Wanneer huis kopen?
dinsdag 22 februari 2011 om 10:25
Hoi meiden,
Ik ben 24 en wil zo langzamerhand wel op mezelf. Nu heb ik vorige week bij een koophuis gekeken, maar ik twijfel heel erg. Het is een erg leuk huis, waar weinig aan hoeft te gebeuren, maar ik verdien niet zoveel (ben net begonnen met werken) en hou dan dus erg weinig over in de maand voor onvoorziene kosten..
En ik zou natuurlijk ook eerst kunnen sparen zodat wat royaler zit in m'n geld, maar dan weet je dus niet wat er straks vrijstaat..
Hoe hebben jullie die keuze gemaakt?
Ik ben 24 en wil zo langzamerhand wel op mezelf. Nu heb ik vorige week bij een koophuis gekeken, maar ik twijfel heel erg. Het is een erg leuk huis, waar weinig aan hoeft te gebeuren, maar ik verdien niet zoveel (ben net begonnen met werken) en hou dan dus erg weinig over in de maand voor onvoorziene kosten..
En ik zou natuurlijk ook eerst kunnen sparen zodat wat royaler zit in m'n geld, maar dan weet je dus niet wat er straks vrijstaat..
Hoe hebben jullie die keuze gemaakt?
dinsdag 22 februari 2011 om 10:28
Heb op mijn 25ste mijn eerste woning gekocht. Een spaarpot voor onvoorziene kosten is erg belangrijk bij een eigen huis. Wat als het dak gaat lekken of het hout gaat rotten of weet ik wat er allemaal kan gebeuren. Dit zijn grote kostenposten en daar moet je echt wel geld voor hebben, anders kun je flink in de problemen komen.
Je argument over niet weten wat er straks vrijstaat is een beetje raar. Er komen voortdurend leuke nieuwe woningen vrij, de woningmarkt ligt op zijn gat dus het aanbod is veel hoger dan de vraag, en dit gaat voorlopig niet veranderen. En al verandert het wel, dan nog zul je altijd wel een leuk huis vinden wanneer je goed en uitgebreid op zoek gaat (wat je natuurlijk altijd moet doen. het is tenslotte geen nieuw paar schoenen wat je koopt). Zonder een spaarpotje zou ik het in ieder geval niet aandurven.
Je argument over niet weten wat er straks vrijstaat is een beetje raar. Er komen voortdurend leuke nieuwe woningen vrij, de woningmarkt ligt op zijn gat dus het aanbod is veel hoger dan de vraag, en dit gaat voorlopig niet veranderen. En al verandert het wel, dan nog zul je altijd wel een leuk huis vinden wanneer je goed en uitgebreid op zoek gaat (wat je natuurlijk altijd moet doen. het is tenslotte geen nieuw paar schoenen wat je koopt). Zonder een spaarpotje zou ik het in ieder geval niet aandurven.
dinsdag 22 februari 2011 om 10:30
Ik zou als ik jou was even wachten met het kopen van een huis. Normaal gesproken krijg je wanneer je voor het eerst een huis koopt en onder een bepaald bedrag aan inkomen hebt koopsubsidie, maar dat is op het moment stilgelegd. Dat betekent dat je dus voor nog minder geld een huis moet kopen.
Ik zit met hetzelfde dilemma en heb besloten toch maar gewoon nog een tijdje te blijven huren tot (hopelijk) de koopsubsidie weer terugkomt en de markt een beetje aantrekt.
Ik zit met hetzelfde dilemma en heb besloten toch maar gewoon nog een tijdje te blijven huren tot (hopelijk) de koopsubsidie weer terugkomt en de markt een beetje aantrekt.
dinsdag 22 februari 2011 om 10:34
Ik heb voor mezelf afgesproken dat ik een bedrag wat gelijkstaat aan 5% van mijn woningwaarde in een spaarpotje moet hebben. Dus stel je koopt de woning voor 150.000, dan is 5% daarvan 7500. Dat is geld wat ik apart heb staan voor mijn woning. Ik weet dat het veel klinkt en dat het moeilijk is om dit geld bij elkaar te krijgen als je jong bent en pas net met werken bent begonnen, maar ik ben liever save than sorry
Kun je niet eerst een tijdje lekker goedkoop huren en geld sparen?
dinsdag 22 februari 2011 om 10:38
Ik begrijp dat je 24 bent en nog bij je ouders woont? Is het niet mogelijk om eerst iets te huren? Want als je net je eerste baan hebt, is het nog maar de vraag voor hoeveel je een hypotheek krijgt, of je wil blijven wonen waar je nu wilt kopen (ik heb vrienden die daar een domme zet in hebben gedaan, wilde z.s.m. kopen en nu moeten ze eerst de restschuld sparen voordat ze eruit kunnen, terwijl ze op een heel andere plek willen wonen en kinderen willen krijgen, wat in dis huis niet kan), etc. Bedenk dat je minstens 5 jaar in een huis moet wonen om de kosten koper eruit te hebben (gemiddeld) en dat jij als persoon nog erg gaat veranderen de komende jaren, als je nu net werkt en nog thuis woont bij je ouders. Je zal een ontwikkeling doormaken die je voorkeuren veranderd en misschien zit je dan wel een aan huis in een plaats vast waar je niks aan vind. Daarnaast is een koophuis ook een enorme verantwoordelijkheid, vergeet dat niet! Je bent voor alle reparaties zelf verantwoordelijk. Je zegt zelf al dat je erg weinig overhoudt voor onvoorziene kosten, dus het lijkt mij niet echt verstandig.
dinsdag 22 februari 2011 om 10:40
Je bent net begonnen met werken. Heb je al een contract voor onbepaalde tijd? Want met een tijdelijk contract krijg je geen/heel moeilijk een hypotheek.
En heb je ook rekening gehouden met allerlei bijkomende kosten, zoals kosten koper, overdrahchtsbelasting, overlijdensrisicoverzekering, andere verzekeringen, gemeentelijke belastingen?
Of heb je puur naar de vraagprijs van het huis gekeken.
En heb je ook rekening gehouden met allerlei bijkomende kosten, zoals kosten koper, overdrahchtsbelasting, overlijdensrisicoverzekering, andere verzekeringen, gemeentelijke belastingen?
Of heb je puur naar de vraagprijs van het huis gekeken.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
dinsdag 22 februari 2011 om 10:42
quote:himalaya schreef op 22 februari 2011 @ 10:40:
Je bent net begonnen met werken. Heb je al een contract voor onbepaalde tijd? Want met een tijdelijk contract krijg je geen/heel moeilijk een hypotheek.
Of heb je puur naar de vraagprijs van het huis gekeken.Nee, hier heb ik wel naar gekeken, en zo gekeken wat ik dan zou overhouden.
Of heb je puur naar de vraagprijs van het huis gekeken.Nee, hier heb ik wel naar gekeken, en zo gekeken wat ik dan zou overhouden.
dinsdag 22 februari 2011 om 10:48
quote:himalaya schreef op 22 februari 2011 @ 10:40:
.Ik heb 3 maanden geleden met een tijdelijk contract en een werkgeversverklaring (die de meeste werkgevers wel bereid zijn af te geven) zonder enige moeite een hypotheek gekregen, dus dat valt wel mee.
.Ik heb 3 maanden geleden met een tijdelijk contract en een werkgeversverklaring (die de meeste werkgevers wel bereid zijn af te geven) zonder enige moeite een hypotheek gekregen, dus dat valt wel mee.
dinsdag 22 februari 2011 om 10:50
quote:Karen87 schreef op 22 februari 2011 @ 10:42:
[...]
Nee, hier heb ik wel naar gekeken, en zo gekeken wat ik dan zou overhouden.Dat zegt nog niet alles hoor. Op funda etc staat altijd "uw maandlasten zullen ... zijn". Dan denk ik ook: ooo, dat valt mee, doen! Maar er komen altijd nog meer dingen bij, zoals Nuon, belastingen, etc. Misschien is het een idee om een keer met een onafhankelijk hypotheek adviseur te gaan zitten om te kijken wat je werkelijk zou kunnen krijgen. Als dat 90.000 is, is kopen voorlopig geen optie
[...]
Nee, hier heb ik wel naar gekeken, en zo gekeken wat ik dan zou overhouden.Dat zegt nog niet alles hoor. Op funda etc staat altijd "uw maandlasten zullen ... zijn". Dan denk ik ook: ooo, dat valt mee, doen! Maar er komen altijd nog meer dingen bij, zoals Nuon, belastingen, etc. Misschien is het een idee om een keer met een onafhankelijk hypotheek adviseur te gaan zitten om te kijken wat je werkelijk zou kunnen krijgen. Als dat 90.000 is, is kopen voorlopig geen optie
dinsdag 22 februari 2011 om 10:54
dinsdag 22 februari 2011 om 11:03
quote:mararoulette schreef op 22 februari 2011 @ 10:54:
Zo zouden wij volgens funda voor onze huurprijs een mooi huis kunnen kopen. Irl krijgen we die hypotheek helemaal niet. Maak jezelf dus niet te lekker/blij met funda.
Pre-cies! Je kan nog zoveel zelf uitrekenen, maar als de bank je geen hypotheek geeft, kom je nergens.
Heb je wat aan alle meedenkers hier, TO?
Zo zouden wij volgens funda voor onze huurprijs een mooi huis kunnen kopen. Irl krijgen we die hypotheek helemaal niet. Maak jezelf dus niet te lekker/blij met funda.
Pre-cies! Je kan nog zoveel zelf uitrekenen, maar als de bank je geen hypotheek geeft, kom je nergens.
Heb je wat aan alle meedenkers hier, TO?
dinsdag 22 februari 2011 om 11:38
dinsdag 22 februari 2011 om 11:41
Grote kans dat je niet eens een hypotheek kunt krijgen omdat je nog niet lang werkt. Stabiel dienstverband is volgens mij ook één van de voorwaarden voor een hypotheek!!!
Ga eerst maar sparen en huren, want behalve hypotheek heb je ook het onderhoud van het huis. Alles wat kapot gaat moet je zelf repareren/vervangen, zoals cv-ketel, lekkend dak, buiten-schilderwerk enz.
Bij huren wordt dat allemaal opgevangen door de woningbouwvereniging!
Ga eerst maar sparen en huren, want behalve hypotheek heb je ook het onderhoud van het huis. Alles wat kapot gaat moet je zelf repareren/vervangen, zoals cv-ketel, lekkend dak, buiten-schilderwerk enz.
Bij huren wordt dat allemaal opgevangen door de woningbouwvereniging!
dinsdag 22 februari 2011 om 11:50
Huren, dat kan natuurlijk ook.
Soms staren mensen zich zo blind op het kopen van een huis. Dat heb ik zelf ook gedaan. We kochten dit huis vlak voordat de huizenmarkt zijn val naar beneden maakte. En soms denk ik met weemoed terug aan de tijd dat we nog huurden. We hadden een prachtige spaarrekening. Nu, een paar jaar later, is de spaarrekening door alle kosten en tegenvallers (lekkages etcetera) volledig verdampt. Als ik bij elkaar optel wat we allemaal al uitgegeven hebben aan dit huis hadden we een hele mooie grote wereldreis kunnen maken. Als we nu zouden verkopen moeten we een groot verlies incalculeren. Ik weet dat het voor veel vrienden van ons, die rond dezelfde tijd hun huis kochten, precies zo is.
En ik ken tenminste 2 mensen die een zog. 'starterswoning' hebben gekocht en daar door kinderen uit zijn gegroeid maar geen kant op kunnen omdat de verliespost te groot is.
Een koophuis is absoluut niet zaligmakend.
Soms staren mensen zich zo blind op het kopen van een huis. Dat heb ik zelf ook gedaan. We kochten dit huis vlak voordat de huizenmarkt zijn val naar beneden maakte. En soms denk ik met weemoed terug aan de tijd dat we nog huurden. We hadden een prachtige spaarrekening. Nu, een paar jaar later, is de spaarrekening door alle kosten en tegenvallers (lekkages etcetera) volledig verdampt. Als ik bij elkaar optel wat we allemaal al uitgegeven hebben aan dit huis hadden we een hele mooie grote wereldreis kunnen maken. Als we nu zouden verkopen moeten we een groot verlies incalculeren. Ik weet dat het voor veel vrienden van ons, die rond dezelfde tijd hun huis kochten, precies zo is.
En ik ken tenminste 2 mensen die een zog. 'starterswoning' hebben gekocht en daar door kinderen uit zijn gegroeid maar geen kant op kunnen omdat de verliespost te groot is.
Een koophuis is absoluut niet zaligmakend.
dinsdag 22 februari 2011 om 11:54
Ik zou ook zeker rekening houden met het feit, nu je 24 bent, dat je over een paar jaar het huis zou willen verkopen, of je er dan makkelijk vanaf kunt komen. Stel je gaat samenwonen...
Maar kopen is inderdaad beter dan huren. Je gooit geen geld weg. Ik zou zeker iemand meenemen die de waarde van het huis kan inschatten. Daar bedoel ik nog niet eens een makelaar mee, maar misschien een ervarende bouwvakker.
En omdat je net bent begonnen met werken zou je eerst moeten zorgen voor een onbepaald contract, eerder kun je geen hypotheek afsluiten. Laat je goed informeren, dat scheelt een hoop onkosten. Succes!
Maar kopen is inderdaad beter dan huren. Je gooit geen geld weg. Ik zou zeker iemand meenemen die de waarde van het huis kan inschatten. Daar bedoel ik nog niet eens een makelaar mee, maar misschien een ervarende bouwvakker.
En omdat je net bent begonnen met werken zou je eerst moeten zorgen voor een onbepaald contract, eerder kun je geen hypotheek afsluiten. Laat je goed informeren, dat scheelt een hoop onkosten. Succes!
dinsdag 22 februari 2011 om 11:59
quote:palientje schreef op 22 februari 2011 @ 11:54:
Maar kopen is inderdaad beter dan huren. Je gooit geen geld weg. Oja. Want je maakt natuurlijk altijd winst op je huis zodat je makkelijk je kosten koper, noodzakelijke aanpassingen en overdrachtsbelasting er uit haalt...
Maar kopen is inderdaad beter dan huren. Je gooit geen geld weg. Oja. Want je maakt natuurlijk altijd winst op je huis zodat je makkelijk je kosten koper, noodzakelijke aanpassingen en overdrachtsbelasting er uit haalt...
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
dinsdag 22 februari 2011 om 12:02
Ben je al bij de bank geweest voor een offerte voo een hypotheek? Dat zou ik eerst doen. Verder moet je goed nadenken over de huizenmarkt. De prijzen dalen nog steeds. Dat kan betekenen dat het huis dat jij nu koopt over 2 jaar 10 procent minder waard is. Als je het dan wilt verkopen kan dat een probleem worden (restschuld van de hypotheek).
dinsdag 22 februari 2011 om 12:12
Karen, zo uit je OP te lezen is je eerste prioriteit om 'op jezelf' te gaan wonen. Doe dat dan. Huur een huis. Dat is op z'n minst even leuk in deze fase van je leven. Een eigen huis is een enorme verantwoordelijkheid. Ik zou dat pas doen als je wat meer ruimte in je salaris hebt, of wanneer je samen met je partner de lasten kunt gaan dragen.
Ok, huren is geld weggooien zegt men, maar geldzorgen vanwege een hoge hypotheek en de financiele verantwoordelijkheid is ook niet leuk. Laatst kregen wij een leuke brief van onze VVE. Of we zo goed wilden zijn om een nieuwe CV-ketel te kopen, omdat de hele flat op een nieuw afvoersysteem over ging. Daar sta je dan met je anders perfect werkende ketel!
Nee, huren is geen geld weggooien.
Ok, huren is geld weggooien zegt men, maar geldzorgen vanwege een hoge hypotheek en de financiele verantwoordelijkheid is ook niet leuk. Laatst kregen wij een leuke brief van onze VVE. Of we zo goed wilden zijn om een nieuwe CV-ketel te kopen, omdat de hele flat op een nieuw afvoersysteem over ging. Daar sta je dan met je anders perfect werkende ketel!
Nee, huren is geen geld weggooien.
dinsdag 22 februari 2011 om 12:15
Ik zou ook pas gaan kopen als je echt wilt settelen TO. Een huurhuis is weliswaar geen investering(maar dat kun je van een koophuis ook niet meer zeggen) maar je kunt wel zomaar de huur opzeggen en ergens anders gaan wonen zonder eerst je oude woning kwijt te moeten zien raken. Die vrijheid is ook wat waard.
dinsdag 22 februari 2011 om 12:24
quote:carenza schreef op 22 februari 2011 @ 12:15:
[...]
Huren is gewoon een dak boven je hoofd met meer zekerheden dan bij kopen!!!!!
Ja, en toen ik nog huurde was er zo'n mooi servicenummer, als bijvoorbeeld de kraan lekte kon ik gewoon bellen en kwam er kosteloos een mannetje een nieuw leertje inzetten.
Bij de koop van dit koophuis heb ik helaas dat telefoonnummer niet gekregen...Jammer. (en dat voor dat geld! )
[...]
Huren is gewoon een dak boven je hoofd met meer zekerheden dan bij kopen!!!!!
Ja, en toen ik nog huurde was er zo'n mooi servicenummer, als bijvoorbeeld de kraan lekte kon ik gewoon bellen en kwam er kosteloos een mannetje een nieuw leertje inzetten.
Bij de koop van dit koophuis heb ik helaas dat telefoonnummer niet gekregen...Jammer. (en dat voor dat geld! )