Werk & Studie alle pijlers

Ouderschapsverlof

21-02-2011 20:09 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Qwerty
Wat gebeurt er met mijn Ouderschapsverlof als ik tijdens mijn Ouderschapsverlof met zwangerschapsverlof zou gaan?

Hier ben ik ook wel heel benieuwd naar! Iemand die dit weet?

Op die andere vraag; je mag je ouderschapsverlof wel in delen opnemen. Maar ik weet niet zeker of dit een recht is of dat je werkgever je dit moet gunnen.
Sdfgh
je kunt je velof maar 1 x opnemen, en dat moet aansluitend zijn. je moet tijdig aangeven dat je ouderschapsverlof op wilt nemen en voor hoelang.

betreffende het zwangerschapsverlof opnemen tijdens ouderschapsverlof heb ik geen idee hoe de regels zijn, maar als je zwangerschapsverlof nodig zou hebben zou ik nu nog geen ouderschapsverlof opnemen, dit is namelijk tot 6 jaar na de geboorte per kind opneembaar.
haha ik kwam net ook dat stuk tegen op de site van de overheid!

Wat moet ik doen als ik zwangerschapsverlof wil opnemen tijdens mijn ouderschapsverlof?

Als u zwangerschapsverlof, bevallingsverlof of adoptieverlof wilt opnemen terwijl de periode van dit verlof samenvalt met uw ouderschapsverlof, kunt u het ouderschapsverlof stopzetten of onderbreken. U dient hiervoor een verzoek in bij uw werkgever. Uw werkgever kan dit niet weigeren.

Ouderschapsverlof later opnemen

U mag het onderbroken ouderschapsverlof op een latere datum opnemen. U blijft dus recht houden op ouderschapsverlof.
quote:mama80 schreef op 21 februari 2011 @ 20:18:

je kunt je velof maar 1 x opnemen, en dat moet aansluitend zijn. je moet tijdig aangeven dat je ouderschapsverlof op wilt nemen en voor hoelang.

.

Dit was vroeger maar is nu niet meer.

Dit zegt de wet:

Artikel 6:2

1.Het aantal uren verlof waarop de werknemer ten hoogste recht heeft bedraagt zesentwintig maal de arbeidsduur per week.

2.Het verlof wordt per week opgenomen gedurende een aaneengesloten periode van ten hoogste twaalf maanden.

3.Het aantal uren verlof per week bedraagt ten hoogste de helft van de arbeidsduur per week.

4.In afwijking van het tweede en derde lid kan de werknemer de werkgever verzoeken om:

a. verlof voor een langere periode dan twaalf maanden, of

b. het verlof op te delen in ten hoogste zes perioden, waarbij iedere periode ten minste een maand bedraagt, ofc. meer uren verlof per week dan de helft van de arbeidsduur per week.

5.De werkgever kan het verzoek van de werknemer, bedoeld in het vierde lid, afwijzen indien een zwaarwegend bedrijfs- of dienstbelang zich hiertegen verzet.6.Indien het verlof op grond van het vierde lid, onderdeel b, is opgedeeld en de arbeidsverhouding wordt beëindigd voordat het verlof volledig is genoten, heeft de werknemer, indien hij een nieuwe arbeidsovereenkomst aangaat, tegenover de nieuwe werkgever aanspraak op het resterende deel van het verlof met inachtneming van het bepaalde in dit hoofdstuk.

Dat zwaarwegend bedrijfsbelang kan niet heel snel worden aangenomen. Ik kan me dan weer wel voorstellen dat de werkgever op tijd wil weten waar hij aan toe is. Niet dat je een week voor afloop van die vier maanden beslist.
Je kunt je ouderschapsverlof wel onderbreken tijdens je zwangerschapsverlof maar je krijgt niet je contracturen uitbetaald in die periode. Het enige voordeel is dat de ouderschapsverlof uren dan in die periode niet af gaan van het totaal aantal uren waar je recht op hebt.

En inderdaad kun je je verlof niet in delen opnemen. edit: ik val dus inderdaad nog onder de oude regeling omdat ik vóór het ingaan van de nieuwe regeling al begonnen was met ouderschapsverlof opnemen. Ik begrijp dat dit nu dus niet meer geldt.

Zo is het mij in ieder geval destijds uitgelegd.
Zwangerschapsverlof tijdens ouderschapsverlof schort het laatste verlof inderdaad gewoon op. En dan krijg je inderdaad je volledige contracturen uitbetaald.

Op de site van overheid.nl staat letterlijk:

Ouderschapsverlof mag verspreid worden opgenomen.

Het is denk ik CAO afhankelijk hoe het precies zit als je betaald ouderschapsverlof hebt, maar het mag hoe dan ook verspreid (dus drie keer twee maanden ofzo).
quote:Lika schreef op 21 februari 2011 @ 20:24:

Je kunt je ouderschapsverlof wel onderbreken tijdens je zwangerschapsverlof maar je krijgt niet je contracturen uitbetaald in die periode. Het enige voordeel is dat de ouderschapsverlof uren dan in die periode niet af gaan van het totaal aantal uren waar je recht op hebt.

En inderdaad kun je je verlof niet in delen opnemen.

Zo is het mij in ieder geval destijds uitgelegd.

Volgens mij klopt het beiden niet.

Volgens mij word je wel volgens je contracturen uitbetaald. Er is hier ook een ander topic over.

En dat opdelen van je verlof, is enige tijd geleden gewijzigd in de wet.
Ik heb een paar dagen geleden gevraag of er mensen ervaring hebben met het opnemen van zwangerschapsverlof tijdens ouderschapsverlof. Hieruit (en van de UWV site) begrijp ik dus dat je gewoon je contracturen uitbetaald krijgt tijdens je zwangerschapsverlof.

Zwangerschapsverlof icm ouderschapsverlof
Ander vraagje: Als je van werkgever verandert vervalt dan je recht op het ouderschapsverlof dat je bij de vorige werkgever hebt opgenomen?
Een lopende verlofperiode vervalt. Maar als je het in stukken hebt geknipt, dan vervalt alleen het evt. lopende stuk. De rest kun je dan bij een andere werkgever opnemen.
ik heb een half uur ouderschapsverlof per dag. Heb dus een jaar of 3 ouderschapsverlof. Het mag dus idd over een langere periode.
( waarom schrijf je ouderschapsverlof met een hoofdletter?)

Ik heb anderhalf jaar 5 uur per week verlof. De standaard is een recht, Afwijkingen op afspraak.

Tijdens je zw verlof wordt ouderscahpsverlof tijdelijk stil gezet op verzoek,
Kunnen sommige regels over ouderschapsverlof per werkgever verschillen?

Concreet: bij mijn huidige werkgever kan ouderschapsverlof pas na een jaar dienstverband opgenomen worden. Ik ben bijna een jaar in dienst, maar ik heb aangegeven geen vier dagen meer te willen werken (tijdelijk d.m.v. ouderschapsverlof dan wel contractswijziging) en nu wordt mijn contract niet verlengd omdat ik niet minder kan/mag werken in mijn functie. Op zich geen probleem, ik sta er wel achter. Mijn geluk en dat van mijn gezin gaat vóór mijn werk.

Maar stel dat ik nu een nieuwe baan vind en ik zou alsnog ouderschapsverlof op willen nemen, moet ik dan weer een jaar wachten? Is dat wettelijk geregeld?

Ik heb er nog niet op gegoogled of zo, maar lees dit topic en de vraag komt nu in me op.

Overigens wordt het voor mij minder "nodig" om ouderschapsverlof op te nemen als ik een baan voor drie dagen vind, dus mijn vraag is meer theoretisch.
Het stuk van Cora is heel duidelijk. In principe heb je recht op 26x je werkweek aan verlof dat opgenomen wordt door gedurende een aaneengesloten jaar de helft van je werkuren op te nemen. Dit mag je werkgever ook niet weigeren.

Als je van de hierboven beschreven standaard af wilt wijken (bijv door de uren anders of niet aaneengesloten op te nemen) dan kan dat wel, maar alleen in overleg met de werkgever. En dat mag de werkgever wegens zwaarwegend bedrijfsbelang wel weigeren.

Verder krijg je tijdens zwangerschaps- en bevallingsverlof je (volledige) contracturen uitbetaald. En wordt je ouderschapsverlof in die periode stop gezet.

Je hebt recht op voornoemd verlof per kind, ongeacht je werkgever. Als je (een deel van) de uren niet opneemt bij de ene werkgever, dan mag je ze opnieuw aanvragen bij de volgende werkgever.
quote:snoopy78 schreef op 21 februari 2011 @ 21:46:

Yep. Zo is het bij mijn werkgever verplicht om na je ouderschapsverlof gedurende minimaal 3 maanden terug te komen in je oude uren vóór je evt. je contracturen mag veranderen, maar bij een vriendin van mij is dit een jaar. Ook verschilt het per werkgever hoeveel je doorbetaald krijgt (bij ons 50-90% afhankelijk van salarisgroep, bij vriend is het onbetaald verlof).

Over zwangerschapsverlof tussen je ouderschapsverlof door: ik heb het uitgezocht en je krijgt die 16 weken inderdaad je volledige contracturen uitbetaald. Ik wacht met spanning mijn loonstrookje van komende week af, om te zien of P&O deze regel ook kent.

Concreet: bij mijn huidige werkgever kan ouderschapsverlof pas na een jaar dienstverband opgenomen worden. Ik ben bijna een jaar in dienst, maar ik heb aangegeven geen vier dagen meer te willen werken (tijdelijk d.m.v. ouderschapsverlof dan wel contractswijziging) en nu wordt mijn contract niet verlengd omdat ik niet minder kan/mag werken in mijn functie. Op zich geen probleem, ik sta er wel achter. Mijn geluk en dat van mijn gezin gaat vóór mijn werk.

Maar stel dat ik nu een nieuwe baan vind en ik zou alsnog ouderschapsverlof op willen nemen, moet ik dan weer een jaar wachten? Is dat wettelijk geregeld?

Ik heb er nog niet op gegoogled of zo, maar lees dit topic en de vraag komt nu in me op.

Overigens wordt het voor mij minder "nodig" om ouderschapsverlof op te nemen als ik een baan voor drie dagen vind, dus mijn vraag is meer theoretisch.Je moet inderdaad 1 jaar in dienst zijn bij de werkgever.

Overigens wordt het voor mij minder "nodig" om ouderschapsverlof op te nemen als ik een baan voor drie dagen vind, dus mijn vraag is meer theoretisch.Ja, dat is wettelijk geregeld.
ik heb ook ouderschapsverlof.ik had voor 2 jaar getekend(ik werkte 32 uur,met ouderschapsverlof nu 24 uur.ik heb mijn ouderschapsverlof vorig jaar met 4 maanden onderbroken,omdat ik toen weer tijdelijk 4 dagen ben gaan werken(wegens invallen).nu loopt mijn ouderschapsverlof nog 4 maanden langer door,heb dit zwart op wit staan.ik denk dat dit altijd te overleggen is,dus denk niet dat je het per se achter elkaar aan moet nemen,maar het is ook net wat je werkgever wil.
Moet je ook een jaar wachten als je meteen een onbepaalde tijd contract krijt bij de nieuwe werkgever?
Lekx, ja, dan moet je ook 1 jaar in dienst zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven