waterfles konijn bevroren

21-02-2011 20:30 58 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben de twijfelachtige eer om de konijnen van school te verzorgen deze vakantie. Vandaag voor het eerst tot en met vrijdag.

Deze konijnen staan buiten in een hok op het dak (is een ommuurd tuintje)

Komen we er vanmiddag, zijn de drinkflessen bevroren! Tot het balletje aan toe! En de dekens die over het hok hangen ook. Ik denk dat dit dus het hele weekend al zo was aangezien het flink koud is geweest, en nog is.

Vannacht word het hier -8. Wat kan ik hier aan doen???

iemand tips? Ik heb echt geen verstand van konijnen maar weet wel dat ze drinken moeten hebben en dat hebben ze zo dus niet.
Wij hebben dat ook altijd. We hebben er wel eens een washand omheen, of zo'n thermohoesje, maar echt helpen doet het niet.

Dus in de ochtend en in de avond water verversen, de tussentijd overleven ze wel
Antivries erin?
ze moeten na de vakantie nog wel in leven zijn spectral
wij hebben bij de dierenwinkel speciaal een soort stoffen lap gehaald (om het zo maar even te noemen) speciaal voor de drinkflessen. speciaal daarvoor gemaakt. Het past daar makkelijke omheen, en wel zo dat het konijn gewoon kan drinken. Misschien is dat een idee? ;)

Voor de kooi zetten wij altijd een plank tegen het gedeelte dat open is, zodat het goed afgeschermd is tegen de kou en de wind.

Misschien helpen deze tips?
Elke ochtend nieuw lauw water erin doen. Ze moeten namelijk wel drinken.

Als de konijnen normaal binnen staan is het wel belangrijk dat ze het warm genoeg hebben. Doe veel extra hooi, stro of zaagsel in het hok waar ze onder kunnen kruipen.

Als ze altijd al buiten staan kunnen ze meer hebben, maar dan is het ook belangrijk dat ze iets extra´s hebben om zich warm bij te houden.
quote:spectral schreef op 21 februari 2011 @ 20:33:

Antivries erin?

Wat flauw en niet grappig.

@TO: wij hebben speciale hoezen voor om het drinkflesje, die helpen wel wat, maar dan nog bevriest vooral het drinktuitje. We zetten zelf het flesje 's ochtends dan even op de verwarming, en dan kunnen ze wel weer even een tijdje lurken.

Hoezen voor drinkflesjes zijn te koop bij de dierenspeciaalzaak
en idd wat missmnoe al zegt, de voorkant goed afdekken. Kan ook met karton.
Ik heb er wollen dekens voor gehangen tegen de wind, ze staan altijd buiten maar ze staan dus nog op school!

Als ze hier waren had ik ze wel 4 x per dag in de gaten kunnen houden en flesjes wisselen met goed water.

zou het in een bakje minder snel bevriezen?
quote:Liselotte4 schreef op 21 februari 2011 @ 20:35:

Elke ochtend nieuw lauw water erin doen. Ze moeten namelijk wel drinken.

Als de konijnen normaal binnen staan is het wel belangrijk dat ze het warm genoeg hebben. Doe veel extra hooi, stro of zaagsel in het hok waar ze onder kunnen kruipen.

Als ze altijd al buiten staan kunnen ze meer hebben, maar dan is het ook belangrijk dat ze iets extra´s hebben om zich warm bij te houden.

Als de konijnen normaal binnen zouden staan gaan ze deze kou niet overleven, ben ik bang, ook niet met extra hooi en stro enzo....Die overgang is echt veel te groot.

Maar ik ga ervanuit dat ze altijd al buiten staan....

Ik zou denken: iedere avond en ochtend verversen en dan lauw water erin, dan kan het wel weer even....
als het bakje binnen in het hok staat wel
Beetje suiker erin? Daardoor bevriest het minder snel, net alsmet zout.
quote:mimootje schreef op 21 februari 2011 @ 20:40:

zou het in een bakje minder snel bevriezen?ik denk niet dat het zoveel uitmaakt.. wij hebben het ook geprobeerd voordat we die hoes gingen kopen, alleen in een bakje bevriest het net zo snel; hoewel, misschien met goede afdekking van de kooi het misschien niet bevriest. je zou het eens kunnen proberen
quote:mimootje schreef op 21 februari 2011 @ 20:40:

Ik heb er wollen dekens voor gehangen tegen de wind, ze staan altijd buiten maar ze staan dus nog op school!

Als ze hier waren had ik ze wel 4 x per dag in de gaten kunnen houden en flesjes wisselen met goed water.

zou het in een bakje minder snel bevriezen?Geen bakje gebruiken bij konijnen die dat niet gewend zijn. Met een beetje pech gooien ze het om, worden ze nat en bevriest hun vacht.
quote:nak schreef op 21 februari 2011 @ 20:43:

Beetje suiker erin? Daardoor bevriest het minder snel, net alsmet zout.Is erg slecht voor konijnen.
Drinkwater

Het drinkwater bevriest nu voortdurend, en het is nodig om vaker per dag vers water te geven, het beste lauw water. Doe dit op vaste tijden, zodat je konijn weet wanneer hij kan drinken. Wanneer je konijn direct gaat drinken heeft hij voldoende vocht naar binnen voordat het water bevroren is. Vooral ook 's avonds voordat je naar bed gaat nog een keer je konijn laten drinken. Suiker in het water is af te raden, het water bevriest toch, en suiker is schadelijk voor de blindedarmflora.

Een flesje kan geïsoleerd worden met een dikke sok o.i.d., maar meestal bevriest het water in het tuitje snel, zodat er een klont ijs in zit. Het beste is een waterbak, die in stro wordt gezet. Stro isoleert en houdt bevriezing van het water enigszins tegen. Let er wel op dat je konijn niet precies een jolig konijn is dat met een waterbak gaat smijten. De waterbak moet zwaar zijn en liefst taps toelopen.

www.konijnen.nl
quote:Jorina schreef op 21 februari 2011 @ 20:43:

[...]

Geen bakje gebruiken bij konijnen die dat niet gewend zijn. Met een beetje pech gooien ze het om, worden ze nat en bevriest hun vacht.

daar heeft jorina wel gelijk in. je zou het kunnen proberen, maar het risico dat hun vacht bevriest heb je natuurlijk ook.

blijft moeilijk bij konijnen ...
quote:Jorina schreef op 21 februari 2011 @ 20:43:

[...]

Geen bakje gebruiken bij konijnen die dat niet gewend zijn. Met een beetje pech gooien ze het om, worden ze nat en bevriest hun vacht.

niet aan gedacht, straks hebben we bevroren konijnen, moet ook niet...

Ik vind t zo zielig dat ze buiten staan in deze kou! Ze staan dan wel altijd buiten maar konden in hun hok niet eens naar boven omdat die plank eraf was gevallen. En eentje had een stuk plastic in de kooi liggen.

Ik ga er morgen flink wat extra stro ingooien.
quote:Liselotte4 schreef op 21 februari 2011 @ 20:35:

Elke ochtend nieuw lauw water erin doen.Nee geen lauw water! Lauw water bevriest namelijk sneller dan gewoon koud water! Dit klinkt tegenstrijdig maar is wetenschappelijk bewezen, Google maar eens. Je moet dus altijd gewoon koud water in de fles doen, daar hebben ze langer wat aan.

Mimootje, aan doeken e.d. eromheen heb je weinig, want het tuitje bevriest altijd als eerste dus dan kunnen ze niet meer drinken zelfs als het water in de fles nog vloeibaar is.

De enige oplossing is op vaste tijden het water verversen (goed het tuitje ontdooien!), de konijnen rekenen er dan op.

Zelf doe ik dat bij vrieskou 's ochtends en 's avonds op een vaste tijd.
quote:mimootje schreef op 21 februari 2011 @ 20:48:

[...]

niet aan gedacht, straks hebben we bevroren konijnen, moet ook niet...

Ik vind t zo zielig dat ze buiten staan in deze kou! Ze staan dan wel altijd buiten maar konden in hun hok niet eens naar boven omdat die plank eraf was gevallen. En eentje had een stuk plastic in de kooi liggen.

Ik ga er morgen flink wat extra stro ingooien.

Onze konijnen staan ook het hele jaar buiten, als het echt koud is en het waait, dan scherm ik 's nachts het open gedeelte af met een stuk karton oid. En lekker veel stro, zodat ze lekker warm in hun nachthok kunnen liggen.

Maar ze hebben een dikke wintervacht, en kunnen veel hebben.
Je zegt dat ze elders staan, misschien een idee om ze met kooi en al naar jullie huis te halen en ze op een beschut plekje te zetten? Desnoods in de schuur?
Oh en geen suiker of zout erin doen. Ten eerste helpt het niet en ten tweede krijgen konijnen er alleen maar meer dorst van dus je helpt ze van de regen in de drup.
moet ik in de vakantie nog waker naar school dan als ze geen vakantie hebben!

geen zout,

geen suiker

geen antivries (duh)

meer stro,

2x per dag water verversen

nog wat vergeten?
quote:Carrrie schreef op 21 februari 2011 @ 20:52:

Je zegt dat ze elders staan, misschien een idee om ze met kooi en al naar jullie huis te halen en ze op een beschut plekje te zetten? Desnoods in de schuur?

die hokken krijg ik de school niet uit hoor, heb zelf ook geen hok waar ze in kunnen en ze zitten apart dus misschien kunnen ze niet bij elkaar..

ik heb er vanmiddag wel een stuk broccoli stronk in gedaan, maar als dat bevriest lijkt het me ook niet goed voor ze..??
Maar begrijp ik nou goed dat ze het nachtverblijf niet in kunnen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven