Geld & Recht alle pijlers

Training in vakantie verplicht?

17-02-2011 21:28 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie kan mij helpen? met google kom ik niet echt verder en het is nu te laat om evt instanties te bellen.

Volgende week heb ik een week vakantie opgenomen (deze is weken geleden al goedgekeurd) mijn kinderen zijn dan ook vrij. Gisteren ben ik gebeld door mijn leidinggevende dat ik de maandag in mijn vakantie een verplichte verkooptraining heb. Maandag is sowieso een lastige dag om oppas te vinden voor mijn kinderen en is mijn officiele vrije dag altijd. Ik heb dus aangegeven dat ik niet aanwezig kan zijn, eventueel kan ik buiten de vakantie een andere maandag wat regelen. Ze snapte dat en zou het overleggen met de rayonleider. Vandaag per mail te horen gekregen dat ik echt aanwezig moet zijn, geen enkele uitzondering is mogelijk.

En nu?? Volgens google mag een vakantiedag niet ingetrokken worden mits er echt uitzonderlijke omstandigheden zijn (veel ziekte dus geen personeel bv) Mezelf kennende ga ik een slapeloze nacht tegemoet:-(

Wat zijn mijn rechten?? Even voor de duidelijkheid: ik ben echt niet te belazerd om die dag in te halen maar juist in deze vakantie komt het wel heel erg slecht uit. Buiten dat ik eigenlijk een paar daagjes weg wilde met de kinderen (vader is geen optie)

Zelda.
Geen idee. Maar ben benieuwd of het echt mag. Want wat als je bijvoorbeeld vanaf zaterdag op wintersport zou gaan? Eisen ze dan ook dat je maandag terugkomt?
De werkgever mag je verlof alleen intrekken wegens zwaarwegend bedrijfsbelang. Dat belang moet dan zwaarder wegen dan jouw belang. Ik zie dat niet terug in jouw post.

Ik zou hierop per mail reageren en aangeven dat je ruim vooraf verlof hebt aangevraagd wat is goedgekeurd, dat je in je verlof een paar dagen met je kinderen op vakantie gaat, en dat je die vakantie niet wilt annuleren en ook geen opvang kunt regelen al zou je het wel willen. En dus dat jij niet voor de training terug kunt komen. Laat ook vooral niet onvermeld dat jij je plannen niet kunt wijzigen, mede vanwege het late tijdstip waarop je werkgever je heeft verzocht terug te komen van je vakantie.
Arbeidsrechter.nl

Artikel 638 (BW)

4. De werkgever stelt de vakantie zo tijdig vast dat de werknemer gelegenheid heeft tot het treffen van voorbereidingen voor de besteding van de vakantie.

5. De werkgever kan, indien daartoe gewichtige redenen zijn, na overleg met de werknemer, het vastgestelde tijdvak van de vakantie wijzigen. De schade die de werknemer lijdt ten gevolge van de wijziging van het tijdvak van de vakantie, wordt door de werkgever vergoed.
Los van of het nu wel of niet mag, ik vind het belachelijk dat je werkgever in dit geval eigenlijk van je eist om daarbij aanwezig te zijn. Ten 1e wordt het enorm laat pas meegedeeld en ten 2e je hebt vakantie! Een verkooptraining is leuk en vast ook enorm handig voor je functie etc., maar zo verschrikkelijk belangrijk is het nou ook weer niet... Beetje jammer dit.
Hoi Zelda,

je vakantie is goedgekeurd. Er blijken uit jouw bericht geen zwaarwegende redenen om deze goedkeuring in te trekken. Noch lijkt er een reden te zijn dat een eventuele intrekking pas zo laat wordt doorgegeven (ik neem aan dat deze training allang gepland was?).

Gewoon morgen aan je leidinggevende vragen of je dit moet zien als een officiele intrekking van de toegekende vakantie. En als ze aangeeft dat dat zo is, dan leg je uit dat zij waarschijnlijk ook wel weet dat dat niet mag op een dergelijke grond. Dat je het ook vervelend vindt, maar dat je er nu niets meer aan kan doen. En als ze aangeeft dat dat het niet is (maar dat ze toch echt wil dat je komt), dan leg je uit dat je dan vakantie hebt en er dus niet bent.

Het lijkt mij dat degene die jouw vakantie moet goedkeure (jouw leidinggevende?) een foutje heeft gemaakt en dat deze nu het probleem bij jou probeert te leggen. Maar dat mag dus niet.

Je staat in je recht
Wow snelle reacties, bedankt!

Vooralsnog heb ik nog niks geboekt dus wil daar -nog- niet over liegen maar dat what-if scenario had ik ook al bedacht. En nee het is zeker geen "gewichtige" cursus waar mijn verkoopcappaciteiten onder zullen lijden. Iets van opsteken doe je uiteraard altijd. Het is trouwens een 5-daagse cursus die de gehele week zou duren maar over de andere dagen heb ik niks gehoord. De aanwezige uren zou ik overigens wel uitbetaald krijgen.

Het artikel heb ik uitgeprint en zal ik morgen meenemen naar mn werk. Het zo kort van te voren melden van de training zal ik ook onthouden, bedankt!
Even ter verdediging van mijn leidinggevende: ook zij heeft het pas gisteren te horen gekregen en heeft mij persoonlijk gebeld (op mijn vrije dag, ik werk part-time) Dit komt echt vanuit het hoofdkantoor. dus tsja, hoe belangrijk is deze training idd...
Maar als ik het goed begrijp is het niet alleen je vakantieweek, maar ook nog je vaste vrije dag?

Dus eigenlijk heb je maandag geen vakantie, maar gewoon geen werkdag.

Is in je contract opgenomen op welke dagen je werkt?

Zo ja: kunnen ze je op korte termijn verplichten om te komen werken op een dag die volgens je contract geen werkdag is? Het lijkt me dat dat niet zomaar mag zonder zeer zwaarwegende redenen.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Broedkippetje, ja in mijn contract staan mijn werkdagen. Ik werk er al 12 1/2 jaar en heb nog een lekker waterdicht ouderwets contract zonder flex-wet toepassingen etc;-)
quote:Zeldaaaa schreef op 17 februari 2011 @ 21:57:

Broedkippetje, ja in mijn contract staan mijn werkdagen. Ik werk er al 12 1/2 jaar en heb nog een lekker waterdicht ouderwets contract zonder flex-wet toepassingen etc;-)

Dan hebben ze toch geen poot om op te staan, als ze jou willen dwingen op zo korte termijn te komen werken op een dag die volgens je contract geen werkdag is? Lijkt mij dan.

Echt raar dit.

Je zult misschien niet de enige zijn die op zulke korte termijn niet kan regelen op een niet-werkdag te verschijnen.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Het klopt dat er meerdere collega's niet kunnen. De training is ook verplicht voor alle oproepkrachten, dus ook de meiden die alleen in het weekend afentoe werken bv. Er hebben al 2 collega's doorgegeven dat ze niet kunnen (school en eentje woont nog thuis en gaat met haar ouders op vakantie) Die hebben beide ook te horen gekregen dat *bedrijf* daar geen boodschap aan heeft en dat het verplicht is.

Bah wat een rotsituatie dit!
Weet je zeker dat het om een training gaat en niet om een fijn-dat-jullie-er-allemaal-zijn-we-gaan-reorganiseren-bijeenkomst?
Nah Ossiepossie dat mag ik hopen van niet!
Dat meen je niet? Ik zou er absoluut niet van gediend zijn als ik als zaterdagkracht een dag vrij zou moet nemen van de universiteit om naar zo'n cursus te gaan.
Een zinnetje dat ik wel eens gebruik: "Ik betreur het ten zeerste dat ik door omstandigheden deze belangrijke training moet missen, gelukkig heb ik mijn collega's bereid gevonden mij te voorzien van cursusmateriaal en mij zo nodig inhoudelijk bij te praten".

Al aan heel wat trainingen ontsnapt zo.
quote:Esmoreit schreef op 17 februari 2011 @ 22:27:

Een zinnetje dat ik wel eens gebruik: "Ik betreur het ten zeerste dat ik door omstandigheden deze belangrijke training moet missen, gelukkig heb ik mijn collega's bereid gevonden mij te voorzien van cursusmateriaal en mij zo nodig inhoudelijk bij te praten".

Al aan heel wat trainingen ontsnapt zo.Mooie zin , wou dat ik daar mee weg kwam....
Hele mooie zin, ga hem onthouden!
Heb dan die "omstandigheden" al uitgebreid toegelicht en collega's nemen inderdaad wat papierzooi mee, works like a charm.

Heb ooit een manager gehad die ging dreigen met een dienstbevel, maar verder kom ik er mee weg.
Zeldaa, ik zie dat maandag je vaste vrije dag is.

In principe nemen mensen dan geen vakantie op omdat ze op die dag gewoonlijk ook niet werken.

Heb je niet toevallig dinsdag tot en met vrijdag vrijgenomen i.p.v.

maandag tot en met vrijdag?
Ardni, ik heb vanaf 28 -1 vakantie opgenomen. Dat is maandag dus.
wat een onzin, als je vakantie hebt dan heb je vakantie, en als je niet kunt dan kun je niet, het bedrijf kon wat mij betreft op zijn kop gaan staan

ik ben voor belangrijke dingen op het werk altijd bereid er een mouw aan te passen maar als ik een paar dagen weg of vakantie heb gepland moet men neit met een training of cursus aankomen, dat weiger ik echt

wij hadden laatste op het werk een bijeenkomst die verplicht was, ik heb aangegeven dat ik niet kwam..... ik kreeg nogmaals de mededeling dat het verplicht is (ik moest er ver voor reizen en het was een onzin bijeeenkomst) ik heb gewoon nogmaals gemeld dat ik niet kwam, niets meer van gehoord

voor belangrijke dingen doe ik echt mijn best, voor onzinbijeenkomsten dus niet

Ik zou niet gaan, een training is best belangrijk maar niet zo onmisbaar dat ik er een vakantie voor op zou geven
Vind het eerlijk gezegd sowieso raar dat ze een verplichte cursus in een schoolvakantie plannen...
quote:Zeldaaaa schreef op 17 februari 2011 @ 21:51:

Wow snelle reacties, bedankt!

Vooralsnog heb ik nog niks geboekt dus wil daar -nog- niet over liegen maar dat what-if scenario had ik ook al bedacht. En nee het is zeker geen "gewichtige" cursus waar mijn verkoopcappaciteiten onder zullen lijden. Iets van opsteken doe je uiteraard altijd. Het is trouwens een 5-daagse cursus die de gehele week zou duren maar over de andere dagen heb ik niks gehoord. De aanwezige uren zou ik overigens wel uitbetaald krijgen.

Het artikel heb ik uitgeprint en zal ik morgen meenemen naar mn werk. Het zo kort van te voren melden van de training zal ik ook onthouden, bedankt!

Ik wil niet lullig doen, maar of je gaat naar die verkooptraining en zit je in de knoop met je kids en vakantie, of je gaat niet naar de training en dan neemt je werkgever je dat niet in dank af!

Beide keuzes zijn niet leuk en helaas zal je werkgever je uiteindelijk 'afstraffen' als je niet komt naar de cursus.
Ik denk eerlijk gezegd precies andersom, geef ik nu mijn gezin en kinderen te weinig, dan krijg ik daar spijt van, werk is niet je leven, volgende week gaan ze reorganiseren bij wijze van spreken en dan lig je er sowieso uit, dan word je ook heus niet gespaard omdat je toch maar mooi bij die cursus was.. tenminste, zo werkt het bij mijn werkgever..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven