Kat wanneer je allergisch bent?

28-02-2011 18:40 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een vriendin van mij is op zoek naar een kitten of volwassen kat.

Zij en haar vriend hebben al een hond (een labrador pup van 7 maanden) en zij is wild van katten. Hij vind er weinig aan (vandaar de hond) én hij is allergisch. Nu is-ie toch voor de bijl gegaan en ze mag een kat. Met de hond gaat dat volgens hen wel samen.

Nu heb ik wel eens gehoord dat er bepaalde kattenrassen bestaan waar je minder snel een allergische reactie van krijgt. Met een dubbele vacht of zoiets. Maar als je allergisch bent voor katten, dan ben je toch allergisch voor de huidschilfers?

En zo'n naaktkat, kun je daar dan ook allergisch voor zijn? Afgezien van dat we ze nogal...onaantrekkelijk...vinden.

Er schijnen (homeopathische) middeltjes te bestaan tegen katten/honden allergie? Ik geloof van wel, maar ben ze nog niet echt tegengekomen...Ik ga er zo maar eens op Googelen, maar misschien heeft iemand hier nog tips?

Vriendin en d'r vriend zijn hier op bezoek, dus vandaar dat ik het maar gelijk post
Tjah, hoe allergisch ben je? [is hij, dus]

Mijn vader is ook allergisch voor huisstofmijt en katten, maar thuis hebben we d'r ook eentje (een kat dan; hoewel, huisstofmijten vast ook wel...) Maar m'n vader is niet zo allergisch denk ik; mensen die allergisch zijn en hier, bij mijn katten, op bezoek zijn, kunnen het niet heel lang uithouden.
Ik ben ook allergisch voor katten (en voor huisstofmijt en voor nog veel meer..). Maar we hebben wel een kat (oud huis, veel muizen). Ik ben gewoon chronisch verkouden, altijd een beetje verstopte neus en geirriteerde ogen en keel. Als ze me krabbelt, gaat de krabbel heel erg opzwellen. Als ik geen kat heb, ben ik erger allergisch bij andere katten. Als je licht allergisch bent, kun je inderdaad homeopatische druppels gebruiken, ik weet niet of dat werkt.
Vriend vertelt me net dat hij ook allergisch is voor honden, maar niet zo heel erg als katten. Als-ie een middagje druk met de pup bezig is geweest krijgt-ie wel kriebelneus en ogen, en als de hond 'm krabt dan gaat de krabbel irriteren.

Als hij op bezoek is bij mensen met katten heeft hij meestal last van een verstopte neus en een niezerig gevoel.

Ik lees net dat een Blauwe Rus het goed zou doen bij mensen die allergisch zijn? Even verder op Googelen...
Op dit forum staan al een paar topics met dit onderwerp waar ook rassen in genoemd staan.

Ik denk wel dat als je je vriend zo gaat belasten, dat het er op uit gaat draaien dat straks de kat er uit moet EN de hond.
Laat haar kijken naar een siberische kat. Deze hebben veel minder huidschilfers die de allergie veroorzaken dan gewone katten. Daarnaast moet je goed kijken dat de kat ook goed bij honden kan. Van Russisch blauwen is bekend dat ze bijzonder stressgevoelig zijn en niet van drukte houden.
Haha ik vraag alleen maar advies voor bevriend stel hoor. Niet voor m'n eigen vriend. Ik ga ook nog even op het forum zelf zoeken. Thanks Iones.
Dank je Hannie, da's handige informatie!

Die Siberische katten zijn misschien langharig, of niet? We gaan er even naar googelen

Zo'n Blauwe Rus is wel prachtig...
Ja, zijn langharig, maar het zijn niet de haren die voor allergie zorgen, het zijn de huidschilfers.

Blauwe rus is inderdaad prachtig maar niet geschikt met een jonge hond samen. Laat haar dan kijken naar een Britse korthaar als ze persee zo'n soort kat gaat, daar is ook een variant in die kleurstelling. Ietsje dikker dan een Russisch blauw, maar deze kunnen veel beter tegen drukte.
Je hebt geloof ik ook de cornish rex of zo? Die zijn volgens mij ook niet zo belastend voor allergische mensen. Heeft ook te maken met een bepaald gen dat ontbreekt bij die kat. Afijn, precies weet ik het ook niet meer maar ik had dus in die vorige topics wat links gevonden omtrent dit onderwerp.
Klopt Iones, heeft iets te maken met de aanmaak van eiwitten. Het zijn de eiwitten in huidschilfers waar een allergische reactie op kan komen.
quote:hanniehuisvrouw schreef op 28 februari 2011 @ 19:09:

Klopt Iones, heeft iets te maken met de aanmaak van eiwitten. Het zijn de eiwitten in huidschilfers waar een allergische reactie op kan komen.Oke, en er zijn dus rassen die dit niet aanmaken omdat het gen hiervoor ontbreekt. Heb ik de klepel horen luiden en weet hem toch nog een beetje te hangen.... valt weer mee van mezelf.
Zit goed hoor, met jouw klepel
quote:hanniehuisvrouw schreef op 28 februari 2011 @ 19:13:

Zit goed hoor, met jouw klepel
Tja, hoe erg is die allergie.

Mijn broer is ook allergisch voor katten, maar hij heeft wel een Noorse boskat, en die hebben nou niet bepaald een dunne vacht.

En hij heeft nergens last van.
Ik zou zeggen: niet doen. Wanneer je vriendin nu allergisch is, dan zou ik de Cornish Rex adviseren (heb er zelf ook 2 en ze zijn in een woord GEWELDIG leuk). Zij zal waarschijnlijk vanwege haar liefde voor katten veel meer kunnen verdragen (ik bedoel dat je veel kunt hebben van je dieren, zelfs een continue snotneus) maar omdat haar man al geen liefhebber is en ook nog eens diegene die allergisch is, vraag ik mij af hoe groot zijn uithoudingsvermogenis tav de poezebeesten zal zijn. Cornish Rexen zijn misschien niet moeders mooisten (hoewel ik vind ze prachtig) maar hebben werkelijk een heel bijzonder karakter. Ze zijn zeer speels, aanhankelijk, intelligent en lijken een combinatie te zijn van katten, honden en aapjes. Ze kunnen over het algemeen erg goed omgaan met andere huisgenoten omdat ze erg sociaal zijn.
quote:Jolieh1981 schreef op 28 februari 2011 @ 19:17:

Tja, hoe erg is die allergie.

Mijn broer is ook allergisch voor katten, maar hij heeft wel een Noorse boskat, en die hebben nou niet bepaald een dunne vacht.

En hij heeft nergens last van. Heeft niets met de vacht te maken.
quote:hanniehuisvrouw schreef op 28 februari 2011 @ 19:19:

[...]

Heeft niets met de vacht te maken.

indirect soms wel; lange vacht bedekt de huidschilfers beter en dat zijn de boosdoeners. (jij wist dat dus al)

Het steekt in ieder geval HELEMAAL anders in elkaar dan mensen denken. Ik dacht ook vroeger dat het in het haar zat. MAar iemand die overal allergisch voor was legde mij uit hoe het werkelijk zat. En zij had zowel honden en katten en werd daardoor zoveel geprikkeld, ging daar doorheen waardoor ze juist minder gevoelig werd. Desensibiliseren heet dat.

En dat verklaart de eerdere uitspraak van iemand hier dat ze zonder kat erger reageert op andere katten, dan wanneer ze een kat heeft.
Ik heb zelf 3 jaar geleden gehoord dat ik niet tegen (o.a.) katten kan vanwege een allergie en astma. Ik ben echter opgegroeid met katten vanaf mijn geboorte en ik heb eigenlijk nooit last van de katten (ze zijn allemaal van het standaard huis-tuin-en keukenkatten). Dus het ligt er maar net aan hoe erg de allergie is

Ik ben wel misschien wat vaker verkouden, maar als dat alles is...

Overigens kan ik ook niet tegen huisstofmijt, dus dat triggert de allergie ook weer. Van alleen de katten word ik niet verkouden.
'I like to have powerful enemies. Makes me feel important.'
Ik ben allergisch. En in de loop van de jaren is die allergie alleen maar erger geworden. Hoe leuk ik katten ook vind, en hoe graag ik er een zou willen hebben; ik loop aan een stuk door te niezen en snotteren. Dus niet een beetje zo af en toe, maar echt hard niezen, kan dan niet eens meer normaal eten.

Ik vind het nogal wat om nu ze net een pup hebben ook een kat te nemen. Wordt dan niet een beetje te veel? En wat als de allergie toch erger blijkt dan eerst? Moeten die beesten dan weer weg? Ik zou als ik hem was sowieso ook even bloed laten prikken. Dan weet hij zeker waar hij allergisch voor is. (Ik dacht eerst namelijk ook dat ik allergisch was voor honden, maar dat bleek niet zo)
Mijn man was vroeger ook allergisch voor katten maar van onze blauwe rus heeft hij geen last. Een rus heeft een dubbele vacht, misschien dat er daardoor minder huidschilfers in de rondte dwarrelen, de vacht is namelijk erg dicht.

Het zijn zoals boven al is genoemd niet bijzonder stressbestendige katten inderdaad.

Moet wel zeggen dat mijn man ook niet meer allergisch reageert op de siamees die we er later bij namen. Die siamees is wel weer heel stressbestendig en is volgens mij een ideale gezinskat.
Ik vind het dom om een kat te nemen als je weet dat je allergisch bent. Als hij pech heeft neemt de allergie nog toe als ie er een in huis heeft. Dan kan je wel allergietabletjes en neussprays gaan gebruiken maar dat is dweilen met de kraan open.

En wat chocolate hierboven ook al zegt, wat als het toch niet gaat, kat weer weg? Asiel in?
Dat is ook wel iets wat mij tegen zou staan; de kat als dumpmiddel...... Hij moet weer weg als het niet gaat.... dat is voor dat beest zelf tamelijk ellendig en stressvol. Ik weet niet of ik het er voor over zou hebben om dat risico te nemen.
Wij hebben de gok pas genomen om de rus te nemen toen ik zeker wist dat als het bij ons niet zou lukken dat mijn beste vriendin dan het poesje zou overnemen.

Bij de siamees wist ik zeker dat mijn moeder haar terug zou willen als het bij ons niet zou lukken.

Anders was ik er nooit aan begonnen.
Bij verschillende allergieën kun je weer verschillende kattenrassen kiezen, maar het is altijd maar de vraag of je er toch niet op reageert.

Je hebt keuze uit:

- De wollige katten uit de Rex-familie: Cornisch Rex, Devon Rex, Silkirk Rex enz , maar dan moet je niet allergisch zijn voor huidschilfers, maar meer last hebben van rondvliegend haar;

- De gladde katten: Blauwe Rus (inderdaad stressgevoelig), Oosterse katten (niet alleen nemen) en Abessijnen (niet alleen nemen), ze verliezen veel minder haar maar dit geeft geen garanties tegen een huidschilferallergie;

- De naaktkat/spynx: ook hierbij goed bij last van los kattenhaar, maar niet bij last van huidschilfers.

Kortom: je zit bij al deze katten niet 100% goed en je hebt zo'n dure kat nodig met een speciaal gen, wat in Nederland nog niet te koop is, volgens mij.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven