Geld & Recht alle pijlers

lakschade en nu?

17-02-2011 08:46 48 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie kan antwoord geven op onderstaande vragen?

Gisteravond even snel naar de AH gereden met auto van vriend, thuis in de parkeerhaven weer geparkeerd, maar niet goed op de handrem gezet.

Resultaat; auto is naar voren gerold, heeft links aan de zijkant nu een streep lakschade, andere partij heeft kras van ca, 10 cm.

Vriend wil dat ik het "effe regel" zoals hij zo mooi zegt.

Maar hoe?

Wie is er verantwoordelijk? (ik, neem ik aan)

Bij wie zijn verzekering moeten we zijn?

Vriend wil het niet via zijn verz. spelen ivm no-claim ed, dus dan moet ik het cash betalen?

Iamand ook enig idee wat dit me ongeveer dan zal gaan kostten?

MVG
Autoschade valt onder je autoverzekering en niet onder een andere verzekering. Als je vriend niet wil claimen op zijn verzekering vanwege no-claim, dan kun je dus niet bij een andere verzekering terecht.

Laat de schade eerst eens taxeren bij een schadebedrijf. Misschien valt het allemaal mee en is de schade weg te poetsen. Zij kunnen je vrij snel een indicatie geven van hoeveel het herstel gaat kosten.
Als je het zonder verzekering doet hoef je het ook niet te melden. Dan betekend dat inderdaad dat jij beide reparaties uit eigen zak betalen moet.

Als je het wel via de verzekering doet moet je beide (jij en de ander dus) een schade formulier invullen, en beide op sturen naar de eigen verzekering. Of je vriendsschade gedekt is hangt af van zijn verzekering.

Ik zou wel vragen aan de verzekering wat het gaat kosten als je dit declareerd aan no-claim enzo; waarschijnlijk ben je als nog goedkoper uit als je dat betaald.
Moet je echt de vraag stellen wie er verantwoordelijk is en bij welke verzekering je moet zijn???
quote:LadyLoveBug schreef op 17 februari 2011 @ 08:46:

Wie is er verantwoordelijk? (ik, neem ik aan)Yep.quote:Bij wie zijn verzekering moeten we zijn?Schadeformulier invullen met de tegenpartij, als dat nog niet gebeurd is z.s.m. in orde maken. Samen 1 formulier invullen aan de voorkant, de tegenpartij neemt 1 velletje mee en jij het andere. Zelf vul je de achterkant in. Opsturen naar de verzekering die je vriend voor zijn auto heeft afgesloten.quote:Vriend wil het niet via zijn verz. spelen ivm no-claim ed, dus dan moet ik het cash betalen? Ik wil je adviseren het wèl via de verzekering te laten lopen. Al is het maar omdat zij vaker met dat bijltje hebben gehakt en jij niet. Via de verzekering kun je de tegenpartij ook naar de verzekering verwijzen als die met vragen komt of gaat onderhandelen over de hoogte van de schadevergoeding.

M.b.t. de no-claim van je vriend: nagenoeg alle verzekeraars kennen een regeling waarbij je de verzekering de schade laat vergoeden en de verzekeraar jou (of je vriend in dit geval) een rekening stuurt ter hoogte van het schadebedrag in ruil voor het in tact laten van de no-claim. Als je het op deze manier wil doen, moet je dat wel vanaf het begin aangeven bij de verzekeraar.

quote:Iamand ook enig idee wat dit me ongeveer dan zal gaan kostten? Moeilijk te zeggen. Hangt af van de soort lak, waar de kras precies zit, hoe diep die kras is etc.

Overweging: als je het niet via de verzekering laat lopen, kan het zijn dat je het met de tegenpartij op een accoordje kunt gooien en op die manier minder geld kwijt bent als wanneer je het via de verzekering laat lopen. Nadeel daarvan is wel dat je afhankelijk bent van de goodwill van de tegenpartij èn je gedonder met de tegenpartij (vaak bellen, het achteraf toch niet eens zijn met de hoogte van het bedrag) niet op een ander kunt afwentelen. Dat is een inschatting die je zelf moet maken. Het zelf onderhands regelen kan natuurlijk ook gewoon goed lopen en prettig afgehandeld worden.
quote:spectral schreef op 17 februari 2011 @ 08:53:

Moet je echt de vraag stellen wie er verantwoordelijk is en bij welke verzekering je moet zijn???Nee bedoel het niet op die manier, was meer van, of het vriend verantwoordelijk is(leent hem uit) of ik ivm verzekering.
..
Dit geintje hadden wij laatst met auto van bedrijf, auto had niks maar tegenartij schade van zo'n 2000 euro, geinformeerd bij verzekering. Conclusie dit betalen gewoon en niet via de verzekering, in totaal gaan we dan de komende 6 jaar voor 5 a 6000 euro meer aan premie betalen. dat is dan toch idioot.

Informeer eerst vijrblijvend bij verzekering in welke 'tree' je nu staat en naar welke je dondert na melding.

Is die prijs te hoog, regel het dan onderling.
quote:SuperCow schreef op 17 februari 2011 @ 09:01:

..Dat doet ze helemaal niet. De vraag wie er juridisch verantwoordelijk is, is de eerste vraag die je hoort te stellen bij verzekeringskwesties. Ga ergens anders lopen rellen.
quote:SuperCow schreef op 17 februari 2011 @ 09:01:

..

Je hoort mij nergens zeggen, dat ik hem met de schade laat zitten, heb alleen geen flauwbenul, van hoe dit wettelijk geregeld is.

Ik wil er alleen voor zorgen dat alles geregeld is/wordt zoals het hoort, er zijn een hoop onbekendheden in wetsland, dat was de reden van mijn vraag.
Jij veroorzaakt schade en dan denk je toch stiekem dat je vriend schuldig is omdat hij hem uitleent... bijzonder.

Misschien kan je iets regelen via je wa?
quote:spectral schreef op 17 februari 2011 @ 09:07:

Jij veroorzaakt schade en dan denk je toch stiekem dat je vriend schuldig is omdat hij hem uitleent... bijzonder.

Misschien kan je iets regelen via je wa?

GODSAMME!

NEE, ik denk niks stiekem, ja ik denk stiekem dat er meerdere mensen hier niet kunnen lezen!
quote:potsiedikkie schreef op 17 februari 2011 @ 09:03:

in totaal gaan we dan de komende 6 jaar voor 5 a 6000 euro meer aan premie betalen. Weet je zeker dat dat klopt? Dan zou je per maand E 70 tot E 83 méér aan premie moeten betalen, dus bovenop je oude premie.
Je vraagt het toch... Is mijn vriend verantwoordelijk... Verantwoordelijk voor wat?

Bel je wa verz, bel je verzekeringsadviseur... dat lijkt me nu de enige juiste bron.
quote:spectral schreef op 17 februari 2011 @ 09:10:

Je vraagt het toch... Is mijn vriend verantwoordelijk...Je LEEST het toch?....dat ik me afvroeg via welke verz. we dit moeten doen, en of ik als regelmatig gebruiker van zijn auto niet OOK onder zijn verz. val.
Veronicas heeft je al voorzien van een heel goed advies.

Sterkte, want je voelt je vast ontzettend lullig. Maar maak je niet zo druk, t is maar een auto! Schade is altijd te herstellen.
Nogmaals ga BELLEN, wij weten niet wat voor verzekeringen jIj/jullie hebben en wat de voorwaarden zijn.
quote:spectral schreef op 17 februari 2011 @ 09:10:

Je vraagt het toch... Is mijn vriend verantwoordelijk... Verantwoordelijk voor wat?

Bel je wa verz, bel je verzekeringsadviseur... dat lijkt me nu de enige juiste bron.

Moeite met lezen? Wat ben jij bot! Ze vraagt wie er verzekeringstechnisch verantwoordelijk is, en dat is haar vriend. Heeft niks te maken met schuld afschuiven.

Een auto wordt verzekerd door de eigenaar, er kan maar 1 verzekering per auto afgesloten worden. Als iemand anders met de auto schade veroorzaakt moet dit worden betaald door de vezekering van de eigenaar van de auto.

Of je moet het idd contant onderling regelen.
http://financieel.infonu. ... taalt-de-verzekering.html
Voor diegene die WEL kunnen lezen, en de moeite hebben genomen, om het hele verhaal voor mij te verhelderen/beantwoorden, het voor me op te nemen...

Dank jullie wel!

Voor de rest;

adem in....adem uit
quote:kirsten77 schreef op 17 februari 2011 @ 09:16:

Veronicas heeft je al voorzien van een heel goed advies.

Sterkte, want je voelt je vast ontzettend lullig. Maar maak je niet zo druk, t is maar een auto! Schade is altijd te herstellen.

Voel me echt zwaar K.T idd, tranen lopen over mijn wangen, ik heb altijd van dat soort stomme dingen, bedoel als ik er nu gewoon tegen aan was gereden, maar nee, door niet goed op de handrem te zetten, rolt ie tegen een ander aan.

Ja zo denk ik er ook over, maar voor vriend is het een verlengstuk van... idd, hahahaha

(het is notabene een oud hok van bijna 17jr )

dank je wel!
quote:LadyLoveBug schreef op 17 februari 2011 @ 09:23:

Voor diegene die WEL kunnen lezen, en de moeite hebben genomen, om het hele verhaal voor mij te verhelderen/beantwoorden, het voor me op te nemen...

Dank jullie wel!

Voor de rest;

adem in....adem uitOok goed advies voor jezelf.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
quote:LadyLoveBug schreef op 17 februari 2011 @ 09:05:

[...]

Je hoort mij nergens zeggen, dat ik hem met de schade laat zitten, heb alleen geen flauwbenul, van hoe dit wettelijk geregeld is.

Ik wil er alleen voor zorgen dat alles geregeld is/wordt zoals het hoort, er zijn een hoop onbekendheden in wetsland, dat was de reden van mijn vraag.

Had m'n post al weggehaald maar te laat, ik las 'm de eerste keer inderdaad als wilde je je vriend ermee laten zitten.

Maar rij even langs een schadeherstelbedrijf, die kunnen vrij snel een indicatie geven van wat het gaat kosten.
Ik vind eigenlijk dat vriend TO laat zitten. Je bent toch verzekerd voor dit soort ongelukken? Anders moet hij de auto niet uitlenen! Lakschade kan flink in de papieren lopen, maar ik denk dat hij de auto niet all risk verzekerd heeft (auto is immers 17 jaar oud, vertelt TO net), dus zijn schade zou hij dan sowieso op haar moeten verhalen.

Daarnaast is het nog maar de vraag of hij ineens zakt met zijn no claim, want dat is per verzekering verschillend.

Overigens vind ik het ook raar dat je een auto niet goed op de handrem kunt zetten. Gezien de leeftijd van de auto vraag ik me af wat de staat van die handrem is en of ze hem niet beter in de eerste versnelling kunnen gaan parkeren om dit soort lullige ongelukjes te voorkomen in de toekomst.
Volgens mij gaat het niet alleen om schade aan de auto van vriend zelf, maar is er ook een tegenpartij waar de auto van vriend tegenaan is gerold en die heeft ook schade.

En een auto niet goed op de handrem zetten is mij ook wel eens gelukt, met mijn eigen auto notabene. Met de handrem was niets mis. Gelukkig geen schade (ik kon er nog net op tijd inspringen om 'm op de rem te zetten voor ie een talud was afgerold).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven