Geld & Recht alle pijlers

studieschuld naar draagkracht afbetalen?

19-02-2011 15:38 70 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn man heeft een fikse studieschuld die we nu samen aan het afbetalen zijn. Echter, ik zit nu bijna een jaar in de ziektewet en na dat jaar dalen mijn inkomsten met 30 procent.

Het afbetalen van die schuld zal nu heel moeilijk gaan worden.

Daarom dachten we eraan om per maand minder te gaan aflossen via de draagkrachtmeting.

Maar........ waar ik bang voor ben...... is hij dan na 15 jaar naar draagkracht aflossen ook daadwerkelijk afbetaald of blijf je betalen tot hij afgelost is.

Volgens mij veranderen de regels hierover weleens....

Maar zeker weten doe ik het allemaal niet. Op de site van IBG staat het ook niet helemaal duidelijk vernoemd.

Waar doen we nu goed aan. Toch aflossen en op een houtje bijten. Dan kunnen we echt helemaal niets meer doen. We doen eigenlijk al niets: we hebben geen abonnementen op bladen, kranten etc. Er is echt niets meer waar we op kunnen bezuinigen...

Dus ik zit hier een beetje over te stressen.
Uit mijn hoofd was het zo dat als je beide inkomens meetelt voor de draagkrachtmeting, je na 15 jaar klaar bent met betalen, ongeacht of de schuld afbetaald is of niet.

Als je de meting op 1 salaris uit laat voeren blijf je betalen tot in den eeuwigheid.

Maar inderdaad, de regels veranderen nogal eens...

Het beste is het dus om er even over te mailen of te bellen maandag.
quote:ioni schreef op 19 februari 2011 @ 15:38:

Maar........ waar ik bang voor ben...... is hij dan na 15 jaar naar draagkracht aflossen ook daadwerkelijk afbetaald of blijf je betalen tot hij afgelost is.

En je weet nu al dat er de komende 15 jaar helemaal niets in jullie inkomen gaat veranderen? Jij gaat niet meer werken, je man krijgt geen salarisverhoging? Ik neem toch aan dat je dan meer gaat/moet aflossen?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Aflosvrije maanden

Vanaf 1 januari 2012 krijgt u de mogelijkheid om het terugbetalen van uw studieschuld tijdelijk stop te zetten. U kunt het terugbetalen van uw studieschuld in totaal maximaal vijf jaar (zestig maanden) stopzetten. De rente over uw schuld blijft wel lopen tijdens de aflosvrije periode. Bovendien geldt dat de maximale terugbetalingstermijn van vijftien jaar wordt verlengd met het aantal aflosvrije maanden dat u inzet.

In totaal heeft u de mogelijkheid om zestig aflosvrije maanden aan te vragen. U moet per keer minimaal een aflosvrije periode van drie aaneengesloten maanden opnemen. Woont u in het buitenland, dan geldt een minimale periode van één jaar. Op dit moment kunt u nog geen aflosvrije periode aanvragen. Deze nieuwe regeling gaat pas per 1 januari 2012 in.

Berekenen maandbedrag

U moet uw totale schuld in 180 maanden terugbetalen (vijftien jaar). Aan het begin van de aflosfase berekenen wij uw wettelijk termijnbedrag op basis van de hoogte van uw studieschuld, waarbij we rekening houden met de renteverwachting en de looptijd. U ontvangt hierover automatisch bericht, een jaar voordat de aflosfase daadwerkelijk begint. Valt het vastgestelde maandbedrag lager uit dan ¤ 45,41, dan moet u toch ¤ 45,41 per maand betalen. U betaalt uw schuld dan terug in een kortere periode dan 180 maanden.
@himalaya: nee,dat weet ik natuurlijk allemaal niet. Als ik wel weer kan gaan werken (of mijn man gaat meer verdienen), wat nu onduidelijk is, wordt het maandbedrag misschien nog wel hoger dan nu en dan is het helemaal afzien.

Dus ja.... ik neig naar op een houtje bijten en afbetalen, dan weet je waar je aan toen bent en kom je niet op een onvoorzien nog hoger bedrag uit.
Als je een schuld hebt zal je hem echt zelf moeten afbetalen. Dat is nu eenmaal de keerzijde van een schuld. Als jullie het echt zo slecht hebben kan je altijd nog de schuldsanering in. En dan bestaat er zo hier en daar een kans dat er een deel van de schuld wordt kwijtgescholden. MAar hebben jullie het echt zo slecht? Alle abonnementen al opgezegd, de verwarming niet aan, geen auto, zoek het vrekkentopic hier een op voor bezuinigingstips.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Het is zo: als je officieel samen woont of getrouwd bent dan moet je beide inkomens meerekenen om naar draagkracht te betalen. Doe je dat niet dan moet je voor elke maand waarin je maar voor 1 inkomen naar draagkracht hebt betaald een maand langer doorbetalen. Als je nu dus 1 jaar (12 maanden) naar draagkracht van alleen jouw inkomen betaalt dan moet je 12 maanden langer betalen aan het eind.

Heb je al gekeken wat je ongeveer gaat betalen als je naar draagkracht van jouw inkomen gaat betalen? Ik vond dat zelf erg tegenvallen. Ik werkte nog maar net en niet eens fulltime en toen kon ik volgens IBG meer betalen volgens draagkracht dan het bedrag dat ik per maand moest betalen zonder draagkrachtmeting.
Fame: ja, zo slecht hebben wij het echt ja. Geen abonnementen, geen auto etc. Ik heb al eerder het vrekkentopic bekeken (zal het trouwens nog eens doen) en echt alles doen wij al. Wij roken ook niet of dat soort dingen. Wij hebben geen enkele luxe. Dat betekent niet dat ik ongelukkig ben. Ja, nu door mijn medische klachten en het feit dat ik nog minder salaris ga krijgen en misschien een keuring in moeten, stemmen mij wel even somber. En dan die studieschuld.......

@ Kaetje: het bedrag van de draagkrachtmeting van dit jaar verschilde niet veel van het voorgestelde bedrag van de IBG, daarom hebben we gekozen op de normale manier af te gaan betalen en mijn inkomen mee te gaan laten tellen, anders kom je er nooit vanaf. Maar nu gaat mijn inkomen dus dalen (misschien voor mijn hele leven, misschien niet) dat is dus onzeker en weet ik niet wat we met die schuld moeten doen...
als je inkomen gaat dalen, doe je toch opnieuw een draagkrachtmeting?
Je kan juist beter op draagkracht afbetalen. Alleen dan krijg je kwijtschelding na 15 jaar! Als je altijd gewoon het volledige aflossingsbedrag betaald heb je je schuld namelijk als het goed is volledig afgelost na 15 jaar ;)

Dus... jezelf niet martelen en gewoon draagkrachtmeting aanvragen. Hoewel de IBG je draagkracht over het algemeen wat positiever inschat dan jij zelf. Ze vonden bij mij dat ik in de ziektewet met 1600,- netto inkomen per maand best 300,-´per maand kon aflossen. Mét draagkrachtmeting dus!

Dat waren een paar pittige jaren want huursubsidie kreeg ik niet, belastingdienst houdt geen rekening met studieschulden.
lautie: ja, ik kan die draagkrachtmeting laten doen. Maar als onze situatie dan verandert, dan is de schuld weer opgelopen vanwege de rente en moeten we weer een hoger bedrag gaan betalen.

Wij gaan ook geen huurtoeslag krijgen....

We betalen nu ook ong. 300 Euro per maand aan IBG.

Maar mijn inkomen gaat van 1600 naar 1300 in juni en dan?????????

We redden het nu maar net.....
Maar als je nou 15 jaar naar draagkracht betaalt, ben je er dan echt vanaf? Of moet het restbedrag (als dat er nog is) toch nog afbetaald worden?? Dat zie ik nergens duidelijk terug.
quote:ioni schreef op 19 februari 2011 @ 17:30:

Wij gaan ook geen huurtoeslag krijgen....

We betalen nu ook ong. 300 Euro per maand aan IBG.

Maar mijn inkomen gaat van 1600 naar 1300 in juni en dan?????????

We redden het nu maar net.....

En je man heeft geen enkel inkomen?

Al op www.toeslagen.nl gekeken of je voor iets in aanmerking komt?
ff off topic, himalaya ik vind jou onderschrift werkelijk geniaal
Volgens mij heeft d'r man wel inkomen (" Als ik wel weer kan gaan werken (of mijn man gaat meer verdienen").

Verdient je man dan zo weinig, E 1600 netto is niet heel slecht toch?
Bezuinigingstip: geen Ipod kopen, dat zijn echt luxeproducten als je zo krap zit.
quote:mika65 schreef op 19 februari 2011 @ 17:50:

ff off topic, himalaya ik vind jou onderschrift werkelijk geniaal

Dank!
Toen ik 1400 euro netto verdiende, moest ik daarvan 300 euro per maand aan de IBG (of DUO zoals ze tegenwoordig heten) aflossen. Een groot bedrag, vond ik zelf, ik hield daardoor eigenlijk niks over per maand. Maar, ik redde het nog steeds iedere maand, al was het best wel eens lastig. Eigenlijk zie ik dus niet helemaal in waarom jullie het zo moeilijk hebben. Een studieschuld is vervelend, maar niet onoverkomelijk. Als het goed, raak je eraan gewend en bouw je het in in je maandelijkse vaste lasten.

Maar inderdaad, laat een draagkrachtmeting doen. Daar is toch niks mis mee?
What if I fall? Oh but my darling, what if you fly?
Mijn man verdient 800 Euro per maand. En ik nu 1600.

Mijn inkomen gaat in juni naar 1300.

We hebben alles op een rijtje gezet. We krijgen tot nu toe lage toeslagen omdat we steeds net te veel verdienden.

We hebben één kind.

En we komen dus niet rond straks. We hebben alle vaste laten op een rijtje gezet (waaronder dus die 300 Euro aflossing studieschuld) en onze inkomens. We moeten dan van 200 Euro per maand boodschappen doen.

En dan heb ik nog niet eens openbaar vervoer of kleding meegerekend. Hoe kan dat nou??
quote:ossiepossie schreef op 19 februari 2011 @ 17:56:

Bezuinigingstip: geen Ipod kopen, dat zijn echt luxeproducten als je zo krap zit.

En geen dure spijkerbroeken.

Als je echt zo krap zit, zul je nog meer op de koopjes moeten letten en bijvoorbeeld bij de kringloop kijken voor kleding.

Kan je man niet meer gaan werken? Hij studeert niet meer, dus moet toch wel een baan kunnen vinden die meer dan 800 euro oplevert?
ioni, ik vond het ook soms echt lastig. Heb eigenlijk een hele tijd niks voor mezelf kunnen doen. Geen kleren kopen, niet uitgaan, niks. Jullie hebben een kind, dat maakt het nog wat lastiger natuurlijk. maar 1300 plus 800 is nog steeds 2100 euro per maand (ik ga er even vanuit dat dat netto is?). Ik redde het met 1400 netto per maand en moest voor minder dan 200 euro boodschappen doen e.d. Het is vervelend, maar het kan wel.
What if I fall? Oh but my darling, what if you fly?
800 is wel weinig, werkt hij fulltime? Anders kan hij misschien meer gaan werken. 800 - 300 studieschuld is een inkomen van E 500, daarvan kun je (ook alleen) nooit rondkomen dus moet hij zorgen dat er meer binnenkomt.
Ik ga geen Ipod kopen. Gelukkig deed mijn oude het opeens toch weer. Ik heb trouwens de Ipod nodig voor mijn gezondheid. Echt waar! En de spijkerbroek had ik vorige keer al op marktplaats gekocht.

Aangezien ik in de ziektewet zit met een vervelende kwaal, vangt mijn man veel van het huishouden en de opvoeding op.

Daarnaast heeft hij dus alleen VWO, en zal hij dus niet zo snel een goede baan vinden waarbij hij veel meer verdient. Hij is wel aan het kijken naar iets anders, maar dat is zonder opleiding dus lastig. Ik was de kostwinnaar, maar door mijn ziekte daalt mijn inkomen en nu wordt het erg lastig allemaal!
En fietsjes voor je kind via Marktplaats? Kleine kinderen groeien zo uit een fiets e.d. dus die zijn vast wel te vinden.
Huh? Hij heeft een fikse studieschuld maar alleen Vwo? Geen studie afgemaakt dus, dan is het helemaal zuur dat je zoveel moet aflossen. Lastige situatie hoor, er zullen genoeg mensen voorbijkomen die zeggen dat ze van zo'n inkomen alleen maar kunnen dromen en dat het heel veel is maar het lijkt mij ook lastig om van rond te komen. Als je al niet heel ruim zit is E 300 minder een heel bedrag.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven