Vrijwillige keizersnede

20-02-2011 20:24 386 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste allemaal,

Mijn vriend en ik zijn bezig te proberen zwanger te worden van een 1e. Graag zou ik eens informeren bij jullie wie er ervaring heeft met een vrijwillige keizersnede, dus zonder medische indicatie.

Nu weet ik dat er zeer veel verschillende meningen hierover zijn - met name tegen - maar daar ben ik niet benieuwd naar. Ik ben op zoek naar mensen die ervaring hebben met een keizersnede door eigen keuze, hoe zij dit geregeld hebben/hoe zij een gynaecoloog zo ver hebben gekregen, waar dit heeft plaatsgevonden en hoe het met diegene is gegaan tijdens en na de keizersnede. Valt het mee, tegen? Zou je het een 2e keer weer doen?

Ik ben benieuwd.
quote:MeSoHappy schreef op 20 februari 2011 @ 21:43:

[...]

Kijk, en dat vertellen ze er dus niet bij als je op kraamvisite komt..

Ben ff geschokt nu........ wist dus niets over blijvende klachten na vaginale bevallingen..... maar ik denk dat ik maar ff niet ga google....Precies! Daar wordt nou nooit over gesproken. Of het wordt vaak afgedaan met "dat hoort erbij, een kind is waardevoller dan ... (klacht)". Tuurlijk, dat is zo, maar de lijf is dus wel "kapot" ergens, dat lijkt me echt niet fijn! Vooral incontinentie schijnt veel voor te komen en is echt een taboe..
Ach ik heb nooit ergens last van gehad na de bevalling, ging na een uur naar de wc, daarna even douchen en klaar. Geen centje napijn hoor en ook geen last gehad met sex (dat was niet na een uurtje natuurlijk )

Niet om het op te hemelen hoor, ik vond de bevalling wel pijnlijk (te doen, maar wel echt pijnlijk). Ik heb eerder wel operaties gehad met een ruggeprik, en dat vond ik waardeloos. Dat gewroet met die naald, brrr.

Oja, ik had een redelijk soepele gynaecoloog, die niet moeilijk doet over inleidingen, maar toen ik hem vroeg of hij ook vrijwillige sectio's deed (niet dat ik dat wilde hoor), zei hij toch echt nee. Vrees dat je ervoor naar Duitsland moet, daar doen ze er veel minder moeilijk over. Of je moet een gyn zien te overtuigen van je angst (als in psychische noodzaak).
if we all light up, we can scare away the dark...
quote:MeSoHappy schreef op 20 februari 2011 @ 21:43:

[...]

Kijk, en dat vertellen ze er dus niet bij als je op kraamvisite komt..

Ben ff geschokt nu........ wist dus niets over blijvende klachten na vaginale bevallingen..... maar ik denk dat ik maar ff niet ga google....Het went wel hoor En ik moet zelf toegeven dat sinds twee weken geleden de laatste (?) hechting eruit viel de seks echt stukken minder pijnlijk is, dus wie weet. Maar blijvende klachten zijn echt taboe, merk ik, vooral bij ouderen (reacties als: je wou toch een kind, dan moet je ook niet zeuren). Onder jongere mensen is het minder taboe. Mijn vriendinnen zijn vooral boos dat niemand daar ooit iets van gezegd heeft.
Lijkt me dat het een vervelende lading krijgt, een bevalling, als je alleen maar van dat soort drama verhalen hoort. Ik ken dat verhalen niet, ookal heb ik veel vriendinnen met kinderen en heb ik ze zelf ook. Totaal geen schade overgehouden en alles werkt nog zoals t moet.
quote:AlettaJacobs schreef op 20 februari 2011 @ 21:43:

[...]

Een keizersnede zal ook geen picknick zijn, maar daar heb ik er dan weer geen enkele van in mijn populatie

Dat kleurt dan ook jouw beeld. Mijn beeld van een keizersnee is gekleurd door die slechte ervaringen. Ondanks uitscheuren heb ik geen nare herinneringen aan mijn vaginale bevalling. Alleen jammer dat ik onder algehele narcose gehecht moest worden en daardoor mijn eigen kind pas uren later echt goed heb kunnen bewonderen (zeg maar rustig uurtje of 10 later), niet dat ze zo lang hebben gehecht, maar het heeft wel zo lang geduurd voor er een plekje op de OK was.

Je kunt de ervaringen van een ander niet als leidraad nemen of als maatstaf. Hoe ik bevallen ben zegt niks over hoe mijn vriendin is bevallen. Die heeft bevallen als een drama ervaren, zowel het vaginale deel als de spoedkeizersnee die volgde.

Waar je wel controle over hebt zijn je eigen gedachten. Spreek daarover met een verloskundige of gynaecoloog. Zij kunnen vertellen dat de meeste bevallingen probleemloos verlopen. Alleen die zijn inderdaad minder interessant blijkbaar
Een sectio wordt zwaar onderschat!

Een greep uit de vele reacties die ik heb gehad na mijn spoedkeizersnede:

"Dan heb je er lekker geen pijn van gehad..."

"Dan heb je er lekker niks van gevoeld..."

"Jij bent niet bevallen, jij hebt maar gewoon een keizersnee gehad."

"Pffff, waar moet jij nou moe van zijn geweest, van een keizersnede?"

Het is een hele zware buikoperatie waarbij de chirurg door een fors aantal buiklagen heen moet om bij de baarmoeder te komen. Het litteken in de baarmoeder blijft altijd een zwakke plek met het risico op (voortijds) openscheuren. Dat is ook de reden waarom je na een sectio bij volgende bevallingen altijd in het ziekenhuis moet bevallen. Een thuisbevalling zit er niet meer in. Dan heb je ook nog de narcose, waarbij je altijd risico op complicaties loopt. Om maar niet te spreken van de complicaties na de sectio. Infecties, nabloedingen.

Een keizersnede wordt overigens alleen uitgevoerd wanneer volgens de inschatting de medische voordelen voor jou en de baby groter zijn dan de risico's.

Het heeft lang geduurd voordat ik weer een beetje genezen was en ik, zonder kussentje onder mijn buik gedrukt voorover gebogen, normaal kon lopen en de energie had om echt van mijn kindje te kunnen genieten. Mijn tweede bevalling is vanwege risico voor mijn kindje twee weken voor de uitgerekende datum ingeleid. 14,5 uur weeenstorm maar heb mijn zoon uiteindelijk "gewoon" (bevallingen zijn nooit 'gewoon') via mijn poezemoos op de wereld mogen zetten, maar geef mij maar duizend keer liever die bevalling ipv die sectio.
Nee hoor, ik heb helemaal geen beeld van keizersnedes. Mijn enige beeld is die van vaginale bevallingen; de schade die kan ontstaan door een vaginale bevalling is niet ondenkbaar of onrealistisch. Ik heb geen cijfers, maar mijn eigen steekproef laat zien dat blijvende schade in ieder geval geen zeldzaamheid is. In dat opzicht kan ik TO's angst goed begrijpen.
Ik denk dat je mij verkeerd leest, ik zeg juist dat jouw beeld van vaginale bevallingen gekleurd is door jouw omgeving.

MIjn beeld van een keizersnee is juist door de slechte ervaringen in mijn omgeving gekleurd. En ook die geluiden hoor je niet zo heel vaak hoor. hechtingen die open knappen, huidlagen die gaan ontsteken. Littekens die ineens niet goed genezen waardoor er voor een mooi resultaat opnieuw gesneden moet worden. Nee hoor helemaal makkelijk zo'n keizersnee.

Omgekeerd denk jij ongeveer zo over vaginaal bevallen. Zie je nu dat ons beider beeld gekleurd is door slechte ervaringen?
Het is echt niet zo dat iedereen iets overhoudt aan vaginaal bevallen. Natuurlijk, het gebeurt wel, maar er zijn ook zat vrouwen die er volledig van herstellen. Ik ben twee keer bevallen waarvan de eerste keer een nogal gecompliceerde bevalling die eindigde in een pompverlossing en de tweede keer een vrij ongecompliceerde vlotte bevalling en ik heb er niets aan overgehouden, mijn moeder is één keer bevallen en heeft er voor zover ik weet ook niets aan overgehouden, de meeste andere vrouwen die ik ken ook niet.

Hiermee wil ik niet de klachten bagatelliseren die zijn ontstaan door de bevalling van anderen, maar het is nou ook weer niet waar dat bevallen per definitie schade aanricht aan je lichaam.

En ik denk eerlijk gezegd dat het niet erg makkelijk is om een gynaecoloog te vinden die een keizersnede gaat uitvoeren zonder medische indicatie.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Ha Olli,

Geen ervaring hier met een vrijwillige keizersnee. Ik denk dat het in Nederland niet de gewoonte is en er daarom ook weinig ervaringsdeskundigen zijn.

Ik moet toch nog even iets kwijt over de keizersnee. Ik heb een spoedkeizersnede ondergaan, en nu, vijf en een halve maand later, heb ik nog erg vaak pijn binnen in mijn onderlijf. Het litteken trekt nog, maar het is ook mogelijk dat er verklevingen zijn (de huisarts vertelde dat je dit alleen kunt zien als je iemand weer opensnijdt) Verklevingen krijg je als het litteken van je baarmoeder aan je buikwand vastgroeit. Iets wat het gevolg kan zijn van een keizersnede. Dit heeft weer gevolgen voor het weer zwanger worden (kan voor problemen zorgen) en daarnaast kan het litteken scheuren tijdens een tweede bevalling. Kortom, een vaginale bevalling kan voor ellende bezorgen, maar met een keizersnede kun je weer te maken krijgen met andersoortige ellende.

Wat denk ik belangrijk is om de zaken feitelijk te bekijken, waarmee loop je het meeste risico's. Feitelijk gezien is dit met een keizersnede. Hieronder staat wel een interessant artikel, dat je wellicht in je overwegingen mee kan nemen als je een keuze maakt.

http://vorige.nrc.nl/wete ... _drie_tot_vijf_keer_hoger
quote:mjdh schreef op 20 februari 2011 @ 20:30:

Volgens mij is ze op zoek naar mensen die hier ervaring mee hebben gehad.....

Anyway, ik heb een keizersnede gehad. Niet geheel vrijwillig omdat mijn zoontje het niet fijn had in mijn baarmoeder, dus hij moest er gelijk uit, maar ik vind het achteraf gezien heerlijk dat mijn zoontje niet via de normale manier is geboren. Dat had hij trouwens ook niet getrokken, maar ik vond die keizersnede echt een eitje. Niets gevoeld, ook daarna weinig last gehad. Maar ik zeg het niet vaak hardop, want het wordt me niet in dank afgenomen. Blijkbaar mag je daar niet al te blij over zijn.

M.Wat raar dat mensen daar zo negatief op reageren. Het is toch alleen maar fijn dat je er zo positief op terugkijkt? Hadden ze je dan heel veel pijn en een traag herstel toegewenst of zo?
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Je kan ook blijvend last houden van een keizersnede. Jeuk/pijn aan het litteken bijvoorbeeld.
Ik denk dat je mij ook verkeerd leest
Vrijwillig kiezen kan hier in Hengelo niet. Alleen op medische indicatie. Ik heb een keizersnee gehad en een gewone bevalling. Doe mij de gewone maar. Stond de volgende dag alweer buiten de was op te hangen. Van de keizerssnee was ik na een jaar nog niet opgeknapt. Bah, wat een pijn. En nu na 8 jaar nog soms.
Met die reden ga je geen keizersnede krijgen.

Bij de tweede kan ik een keizersnee op verzoek krijgen. Maar dat is omdat ik bij de eerste zeer langdurige bevalling bijna zelf overleden ben.

Nog een bevalling durf ik niet aan. Maar mocht het nog een keer zo zijn dat ik moet bevallen dan mag ik dus kiezen voor een keizersnede.

Je moet dus wel een gegronde reden hebben, en vaginale schade is dat niet.
Ik heb dezelfde ervaring als mjdh bij m'n geplande keizersnede van 2 jaar geleden wegens stuitligging. Geen pijn gevoeld, herstel ging gemakkelijk. Het ergste vond ik de ruggeprik. Ik denk dat er veel verschil is tussen een geplande ks en een spoedks. Nu hoop ik over enkele weken weer te bevallen en heb ik de keuze tussen een vaginale bevalling (als er geen medische indicatie is) of ks. Ik heb aangegeven dat ik voor het eerste wil gaan, puur omdat ik ook graag die ervaring wil hebben.

Een vrijwillige ks in Nederland lijkt me ook erg moeilijk om voor elkaar te krijgen. In andere landen gaat dat vaak gemakkelijker (ik woon niet in Nederland). Ik wens je veel succes met zwanger worden en hoop dat je dan met tevredenheid op je bevalling kan terugkijken.
quote:Susan schreef op 20 februari 2011 @ 22:08:

[...]

Wat raar dat mensen daar zo negatief op reageren. Het is toch alleen maar fijn dat je er zo positief op terugkijkt? Hadden ze je dan heel veel pijn en een traag herstel toegewenst of zo?Je hoort het vreselijk te vinden dat het een keizersnee is geworden. Dat je er moeite mee hebt dat een kind niet via de natuurlijke weg geboren is.
quote:laddertje schreef op 20 februari 2011 @ 21:57:

Een sectio wordt zwaar onderschat!

Een greep uit de vele reacties die ik heb gehad na mijn spoedkeizersnede:

"Dan heb je er lekker geen pijn van gehad..."

"Dan heb je er lekker niks van gevoeld..."

"Jij bent niet bevallen, jij hebt maar een keizersnede

.Denk dat een spoedkeizersnede juist extra zwaar is. Je bent al uitgeput van uren weeën en dan ook nog een pittige buikoperatie waar je al vermoeid aan begint.
quote:Leergierig schreef op 20 februari 2011 @ 22:26:

[...]

Je hoort het vreselijk te vinden dat het een keizersnee is geworden. Dat je er moeite mee hebt dat een kind niet via de natuurlijke weg geboren is.

Zelfs de gynaecoloog zei tegen mij, vlak voordat hij mee ging delen dat ze zoon via een KS er uit gingen halen; 'Het is misschien niet de meest mooie manier van bevallen, maar het gaat toch een KS worden'. Heb er nog lang over nagedacht wat hij daar nou mee bedoelde...

@TO; Ik zou me idd goed inlezen in de voor-en nadelen van een KS en een vaginale bevalling, en mijn keus niet laten afhangen van persoonlijke verhalen. In NL gaat het je denk ik niet lukken, een geplande KS zonder indicatie, misschien in het buitenland wel.
Ik weet niet of ik had gekozen voor een vrijwillige keizersnede als het had gekund, maar na mijn vaginale bevalling kon ik een maand niet staan, ik klapte dubbel steeds. Lopen kon ik wel, al was het eerder strompelen.

Bnd met de baby had ik niet, ook al lag die meteen op m'n buik.

Die opgezwollen scheur in mijn vagina en schaamlippen was ook alles behalve prettig.

Mijn heiligbeentje doet nog steeds constant pijn en af en toe pis ik ineens in mijn broek en er komen nog steeds rare geluiden uit mijn vagina.

Maar eigenlijk wijt ik mijn ongemakken en probleempjes niet echt aan mijn vaginale bevalling, maar aan de slechte begeleiding en zorg in het ziekenhuis, de afwezige verloskundige die ook geen vervanger kon regelen en de 3 kraamverzorgsters die alle3 geen reet deden.

Met zulke slechte zorg in Nederland durf ik bij een volgende keer niet eens een keizersnede te laten doen, want als er dán wat misgaat........brrrr
quote:Lenthe81 schreef op 20 februari 2011 @ 20:54:

@kaetje, in nl mag je na keizersnee bij 2de keer ervoor kiezen. (Bij 3de keer moet het, te grote kans op scheuren van baarmoeder.)

Ik mocht bij de 3e ook nog kiezen en heb na 2 spoedkeizersnedes bij de 3e voor een geplande ks gekozen. Maar ik had het wel vaginaal mogen proberen.

Volgens mij is het in Amerika steeds gewoner om een ks te vragen, om je vagina intact te laten. Ik vind het te belachelijk voor woorden, maar ja, ik heb makkelijk praten, mijn vagina is nooit uitgescheurd geweest.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Zoveel mensen, zoveel bevallingen, zoveel meningen..... allemaal persoonlijk. Ik heb vroeger - vanuit mijn opleiding - een stuk of 10 vaginale bevallingen en 4 ks meegemaakt en toen zijn mijn eerste ideen over een ks gevormd en dacht ik:' wanneer ik later ga bevallen.....' de verhalen die ik daarna van vriendinnen en familie mee kreeg, hebben mijn eigen idee daarin gesteund. Mijn idee is dat mensen vooral praten over hoe mooi het baren van een kind is, maar dat vrouwen niet vaak het achterste van hun tong laten zien. Praten over je sexleven na je bevalling is ook nu nog taboe - hooguit wanneer je onder hele goede vriendinnen bent. Dus ja, ik hoor ook veel goede verhalen totdat ik een beetje doorvraag....hoe dan ook blijf ik erbij dat echt iedereen daar een eigen mening over mag hebben, net als dat ik het waardeer dat mensen mijn mening respecteren. Het zal bij mij bij 1 kind blijven dus het risico voor een 2e bevalling daar hoef ik eigenlijk geen rekening mee te houden. En ik ben er - als persoon - helemaal niet op uit om na de bevalling mee te willen of kunnen praten met andere vrouwen over de bevalling (vaginaal) of het idee dat ik het 'zelf heb gedaan'. Zo sta ik er niet in. Ik zou superblij zijn wanneer ik zwanger word en nog blijer wanneer het kind gezond op de wereld komt maar over de bevalling zelf daar wil ik - zo mogelijk -zelf over bepalen, met alle feiten en voor- en nadelen tegen elkaar afwegend. Ik zal me niet trots voelen wanneer ik het zelf heb gedaan, ik zie het heel praktisch: het kind moet er uit en ik sta daar vrij nuchter tegenover.
Maar Olli, jouw mening is niet gebaseerd op feiten, maar op verhalen uit je omgeving. Een keizersnede is een zware operatie, met alle bijbehorende risico's. En die risico's zijn vele malen groter dan die bij een vaginale bevalling. Alleen al daarom is een keizersnede een noodmaatregel. En dat moet het blijven.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Zelf heb ik een dubbel gevoel bij mijn keizersnede, nu precies zeven weken geleden. Mijn intentie was om een natuurlijke bevalling te ondergaan. Helaas kwamen ze er na anderhalf uur persen achter dat onze dochter verkeerd lag en nooit natuurlijk ter wereld zou kunnen komen, Dus kreeg ik een spoedkeizersnede. Ik had al een ruggeprik (langzame onsluiting, véél pijn), welke prima werkte tijdens de ontsluiting, maar op de ok bleef ik gevoel houden in mijn buik, waardoor ik alsnog onder algehele narcose moest. Ik heb mijn dochter dus niet geboren zien/horen worden (je zit immers toch achter een schermpje he). Dat vind ik wel het ergste eigenlijk.

Verder kleven er nog wat nadelen aan,want een vierde zwangerschap (mocht het ooooit zover komen haha), raden de artsen zeer af ivm het scheuren van de baarmoeder. Je blijft altijd een gevoelloos gebied boven je keizersnede houden (zenuwen zijn immers ook doorgesneden), en wat iemand anders al schreef: je krijgt opmerkingen dat je je kind niet 'echt' gebaard hebt. Nou moe! En dan te bedenken dat ik de rest van het feest wel allemaal heb mogen doorstaan. Verder blijkt je baarmoeder veel langer 'hoog' te staan. Normaal gesproken krimpt een baarmoeder zeer snel, totdat deze weer achter het schaambot zit. Bij mij zit ie nog ergens halverwege. Oh, en ze snijden nooooit recht. Je moet een beetje van smilies houden zeg maar. En vraag om interne hechtingen, want in sommige ziekenhuizen krijg je nog hele fijne nietjes in je buik geschoten. Niet een heel fraai gezicht.

Echter, ik ben wel heel snel hersteld van mijn keizersnede. In het ziekenhuis kreeg ik dipidoloor tegen de pijn, en op het moment dat ik met ontslag ging heb ik helemaal geen pijnstillers meer gehad (persoonlijk vind ik dat pijn ook een functie heeft). Na vier weken zaten mijn spieren alweer op z'n plek en mocht ik, theoretisch gezien, weer sporten (ahum..... als ik zou sporten...). Ik vind het prettig dat de boel daar onder nog steeds in tact is. Het litteken is al mooi roze geworden.

Ik weet niet hoe het is om 'all the way' natuurlijk te bevallen, maar ik zou het niet heel onprettig vinden om weer via een keizersnede te bevallen. Al zou ik het ook ontzettend bijzonder vinden om ook een natuurlijke bevalling mee te mogen maken.
Interessant artikel over dit onderwerp:

http://www.kennislink.nl/ ... iezen-voor-de-keizersnede
The time is now

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven