Het lukt me niet meer

01-03-2011 02:25 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Al jaren vecht ik tegen het verleden, al jaren zit ik in de problemen

Ik heb sinds 1,5jaar professionele hulp en dat klikt maar de problemen verdwijnen niet snel... Het begint nu pas

Ik wil mezelf tijd geven om het te verwerken, om innerlijk weer die rust te vinden waar ik zo naar verlang

Maar het wordt me niet gegund lijkt wel!

Ik doe een studie verpleegkunde en zit in mijn voorlaatste jaar.

En echt waar, ga er gewoon aan onderdoor

Ik ben soms wel tot 73uur per week bezig aan de studie

Daarbij heb ik nog mijn problemen, mijn therapie en huishouden

Ik zit ziek thuis met een keelontsteking,fikse verkoudheid en oorontsteking en geniet van die dagen thuis

De lessen vallen nog mee omdat ik niet moet presteren of afwezig MAG zijn

Maar die stages, volgende week weer een week van 41uur en ik trek het niet. Ik grijp elke minuut aan dat ik langer kan blijven liggen in bed. Ben gewoon helemaal op

Ik heb geen vakantie meer gehad sinds september en verlang weer om vakantie te hebben

Het enige wat ik wil is RUST en tijd voor mezelf maar dat wordt me niet gegund, we moeten altijd maar presteren

Morgen(dinsdag)ga ik weer naar mijn psychologe en zeggen dat ik het niet meer trek. Ik word er gewoon ziek van!

Heb ook een email gestuurd naar de zorgcoördinator om eens te kijken of we er wat aan kunnen doen, maar vrees ervoor

Hebben jullie tips zodat ik toch nog een beetje mijn hoofd boven water kan houden?
Armaris, wat doe je jezelf aan? jij hebt rust nodig, neem rust! als je die studie nu al niet trekt, ga je dit werk straks ook niet trekken ben ik bang.. niemand dwingt je dit te doen, alleen jijzelf!

je maakt het leven zo zwaar voor jezelf op deze manier! je weet nu dus heel duidelijk wat je niet wil en hoe het niet moet, ga nu op zoek naar wat het dan wel is voor jou! luister naar jezelf, naar je eigen gevoel, niet naar wat anderen zullen denken of vinden.

Succes en beterschap!
Volgens mij heb je inderdaad rust nodig. Klinkt alsof je het veel te druk hebt.

Hoe kom je aan een week van 72 uur? Werken en studeren?

Je kunt beter te vroeg maatregelen nemen dan te laat. Ga naar de huisarts en vertel waar je last van hebt. Als hij/zij vaststelt dat je rustiger aan moet doen zullen ze daar bij je studie ook naar moeten luisteren. Is er geen decaan oid die kan helpen bij ziekte? (zo noem ik het maar even)

Vaak als je therapie hebt heb je daar ook tijd en energie voor nodig. Zomaar een uurtje tussendoor en daarna weer over tot de orde van de dag, heeft niet altijd effect.
Maak snel een afspraak met je mentor/tutor/begeleider/slb'er/studieadviseur of wie dan ook van de opleiding waar je je vertrouwd voelt. Doorgaans is er van alles mogelijk op school, mits je er maar om vraagt.
quote:Fiekes schreef op 01 maart 2011 @ 09:19:

Maak snel een afspraak met je mentor/tutor/begeleider/slb'er/studieadviseur of wie dan ook van de opleiding waar je je vertrouwd voelt. Doorgaans is er van alles mogelijk op school, mits je er maar om vraagt.

Mee eens, maak die afspraak vandaag nog.

Je kunt beter nu rust nemen dan wachten tot je volledig opgebrand bent, want daaruit opkrabbelen kan je weleens nog veel meer kosten.
Armaris, ik ben een mentor/tutor/begeleider/slb'er/studieadviseur en ik zie vaker studenten waarbij alles (even) teveel is. Samen maken we dan een aangepast plan voor de komende weken om wat meer rust in je leven te brengen. Soms betekent dat even helemaal stoppen om bij te komen, soms betekent het het jaar afmaken op halve kracht, soms is overzicht krijgen en schrappen in sommige activiteiten voldoende om weer rust te kunnen voelen.

Ga alsjeblieft even praten met je studiebegeleider, vaak geeft dát al iets meer lucht. Sterkte!
Bedankt voor de reacties

Die 73uur is alleen school en 10uur reistijd in totaal

Soms komt daar nog werken bij in het weekend,dat is 16uur

Ik heb een email gestuurd naar de zorgcoordinator van de school om een gesprek, vrees dat ze dit jaar niet veel meer kunnen zeggen dan dat ik het moet afmaken op eigen kracht (welke dan?)

Ik zit vast, doe de studie ontzettend graag en zie mezelf dat mijn heel leven lang doen maar nu even nIet. Wil eerst werken aan het verleden

Straks naar de psychologe,ben benieuwd wat ze gaat zeggen
Ik kan merken dat je het helemaal gehad hebt. Je telt namelijk heel precies de uren die je wekelijks besteedt aan dingen die je zwaar vindt.

Je hebt het al langer zwaar, daarvoor ben je al een tijd in therapie. Het lijkt er op dat je flink achter de feiten aanloopt. Je hebt te veel hooi op je vork en inderdaad een periode rust nodig. Ik vind het ook nogal wat, wat van studenten gevraagd wordt om te kunnen bestaan. Als je dan ook nog persoonlijke problemen erbij hebt, lig je al gauw gevloerd. Jij hebt het nog aardig lang volgehouden.

Praat inderdaad met je studieadviseur. Onderzoek alvast de regeling op jouw opleiding rond afstudeersteun. Jij bent niet de weg kwijt of zo, je weet precies wat je wilt: dit vakgebied. Je hoeft nog maar anderhalf jaar. Er liggen nu alleen tijdelijk te veel stenen op die weg om verder te kunnen. En alleen jij kan die stenen opruimen.

Blijf niet te lang stilstaan bij het verleden, dus bij de stenen die je weggooit. Het is geen voorwaarde om trauma's eerst helemaal te doorgronden alvorens verder te kunnen. Je moet vooral werken aan het hier en nu. Die weg moet begaanbaar worden, je hoeft niet heel precies te weten wat je weggooit aan puin. Succes.
Frankie, bedankt voor je lieve berichtje!

Je omschrijft het heel mooi

Ik ben vandaag bij de psychologe geweest, ik plaats morgen een uitgebreide update. Kan nu wel zeggen dat het heel zwaar was

Heb daarna 2uur rond gereden, denkend aan wat ik wil

De coördinator heeft nog steeds niet terug gemaild, baal wel flink

Donderdag naar de huisarts

Ga mijn bed in nu, was al in slaap gevallen op de bank, merk dat mijn lijf rust nodig heeft, ben doodop
*dubbelpost
Ik ben hier even niet geweest

Kan wel zeggen dat ik er helemaal door zit, niet alleen vanwege studie maar ook met mijn moeder. Laat ons zeggen dat ze me afgelopen maandag enorm gekwetst heeft.

Sindsdien zit ik erdoor, voel me vreselijk naar mijn moeder toe maar ze heeft me zeer diep geraakt, zo erg zelfs dat ik moeite heb om contact te houden. Dit speelt overigens wel al jaren hoor

Het is nu voorjaarsvakantie en ben thuis dankzij de HA en het voelt goed aan. Maar merk dat ik er nog niet ben, zoals vandaag heb ik nergens fut in.

De zorgcoördinator heeft gemaild met de mededeling dat ze stopt met haar functie(inmiddels is ze klaar) en er dus iemand nieuw komt. Ga er maandag maar eens naar informeren.

Het idee alleen al dat ik in april opnieuw begin aan stage maakt me gek! Ik vind het gewoon ontzettend vreselijk en kan wel janken!! Het is nu 3weken les en ik geniet op school en van mij mag dat zo blijven tot het eind van het jaar, helaas!
Weet je wel zeker dat je dit werk in de toekomst wilt gaan doen?
Eerst uitzoeken wat je moet doen om een time-out van een aantal maanden te kunnen nemen. En dat doen. Daarna janken.
Hoi Armaris,

Eens met Frankie. Als ik je posts zo lees denk ik die heeft echt rust nodig. dit ga je niet vol houden. Mijn moeder zit tegen een burn out aan, ze is zeg maar net op tijd een tijdje met werken gestopt. Daarnaast heeft ze ook therapie, maar alleen het even bij huis zijn doet haar al zo goed!

Je doet er niemand kwaad mee als je aan de bel trekt, echt niet.

Je faalt niet. Dat doe je alleen als je koste wat kost door gaat. Soms kost het teveel, en is het even niet anders!

Sterkte
Bedankt voor de reacties. Zit hier toch wel over te dubben

Maandag (morgen dus) ga ik navraag doen wie de nieuwe zorgcoördinator is en eens een flink gesprekje plannen!!

Donderdag weer naar de psychologe, toch maar weer aankaarten dat het écht niet gaat. Gelukkig gelooft ze me wel

Vind het vooral erg dat er van ons, studenten, zoveel gevraagd word. Heb geen vakantie meer gezien sinds september

Lees: in oktober 3weken thuis vanwege hetzelfde probleem.

Ben daarna flink gaan inhaalstage doen zodat ik grotendeels ingehaald had. Daar zat dus mijn najaarsvakantie in

Kerstvakantie was studeren en zat er ook door

Dan examens en een week vakantie waarin ik ineens 3 praktijkexamens had.

Nu voor het eerst écht 'vakantie' gehad maar merk dat ik meer nodig heb. De Venlafaxine is ook verhoogd naar 150mg
In mijn tijd (jaren '90) was het bestaan al zwaarder voor studenten dan in de decennia daarvoor. Maar het ging nog. Nu wordt er helemaal veel van studenten gevergd. Dat vind ik ook niet meer goed te doen als ik dat zo zie.
Ik heb 2 studies gedaan en herken wel dat t hard werken was. Ik studeerde eerst voltijd en werkte daarnaast 32u per week onregelmatig. Dat betekende idd jarenlang geen vakanties. Laatste studie heb ik in deeltijd gedaan, dat scheelde wel iets (naast 40u werken), maar wat vnl stress gaf was dat je nooit klaar ben, altijd die verslagen, toetsen, proeven van bekwaamheid in je achterhoofd...ik had zelf ook psychische problemen en mijn strategie was altijd maar door gaan dus heb meermaals op randje gezeten. Uiteindelijk niet slim dus.

Het lijkt me goed dat je in gesprek gaat en wellicht kan t programma wat individueel aangepast worden? Beter langer over doen dan helemaal uitvallen lijkt mij...
Heeft iemand die stage loopt niet gewoon recht op een aantal vakantiedagen per jaar ?

Misschien eens overleggen met medescholieren en vragen hoe dat bij hun stageplekken is geregeld. Je hoeft je niet te laten uitbuiten en als goedkoop personeel te dienen.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

TO, sommige mensen hebben nou eenmaal meer tijd nodig dan anderen om hetzelfde te bereiken. Misschien leert de ander sneller, heeft de ander geen emotionele bagage, hoeft een ander niet naast de studie te werken, etc.

Ik weet niet of dat bij jou het geval is, maar dat was het bij mij wel. Terwijl veel mensen om mij heen fluitend hun studie binnen de tijd afrondden, zat ik tegen mezelf te vechten. Dat werkt alleen maar averechts.

Als dit bij jou ook het geval is, wil ik je toch aanraden om naar jezelf te luisteren. Als je extra (ten opzichte van anderen) rust nodig heb, pak dat dan. Want jij hebt het nodig. Jij moet nog met jezelf verder leven, dus enige coulance is wel op z'n plaats. Je klinkt niet als iemand die nonchalant is tov haar opleiding, dus als je een paar maanden tot een half jaar adempauze neemt (omdat je dat gewoon nodig hebt), heb je genoeg energie om er weer tegenaan te gaan. Maar dan op een verantwoorde manier.

Neem contact op met de decaan of wie dan ook. Vaak kun je ze ook bellen op bepaalde tijden, dan kun je meteen een afspraak plannen. Dat heen en weer gemail kan soms lang duren. Als je je verhaal uitlegt en eerlijk bent, valt er altijd een mouw aan vast te knopen. Dat weet ik zeker. Was bij mij namelijk ook het geval (terwijl ik ervan overtuigd was van niet...).

Veel succes!
Een mens lijdt het meest onder het lijden dat hij vreest

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven