Citroen topping?

16-02-2011 08:53 27 berichten
Help me out, heb ik dat nou hier gelezen? Een superlekker recept voor citroen topping (hoe heet zoiets echt?) voor over je cupcakes? Was dat dan botercreme of een soort glazuur? Wie helpt me verder?

(nee ik kan het niet vinden in de zoekfunctie...)
Alle reacties Link kopieren
weet niet of je dit bedoelt, maar ik heb dit weekend cupcakes gemaakt en daarop een mix van poedersuiker en citroensap. Goed roeren en dan op cakes doen.

Andere dames vonden het erg lekker.
Lemon Curd? Een soort "jam" op basis van ei?
Oke.... weet ik niet of ik dat bedoel.. ik dacht ooit zoiets gelezen te hebben, als 'wow dit is superlekker moet je eens maken'....
Wat ik gebruik om cupcakes te decoreren:

Creamcheese topping mét citroen

Maak ik van die toefen van. Heerlijk
Sorry, ik kan je wat betreft de topping niet verder helpen. Maar wat een leuk vormpje! Waar heb je die gekocht?
dat is dus spul wat zacht blijft maar wel opstijft in de koelkast.

Als je iets wilt wat hard wordt kun je beter een icing maken van 1 eiwit en 250 gr poedersuiker.

Mijn recept voor creamcheesetopping:

50 gr roomboter

50 gr monchou oid

225 gr poedersuiker

1 theelepel. citroensap

evt. wat fijngeraspte citroenschil
Strik, hij is leuk he! Ik heb 'm gekocht in een allerschattigst Duits hans&grietje bakkerswinkeltje. Hij is van Birkmann, zij hebben er veel gave dingen!

Hangmat, die toefen klinken geweldig! Oeh, dat recept is onweerstaanbaar...Die ga ik echt proberen.

Maar die icing klinkt ook zalig. Ik ben heel benieuwd hoe dat wordt, 1 eiwit en 250 gram poedersuiker... hoe stijft dat op? Moet je dat even in de oven zetten? Ik maak vaak meringue, en dat is 60 gram suiker op 1 eiwit, maar dat moet dan wel 1 uur in de oven om uit te harden...
quote:Hangmat schreef op 16 februari 2011 @ 09:36:

dat is dus spul wat zacht blijft maar wel opstijft in de koelkast.

Als je iets wilt wat hard wordt kun je beter een icing maken van 1 eiwit en 250 gr poedersuiker.

Mijn recept voor creamcheesetopping:

50 gr roomboter

50 gr monchou oid

225 gr poedersuiker

1 theelepel. citroensap

evt. wat fijngeraspte citroenschilDeze lijkt me heerlijk, die ga ik onthouden!
Hey Hangmat, door jouw beschrijving kom ik erachter dat dat royal icing heet. Ben benieuwd! Hoe veel icing heb je ongeveer, met 1 ei en de 250 gram poedersuiker? En maak ik er citroen royal icing van door er flink wat citroensap doorheen te mengen?
quote:SeptemberGirl schreef op 16 februari 2011 @ 08:58:

Ik heb deze jongen gekocht:

[afbeelding]

[afbeelding]

Zima aaargh!!

en ik wil er een lekkere cake inmaken, en deze dan besme(u)ren met die onbekende overheerlijke citroentopping...Oh wat is die schattig!!!
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Godsamme, SG. Waarom woon je zo ver weg? Ik wil die geile lekkere baksels van jou 's komen eten.
Ik denk dat het te dun wordt als je er veel citroensap doordoet (royal icing). Misschien citroen essence kopen?

De hoeveelheid is denk ik genoeg om 24 gewone cupcakes mee te decoreren.

Mijn creamcheese recept is écht heeerlijk. Ik krijg er altijd heel veel complimenten over. Met koninginne dag vorig jaar 250 euro verdiend met verkopen van cupcakes met deze topping.
Maar ik wil wel graag citroensmaak royal icing maken. Ik zat te denken om er 2 theelepels citroensap in te doen.... zou dat te veel zijn? Als het dun is, is het niet zo erg, dan 'loopt' het mooi uit over de taart, als het dan maar wel hard wordt. Twee theelepels citroensap lijkt me niet te weinig, je moet wat om die kwart kilo poedersuiker een beetje een tegenhanger te geven
Ik gebruik de creamcheese zo:

Paascupcakes vorig jaar.

Is dat ding echt een koekjesroller? volgens mij is het om patronen in fondant te maken? ziet er wel leuk uit!
Jeeee Hangmat die zijn leuk! Die eitjes zijn geweldig, wat een leuke manier van versieren. Wat mooi ook, die gemixte kleuren, geweldig. Ik sta nog helemaal in de kinderschoenen hiermee, maar je moet ergens beginnen toch?

Wat voor cake gebruik je voor eronder? Gewoon normale huis-tuin&keuken Koopmans / Honig cake?

Het is echt een koekjesroller!
Ik gebruik gewoon cakebeslag: 200gr roomboter, 200gr witte basterdsuiker, 200 gr zelfrijzendbakmeel en 4 eieren.

Grappig ding, ben benieuwd naar de koekjes :-)
Hey wat grappig, ik zat net op de site van Koopmans, en daar las ik dit:

Een cake werd ook een evenveeltje genoemd. In het ouderwetse cake recepten gebruiken je van alle ingrediënten evenveel.

Net zoals jij doet dus! Grappig.

Ik ben ook heel erg benieuwd naar de koekjes.... maar ik ben aan het 'eten met mijn verstand', dus ik wil alleen in de weekend aan het bakken slaan ( ). Ik hou je op de hoogte hoor, van hoe de koekjes eruit komen!

En ik ben heel benieuwd hoe de topping wordt, als ik jouw recept van 1 ei en 250 gram poedersuiker aanhoud, en dan met 2 theelepels citroensap. De gele kleurstof is bijna glow in the dark zo geel!
Wat maakt dat de royal icing hard wordt? De eieren, of de poedersuiker?

Ik heb het gemaakt, het ligt nu te drogen. Ik heb er veel citroensap bij moeten doen om het een beetje een citroensmaak te geven, door alle suiker is het zo allejezus zoet!
Hij wordt maar niet hard, de icing.... wat heb ik verkeerd gedaan?
Door het citroensap vermoedt ik... Ik zou er citroen essence doordoen

en dan een 1/2 theelepeltje hooguit.
Ah, je hebt al wat geprobeerd, zie ik. Ik vermoed dat je met de vraag uit je OP doelde op de volgende twee posts uit het "Het grote muffin/cupcaketopic!":quote:Avaeyebrow schreef op 09 november 2010 @ 19:37:

[...] Die aflevering heb ik ook gezien

Royal Icing was dat Nigella Link

en

quote:whopper schreef op 17 november 2010 @ 08:51: En ik heb even gegoogled op Nigella en icing en hier komt ie:

Royal Icing:

*2 large egg whites (or substitute powdered egg whites)

3 cups confectioners' sugar

1 teaspoon lemon juice

Combine the egg whites and confectioners' sugar in a medium-size mixing bowl and whip with an electric mixer on medium speed until opaque and shiny, about 5 minutes. Whisk in the lemon juice, this will thin out the icing. Beat for another couple of minutes until you reach the right spreading consistency for the cupcakes.

Yield: sufficient to generously ice 12 cupcakes

En hou er rekening mee dat een 'cup' geen 'kopje' is. Ik vond op internet een soort van huisvrouwen-omreken schaal :

Voor de rekenaars onder ons: 1 cup = 16 eetlepels, 1/2 cup = 8 eetlepels en 1/4 cup = 4 eetlepels. Inhoud tablespoon = 15 ml, inhoud teaspoon = 5 ml. 1 tablespoon is dus 3 teaspoons.Hoop dat je er alsnog iets mee kunt. Leuke cakevorm heb je overigens!
Hey lampje, bedankt voor het recept. Ik heb ook eigenlijk dat recept gemaakt, maar het bleef zooooo intens zoet, voor mij te zoet, dat ik het niet lekker vind. 3 cups of sugar en daarbij 1 tbls lemon juice, dan blijft het nog steeds heel erg zoet (mijn vullingen zijn 2 weken met staking)..

Hangmat, is die citroen essence sterker dan citroensap? Misschien dat ik dat kan proberen dan...
Haha, ik zie inderdaad net in een omrekentabelletje dat 3 cups iets van 600 gram suiker is en dat afgezet tegen 1 miezerig theelepeltje citroen, dan kan ik me voorstellen dat je vullingen protesteren.
ja, citroenessence is zeer geconcentreerd citroenaroma.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven