Geld & Recht alle pijlers

Samenwonen wel of niet inschrijven

01-03-2011 09:12 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend en ik hebben net besloten dat we willen gaan samenwonen. Hartstikke leuk natuurlijk, maar nu komt het geregel. We hebben allebei nog nooit samengewoond en alle tips zijn welkom! Hij heeft een koophuis en aangezien ik nog bij mijn ouders woon trek ik bij hem in. Ik studeer nog en heb dus veel minder te besteden als hem. Nu willen we iedere maand geld apart leggen voor boodschappen en voor de auto. Zodat we dit netjes samen betalen. Ik vraag me nu nog af of ik me al moet gaan laten inschrijven bij hem. Ik ben namelijk bang dat als ik dat doe alle belastingen en heffingen direct omhoog gaan. Kunnen jullie misschien vertellen of dit werkelijk zo is of dat dit pas vanaf 1 Jan 2012 omhoog gaat? En misschien zijn er nog andere dingen waar we nog rekening mee moeten houden? Alvast heel erg bedankt voor het meedenken!
Ja dan gaan de belastingen zoals rioolrecht omhoog. Maar je bent verplicht je daar in te schrijven waar je daadwerkelijk woont.

Aan de andere kant krijg jij dan ook uitwonende stufi.

Denk je er aan dat er meer vaste lasten zijn dan boodschappen en auto? (gas, water,licht, verzekeringen, rente op de hypotheek)
I only get one shot at life - so I shoot to kill
Ik heb helaas geen recht of stufie meer. Dus het enige geld dat ik krijg is uit mijn bijbaantje. Het zal de komende tijd dus best zuinig leven worden.
Denk ook aan verhoging van de inboedelverzekering als jij ook spullen meeneemt.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
ja dan gaan de heffingen omhoog. Maar dat is logisch want je maakt dan daar gebruik van het rioolstelsel, de afvalophaaldienst etc. Lijkt me normaal om voor gebruik te betalen dus.

Verder zou ik me er even op bezinnen of je het huis op den duur ook op jouw naam wilt. Want wat zijn jouw rechten als de relatie uit gaat? (nee dat is geen romantische gedachte als je net samen gaat wonen, maar ook leuke relaties kunnen kapot)
In mijn gemeente is het zo dat de peildatum voor het aantal personen per huishouden op 1 januari is. De gemeentelijke belastingen zouden dan pas per 1 januari 2012 omhoog gaan. Maar hoe dit bij jouw gemeente is, kun je wel vinden op de site van de gemeente.
quote:roosiedeliefste schreef op 01 maart 2011 @ 09:21:

Ik heb helaas geen recht of stufie meer. Dus het enige geld dat ik krijg is uit mijn bijbaantje. Het zal de komende tijd dus best zuinig leven worden.

Bij je ouders hoef je nu niets bij te dragen?

En je kunt toch voorstellen om de bijdragen aan de auto en de boodschappen enzo naar rato te doen van jullie inkomen? en dat t.z.t. aanpassen als je een echte baan hebt?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Misschien heb je wel recht op zorgtoeslag nu je uit huis gaat?
Starshine het huis komt niet op mijn naam te staan omdat ik daar simpel weg geen geld voor heb. Ik kan niet een deel van de hypotheek betalen. Dus alles blijft gewoon van mijn vriend.
Blijf gewoon bij je ouders ingeschreven staan voorlopig en als het echt blijkt te werken kun je je altijd nog inschrijven.
Tip:

Maak een overzicht van alle vaste lasten en een overzicht van beide inkomens. Doe dat realistisch, dus echt rekeningoverzichten erbij zodat je kan zien wat er iedere maand afgaat en alles opschrijven.

Dan heb je alle getallen voor je neus en kan je een eerlijke verdeling maken.

Wat een eerlijke verdeling kan zijn moet je zelf weten. Je kan kiezen voor:

- allebei evenveel betalen op een gezamenlijke rekening

- allebei evenveel overhouden en de rest op een gezamenlijke rekening

- allebei naar rato alles betalen

- sommige kosten persoonlijk houden (vb diegene van wie de auto is betaalt alles voor de auto, of jij betaalt wel mee aan rente van de hypotheek maar niet aan aflossing, maar boodschappenkosten gaan door twee want die zijn van beiden)
quote:roosiedeliefste schreef op 01 maart 2011 @ 09:23:

Starshine het huis komt niet op mijn naam te staan omdat ik daar simpel weg geen geld voor heb. Ik kan niet een deel van de hypotheek betalen. Dus alles blijft gewoon van mijn vriend.Maar hypotheek is niet alleen maar aflossen he. Hij betaalt ook rente. Ga je daar ook niet aan mee betalen?
Er kunnen ook voordelen aanzitten. Belastingaangifte doen als fiscale partners van elkaar pakt in veel gevallen voordelig uit.
Elninjoo ik woon hier al bijna. Ben de afgelopen maanden 6 dagen in de week hier. Dus we gaan er wel vanuit dat het gaat werken.
quote:roosiedeliefste schreef op 01 maart 2011 @ 09:23:

Starshine het huis komt niet op mijn naam te staan omdat ik daar simpel weg geen geld voor heb. Ik kan niet een deel van de hypotheek betalen. Dus alles blijft gewoon van mijn vriend.

tja, da's maar net hoe je het regelt. Ik kan in mijn eentje ons huis ook niet betalen, mijn man trouwens ook niet. Samen wel.

Enfin, dan raad ik je aan om je ook in te schrijven bij de woningbouw. Dan heb je in ieder geval punten opgebouwd voor als je weg moet.

(nogmaals, ik ben even de doemdenker in dit plaatje, maar ik heb het al meerdere keren zien gebeuren. Relatie gaat uit. Een partner heeft geen rechten en staat feitelijk op straat)
Waar je feitelijk woont daar sta je ingeschreven.

Zo simpel is het.

Of dat nu voordelig is of niet dat maakt niet uit.
En ik zou de hypotheekrente delen, je woont toch in dat huis?

En gas- en electriciteit kun je betalen wat er meer bijkomt met voordat jij er woonde.

Auto ieder voor zich of bij gezamelijk gebruik delen.

Boodschappen door de helft.

Enz.

Eerst maar eens alles op papier en kijken hoe het uitkomt, en óf het wel uitkomt.

Zo kun je toch de kosten heel eerlijk verdelen?
hypotheekrente,gwl, en boodschappen delen. Rioolrechten en afvalheffingskosten delen, want die gaan ook omhoog.
En sowieso jezelf ook nog op de wachtlijst laten zetten voor een huurwoning, zodat je alvast punten kan gaan sparen.

Want als het mis gaat, dan wil je vast niet meer bij je ouders gaan wonen.

En verder alle kosten gewoon naar ratio verdelen. Dus even een avondje plannen om alle kosten in excel te zetten en te gaan rekenen wat nu het slimste is om te gaan doen.
Bedankt voor alle reacties. We gaan alle uitgaven even op een rijtje zetten en dan een eerlijke verdeling maken.
quote:mamalief schreef op 01 maart 2011 @ 09:38:

Waar je feitelijk woont daar sta je ingeschreven.

Zo simpel is het.

Of dat nu voordelig is of niet dat maakt niet uit.

Nee hoor, zo strikt volgens de regeltjes hoef je het echt niet te doen, zeker niet als het tijdelijk is.

Als door het inwonen bij je vriend het financieel nadeling uitpakt (je partners inkomen telt dan mee voor je toeslagen en de belastingen etc.) dan moet je je daar gewoon nog even niet inschrijven. Dan doe je dit nadat je klaar bent met studeren en financieel er ook daadwerkelijk aan toe bent de financieen te delen. Tot die tijd kun je best samenwonen, zonder ingeschreven te staan.
tot die tijd moeten ze dan gewoon niet samenwonen. Lekker is dat, wel een dubbel inkomen hebben en daarnaar leven maar dat niet opgeven voor toeslagen e.d.

Dat heet geloof ik fraude.
Draag je bij je ouders niet financieel bij?

Ja bepaalde belastingen gaan omhoog, voor je ouders gaan die weer omlaag als je weg gaat bij hun.

Maak een overzicht van gezamelijke inkomsten en verwachte uitgaven en ga dan bespreken wat jullie een eerlijke verdeling vinden.

Schrijf je wel in voor een woning en probeer meer inkomen te krijgen voor het geval het toch mis gaat.
quote:_avril_ schreef op 01 maart 2011 @ 11:17:

[...]

Nee hoor, zo strikt volgens de regeltjes hoef je het echt niet te doen.

Nee tuuluk niet, dom van me.

Waarom ook eigenlijk he.

Die regels zijn voor de lol bedacht of niet?
quote:mamalief schreef op 01 maart 2011 @ 12:16:

[...]

Nee tuuluk niet, dom van me.

Waarom ook eigenlijk he.

Die regels zijn voor de lol bedacht of niet?

goed idee eigenlijk. Als ik nou mijn man zich uit laat schrijven hier, dan krijg ik flink meer kinderopvang-, en zorgtoeslag. Ook kan ik dan vrijstellingen voor de gemeentelijke belasting en waterschappen aanvragen. Ik krijg ws ook een minimapas voor korting op sport e.d.

Maar hij blijft gewoon hier wonen en zodoende blijven we van ons gezamelijk salaris profiteren.

Goed plan!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven