Assertiviteitscursus?

08-02-2011 17:49 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo meiden,

iemand ervaring met een assertiviteitscursus?

Komen er vooral extreem gesloten personen naartoe?

En aan welke leeftijdscategorie moet ik denken?

ervaringen zijn altijd fijn om te horen
Ik heb dit als puber wel gedaan. De groep was heel verschillend qua leeftijd maar ook qua personen. Er zten bv ook mensen bij die op hun werk vast liepen omdat ze geen nee konden zeggen maar verder wel spontaan waren.
Ik zou t graag eens willen doen. Toevallig in de buurt van R'dam?
quote:Dilenia schreef op 08 februari 2011 @ 18:07:

Ik zou t graag eens willen doen. Toevallig in de buurt van R'dam?ola, ik ben van omgv a'dam!
Volgens mij biedt het ggz zulke cursussen aan. Ik zou bellen om te informeren naar leeftijd e.d.

Waarvoor wil je de cursus volgen?
quote:ramiaatje schreef op 08 februari 2011 @ 17:52:

Ik heb dit als puber wel gedaan. De groep was heel verschillend qua leeftijd maar ook qua personen. Er zten bv ook mensen bij die op hun werk vast liepen omdat ze geen nee konden zeggen maar verder wel spontaan waren.Om die reden start ik in maart ook met een assertiviteitstraining.quote:Dilenia schreef op 08 februari 2011 @ 18:07:

Ik zou t graag eens willen doen. Toevallig in de buurt van R'dam?Rotterdam Alexander Fortagroep.
Ik ben overigens gewoon doorverwezen door mijn huisarts.
Als je er in je werk tegenaan loopt, kun je het ook via je werk laten lopen.
Ik start op 25 februari met een assertiviteitscursus omdat ik iets te assertief ben (lees: fel ).

Het schijnt dat hier niet alleen verlegen of introverte mensen op af komen, maar ook mensen met een ander soort assertiviteitsprobleem, dus ik ben heel benieuwd en ik zal je de resultaten laten weten.
Ik heb afgelopen nov/dec een assertiviteitscursus gevolgd, en ben ontzettend blij dat ik het heb gedaan. Heb hier zoveel handvaten vanuit meegekregen.

Onze groep bestond uit 8 mensen. Leeftijd variërend van 20 - 65. (zelf 24 jr. .Niet alleen problemen met assertief zijn op het werk, maar ook tegen familie, vrienden etc. waren aan bod.

En ja, er zaten personen bij dat je dacht wat doe je hier, ivm hun spontaniteit, of juist geslotenheid.

Onze groep stelde zich vanaf het begin heel kwetsbaar op, iedereen stond open voor elkaars problemen. Dat maakte het uiten van alles veel gemakkelijker.

Als je twijfelt of je het wel/niet moet doen, zou ik zeggen DOEN! Je kan hier nog zo veel aan hebben!
Ik heb net een assertiviteitstaining gedaan via mijn werk. Ik kan niet anders zeggen dan dat het me erg veel gebracht heeft. Mijn groep bestond uit 10 personen uit verschillende sectoren en iedereen kwam daar met zijn eigen leerdoelen.

Mensen die meer terughoudend waren, maar ook mensen van wie je niet zou denken dat ze het nodig hebben, omdat ze bijvoorbeeld heel zelfverzekerd lijken. (Of die kunnen het juist heel goed verstoppen, zoals ik).

Mij heeft het geholpen veel dichter bij mezelf te komen en mezelf meer te leren accepteren zoals ik ben. Dit zorgt voor mij voor hernieuwd zelfvertrouwen en ben veel positiever in het leven komen te staan. Heb mijn verleden, ben enorm gepest van mijn 13e tot 25e op verschillende scholen, eindelijk een plekje kunnen geven.

Ook heb ik veel handvaten en tools geleerd om dingen beter in perspectief te zien en effectiever te zijn in het overbrengen van wat ik nu echt bedoel of wil.

Wel is de groep hierin cruciaal, ik had een hele leuke groep die vanaf minuut 1 heel open waren en iedereen stelde zich kwetsbaar op. Dit helpt enorm. De leeftijd varieerde zo tussen de 25 en 50.

Als je de ruimte krijgt om zo'n training te doen, zonder meer DOEN!.

Wij hebben als groep over een paar maanden weer afgesproken om bij te praten, om zo de ingezette veranderingen vast te houden.

Heel belangrijk; zoek een goed trainingsbureau die een goede reputatie heeft. En doe het echt voor jezelf en niet omdat je anderen vinden dat je het moet doen.

Succes.
Een assertiviteitscursus,

Daar stel ik me bij voor dat men op een vriendelijke manier leert voet bij stuk te houden.

Bij assertief denk ik trouwens niet meteen aan fel, maar meer dat iemand gewoon op een ander durft af te stappen om iets duidelijk kenbaar te maken of te verzoeken op een beleefde manier. Zo heb ik de term "assertief" altijd begrepen.

quote:iris1969 schreef op 08 februari 2011 @ 19:12:

Ik start op 25 februari met een assertiviteitscursus omdat ik iets te assertief ben (lees: fel ).

Het schijnt dat hier niet alleen verlegen of introverte mensen op af komen, maar ook mensen met een ander soort assertiviteitsprobleem, dus ik ben heel benieuwd en ik zal je de resultaten laten weten.

Wauw, Spannend Iris. Het is al bijna de 25e

Hou je ons evt. op de hoogte?
quote:Elsynore schreef op 19 februari 2011 @ 22:59:

Een assertiviteitscursus,

Daar stel ik me bij voor dat men op een vriendelijke manier leert voet bij stuk te houden.

Bij assertief denk ik trouwens niet meteen aan fel, maar meer dat iemand gewoon op een ander durft af te stappen om iets duidelijk kenbaar te maken of te verzoeken op een beleefde manier. Zo heb ik de term "assertief" altijd begrepen.

Klopt.

[...]

Wauw, Spannend Iris. Het is al bijna de 25e

Hou je ons evt. op de hoogte?Ik zal het hier melden en ik vinden het heel leuk om te lezen dat anderen hier er zoveel aan hebben gehad.
Ik begin 2 maart met de training. Ik zal hier ook meeschrijven Zo houden we het topic ook levend.
Ook ik ga een assertiviteitstraining doen. Wanneer weet ik nog niet precies, dat krijg ik later nog te horen. Maar ik vind het fijn om al enkele positieve reacties te lezen!
Ja ik ook, ik krijg er gewoon zin in!
Het is inmiddels de 25e geweest.

Hoe was het je bevallen Iris?
Het is verschoven naar datum onbekend .
ik heb de assertiviteits training ook gedaan je leert er veel.

Alleen de rollenspel is niet mijn ding.Ben blij dat ik het gedaan

heb,laat nu niet meer met me sollen.
Ik begin a.s. woensdag. Ik merk nú al dat ik er bewust mee bezig ben. Ik durfde net gewoon tegen mijn zus te zeggen dat ze een bitch is
quote:Dilenia schreef op 08 februari 2011 @ 18:07:

Ik zou t graag eens willen doen. Toevallig in de buurt van R'dam?

Hoiii, Ik heb ervaring in assertiviteitscursus. Ik heb het gevolgd bij context/GGZ dat is bij zuidplein, Dilenia en het kost 25 euro voor volgens mij 6 trainingen.

Het was een leuke ervaring met leuke mensen. Er waren wel alleen vrouwen tussen de 23 en 65 jaar. Je krijgt thuis opdrachten mee om te oefenen en tijdens de training wordt de theorie en huiswerk besproken. Ook wordt er tijdens de training geoefend en tips gegeven.

Ik heb er veel van geleerd en zeg nu ook vaker nee!

Dus ik kan jullie garanderen dat een assertiviteitscursus wel leerzaam en ook leuk is!
quote:DeWareJacoba schreef op 27 februari 2011 @ 20:40:

Ik begin a.s. woensdag. Ik merk nú al dat ik er bewust mee bezig ben. Ik durfde net gewoon tegen mijn zus te zeggen dat ze een bitch is Haha da's ook weer niet perse de bedoeling... als het goed is leer je vooral constructief te zijn in je reactie of handelen. Maar ik hoop dat het je lekker heeft oplucht.
quote:iris1969 schreef op 27 februari 2011 @ 16:46:

Het is verschoven naar datum onbekend .Jee, wat is dat rot zeg.
Hallo allemaal

Zoals beloofd plaats ik hier even een verslagje van de eerste sessie.

We zijn met 10 kandidaten, allemaal vrouwen tussen de 23 en 41. Ik ben 34, er net tussenin dus.

De eerste bijeenkomst was meer een kennismakingsbijeenkomst. We hebben een voorstelronde gedaan en we kregen allemaal lesmateriaal. We kregen ook goed te leren wat het verschil is tussen assertief, sub-assertief en agressief. Dit verschil moesten we onderscheiden d.m.v. opdrachtjes met zinnen die al op papier gezet waren. Later kreeg ieder een opdrachtje om een zin op assertieve, sub-assertieve en agressieve wijze te zeggen waarop de groep moest raden of het nu assertief, sub-assertief of agressief was. De meeste (eigenlijk allemaal op één persoon na) van ons gaven het goede antwoord. Één persoon kon moeilijk onderscheid maken tussen assertief en agressief. Lijkt me ook lastig, je denk assertief te zijn maar intussen schrikken mensen enorm van je af omdat je zo kort door de bocht bent.

Maar hoe dan ook, het was best leerzaam. Ik ben er nu al heel bewust mee bezig. Nog 8 sessies en dan laat ik niet meer met me sollen
quote:Iwannalive schreef op 27 februari 2011 @ 23:10:

[...]

Haha da's ook weer niet perse de bedoeling... als het goed is leer je vooral constructief te zijn in je reactie of handelen. Maar ik hoop dat het je lekker heeft oplucht.

Ik weet dat dat niet de bedoeling is. Het was eigenlijk mer geinig bedoeld maar ergens ook wel waar. Mijn zus weet dat ze af en toe een bitch kan zijn. Ze is iets té assertief en dat weet ze van zichzelf.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven