Burnout! Het vervolg

09-02-2011 17:27 3009 berichten
Alle reacties Link kopieren
Burnout? Het begin.

Hier kunnen we verder. Verder met onze verhalen, verder met troostende woorden, verder met goede adviezen, verder met 'klagen', verder dingen van ons afschrijven. Kortom verder met het schrijven over ons leven met een burnout en het herstel daarvan.
Ik heb niet veel gemist geloof ik hier. Ik geloof dat je beter kan gaan volksdansen Lief, veel veiliger

hmmm die Barry Atsma is ook niet echt mijn smaak. Geef mij maar Wenworth Miller.
oeh, wentworth, daar zeg ik ook geen nee tegen! Maar de kans dat die voor mn raam langs loopt is wel heeuull klein

Vriend komt thuis, ik ga offline, truste!
Murnin! Hoe is het met jullie? Lekker geslapen? Iedereen zin in de weekendplannen? Concert, theater, etentje (in het bejaardentehuis ) Hoe was het bij die vrienden abc? Krijgen ze nog een kans of zijn ze nu definitief afgeschreven?

Ik heb goed geslapen, gedroomd over Wenworth én Barry Vriend is nu sporten, ik lig op de bank met mn boek en de muziek van concert waar ik vanavond heen ga (moet toch wat mee kunnen zingen) Voel me niet heul tof verder, mn ongesteldheid zit er aan te komen, zere buik, zere rug, en die schouders doen ook nog steeds erg pijn, dus straks de lamp nog maar even aan.
Ik heb niet zo best geslapen, ben ook langer blijven liggen maar nu gaat het wel. Ben rustig opgestart, de financien weer eens bijgewerkt en wat kranten doorgebladerd. Boodschappen zijn gedaan (heeft manlief met dochter gedaan), ik ga zo even douchen en een wasje wegwerken, daarna komen mijn moeder en haar vriend oppassen op de kinderen, en wij gaan richting m'n nicht.

Voel me wel moe, maar niet uitgeput meer, zoals de afgelopen dagen.
Ik heb weer prima geslapen, zojuist concert-tickets geboekt en fijn de nacht er voor en de nacht erna een hotelletje.

Heb mijn mooie jurk al aan voor het theater en ga vanavond eerst lekker bij vriendin eten.

Wel raar hoor, dan heb je gedoucht, en dan halverwege het aankleden, stort je ineens in... Wat kan een mens daar fout aan doen? Waar komt dat ineens vandaan? Dus nu ben ik moe. Ga maar even lepels sparen zodat ik vanavond doorkom.
Heb ik ook vaak lief. Volgens mij beseft je lijf zich dan hoeveel lepels ie nog gaat/moet verbruiken vanavond en laat ie je vast even weten dat je vooral niet moet denken dat je ontelbaar veel lepels hebt. Ofzo Veel plezier vanavond, geniet ervan!

Fijn dat het gelukt is met de kaartjes!

5x5, fijn dat je je ietsje beter voelt. Geniet van je uitje!
Ik vind het gewoon stom. Zie ik manlief door het huis heen gaan, eerst even trainen, dan even aan alle kanten knippen en scheren, dan nog even de badkamer doen en dan douchen en hij staat nog altijd overeind. Ik wil dat ook... Maar nee, ik ga douchen, tijdens het aankleden stort ik in, krijg net 1 jurk gestreken en een paar handdoeken gevouwen en vervolgens biggelen de tranen van vermoeidheid over mijn wangen en jawel... Daar is manlief om mij tussen alle aktiviteiten door ook nog even te steunen. Ik ben klaar met moe zijn. Ik wil iets doen!

En dan ook nog het besef dat ba vindt dat ik vooral niet moet rusten maar mijn conditie moet opbouwen, dat zit me best dwars. Ik heb gewoon echt sterk het gevoel dat ik aan mijn max zit voor nu, dat ik 3x4 redelijk doorkom mits ik elke middag een dutje doe, maar 4x4 echt over de top is. Ik heb ook het idee, dat dat een beetje komt omdat ik dan niet na elke werkdag een hersteldag heb. Met drie dagen is dat aardig te doen, met vier moet je naar minimaal twee aaneengesloten werkdagen en een dag rust erna lijkt nu niet genoeg.

Nou ja, volgende week maar eens die middagen proberen.
Lief, jij hebt gewoon een rare ba. Ze lijkt veel meer op het werk gericht dan dat ze de klachten van jou serieus neemt.

Natuurlijk is het goed, dat je jouw conditie opbouwt maar dat wil nog niet zeggen dat je dan de vermoeidheid maar moet negeren.

Dat is net je grootste valkuil: steeds maar over je grenzen heengaan en je signalen negeren.

Kan je dit niet met je lg overleggen? Dat het gewoon teveel is om nu al op te bouwen?
Zit hier nog steeds lui op de bank. Vanmorgen werd ik wakker geblaft door mijn hond en ben rond 5.30 uur maar een wandeling gaan maken. Pff... was echt vroeg. Toen maar even tv gekeken want was echt klaarwakker.

Gelukkig daarna nog wel een paar uur kunnen slapen.
Ben vanavond uit eten geweest, was heel gezellig en ook heerlijk, maar moet nu wel dikke tol hiervoor betalen . Ben verschrikkelijk moe, maar heb vooral veel pijn in m'n buik en rug. Nu weet ik het zeker, het zijn echt m'n darmen. Wilde naar de wc (had aandrang), maar dat lukt niet, m'n darmen zitten vreselijk verstopt. Zal blij zijn als ik over een paar weken naar de internist kan!
Oohhw vervelend 5x5, verstopte darmen! Weet er alles van... en dan die helse krampen, bah. Veel drinken, water/thee...

Hoe was jouw etentje in het bejaardenhuis Zonnestraal?

Abc, hele dag niet gezien! Dat gebeurt niet vaak. Is dat een goed teken? Hebben jullie nog gewinkeld?

Lief, ja ik snap je. Helemaal. Maar het is nu even niet anders, jij hebt momenteel de helft minder lepels dan je vriend. En jouw voorraad gaat wel weer stijgen, maar dat heeft nog tijd nodig.,,, hoe ben je de avond verder doorgekomen?

Ik ben weer thuis. Al met al een beetje een rare dag. Hele dag wat misselijk en buikpijn (spanning?) en uiteindelijk tegen 17.30u een pam genomen. Toen gaan douchen, maar de buikpijn werd erger en erger. Daarna koken, waarbij ik huilend en kromgebogen van de pijn over het aanrecht de champignons stond te snijden... en toen werd alles zwart en viel ik neer duurde niet lang, was na een paar seconden weer bij gelukkig. Even gaan liggen, kopje thee, later wat eten en toen ging het al weer beter.

Tegen 22u de deur uitgegaan, aangekomen in de kroeg was even heftig. Met pijn en moeite me staande gehouden, was wel heel zweterig, trilde en mn hart bonsde als een gek. Toen de zaal in (waar het concert was) waar het me ook even helemaal aanvloog... huilen, trillen... even naar de wc gegaan voor een slok water en nog maar een pam. Daarna ging het gelukkig beter en heb ik best kunnen genieten van het concert. Heb gezongen en gedanst en me al met al best goed vermaakt. Wel zo verstandig geweest om om 01.00 uur de jas weer aan te doen en naar huis te gaan.

En nu zit ik thuis nog even op de bank in mn badjas, kopje thee en een warme kruik en ik ben trots. Ik ben naar een concert geweest! Ik heb genoten! Ik heb gedanst en gekletst en gezellig gedaan! Wow, best een grote stap. Het verliep dan nog wel niet helemaal vlekkeloos, maar ok. Ik vind het al heel wat dat ik me redelijk staande heb gehouden. Hopelijk morgen niet teveel naweeen.

Truste allemaal!
Fijn dat je toch hebt kunnen genieten Maris! Dit heb je nu toch maar weer gedaan.

Ik heb nog steeds krampen, en er komt niks . Vandaag doe ik rustig aan. Manlief gaat zometeen met de kids naar ballorig, maar das mij te druk, ik ga dus niet mee.
Goedemorgen.

5x5, kan je niet iets laxerends krijgen? Dit is toch ook niks om zo nog drie weken door te lopen.

Marriss, fijn dat je hebt kunnen genieten. Hoe voel je je nu? Heb je goed geslapen?

Lief, hoe was het in het theater?

Vrijdagavond was best gezellig, ze krijgen nog een kans. Gister hebben we een poging gedaan de kamer anders in de te richten. We zijn gewoon zonder plan gaan schuiven en verplaatsten. Heel moeilijk voor me om niet eerst een plan te maken. Uiteindelijk toen de hele kamer één grote rotzooi was, was de conclusie dat het toch niet kon, dus alles staat weer zoals het stond . Toen alles op zijn kop stond en het een complete chaos was, stortte ik in. Ik kan echt niet (meer) tegen troep. Ik raak dan compleet het overzicht kwijt. Ik zat dus in tranen tussen de troep, met hoofd- en buikpijn. Mijn vriend was heel lief en begripvol en daardoor moest ik nog harder huilen. Op zo'n moment heeft elke emotie die ik voel meer tranen tot gevolg. Uiteindelijk alles weer netjes opgeruimd en de stof achter en onder de meubels is ook weer weg. 's avonds samen een film gekeken vroeg gaan slapen.

Vanmorgen was ik al om half zeven wakker, ik had buikpijn en kon niet meer slapen. Ik heb inmiddels het eerste boek van die nieuwe serie van Tess Gerritsen uit (gister in begonnen). Leuk boek. Nu ben ik moe en heb ik helaas alweer hoofdpijn. Ik denk dat afgelopen week toch iets te druk geweest is. Komende week maar rustig aan doen. Woensdag is abc-dag en daar komt deze keer niks tussen. Vandaag doe ik ook niet heel veel meer, wat wasjes draaien, lezen en tv kijken. Meer niet.
5x5, bah wat vervelend! Is het geen idee om extra vezels te eten? Of bij de drogist iets te halen wat tegen de verstopping helpt, zo'n speciale poeder heb je daarvoor. Kan even niet op de naam komen.

Maris, jij hebt gisteren ook wel een heftige maar gelukkig ook wel een ontzettend gezellige avond gehad. Je mag er zeker trots op zijn, dat je toch gegaan bent en genoten hebt!!

Is het bij jou, dat de angst om in het openbaar/drukte te zijn steeds bij jou voor deze spanningen zorgt?

Hoe is het nu met je?

Abc, Heel deze week is al zo spannend geweest voor je, waarschijnlijk komen de spanningen er nu bij jou uit.

Het was echt erg gezellig tussen de oudjes Zelfs het eten was erg lekker, behoorlijk gekruid zelfs.
Bedoel je Linoforce voor 5x5, Zonnestraal? Gedroogde pruimen werken vaak ook erg laxerend. Kiwi's, warm water met citroensap, sinaasappel op de nuchtere maag.... Kop sterke koffie met een sigaret

Fijn dat jij ook een leuke avond hebt gehad Zonnestraal! En lekker gegeten ook nog. Hoe voel je je nu? Begin je nu deze week weer met werken of volgende week? Hoe gaat het met regelmatig eten en slapen? Is je duizeligheid al minder?

Abc, wat naar dat je er zo door van slag raakte. Erg herkenbaar ook trouwens. Ik heb het al met kleine dingen (bijv. een kast leegtrekken om 'm vervolgens weer netjes in te pakken) laat staan met een complete woonkamer. Fijn dat je vriend zo begripvol was. Je ziet gelukkig wel goed in dat je achteraf een te drukke week hebt gehad, hopelijk leer je ook nog dat van te voren in te gaan zien, zodat je er nog iets aan kunt doen... want achteraf kijk je die bekende koe in de.... Geniet van je luie dag! Is je vriend weer wat fitter?

Lief, hoe was jouw avondje uit, kon je het wat volhouden en heb je ervan kunnen genieten? Ik hoop het! En hoe voel je je vandaag?

Toffe en Annemie, hoe is het met jullie?

Ik voel me .... mwah. Ben ongesteld geworden vandaag, niet echt een verassing want hikte er al dagen tegen aan. Alleen als het er dan eenmaal is, heb ik er ook meteen weer zo'n enorme last van...buikpijn en rugpijn. Bah. Heb net een 3e AIeve Femin@x gehad, en ga zo een warm bad nemen denk ik. Vriend is sporten. Vanmiddag hebben we nog een verjaardag van een vriendin (van de sport) Vriend gaat sowieso heen, en ik heb eigenlijk wel zin om even mee te gaan... heb zin om iedereen weer even te zien en de deur uit te zijn. Ik hoop dat een warm bad me goed gaat doen en ik me daarna fit genoeg voel.
Marriss, ik voelde me van de week zo goed dat ik dacht dat ik die extra dingen wel kon hebben (en ik had er ook echt zin in). Achteraf was het dus toch te veel. Ik moet toch een keer weer wat meer gaan doen en proberen is de enige manier om erachter te komen of ik het nu wel of toch nog niet kan hebben. Blijkbaar overschat ik mezelf toch nog steeds. Ik verveel me als ik niks doe, ik heb weer zin om weg te gaan en dingen te doen maar mijn lichaam heeft de rust nog steeds nodig. Mijn hoofd is weer helder en daardoor denk ik soms dat ik alles weer kan, maar mijn lichaam protesteert nog regelmatig en dat moet ik serieus nemen. Mijn vriend is weer fit, hij is nu aan het repeteren, binnenkort weer een optreden dus er moet extra geoefend worden.

Sterkte met je ongesteldheid Marriss. Bij mij is het ergste nu geweest denk ik. De buikpijn is vandaag onder controle te houden met paracetamol, dat lukte de afgelopen twee dagen niet. Was het een erge teleurstelling dat je toch ongesteld werd? Stiekem had je toch wel een beetje hoop na je vakantie volgens mij. Ik ben gister weer met de pil begonnen, dus mijn eerstvolgende ongesteldheid duurt nog héél lang of is een enorme teleurstelling.

Zonnestraaltje, fijn dat het gezellig en lekker was. De meeste oudjes houden wel van gekruid eten volgens mij. Mijn opa kon daar ook enorm van genieten, juist omdat oma dat nooit maakte. Als ze dan bij een van de (klein)kinderen aten maakten we altijd iets extra lekkers en zorgen we ervoor dat oma niet zo op opa lette. Dan kon opa echt genieten.
abc, erg herkenbaar, zodra je je mentaal beter voelt denk je weer een hoop aan te kunnen, dat heb ik ook. En achteraf blijkt het dan toch te veel te zijn geweest.

Zonnestraaltje, fijn dat het gezellig was!

Dank jullie voor de tips, hopelijk vind ik er een die werkt voor mij!

Maris, balen dat je ongesteld bent. Ik ben er nu eindelijk vanaf trouwens, heeft 13 dagen geduurd. Ben benieuwd waardoor het nu kwam.

Die arme man van mij, was bij ballorig aangekomen, was het zo druk dat ze niemand meer toelieten. Nu rijdt hij ergens anders heen, hopelijk komt ie daar niet voor niks nu. Ben blij dat ik niet mee ben, ik geniet even lekker van de rust en af en toe een gang naar de wc (daar geniet ik dan weer minder van, haha).
Heb vroeger wel eens een kilo pruimen achter mekaar gegeten alleen hoopte ik toen dat er dan spontaan een hoop kilo's vanaf gingen. Had zelfs nog geen last van wat valse lucht

Mijn masseur maakt altijd aan de einde van de massage ronddraaiende bewegingen over mijn buik in de richting van de klok. Dat helpt wel erg goed. Een paar uur later ben ik ook echt een kilo lichter...hahahaha...

Deze week ben ik nog vrij, hoef alleen maar naar de therapie en te repeteren en verder heb ik een rustige week zonder vaste afspraken. Zie er echt naar uit om weer te gaan werken. Begin pas s'middags, waarschijnlijk zijn er dan heel veel mensen vrij. Dus dat is ook wel relaxt.

Ontbijten gaat goed en het avondeten tot nu ook nog wel. Alleen de lunch valt tegelijkertijd met het ontbijt op het moment.

Maar dat komt ook nog wel. Ben al blij, dat dit na zoveel jaren eindelijk al goed gaat.

Moet me alleen nog aan gaan wennen om weer op een normale tijd naar bed te gaan. En niet zoals nu midden in de nacht.

De laatste paar dagen slaap ik gemiddeld zo'n 8 uur en ben dan ook wel uitgerust.

Heb ook weer een stap in de therapie gezet. Nu alleen nog maar cgt, daar gaan we weer een nieuwe start mee maken.

Er is mij door de therapeute, die me Emdr gaf aangeraden om ook naar een haptotherapeut te gaan omdat die veel meer gericht is op gevoel ipv bij cgt het gedrag en de gedachten.

Heb al iemand gevonden en ga daar over 2 weken naar toe.

Dit vond ik trouwens wel een erg goede opmerking van haar. Ze vroeg me om te zeggen wat me het meeste bezighoudt.

Mijn stelling: Als ik me open stel dan doen ze me pijn.

Daarna moest ik van haar 4 nieuwe zinnen vormen en daarin het woord ik veranderen in ze en een zin vormen met daarin het woord niet. Met het doel om te kijken welke stelling nu echt voor mij de waarheid is.

Als zij zich open stellen, dan doe ik me pijn

Als ik me open stel, dan doen ze me niet pijn

Als ik me niet open stel, dan doen ze me pijn

Als ik me open stel, dan doe ik mezelf pijn

Uiteindelijk is het dan ook de bedoeling, dat je gaat kijken welke voor en tegen argumenten je voor deze bewering hebt.
Abc, ik was niet erg teleurgesteld. Had inderdaad ietsje meer hoop dan andere maanden, laten we zeggen dat die hoop de afgelopen maanden 0,0 was, en nu 0,2... oftewel nog steeds vrijwel niet. Na bijna 2,5 jaar is de hoop dat het spontaan gebeurt, eigenlijk vrijwel verdwenen. Vriend en ik hebben besloten dat wij in augustus weer naar het ziekenhuis stappen. Dan zijn we 3 jaar bezig (jaar 1: zelf proberen, jaar 2: ziekenhuis malle molen + alle onderzoeken, jaar 3: nog een jaar zelf proberen op advies van ziekenhuis) en dan zal er gekeken worden welk traject het beste bij ons past (IUI, ICSI, IVF) Augustus vind ik wel een mooie tijd, na onze vakantie, en ga er vanuit dat ik dan wel weer redelijk de oude ben. Ik zou een zwangerschap nu geloof ik ook niet goed aankunnen, zowel lichamelijk als geestelijk voel ik me daar nu niet sterk genoeg voor. Ik ben zo benieuwd hoe het allemaal gaat verlopen bij jou, ben je er veel mee bezig in je hoofd?

Ik snap dat je wat aan het proberen bent Abc, met wat wel en niet lukt. Denk dat we dat allemaal wel doen. Maar het valt me wel op dat je de laatste weken best vaak hebt geschreven dat je achteraf toch teveel hebt gedaan. Hou je nog een dagboekje bij? Misschien helpt het om een beetje inzichtelijk te krijgen wat wel/niet lukt. En je kan pas opbouwen als iets (goed! niet met pijn en moeite) lukt, als iets niet of met veel pijn en moeite lukt, moet je dus weer afbouwen... Nou ja, waarschijnlijk weet je dit zelf ook allemaal wel. Ik weet ook wel dat de praktijk een stuk lastiger is dan de theorie.

5x5, sneu voor man en kids. Het is natuurlijk de laatste zondag van de voorjaarsvakantie, én vies weer... dus de overdekte pretparken zullen inderdaad wel bomvol zijn. Pfff... wees maar blij dat jij lekker op de bank zit, verstandige keuze.

Ik ga nu echt even in bad. Zit wat te internetten (lees: online shoppen...) en te smsen met mensen, en mn moeder belde... nog steeds buik- en rugpijn, dus een bad is denk ik wel even fijn.
Ik snap 'm niet Zonnestraal, met die zinnen... (blont)
Ik vind het knap van je dat je zo lang kan wachten met de mm weer in gaan Maris. Wel heel verstandig.

Ik weet dat een zwangerschap voor ons ook niet echt handig zou zijn op dit moment, wil me eerst weer beter gaan voelen en dat we in rustiger vaarwater zitten. Verstandelijk denk ik dat een jaartje wachen wel goed zou zijn, maar als ik mijn gevoel zou volgen zou ik ook deze zomer er wel voor willen gaan. Maar ik ben bang dat dat echt nog te vroeg is.
Ja dat is inderdaad een worsteling 5x5. Mijn gevoel wil natuurlijk al meer dan 2 jaar een kindje, en ik had het me allemaal ook heel anders voorgesteld toen ik met de pil stopte. En gevoelsmatig wil ik nog steeds dolgraag zwanger worden, maar verstandelijk weet ik ook dat het op dit moment niet handig is. Bij ons is het alleen niet echt een keuze, omdat het gewoon niet lukt....de keuze wordt bij ons gemaak... Bij jou is het (denk ik?) meer een keuze, omdat als jij er voor kiest met de pil te stoppen, de kans groter is dat je ook daadwerkelijk op korte termijn zwanger wordt. Lastig hoor, kiezen tussen gevoel en verstand...
quote:_maris_ schreef op 27 februari 2011 @ 14:04:

Ik snap 'm niet Zonnestraal, met die zinnen... (blont)

Ik ook niet... (en ik heb toch echt bruin haar van mezelf).

Wel goed dat je extra therapie hebt gevonden voor om met je gevoel om te leren gaan Zonnestraaltje. Hopelijk heb je er iets aan. Volgens mij sluit jij jezelf nog heel erg af, zowel naar de buitenwereld als naar jezelf.

Marriss, IUI is volgens mij wel een mogelijkheid voor jullie als ik het goed begrepen heb tenminste (bij jou is alles toch goed?). IVF kan alleen als er meer dan 30 miljoen zaadcellen zijn, bij minder zaadcellen wordt het ICSI (dat is het bij ons ook, maar dat kennen veel mensen niet, dus ik heb het aldoor gewoon over IVF, het enige verschil is de bevruchting in het lab, verder is alles in beide trajecten hetzelfde). Naar welk ziekenhuis gaan jullie? Misschien komen we elkaar nog wel tegen als jullie naar het ziekenhuis gaan waar wij ook lopen. Zelfs als ik dan al zwanger zou zijn, dan kom ik daar nog steeds omdat ik onder controle van een gynaecoloog moet blijven ivm mijn nieren.

Ik doe de laatste weken inderdaad toch steeds te veel. Ik wil zo graag weer, heb er weer zin in en denk elke keer dat ik het wel weer kan. Blijkbaar werkt dat toch niet zo snel en zal ik weer een stap terug moeten doen. Komende week alleen vrijdag een extra activiteit verder alleen de gewone dingen (werk, fysio, yoga, CSR). Ik moet gewoon leren om ook thuis rustig leuke dingen te doen, alleen of samen met mijn vriend. Te veel indrukken en te lang iets doen dat zijn nu de valkuilen. Voor mij is twee uur gezelschap/drukte/indrukken nu ongeveer het maximum heb ik gemerkt. Daarna word ik moe en gaat het me energie kosten. Ik vind het alleen heel lastig om dat aan te geven, als het dan gezellig is of ik zie dat mijn vriend geniet, dan vind ik het heel moeilijk om te te zeggen dat het voor mij genoeg is. Dan voel ik me een spelbreker. Maar dat zal ik toch echt moeten doen om er achteraf geen last van te krijgen.
Verstand en gevoel blijven twee dingen die apart van elkaar werken volgens mij. Ik denk dat ik dit traject nu wel aan kan, een half jaar geleden had ik dit echt niet getrokken.

5x5, heeft je man al iets leuks gevonden waar ze wel naar binnen mochten?
Ja, bij mij zal het wel meer een keuze zijn, alhoewel ik na de geboorte van de jongste wel 2 x een miskraam heb gehad. 1 x totaal onverwacht, ongepland maar heel erg gewenst (heb nl. altijd 3 kindjes gewenst), alleen was het voor manlief nog te vroeg. En 1 x toen we voorzichtig aan weer aan een zwangerschap dachten (voor mijn burnout) en toen was ik in 1 x zwanger, maar helaas weer een vroege miskraam. Maar snel zwanger ben ik tot nu toe altijd geworden, van de oudste na 3 maanden en van de jongste na 2 maanden. Daar hoef ik niet bang voor te zijn dus, wel ben ik des te banger voor weer een miskraam, vooral de laatste heeft er in gehakt (toen zat ik emotioneel al niet zo lekker in m'n vel).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven