Vrijwillige keizersnede

20-02-2011 20:24 386 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste allemaal,

Mijn vriend en ik zijn bezig te proberen zwanger te worden van een 1e. Graag zou ik eens informeren bij jullie wie er ervaring heeft met een vrijwillige keizersnede, dus zonder medische indicatie.

Nu weet ik dat er zeer veel verschillende meningen hierover zijn - met name tegen - maar daar ben ik niet benieuwd naar. Ik ben op zoek naar mensen die ervaring hebben met een keizersnede door eigen keuze, hoe zij dit geregeld hebben/hoe zij een gynaecoloog zo ver hebben gekregen, waar dit heeft plaatsgevonden en hoe het met diegene is gegaan tijdens en na de keizersnede. Valt het mee, tegen? Zou je het een 2e keer weer doen?

Ik ben benieuwd.
Helemaal mee eens Marion10.

Ik wil alleen een ding kwijt (dat heb ik twee jaar geleden ook geschreven).

Wat betreft risico's - toen ik de keuze maakte voor KS heb ik me redelijk in verdiept wat de risico's zijn en sterftecijfers. Er zijn heel veel medische publicaties te vinden. Wat ik wel graag zeggen wil dat op moment er is geen betrouwbaar onderzoek geweest naar sterftecijfers voor baby’s geboren via GEPLANDE KS bij gezonde zwangerschap versus VAGINAAL bij gezonde zwangerschap ZONDER RISICO’S. Er is een onderzoek geweest in USA waar redelijk veel kinderen worden geboren via KS op verzoek zonder medische indicaties en er kwamen weinig verschillen dus extra onderzoek is geadviseerd.

Tot nu werd altijd vergeleken KS in het algemeen (spoed KS, geplande KS) met vaginale bevallingen. Aangezien het feit dat er weinig geplande KS zijn zonder medische redenen is gewoon te weinig materiaal om onderzoek te maken. Want hoe kun je nu sterfte als resultaat van KS bij een risicovolle zwangerschap vergelijken met een vaginale bevalling bij een gezonde zwangerschap?
Helemaal mee eens Marion10.

Ik wil alleen een ding kwijt (dat heb ik twee jaar geleden ook geschreven).

Wat betreft risico's - toen ik de keuze maakte voor KS heb ik me redelijk in verdiept wat de risico's zijn en sterftecijfers. Er zijn heel veel medische publicaties te vinden. Wat ik wel graag zeggen wil dat op moment er is geen betrouwbaar onderzoek geweest naar sterftecijfers voor baby’s geboren via GEPLANDE KS bij gezonde zwangerschap versus VAGINAAL bij gezonde zwangerschap ZONDER RISICO’S. Er is een onderzoek geweest in USA waar redelijk veel kinderen worden geboren via KS op verzoek zonder medische indicaties en er kwamen weinig verschillen dus extra onderzoek is geadviseerd.

Tot nu werd altijd vergeleken KS in het algemeen (spoed KS, geplande KS op medische indicaties) met vaginale bevallingen zonder indicaties. Aangezien het feit dat er weinig geplande KS zijn zonder medische redenen is gewoon te weinig materiaal om onderzoek te maken. Want hoe kun je nu sterfte als resultaat van KS bij een risicovolle zwangerschap vergelijken met een vaginale bevalling bij een gezonde zwangerschap?
Ik heb gekozen voor een keizersnee (woon niet in Nederland en hier kan dat dus wel) en ik kan eerlijk zeggen dat ik een pijnloze bevalling heb gehad. Een week na de keizersnee kon ik alles alweer redelijk normaal doen (had een soort van korset die de boel stevig bijelkaar hield. Dat hielp enorm). De wond is goed genezen.

Overigens vertelde ik mijn gyn dat in NL 8 ponders thuis worden geboren, zonder verdoving. Dat wordt hier dan weer compleet onverantwoord gevonden.
Ik heb een KS gehad van de eerste en kon gelukkig van de tweede wel normaal bevallen. Ondanks dat mijn tweede bevalling heel pittig was en ik nauwelijks last had van de KS, zou ik toch altijd voor een natuurlijke bevalling gaan.

Het valt me op dat ik hier nauwelijks wat lees over het litteken. Ik vind het heel erg lelijk. Mijn zoon is nu 8 en ik baal soms nog steeds als ik mezelf naakt zie. Maar dat schijnt taboe te zijn want ja, ik heb toch een gezond kind. Misschien is mijn litteken ook wel lelijker dan gemiddeld want het is een beetje kronkelig en het jeukt nog steeds bij slecht weer.

Alleen al om het litteken zou ik dus nooit vrijwillig kiezen voor een KS
quote:dubiootje schreef op 21 februari 2011 @ 20:22:

Kajaja, heb je een link naar dat onderzoek?Ik zal even moeten zoeken, mijn ''vechterij'' voor een KS was al tijd geleden (2008-2009). Geef me wat tijd, zal ik proberen te vinden.
quote:sammie79 schreef op 21 februari 2011 @ 20:25:

Ik heb een KS gehad van de eerste en kon gelukkig van de tweede wel normaal bevallen. Ondanks dat mijn tweede bevalling heel pittig was en ik nauwelijks last had van de KS, zou ik toch altijd voor een natuurlijke bevalling gaan.

Het valt me op dat ik hier nauwelijks wat lees over het litteken. Ik vind het heel erg lelijk. Mijn zoon is nu 8 en ik baal soms nog steeds als ik mezelf naakt zie. Maar dat schijnt taboe te zijn want ja, ik heb toch een gezond kind. Misschien is mijn litteken ook wel lelijker dan gemiddeld want het is een beetje kronkelig en het jeukt nog steeds bij slecht weer.

Alleen al om het litteken zou ik dus nooit vrijwillig kiezen voor een KS

Die van mij valt erg mee. Een mooie rechte streep (slechts 3 maanden oud, dus het wordt nog korter) en ik kan gewoon een Braziliaanse bikini (tenminste zodra m'n buik weer normaal is ).

Daar waren ze hier trouwens ook erg alert op. Altijd een korset aan voor extra steun en een goede houding en het litteken goed drogen na het douchen en daarna afplakken met een soort tape om een kronkelige lijn te voorkomen.
Ik woon in Duitsland en hier wordt een vrijwillige keizersnede vaak uitgevoerd. En ziekenhuizen geven aan de wens van de moeder gehoor omdat ze aan een keizersnede meer verdienen dan aan een vaginale bevalling.

Bij de eerste duurde de bevalling zo'n 15 uur met een totaal ruptuur en een knip en vele hechtingen. Herstel was ok. Kind 2 was er binnen 50 minuten met slechts een klein scheurtje

Ik ben 2 keer vaginaal bevallen (de 2e keer 11 weken geleden dus echt nog heel vers) en heb dus echt nergens last van. Ook geen problemen bij mijn sexleven.

Ik zou nooit vrijwillig voor een keizersnede kiezen. Lijkt me vreselijk. Een litteken dat jaren later nog trekt (van horen zeggen), de eerste weken niets mogen en kunnen doen. Ik zat 2 weken na de geboorte van ons 2e kind alweer zonder problemen op de fiets. En een uur na de bevalling liep ik al over de ziekenhuisgang. Kan me niet voorstellen dat dat ook met een keizersnede kan.

Als het moet dan moet het uiteraard, maar vrijwillig? Pff echt niet!
Ik heb een geplande keizersnede gehad, niet omdat ik dat wou, maar omdat ik zwanger was van een tweeling en er 1 in een stuit lag. Ik vond het een fijne bevalling, alles ging zo relaxed en goed. Zo kon ik voor die tijd even douchen, mijn vriend kon de nacht ervoor thuis lekker slapen (ik lag al in het ziekenhuis). De ruggeprik ging in 1 x goed, ik kreeg eerst verdoving. Toch is het ook wel raar, je hebt ineens twee baby's. Ik denk dat het hormonaal dan net even anders verloopt. Maar elke bevalling is weer anders, dus dat geldt ook voor keizersnedes. De eerste twee dagen had ik vrij veel pijn. Kon eerst echt niet overeind komen, maar daarna gaat het bijna per dagdeel beter. Na 4 dagen kon ik me alweer heel goed redden. Nu lag ik na de ks ook nog een week in het ziekenhuis, en dan wordt je overal mee geholpen. En dat scheelt enorm. Borstvoeding is nooit echt goed op gang gekomen, te weinig voor twee baby's.

Ik denk dat je pas kunt bepalen wat je 'wilt' als je zwanger bent. Naarmate de zwangerschap vordert ga je hoogstwaarschijnlijk datgene willen wat het beste is voor jou en je baby, en nadat je het goed hebt doorgesproken met de verloskundige of gyneacoloog. Ik heb wel gelezen dat als je extreem angstig bent, je daardoor wel voor een ks in aanmerking kunt komen.

Ik ben er achteraf best blij mee, dat ik een ks heb gehad. Het is in mijn geval ook allemaal zo goed gegaan met ons alledrie. Dan ben je alleen maar dankbaar dat je goede medische zorg hebt gehad.
Ik ben zo'n iemand die "het voor elkaar heeft gekregen" om zonder medische noodzaak straks een keizersnede te krijgen. En ik kijk er beslist niet naar uit. Het was bij mij kiezen tussen twee kwaden.

Ik ben van mijn dochter op de natuurlijke manier bevallen. Heel nuchter, lekker thuis. Zo nuchter als ik begon, zo'n drama werd het op het eind. Ervaringen van vroeger kwamen boven en ik ben nog nooit zo overstuur geweest. Bevalling werd een drama voor mij, na de geboorte wilde ik niks van mijn dochter weten. Compleet in shock. Dit is later wel weer goed gekomen, maar het weerhield mij de eerste drie jaren er van om toch voor een tweede te gaan. Uiteindelijk via ICSI toch zwanger geraakt, maar meteen de angst voor een tweede bevalling. Bij de gynaecoloog goed aangegeven, die contact heeft gehad met mijn toenmalige verloskundige en me meteen groen licht gaf. (nadat ik op de hoogte ben gesteld van de risico's)

Ergens ben ik nu gerustgesteld (ik hoef niet meer het psychische drama van de vorige keer mee te maken) maar ik kan niet zeggen dat ik uitkijk naar een keizersnede. Het herstel is best pittig. Er zitten risico's aan verbonden.

Per bevalling is het verschillend denk ik, maar een keizersnede lijkt me niet lichamelijk meteen makkelijker....!
@ kajaja: ik heb je toegevoegd als 'vriend'. Wellicht kunnen we dan wat gegevens uitwisselen. ik snap dat je niet alle info op een site als deze zet. Blijkbaar komt mijn idee over een vrijwillige keizersnede vrij hard over bij deze en geen....althans, aan de reacties te zien....

@ degenen die ervan uit gaan dat ik niet kan zeggen dat het er bij 1 blijft: dat is toch echt zo. Mijn leeftijd loopt op en er zijn nog meer kinderen in het gezin (niet van mij). De afspraak tussen mijn vriend en mij is om - als het mogelijk is - voor 1 kind te gaan van ons samen. Daar willen we het absoluut bij houden.

@iedereen: ik vind het interessant om al jullie reacties te lezen, ook van degene die recht tegenover mij staan qua mening. Uit sommige reacties wordt mijn mening gesterkt, andere reacties vind ik goed om te lezen puur uit interesse in hoe anderen er over denken en hoe e.e.a. beargumenteerd wordt.
@ Dubiootje

http://www.ahrq.gov/downl ... pdf/cesarean/cesarreq.pdf

Pagina 113, tabel 31

Sommige complicaties komen vaker voor bij KS en sommige bij vaginale bevallig. Iedereen moet voor zichzelf beoordelen wat je belangrijk vindt.

Als je in google zoekt ceasarian delivery on maternal request/planned ceasarian versus planned vaginal delivery at term etc. kun je heel veel onderzoeken vinden.

@ Olli - is goed, doen we. Ik zal mijn best doen om morgen naar jou te schrijven.

Het is en blijft een onderwerp dat heel gevoelig ligt bij vrouwen en dat is te begrijpen. Je moet voraal geen zorgen maken en naar jezelf luisteren plus goed laten informeren wat de risico's zijn. Dan maak je een beslissing dat goed voelt want het wordt jouw beslissing, wat voor een bevalling je ook voor kiest.
@ Dubiootje

Deze onderzoek heeft tot de volgende conclusie gebracht:

NIH State-of-the-Science Conference Statement on cesarean delivery on maternal request.

CONCLUSIONS: ''...There is insufficient evidence to evaluate fully the benefits and risks of cesarean delivery on maternal request as compared to planned vaginal delivery, and more research is needed. Until quality evidence becomes available, any decision to perform a cesarean delivery on maternal request should be carefully individualized and consistent with ethical principles...''
Een onderzoek in Nederland - wat denken Nederlandse artsen over KS op verzoek?

Caesarean section on request: a survey in The Netherlands

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15063958

''CONCLUSION: In The Netherlands, a woman can always find a gynaecologist willing to perform a caesarean section for non medical reasons. This willingness increases with the age of the doctor. There is a need for guidelines when handling these cases.''

En in Europa.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16709207

''RESULTS: One hundred and five units and 1,530 obstetricians participated in the study (response rates of 70 and 77%, respectively). Compliance with a hypothetical woman's request for elective caesarean section simply because it was 'her choice' was lowest in Spain (15%), France (19%) and Netherlands (22%); highest in Germany (75%) and UK (79%) and intermediate in the remaining countries. ''

Een KS op verzoek heeft meeste kansen bij oudere mannelijke artsen en kleinste kansen bij vrouwelijke artsen met kinderen.
Olli - jij bent nog steeds niet zichtbaar als mijn vriend. Misschien is er iets misgegaan.

Ik heb jou ook een uitnodiging gestuurd.
Even over de schade aan je vagina. Die had ik ook. Last bij sex en gekke geluiden, pijn aan t schaambot etc. Maar dit is na 2 jaar geheel verdwenen ik heb nu nergens meer last van. Ik ben wel pilates gaan doen ivm versteviging van m'n buikspieren. Dat heeft enorm geholpen. En om eerlijk te zijn je lichaam verandert (al dan niet tijdelijk) na het krijgen van een kind. Hiervoor een risicovolle buikoperatie ondergaan vind ik vreemd.
De vriendenfuncties doen het niet meer. Vroeger wilden de mods nog wel eens emailadressen doorgeven achter de schermen, maar dat doen ze ook niet meer.

Je zult dus je emailadres hier neer moeten zetten(ik zou een hotmail of gmail adres aanmaken speciaal hiervoor) en weer weghalen als de ander het heeft als je contact wilt met een forummer buiten het forum om.
Luna1 - Bedankt!
Olli, over fysieke 'schade' na een keizersnee:

- Ik heb een keizersnee gehad en kan niet trampoline-springen zonder urine te verliezen.

- Door het littekenweefsel op/rond mijn blaas (ontstaan bij de 1e keizersnee) voel ik het niet wanneer ik plas, ik moet dus altijd kijken op de wc of ik klaar ben.

- Niezen met een volle blaas betekend schone kleding aantrekken.

- En die aambeien waren er tijdens de zwangerschap al.

- Het litteken is heel mooi geheeld, maar trekt en jeukt regelmatig.

- En sex is ook niet meer zoals vroeger.

Geen fysieke ongemakken van een keizersnee? Ik zou me toch maar eens wat meer verdiepen in de feiten.
ik heb met beide ervaring en ik kies (als ik al een keuze zou hebben) voor een vaginale bevalling..

KS lijkt allemaal zo makkelijk maar ik vond het persoonlijk geen feest. Mijn 1e KS was een spoed onder gehele narcose.. kan ik niemand aanraden. Het was nodig ivm levensbedreigende situatie dus geen keuze. Bij no.2 werd het een geplande KS ivm problemen rondom baby etc. En deze was al een stuk beter. Met ruggenprik en goede afspraken rondom baby na de KS (ik heb de baby dus een tijd bij me gehad op de uitslaapkamer, helaas moest ik daarna naar de IC maar toch.. ).

mij direct door de gyn. gemeld dat het toch een ks zou worden omdat de 1e ook zo was.. dit werd dus een geplande KS.. Stukken beter dan de 1e, goede afsrpaken gemaakt over baby .

No 3. had de gyn. al helemaal bepaald dat het een KS zou worden, want ja.. ik had er al 2 gehad.. dus niet.. ik wilde toch onderzoeken of het nou zo noodzakelijk was . Gewisseld van gyn. die het wilde aankijken en alleen een KS zou doen als het nodig was.. We hebben lang moeten wachten want zoonlief vond het prima binnen en uiteindelijk is hij ingeleid.. en no. 3 was dan eindelijk de door mij zo vurig gewenste vaginale bevalling...

Pijn ? Ja best wel, maar ik vond het goed te doen.. Lang? Viel mee.. vanaf 1e wee (930 ) tot aan bevalling (15.00 uur) 5 1/2 uur..

Scheuren ? Nee, een paar kleine scheurtjes van binnen, 6 mini hechtingen waar ik nooit meer last van heb gehad.

Incontinent ? Nee

Geen zin meer in sex ? Geen last van. libido is onveranderd, alleen ben je in het begin moe en heb je wat meer rust nodig maar ik weet dat we weer volop aan de gang gingen zodra het vloeien over was..

Herstel ging bij mij stukken beter als na de KS. Ik was snel weer op de been.

kortom.. als ik weer kon kiezen dan zou ik kiezen voor een vaginale bevalling omdat ik het zelf een stuk fijner vond. Natuurlijk is het niet pijnloos en zou ik het niet omschrijven als een feestje maar ik vond het wel de fijnste "verlossing" van alle 3.

KS is niet slecht maar ik kan geen enkele reden bedenken behalve medisch noodzakelijke redenen om vrijwillige een KS te willen.. Vaginaal bevallen is goed te doen en als je de pijn niet meer kan handelen dan is daar pijnstilling..

Denk je dat een KS altijd goed gaat ? En dat dat altijd een feestje is ? Ken ook zat verhalen van KS horror..

Ik zou eerst maar eens zwanger worden en dan zie je het wel.. mocht het nodig zijn dan is een KS een prima methode om te bevallen en zo niet.. laat de natuur dan zijn gang gaan (met of zonder pijnstilling)
o litteken..

mijn 1e litteken was foeilelijk. Vanwege de haast was ie schots en scheef . er was eenvoudig niet genoeg tijd om het netjes te doen hoorde ik achteraf.. Ik heb daar heel veel verklevingen aan over gehouden.

Bij no. 2 hebben ze een nieuw litteken gemaakt en na de verlossing hebben ze daar nog ong. 1 1/2 uur werk van gehad om de oude te herstellen (verklevingen weggehaald etc.). ook wat spieren omgelegd omdat dat ook neit helemaal jofel meer was. Het eindresultaat is een keurige redelijk rechte witte streep net in de bikinilijn. Die jeukt als het weer verandert bijvoorbeeld.. Trekken doet het eigenlijk niet. Ik merk wel dat het daar gevoelloos is maar daar heb je verder geen last van.

Aambeien had ik idd bij no. 3.. dat was even een weekje afzien ha ha.. maar ik kreeg van de kraamhulp een of ander zalfje en dat hielp wel.. werden snel minder (kleiner) en na een week of 1 1/2 was het helemaal weg.. Hechtingen gingen er uit na een week (zaten in de vagina wand ivm kleine scheurtjes) en daar heb ik verder geen last van gehad, nu nog niet trouwens.
MarijeMarije - mag ik vragen waroom heb jij een KS gehad? Was het een spoed KS of een geplande KS op medische indicaties of misschien KS zonder medische indicaties? Dat maakt wel een verschil.

Ik heb een KS op verzoek gehad, zonder medische indicaties, hier in Nederland bijna 2 jaar geleden.

- mijn dochter is geboren op de geplande datum

- ik heb geen ween gehad, ben uitgerust, gezond ziekenhuis binnengekomen

- mijn dochter is dinsdag op 12:00 uur geboren

- woensdag ben ik zelf uit bed gestapt en onder de douche gegaan

- pijnstillers - alleen paracetamol

- vrijdag middag was ik thuis

Nu bijna 2 jaar later heb ik echt nergens last van. Ik heb wel een litteken van 12 cm die slechts zichtbaar is. Ik heb geen problemen met sex, urineverlies, pijn, jeuk etc etc. Mijn dochter is gezond en ik ben nog steeds blij met mijn beslissing over KS. Ik ben 33 jaar en ik denk niet dat ik nog meer kinderen wil maar mocht dat wel gebeuren, alleen met een KS.

Laten wij ons geen begrijpen dat alles heeft twee kanten. Een geplande KS, bij een gezonde vrouw die er zelf voor kiest is iets anders dan een spoed KS of een KS bij een vrouw die heel graag vaginaal wil bevallen.

Er zijn veel publicaties beschikbaar betreffend risico's deze zijn in mijn mening belangrijk om te lezen.

KS brengt bepaalde risico's voor de baby en vrouw. Natuurlijke bevalling ook. Beide risico's zijn anders. Na mijn mening moet iedere vrouw zelf goed bedenken welke complicaties en maten van risico’s zijn voor haar acceptabel en welke niet.
Kajaja, volgens mij maakt het voor het eindresultaat niet uit of het spoed of gepland is. Snijden in je buik brengt risico's met zich mee. Punt.

Olli denkt dat na een keizersnee alles fysiek weer 'gewoon' is. En dat kan. Maar het kan ook anders, zoals ik aangeef. Net zoals er zat vrouwen zijn met een vaginale bevalling die geen 'schade' of ongemakken hebben.

Het zwart/witte verhaal van vaginaal = schade, keizersnee = geen schade wil ik met mijn post nuanceren.
Marije, ik heb een beetje het gevoel dat TO alleen wil horen wat ze wil horen... Ik heb vanuit de visie van een verloskundige geschreven (en nee ik ben niet anti sectio's, anti pijnstilling, koste wat kost vaginaal etc etc) maar daar krijg ik ook geen reactie op. Heb ook al geschreven dat de schade aan je bekkenbodem ontstaat door de zwangerschap en in veel mindere mate door de bevalling. Maar ook hierop geen reactie.

Prima TO als jij in je gezonde lijf wil laten snijden om de redenen die je noemt moet je dat vooral lekker laten doen. Niet gaan klagen dan als er toch complicaties optreden.
Floortje, ik ben ook niet anti-sectio. Het heeft ervoor gezorgd dat ik een gezonde zoon heb gekregen. Maar er zijn risico's aan verbonden. En ik heb inderdaad ook het idee dat TO die niet wil horen.

Mensen zien soms niet het verschil tussen onderzoeken die op feiten zijn gebaseerd en gevoelens die op ervaringen van andere zijn gebaseerd. Als je hier 10 keer hoort dat de keizersnee een feestje was, hoeft dat niet altijd zo te zijn. Net zo goed als 10 mensen die roepen dat de vaginale bevalling een eitje was, niet betekent dat mijn vaginale bevalling een eitje hoeft te zijn.

Als TO werkelijk naar de feiten wil kijken, ben ik heel benieuwd wat ze zou kiezen.
MarijeMarije ''volgens mij maakt het voor het eindresultaat niet mee of het spoed of gepland is'' - niet mee eens. Waroom?

- in geval van superspoed kan het zijn dat er eigenlijk alleen maar gehandeld wordt.

- geen tijd om te praten. Geen tijd voor een uitleg.

- mensen van de anesthesie hebben regelmatig geen informatie over de patient

- scheren wordt in deze situatie nie tgedaan (dus extra kans op infecties)

- soms brengt men ook geen katheter meer in (dus extra kans op infecties)

- volle maag (grotere kans op infectie)

- er is meestal iets aan de hand met de baby of de moeder

En nog een stukje van een onderzoek naar een babysterfte rondom geboorte bij een stuitligging. Er is dus dudelijk verschil tussen risico van spoed KS en een geplande KS.

''Het percentage kindersterfte tijdens en na de geboorte (tot 28 dagen of langer, indien opname langer duurde) was 0,38% in de groep geplande vaginale baring (vaginale baring plus spoedkeizersnede) vergeleken met 0% in de groep geplande keizersnede. Ernstige morbiditeit werd gezien bij 1,35% van de kinderen die vaginaal werd geboren en bij 0,48% na een spoedkeizersnede (totaal geplande vaginale baring 0,92%), terwijl dit 0,16% bedroeg na een geplande keizersnede. Het percentage sterfte en ernstige morbiditeit tezamen bedroeg na een geplande vaginale baring 1,29% en na een geplande keizersnede 0,16%, dus een verschil van meer dan 1%. Na bestudering in detail bleek dat sterfte vooral het gevolg was van zuurstoftekort rond de geboorte.''

''Het zwart/witte verhaal van vaginaal = schade, keizersnee = geen schade wil ik met mijn post nuanceren.'' - helemaal mee eens. Daroom vind ik dat iedere vrouw moet echt goed weten wat zijn risico's van beide bevallingen. In combinatie met je eigen wens kom je tot een beslissing.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven