Gezondheid alle pijlers

Stoppen met roken.

23-08-2010 18:10 1031 berichten
Iedereen die rookt, of ooit gerookt heeft, weet hoe moeilijk het is om van de sigaretjes af te blijven. Naar aanleiding van een topic vanmiddag, leek het me een goed idee om hier een topic te openen waar iedereen die wil stoppen met roken terecht kan voor wat steun , zowel om te geven als te krijgen.

De tijd komt er weer aan dat het toch te koud wordt om buiten met een sigaretje te bibberen, dus dat is al één voordeel.

We worden fitter, de huid wordt mooier, zijn s'morgens beter uitgerust, stralend witte tanden zonder kunstgrepen. etc. etc. etc.

Wie doet er mee? Wie durft het aan? Wie heeft tips om het vol te houden?
Alle reacties Link kopieren
Complimenten aan jullie stoppers Met in het bijzonder aan hen die er toch echt hinder aan ondervinden (jeuk, slecht slapen, etc), maar toch van die stomme peuk afblijven

Ik zit bijna op 10 maanden en het voelt als jaren. Geen behoefte, geen trek.

Helaas rookt mijn vriend nog wel

Succes allemaal!
Even een update

Hij zat toch in mij. Zondagavond heeft mijn vriend hem eruit gevist.

Gelukkig is de HAP me bespaard gebleven. Mijn vriend was in paniek hij denkt nu dat zijn penis te klein is en dat het condoom daarom afgleed.
Tek time you gon fine ants belly
sorry verkeerde topic bovenstaande reactie
Tek time you gon fine ants belly
Leuke update ;)

Maar even voor de stoppers....

Jullie gaan goed!!! Ben heel benieuwd naar Judith?
quote:Sunkissed81 schreef op 08 februari 2011 @ 10:59:

sorry verkeerde topic bovenstaande reactieHahaha Sunkissed je kunt hem weer wissen hoor (met het "edit" knopje) enne... fijn dat ie terug gevonden is...
Hey sToppers ook nog maar even een "echte" reactie: wat fijn dat het jullie allemaal zo goed gaat!

Ik weet niet of het bij jullie ook zo is maar in "onze" stoppen met roken groep was de 3 altijd een kritieke fase (3 dagen, 3 weken, 3 maanden) om een of andere reden brak er voor ons allemaal een zware periode aan rond die tijd. 't is maar dat je t weet! En hoewel het echt steeds makkelijker wordt zeker als je de 3 weken gepasseerd bent moet je toch elke keer wel in de gaten houden dat je niet overstag gaat met redenen al: "ja ik heb al laten zien dat ik kan stoppen dus nu kan ik er best ééntje nemen toch?" Nee dus!!!

Hiermee zijn een aantal sToppers goed voor het blok gegaan en binnen no time weer volop aan het paffen geslagen. Dus hou vieze Nico in de gaten hij staat vlak achter je ( "Ah ééntje kan geen kwaad")

Ik weet zeker dat jullie het redden jullie berichten zijn zo gemotiveerd allemaal, super!

Oh en ik heb net even op mijn tellertje gespiekt (ja,dat draait nog steeds): 3 years, 8 months, 4 days, 16 hours, 11 minutes and 24 seconds. 37.678 cigarettes not smoked, saving ¤ 4.354,14. Hallo, bijna veertig duizend sigaretten niet gerookt.

Goed hoor Sartan!

Ik heb trouwens bij het tellertje van de nederlandse stopsite ook elke dag een tip. Vandaag staat er: Toch gerookt? Ga gewoon door met stoppen. Je bent nog steeds een niet-roker als je nu doorgaat. Hmm...Ik was dus een week gestopt toen ik één avond gerookt had. Na die avond ben ik opnieuw gaan tellen. Ik vind namelijk gewoon dat een niet-roker niet rookt! Als ik dus besluit om een sigaret te roken en dan weer niet, vind ik mezelf een incidentele roker. Ik weet van een vriend van mij dat hij dat te streng vind. dat avondje roken, dat telt voor hem niet. Maar niet-roken, daar kun je toch niet bij roken? In mijn ogen moet je dan weer opnieuw stoppen namelijk. Al was het er maar eentje...

naja, na deze vroege-ochtend-gedachtenspinsels het goede nieuws: ik zit vandaag op een maand! Niet op de 4 weken, maar een echte maand! Ga ik maar eens vieren met een uurtje bodypump, haha.
June, dat vind ik ook! Niet roken betekent ook niet maar 1 sigaret of 1 avondje roken. Zo ben ik het laatste half jaar al met mezelf in gevecht... Toch die gedachte, ik heb gefaald als ik er maar 1 rook, ach, wat maakt die ene nou uit.

Ik ben nu bij poging nummer 3. Ongepland omdat ik met hevige koorts en keelpijn op bed heb gelegen de afgelopen dagen. Ik weet zeker dat de koorts van mijn longen afkomt en heb moeite met ademhalen en 0,0 uithoudingsvermogen.

Ik ga even verder lezen hier en ik hoop dat ik op wat steun kan rekenen!

Veel succes voor de andere stoppers!!
Never give up hope.
Of de koorts uit je longen komt of niet, feit is dat je met ziekte veel makkelijk door de eerste moeilijke dagen heen komt! Meestal heb je dan al geen zin in roken, en als je weer beter bent, is de nicotine al uit je systeem. neemt niet weg dat het psychische afkicken het moeilijkste is, maar dat je aal een paar dagen of een week niet gerookt hebt, dat moet toch als motivatie werken!

Ik vind trouwens niet dat je gefaald hebt als je er per ongeluk één rookt. Voor velen is het juist het leren herkennen van je valkuil, wanneer ben jij op je zwakst tov je verslaving? Dus zie het niet als falen, maar als leerpunt. Wat kun je aan die momenten doen om niet weer te gaan roken. Opstaan en doorgaan, zo zie ik het. Mijn valkuil is stappen en drank. dat zijn de momenten dat ik alert moet blijven. En na mezelf vaak genoeg teleurgesteld te hebben zeg ik nu op zo'n moment: zo heel veel zin heb je nu ook weer niet. Het zou zonde zijn, want je teller moet weer op nul en morgen heb je spijt en baal je van jezelf. Is het dat waard? Nee dus!

Jij kan het ook hoor, zet hem op!
mwah, ben dus nog niet gestopt. Was er vorige week bijna helemaal klaar voor, en nu dus bijna niet mee bezig. Anders had ik trouwens wel tig berichtjes neergezet.

Ben gewoon heel erg bang voor de ontwenningsverschijnselen, voel me nu al niet zo goed in mijn vel en dan die slapeloze nachten die ik van bijna iedereen hoor, beh. Maar goed in mjn achterhoofd is natuurlijk wel aanwezig dat ik moet stoppen en dat ik me nu niet bepaald trots voel omdat ik nog steeds rook. Moet en zal een keer de knoop doorhakken. Maar hoe, toch met die zuigtabletten of CT. Dit zijn voor mij de opties. Ik weet het niet....
quote:judith300 schreef op 09 februari 2011 @ 20:24:

Ben gewoon heel erg bang voor de ontwenningsverschijnselen, voel me nu al niet zo goed in mijn vel en dan die slapeloze nachten die ik van bijna iedereen hoor, beh.

Kan mijn handschoentjes even niet vinden, dus dan maar de recht-toe-recht-aan reactie...

Dat is onzin! Er zijn meer mensen die zeggen dat het stoppen meeviel dan dat het tegenviel. De mensen die last hebben van slapeloosheid zijn niet weer gaan roken, dus het weegt niet op tegen de nadelen van het roken. Daarbij: de nadelen van doorroken zijn vele malen vervelender en nog gevaarlijk voor je gezondheid ook. Wat ik hoor zijn dus gewoon smoesjes om het stoppen uit te stellen.

Het kan zijn dat je je nog niet wilskrachtig genoeg voelt om te stoppen. Dan zou ik adviseren: vergroot je motivatie. Lees bijv. het boek Nederland stopt met roken, over de gevolgen van het roken, de risico's. Ik kan me niet voorstellen dat je daarna nog net zo veel kan genieten van die sigaret.

Je zit er tegenaan, het roken voelt al niet meer zo goed als voorheen. Dus jouw stopdag komt nu vast dichterbij!
Eerlijk gezegd vind ik die zuigtabletten heel erg vies...

Ik heb ze in huis, maar ik word er misselijk van. :puke:

June, bedankt voor de motivatie!

Mijn valkuil is ook gaan stappen en een wijntje drinken. Een hele uitdaging, deze maand heb ik veel verjaardagen. En een excuus om het uit te stellen na de verjaardagen heb ik niet en die excuses moet ik ook niet meer gaan zoeken.

Het is gewoon klaar!!!
Never give up hope.
Suzie, hoe gaat het?

Hier gaat het goed. 34 dagen gestopt nu! Vanmiddag weer een feestje. Ben benieuwd, bij die vriendin ging ik altijd roken. Ik weet wel dat ik dat niet ga doen, maar ik ben benieuwd of de situatie me wel drang tot roken geeft...
Toch raar dat je kan opzien tegen situaties dat je weet dat er gerookt wordt.

Hier gaat het goed, ik kan het goed volhouden. Ik moet ook zeggen dat ik nog niet helemaal beter ben, dat scheelt ook wel.

Ik heb vanavond een feestje, ik ben ook heel benieuwd!

Als ik geen neem, dan weet ik dat ik het kan.

June, succes vanmiddag!
Never give up hope.
Vandaag ben ik al 48 dagen gestopt! Trots!

(nog steeds mbv nicotinekauwgom)
Ben je dan nu daaraan verslaafd, vroeg ik me af? Dat schijnt in de States veel voor te komen...daar is roken bijna overal verboden, waardoor veel rokers aan de nicotine replacements gaan...en eraan blijven hangen omdat nicotine nu eenmaal een zeer verslavende stof is. En het is zelfs duurder dan shag of sigaretten. Wel goed dat je die teertroep niet meer binnenkrijgt natuurlijk!

Zelf ben ik op 1-1-´11 Cold Turkey gestopt.
Ach, is het erg als je tijdelijk aan de kauwgom verslaafd bent, als je weet dat het de slagingskans van het stoppen verdubbelt? Van de cold turkey stoppers is na een jaar ongeveer 10% nog steeds gestopt. Van de mensen die hulpmiddelen gebruiken is dat rond de 20%. Ik hoor eigenlijk ook nooit dat mensen die gemotiveerd zijn om te stoppen toch de kauwgom blijven gebruiken. Kan me zo voorstellen dat het in de VS om mensen gaat die niet echt die motivatie hebben.

Wel knap hoor, als het je cold turkey lukt om vol te blijven houden!
Ik ben drie keer CT langdurig gestopt. Helaas ging het me alledrie keer best makkelijk af, wat een voordeel lijkt maar een nadeel kan zijn. In mijn geval krijg ik op zeer dronken avonden wel een keer zin om te roken. Ik denk dan: gewoon doen, waarom niet, je kunt ook wel weer stoppen. Meestal rook ik dat een klein jaartje, ben het dan weer zo zat dat ik stop. slaat helemaal nergens op, ik denk dan ook wel eens dat ik geen echte roker ben. maar als ik rook, rook ik veel hoor! Deze laatste keer viel het mee, maar toen het weer meer werd en ik ook in mijn up om 11.00u buiten stond te roken wist ik dat het tijd was om te stoppen. En ik ben er nog steeds blij mee! 35 dagen gestopt inmiddels!
@Sahara - Ik volg het stappenplan van Nicotinell. Een maand 4 mg / stuk of tien per dag, dan een maand 2 mg / stuk of tien per dag, dan een maand aantal kauwgompjes afbouwen. Zit nu in maand twee; over anderhalve maand laat ik je weten hoe verslaafd ik was / ben!
Iedereen het weekend goed doorgekomen?

Knap hoor June alweer 36 dagen en LMV alweer 50 dagen gestopt!

Ik kom net kijken, maar ik vond het in het weekend helemaal niet moeilijk.

Eten jullie meer of anders?
Never give up hope.
Ik kom ook weer even mijn gezicht hier laten zien. (lees wel al een tijd mee) Ik ben sinds maandag 12 uur gestopt. Morgen om 12 uur heb ik er 2 dagen opzitten. Ik gebruik de pleisters en zal nu niet eigenwijs zijn en het hele programma doorlopen.

Ik heb hier mijn eigen topic omdat ik behalve het stoppen met roken ook meer wil bewegen en gezonder wil eten. Het laatste doe ik al een tijdje, het tweede sinds 2 weken en het eerste, en moeilijkste, nu sinds 2 dagen.

Ik neem nog steeds mijn pet af voor iedereen hier die al een tijdje gestopt is!!!
Hi Taha, welkom! Hoe bevallen de pleisters? Ik overweeg ze als 'laatste fase'. Nu kauwgom, maar misschien zijn pleisters beter als overgang; wel de nicotine, niet het 'mag ik alweer eentje' gevoel. Hoe ervaar jij dit?
Thanks, littlemissvixen. Ik snap je vraag niet helemaal. Wat bedoel je met ''laatste fase'?

Ik heb al van alles geprobeerd, ook kauwgom of zuigtabletjes. Het nadeel daarvan vind ik dat ik het teveel met roken associeer. Het is toch een orale bevrediging, net zoals een sigaret. Met de pleister moet ik andere manieren zoeken om met mijn handen om te gaan en met de 'leegheid' van mijn mond (weet niet zo goed hoe ik dat moet omschrijven).

Wat ik er tegen heb, is dat ik toch nog nicotine binnenkrijg. Aan de andere kant krijg ik een heleboel andere nare stoffen niet meer binnen. En ik ontwen het roken, zonder helemaal uit mijn dak te gaan (zoals bij cold turkey).

Wat ook een valkuil is met pleisters is dat je weinig ontwenningsverschijnselen hebt, waardoor ik geneigd was om veel te snel te stoppen met de pleisters of op een lagere dosering over te gaan. Daar ben ik al vaak mee de mist in gegaan. Nu ga ik mij gewoon aan het programma houden, geen discussie meer met mezelf daarover.

Heel verhaal, ik hoop dat je er wat mee kan!
Taha, ik quote mezelf even:quote:littlemissvixen schreef op 13 februari 2011 @ 20:14:

@Sahara - Ik volg het stappenplan van Nicotinell. Een maand 4 mg / stuk of tien per dag, dan een maand 2 mg / stuk of tien per dag, dan een maand aantal kauwgompjes afbouwen. Zit nu in maand twee; over anderhalve maand laat ik je weten hoe verslaafd ik was / ben!

Terugkomend op jouw vraag; met 'laatste fase' bedoel ik dan; mocht ik het afbouwen van de kauwgompjes niet trekken, dan helpen pleisters wellicht?

En verder helemaal eens met quote: "...waardoor ik geneigd was om veel te snel te stoppen met de pleisters of op een lagere dosering over te gaan. Daar ben ik al vaak mee de mist in gegaan. Nu ga ik mij gewoon aan het programma houden, geen discussie meer met mezelf daarover."

Ik heb 20 jaar gerookt, dus hoef er echt niet binnen een dag vanaf te zijn. Als ik maar niet weer begin.
Elke methode om te stoppen die voor jou effectief is, is natuurlijk fantastisch! Ik heb alleen m'n bedenkingen bij nicotinevervangers...omdat je dan weliswaar van het roken af bent, maar niet van je nicotineverslaving. De lichamelijke afkick van nicotine duurt drie dagen, maar met die pleisters en kauwgum blijf je het ontwenningsproces maar eindeloos en nodeloos oprekken. Volgens mij. Big Pharma ziet dat anders, maar die verdienen veel geld aan deze tabaksproducten.

Op Amerikaanse sites heb je heel wat mensen die posten van 'help, ik benal zes jaar verslaafd aan 100 lozenges per week!' , van die smerige nicotine-zuigsnoepjes.. Dat lijkt me nou ook niet echt nastrevenswaardig.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven