2 begint ben ik dus zo een uur verder :s

Wat is eigenlijk gangbaar rond 11 weken? En heb ik geen keus dan het te accepteren?
Mag ik ook een vraag stellen? Mijn 4 weken oude baby drinkt 7 keer per etmaal, op verzoek. Tot voor kort om de 3 uur en s nachts wat langer. De laatste dagen kan ik niet meer inschatten wanneer de lange nachtslaap komt. Die kan namelijk ook ineens na de voeding van 19 uur komen. Dan slaapt ze ineens tot 23:30 bijvoorbeeld. Dus is het ritme ver te zoeken en moeten we 's nachts drie keer op om te voeden. Om 23:30, 2:30 en om 6:00 bijvoorbeeld. Mijn man moet er om 7:30 uit en is dan wel redelijk gebroken...

Het lijkt niet beter te worden als ik haar wakker maak voor een laatste avondvoeding om ca. 21:30. Ze wordt dan nog steeds vroeg in de nacht wakker.

Kan ik iets doen om het ritme iets naar achter te verschuiven? Of hoort dit er gewoon bij?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven