Kat wanneer je allergisch bent?

28-02-2011 18:40 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een vriendin van mij is op zoek naar een kitten of volwassen kat.

Zij en haar vriend hebben al een hond (een labrador pup van 7 maanden) en zij is wild van katten. Hij vind er weinig aan (vandaar de hond) én hij is allergisch. Nu is-ie toch voor de bijl gegaan en ze mag een kat. Met de hond gaat dat volgens hen wel samen.

Nu heb ik wel eens gehoord dat er bepaalde kattenrassen bestaan waar je minder snel een allergische reactie van krijgt. Met een dubbele vacht of zoiets. Maar als je allergisch bent voor katten, dan ben je toch allergisch voor de huidschilfers?

En zo'n naaktkat, kun je daar dan ook allergisch voor zijn? Afgezien van dat we ze nogal...onaantrekkelijk...vinden.

Er schijnen (homeopathische) middeltjes te bestaan tegen katten/honden allergie? Ik geloof van wel, maar ben ze nog niet echt tegengekomen...Ik ga er zo maar eens op Googelen, maar misschien heeft iemand hier nog tips?

Vriendin en d'r vriend zijn hier op bezoek, dus vandaar dat ik het maar gelijk post
Er zijn wel fokkers waar je op visite mag komen om te proberen of je net zo allergisch reageert op dat ras als op andere rassen. Moet je natuurlijk wel een fokker vragen die maar één ras in huis heeft.
Het ligt er zeker aan hoe heftig de allergie is. maar waarom dit gaan uitproberen met het risico dat de kat er dadelijk weer de dupe van wordt. Want wat gaan ze doen als dadelijk blijkt dat hij echt niet tegen de kat kan. Hij is een hondenfan, wil hij dan wel aan de medicatie voor de kat. Of is die kat de volgende die in het asiel beland?

Ikzelf heb me ook laten testen ivm hooikoorts, daaruit blijkt ook dat ik een kattenallergie heb. Mijn 2 katten had ik al voordat ik dit wist en tot op heden is het nog goed te doen. Maar geen haar op mijn hoofd die erover nadenkt dat ik ze weg moet doen. Zij kunnen er niks aan doen en ik heb voor ze gekozen. Mocht het erger worden dan sta ik weer bij huisarts op de stoep :D

Maar goed het is ieder zijn eigen keus. Ik hoop dat ze alles goed afwegen, ook omdat er al een pup in huis is. Behoorlijk wat werk en dan ook nog een kitten erbij..... Denk goed na, en maak een goede keus!
Zou het niet doen. Een allergie neemt in de loop van de jaren alleen maar toe. Zelf allergisch voor oa katten, vroeger thuis ook een kat gehat en dat ging goed, zolang hij maar niet op mijn kamer kwam. Paar jaar geleden zelf een kat genomen en dat ging helemaal niet. Hij woont nu bij mijn ouders. Had ik dat niet gedaan dan had ik nu niet alleen allergie maar ook astma. Conclusie kies voor je gezondheid
Ik heb een lichte allergie voor katten (zoals een lichte verkoudheid) en heb toch twee katten genomen. Waar ik gelukkig geen last meer van heb want ik ben dol op katten. En anders was ik van plan medicijnen te nemen.

Ik heb een Blauwe Rus en een Bengaal. Maar dat was toeval, we hebben ze niet uitgekozen.
quote:tinetje29 schreef op 28 februari 2011 @ 20:07:

Ikzelf heb me ook laten testen ivm hooikoorts, daaruit blijkt ook dat ik een kattenallergie heb. Mijn 2 katten had ik al voordat ik dit wist en tot op heden is het nog goed te doen. Maar geen haar op mijn hoofd die erover nadenkt dat ik ze weg moet doen. Dat je katten die je al hebt niet weg wilt doen snap ik wel, die beesten zijn er en daar ben je aan gehecht. Maar dat vind ik iets anders dan een nieuwe kat in huis halen als je al weet dat je allergisch bent.
quote:ika35 schreef op 28 februari 2011 @ 20:31:

[...]

Dat je katten die je al hebt niet weg wilt doen snap ik wel, die beesten zijn er en daar ben je aan gehecht. Maar dat vind ik iets anders dan een nieuwe kat in huis halen als je al weet dat je allergisch bent.Als de aanwezigheid van katten in je leven dusdanig belangrijk zijn dat ze je fysieke problemen overrulen (en dat is dus ieder voor zich om dat te bepalen), waarom zou je er dan niet opnieuw aan beginnen? Als je leven met allergie voor katten MET kat toch nog altijd plezieriger was dan een leven zonder katten...
quote:iones schreef op 28 februari 2011 @ 20:39:

[...]

Als de aanwezigheid van katten in je leven dusdanig belangrijk zijn dat ze je fysieke problemen overrulen (en dat is dus ieder voor zich om dat te bepalen), waarom zou je er dan niet opnieuw aan beginnen? Als je leven met allergie voor katten MET kat toch nog altijd plezieriger was dan een leven zonder katten...

Maar dan heb je het over de situatie dat je wel allergisch bent maar weet wat je precies kan verwachten met katten. (Ander onderwerp maar wat mij betreft zou je dan zelf op mogen draaien voor de kosten van de medicijnen, die je zonder dit kat in huis helemaal niet nodig zou hebben. Het is tenslotte je eigen keus om katten te nemen.) Dat vind ik nog wat anders dan iemand die weet dat ie allergisch is, niet weet hoe sterk ie zal reageren met zo'n beest in huis en dan toch eraan beginnen.

Maar bedoelde meer dat, hoeveel last je er ook van hebt, ik snap dat je fysieke problemen voor lief neemt omdat je je katten niet de deur uit wilt doen. Maar dan neem je toch erna niet weer een kat, wetende dat het problemen geeft.
Ik zou dat wel doen als ik echt zo gek was op katten. Ik heb dat overigens met honden. Ik ben ook niet allergisch maar een leven zonder honden is voor mij ondenkbaar.
ben allergisch voor een leven zonder katten.....
Interessante discussie weer, ook wel weer leuk.

Niet echt meer over gesproken gisteravond en zit nu net het topic weer te lezen.

Ik zal eens doorgeven welke rassen ze kunnen onderzoeken.

Wat ik van hem weet is dat hij wel goed bij mensen die katten hebben op bezoek kan gaan. Heb zelf een ex-vriend die er echt helemaal niet tegen kon en bij mij thuis hebben we 6 huis-tuin-en-keuken katten, die vooral 's winters erg veel binnen zitten. Hij was altijd aan het niezen, snotteren, hij had rode ogen, etc.

Het bevriende stel wat hier gisteravond was, had nergens last van, althans, zij sowieso niet en hij had na afloop alleen een kriebelige neus. Hij denkt zelf wel met 1 kat te kunnen leven, omdat hij met de hond ook goed kan leven, en officieel zou hij daar ook allergisch voor zijn. Hier hebben we 6 katten, dus mer haren en huidschilfers.

Voor zover ik weet doet-ie het echt helemaal voor mijn vriendin, want van hem hoeft het niet echt. Hij zegt dat hij de Blauwe Rus erg mooi vind, maar een Britse Korthaar is ook grijs en die lijkt er wel een beetje op. Ik zie het ook niet samen gaan met die hond van ze, zo'n stress-gevoelige kat.

Want die labrador is best onbehouwen en pas 7 maanden oud. Tegen de tijd dat ze een kat nemen is-ie misschien al wel een jaar oud, maar dan nog. Hij vind katten ook erg interessant trouwens, hij was gisteravond ook heel nieuwsgierig naar onze katten toe.

Ik denk dat ze er nog niet over nagedacht hebben wat ze moeten doen met de kat als het niet gaat. Het is wel zielig als-ie weg moet omdat zijn allergie te erg word.

Ik kan alleen wel snappen dat, ondanks dat mensen allergisch zijn, dat ze toch een kat nemen. Het is maar net hoe erg je zit met de gevolgen en hoe veel plezier je er alsnog van hebt.

Misschien kunnen ze maar beter nog een hond nemen als deze een beetje uitgegroeid en opgevoed is...
Ik ben (het verschilt per kat) ernstig allergisch voor katten en heb uiteindelijk voor katten met lange oren gekozen. Achteraf gezien blijken deze dieren prima bij me te passen

Maar ja, ze gaan ook niet goed samen met een hond

De allergie van je vriend klinkt minder ernstig, maar het is altijd afwachten of die zich ontwikkelt tot ernstiger met astmatische klachten erbij. Daar zit hij echt niet op te wachten.
quote:potsiedikkie schreef op 01 maart 2011 @ 11:52:

ben allergisch voor een leven zonder katten.....Ja en dan kies je dus voor de minste allergie.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven