sociale vaardigheden

27-02-2011 16:03 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik geef sociale vaardigheidstraining op mijn stage. In 5 à 10 minuten moet ik met kinderen een kort spelletje doen waarbij ze een gezamelijk doel hebben (zodat ze leren dat er geen kinderen buiten de groep mogen vallen en iedereen er bij hoort). Heeft iemand ideeen?

Alvast heel erg bedankt!xx
Wat heb je tot nu toe zelf al bedacht?
En wat is de leeftijd? Hoeveel kinderen doen er mee? Waarom geef jij die training en leer je tijdens je studie geen werkvormen?
Zakdoekje leggen
een zeil waar ze allemaal op staan van de het ene punt naar een ander punt verplaatsten zonder dat ze eraf mogen.

een rups maken als ze wat kleiner zijn, en dan van a naar b lopen

rups is dicht tegen elkaar achter elkaar gaan staan, allemaal door de knieën dus dat je op elkaars knieën zit en lopen maar....
Ik geef? Of moet je nog gaan geven?

Aan welke leeftijd moeten we dan denken?
Een kring maken met 1 persoon in het midden en dan dat liedje:

'Er zat een klein zigeunermeisje huilend op een steentje'
TO, kom je nog anwoord geven op mijn vragen? Ik heb weinig zin om in het wilde weg dingen te gaan roepen waar jij dan helemaal niets aan hebt.
Ik betwijfel het Positivodo In haar andere topics was dat ook niet haar sterkste punt....
laat de kinderen in een cirkel staan en geef ze allemaal een ballon. Nu mogen ze de ballonnen niet meer met hun handen (of tanden) aanraken dus moeten ze de ballon tussen hun buik en de rug van degene die voor hen staat klemmen. En ze moeten in een cirkel blijven staan! Voor jonge kinderen is dit al heel wat. Oudere kinderen kan je ook, als cirkel, zich laten verplaatsen en bijvoorbeeld over een bank heen laten klimmen. Heel erg leuk!

Succes
Kinderen zonder hulp van klein naar groot/groot naar klein laten staan.
Huh....maar jij studeert er toch voor?

Lijkt me op zijn minst dat je het daar in je lessen al eens over gehad hebt....
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Kijk naar de methode leefstijl (is een sova training) even googlen en daar kun je misschien ideeën op doen..
Dan niet. Had nog een paar leuke liggen voor diverse leeftijdsgroepen.
Laat maar, voegt weinig toe
Sorry, voor mijn late reactie. Maar, de leeftijd is van 8-12 jaar. Ik geef ze nu al, maar ik moet voor school opdrachten bedenken waar ze een gezamelijk doel hebben, maar omdat er al veel structuur in de training zit heb ik maar 5 a 10 minuten om dat te doen. De groep bestaat verder uit 8 kinderen. Op school krijgen we vrij veel abstracte en algemene zaken over pedagogiek, maar weinig over bijv. wat voor spelletjes je kan doen. Dat ligt meer bij de pabo. Wij krijgen daar écht heel weinig over. Moeten jullie nog meer weten? Bedankt voor jullie reacties tot nu toe!
Koop een spelletjesboek ? 200 activiteiten voor binnen en buiten. Ideaal als ik dingen moet bedenken voor een kinderverjaardag.

In een kring staan en met een wasknijper tussen de tanden een muntje/dungan/flippo/whatever doorgeven.
Ga naar een basisschool in de buurt en vraag of je daar de methode voor sociaal emotionele vorming mag bekijken. Of zoek naar spelletjes van de Kanjertraining. Misschien even googlen.

Daar stikt het van de spelletjes en activiteiten, maar geen zin om ze allemaal op te schrijven.

Succes!
http://www.paboforum.nl/forums/viewtopi ... =4&t=19926
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
http://www.7di.nl/initiatieven/cooperatief_knikkerspel
http://hobby-en-overige.i ... en-leren-samenspelen.html
Menselijk knoop of de Gordiaanse knoop: de kinderen gaan in een kring dicht bij elkaar staan, schouder aan schouder. Op een teken steken we de handen omhoog en iedereen pakt twee andere handen vast, van twee verschillende kinderen. Let op, elke hand mag maar aan één andere hand vastpakken en aan elke hand mag maar één andere hand vastzitten… We letten er ook op dat we niet de hand van onze directe buurman vastpakken. Vervolgens proberen we de zo ontstane knoop weer te ontwarren zonder de handen los te laten.

Deze activiteit kan ook starten vanuit zit op de grond. Als alle handen zijn vastgepakt moeten we eerst proberen gezamenlijk op te staan zonder de handen los te laten. Elkaardaarbij helpen is dikwijls heel hard nodig.

Röhn-carré: Een leerling gaat in een trapezoïde staan en de rest van de deelnemers tilt het toestel op. Dan draait de groep de trapezoïde langzaam rond en de leerling in het toestel klautert op zo’n manier mee dat hij steeds verticaal blijft. De spelers die de trapezoïde vasthebben en ronddraaien moeten rekening houden met elkaar en met de speler in het toestel. Elkaar aanwijzingen geven is belangrijk voor een goed verloop. Heffen en dragen en klauteren wordt zo in een coöperatieve manier uitgevoerd.

Lopende band: Twee rijen leerlingen liggen op hun rug op de lange mat, om en om met de hoofden op het midden van de mat en de benen naar buiten. De hoofden van de kinderen uit de ene rij liggen oor aan oor met de hoofden van de kinderen uit de andere rij.

Nu strekken alle liggende spelers de armen naar boven. Het is de bedoeling dat de opgeheven handen van de dubbele rij een speler, die zicht houdt als een ‘plank’, verplaatst wordt.

Samen kun je meer dan alleen…!

Visnet: een groep leerlingen krijgt een groot net en een hele grote lichte bal. Een oud doelnet en een grote strandbal voldoen uitstekend. Door het net in één beweging strak te trekken werpen we de bal omhoog. Goed samenwerken is noodzakelijk om de bal omhoog te werpen, maar ook om hem daarna weer in het net op te vangen. De groep moet zich soms verplaatsen terwijl de kring gehandhaafd dient te worden. Het feest is compleet als een bal, opgeworpen door de ene groep, in het net van een andere groep kan worden opgevangen.

Uitkijktoren: Een groep leerlingen krijgt de opdracht een gymnastiekbank rechtop te zetten. Samenwerken is hoogst noodzakelijk. Het wordt een spannend avontuur. De bank is nu een uitkijktoren. Een leerling mag proberen de uitkijktoren te beklimmen, terwijl de anderen de bank stevig vast- en rechtop houden.

Parachuteloop: Alle leerlingen staan verdeeld om de op de grond uitgespreide parachute. In een grote kring staan ze er omheen en pakken op een teken de rand vast met twee handen. Met gestrekte armen wordt nu de chute omhoog gezwaaid, er komt lucht onder en er ontstaat een enorme bolvormige tent. Een viertal houdt de rand van de parachute vast en de rest loopt snel onder de tent door naar de overkant. Het is belangrijk dat de lopers elkaar niet hinderen…

Trek ‘m op:

Een groene vorm van touwtrekken. Niet de traditionele manier met een winnende en een verliezende partij. Bij deze ‘groene’ touw-trek-versie worden de spelers verdeeld in twee groepen die zich opstellenalsof ze gaan touwtrekken. De kinderen pakken het touw om-en-om vast. Op het midden van het touw, dat nog de grond raakt, gaat een leerling staan. Twee andere leerlingen geven hem een stevige hand te ondersteuning. De touwtrekkers moeten op een teken het touw spannen; de leerling in het midden wordt van de grond getild…Het is belangrijk dat beide trekgroepen met evenveel kracht het touw strak trekken.

Nieuw: Groene Spelen voor de onderbouw

Bootje roeien

In groepjes van twee zitten de kinderen tegenover elkaar. Ze hebben een fietsband vast. Op een bepaald ritme buigen de kinderen zich afwisselend naar voren en strekken zich naar achteren: ‘voor-achter-voor-achter’.

Ga vlug in de auto’s zitten

In de zaal worden delen van kasten gezet. Dit zijn zogenaamde auto’s. Op een teken rennen de kinderen naar deze auto’s en nemen er met zijn tweeën of drieeën in plaats. De auto’s moeten gestart worden. Net zo vlug moeten zo op een teken van auto verwisselen. Welke auto’s kunnen heel snel starten?

Pittenzakje tussen schouders of buik

Twee kinderen gaan dicht naast elkaar staan en klemmen een pittenzakje tussen de schouders of buik. Zo proberen ze een bepaalde afstand af te leggen zonder dat het pittenzakje valt.

http://www.onderwijsmaakj ... hema/leren/groene-spelen/
Dank je lieve mensen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven