
Hellup! Herinneringskosten WTF!?

dinsdag 1 maart 2011 om 11:03
Ok, sorry voor de rant maar ik ben een beetje ontdaan. Aangezien ik niet heel erg veel kaas gegeten heb van geld en recht hoop ik dat jullie mij kunnen verlichten.
Het zit zo. Ik woon in een studentenhuis en betaal de huur aan een bemiddelingsorganisatie. Die wordt bij mijn weten automatisch afgeschreven. Nu is daar blijkbaar iets misgegaan in 2009 (achteraf gezien denk ik dat ik bij de jaarlijkse doorgave van de huurverhoging aan de bank een maand betalen heb overgeslagen). Dit was mij volledig ontgaan, maar ik kreeg hier in november vorig jaar een brief over, maar
- er werd niet gezegd om welke maand het ging, alleen 'openstaand bedrag';
- het openstaande bedrag was al meer dan het dubbele van mijn huur, omdat ze er elke maand een bedrag 'herinneringskosten' bijgeteld hebben. Heel vreemd, aangezien ze meer dan een jaar hebben gewacht met herinneren.
Vanaf toen heb ik gebeld, gemaild, etc. om maar te achterhalen wat ik moest betalen en waarom (welke maand). Elke keer werd er een andere maand vermeld, en dan moest ik weer een bewijs sturen dat ik die had voldaan. Ik weet nu nog steeds niet welke, al moet er idd een maand in 2009 zijn dat het mis is gegaan. Ik heb uiteindelijk, toen er na maanden geen duidelijke uitleg kwam, voorgesteld om het bedrag in twee maandelijkse termijnen te voldoen (ik heb niet zo veel geld). Met de herinneringskosten kon ik niet akkoord gaan: ik was tenslotte nergens aan herinnerd en heb niet 1 x duidelijke uitleg gekregen. Nu ontvang ik net een mail terug: 'na overleg hebben we besloten hier niet mee akkoord te gaan, inmiddels is het bedrag al drie keer de huur (ze zijn sinds mijn smeekbede om uitleg dus vrolijk doorgegaan met herinneringskosten bijtellen) en ze zullen het aan een deurwaarder doorgeven'. Toen heb ik ze meteen gebeld, en werd me gevraagd om met de desbetreffende medewerker maar geen contact meer op te nemen want die is niet zo capabel. Ik heb heel mijn mailwisseling met die vrouw opgestuurd en ze zouden ernaar kijken, maar nu is mijn vraag: kan zo'n bureau dat zomaar maken, maandelijks een bedrag steeds hoger maken zonder (het eerste jaar) het te melden bij de verschuldigde en zonder te communiceren waar het om gaat?
(Sorry als het onduidelijk is)
Het zit zo. Ik woon in een studentenhuis en betaal de huur aan een bemiddelingsorganisatie. Die wordt bij mijn weten automatisch afgeschreven. Nu is daar blijkbaar iets misgegaan in 2009 (achteraf gezien denk ik dat ik bij de jaarlijkse doorgave van de huurverhoging aan de bank een maand betalen heb overgeslagen). Dit was mij volledig ontgaan, maar ik kreeg hier in november vorig jaar een brief over, maar
- er werd niet gezegd om welke maand het ging, alleen 'openstaand bedrag';
- het openstaande bedrag was al meer dan het dubbele van mijn huur, omdat ze er elke maand een bedrag 'herinneringskosten' bijgeteld hebben. Heel vreemd, aangezien ze meer dan een jaar hebben gewacht met herinneren.
Vanaf toen heb ik gebeld, gemaild, etc. om maar te achterhalen wat ik moest betalen en waarom (welke maand). Elke keer werd er een andere maand vermeld, en dan moest ik weer een bewijs sturen dat ik die had voldaan. Ik weet nu nog steeds niet welke, al moet er idd een maand in 2009 zijn dat het mis is gegaan. Ik heb uiteindelijk, toen er na maanden geen duidelijke uitleg kwam, voorgesteld om het bedrag in twee maandelijkse termijnen te voldoen (ik heb niet zo veel geld). Met de herinneringskosten kon ik niet akkoord gaan: ik was tenslotte nergens aan herinnerd en heb niet 1 x duidelijke uitleg gekregen. Nu ontvang ik net een mail terug: 'na overleg hebben we besloten hier niet mee akkoord te gaan, inmiddels is het bedrag al drie keer de huur (ze zijn sinds mijn smeekbede om uitleg dus vrolijk doorgegaan met herinneringskosten bijtellen) en ze zullen het aan een deurwaarder doorgeven'. Toen heb ik ze meteen gebeld, en werd me gevraagd om met de desbetreffende medewerker maar geen contact meer op te nemen want die is niet zo capabel. Ik heb heel mijn mailwisseling met die vrouw opgestuurd en ze zouden ernaar kijken, maar nu is mijn vraag: kan zo'n bureau dat zomaar maken, maandelijks een bedrag steeds hoger maken zonder (het eerste jaar) het te melden bij de verschuldigde en zonder te communiceren waar het om gaat?
(Sorry als het onduidelijk is)

dinsdag 1 maart 2011 om 11:09
www.juridischloket.nl
je kan ze bellen voor gratis advies maar ook langsgaan met je hele papierwinkel!
je kan ze bellen voor gratis advies maar ook langsgaan met je hele papierwinkel!


dinsdag 1 maart 2011 om 11:19
@Suze: Het heeft heel lang geduurd voor ik sowieso begreep dat er een maand niet voldaan was, omdat er steeds iets anders werd gezegd (ik zou na de 1e van de maand betalen ipv ervoor; het zou gaan om huurverhoging die niet doorgevoerd was). Daarna kwamen ze steeds met een maand die nog 'opstenstond' maar bij controle bleek ik gewoon betaald te hebben. Nu neem ik aan dat het om een maand gaat waar ik met internetbankieren geen toegang meer toe heb (= alles voor 1 nov. 2009). Als ik had geweten dat het zulke serious business was, had ik dat allemaal wel eerder uitgezocht. Aangezien ze zelf zo laks waren en niets wisten, wilde ik rustig wachten op duidelijkheid en dan betalen wat eerlijk was. Achteraf niet slim.



dinsdag 1 maart 2011 om 11:26
Maar het gaat hier dus nog niet om een incassobedrijf, en of het zo ver gaat komen betwijfel ik aangezien de mevrouw die ik sprak aangaf dat haar collega (die er overigens nog elke ochtend zit en ook op de site staat met naam) haar werk heel slecht doet. Er is inmiddels een andere collega aangenomen maar die kan geen Nederlands en is overwerkt.

dinsdag 1 maart 2011 om 11:30
Hup naar het juridisch loket..
En ik zou, als ik jou was zelf bellen met de mededeling dat je hier niet van gediend bent. Dat zij een grote fout maken om zo met een klant om te gaan en dat de fout bij hen ligt omdat zij ooit of te nimmer jou een herinnerig gestuurd hebben. En dat als zij niet als de sodemieter met een bewijs komen en een gegronde uitleg en een minimalisering van het bedrag, jij rechtelijke stappen gaat ondernemen en ze er van langs zullen krijgen..
Ik zit mij nu heel boos te maken. (plaatvervangend).
Dat soort zogenaamde verenigingen en bedrijven denken dat ze overal maar geld uit kunnen slaan als het even tegen zit..
En ik zou, als ik jou was zelf bellen met de mededeling dat je hier niet van gediend bent. Dat zij een grote fout maken om zo met een klant om te gaan en dat de fout bij hen ligt omdat zij ooit of te nimmer jou een herinnerig gestuurd hebben. En dat als zij niet als de sodemieter met een bewijs komen en een gegronde uitleg en een minimalisering van het bedrag, jij rechtelijke stappen gaat ondernemen en ze er van langs zullen krijgen..
Ik zit mij nu heel boos te maken. (plaatvervangend).
Dat soort zogenaamde verenigingen en bedrijven denken dat ze overal maar geld uit kunnen slaan als het even tegen zit..
dinsdag 1 maart 2011 om 11:33
quote:Murdoch schreef op 01 maart 2011 @ 11:26:
Maar het gaat hier dus nog niet om een incassobedrijf, en of het zo ver gaat komen betwijfel ik aangezien de mevrouw die ik sprak aangaf dat haar collega (die er overigens nog elke ochtend zit en ook op de site staat met naam) haar werk heel slecht doet. Er is inmiddels een andere collega aangenomen maar die kan geen Nederlands en is overwerkt.
Dat is helemaal erg, ik zou dit dus helemaal niet serieus nemen.
En ik zou hun laten voelen dat ze jou serieus moeten gaan nemen.
Hop, er boven staan en laten zien dat je niet gewenst bent en wat ze wel niet in hun hoofd halen.
Laten ze eerst maar eens op de proppen komen met knal harde bewijzen en dergelijke dit slaat echt als kut op dirk ...
(sorry voor mijn taalgebruik)
Maar het gaat hier dus nog niet om een incassobedrijf, en of het zo ver gaat komen betwijfel ik aangezien de mevrouw die ik sprak aangaf dat haar collega (die er overigens nog elke ochtend zit en ook op de site staat met naam) haar werk heel slecht doet. Er is inmiddels een andere collega aangenomen maar die kan geen Nederlands en is overwerkt.
Dat is helemaal erg, ik zou dit dus helemaal niet serieus nemen.
En ik zou hun laten voelen dat ze jou serieus moeten gaan nemen.
Hop, er boven staan en laten zien dat je niet gewenst bent en wat ze wel niet in hun hoofd halen.
Laten ze eerst maar eens op de proppen komen met knal harde bewijzen en dergelijke dit slaat echt als kut op dirk ...
(sorry voor mijn taalgebruik)

dinsdag 1 maart 2011 om 11:33
Bedankt voor het medeleven Somehow... Ik heb me juist heel erg ingehouden want ik heb echt helemaal niks. Ik heb dus eerst de vriendelijke begrijpende manier geprobeerd (natuurlijk kunt u er niks aan doen dat al uw medewerkers volslagen achterlijk zijn), maar wel een afspraak voor morgen met het juridisch loket. Zou het slim zijn om vanavond (moet zo weg) alvast het toenmalige huurbedrag over te maken?

dinsdag 1 maart 2011 om 11:38

dinsdag 1 maart 2011 om 11:40
Miffy, eens per jaar moet je dat bedrag verhogen. Dan moet je dus instellen vanaf wanneer je dat in wil laten gaan, en dat heb ik wrs. een maand te laat gedaan. Ik ben dat jaar op reis geweest dus dikke kans dat ik dat niet gemerkt heb (hooguit gedacht dat het me alleszins meeviel met wat er overbleef toen ik thuis kwam). En ja dat is stom.
dinsdag 1 maart 2011 om 11:40
Een bedrijf is wettelijk verplicht om een herinnering te sturen, na 2 herinneringen mag er een aanmaning verstuurd worden, daarna mag er pas een incassobedrijf ingeschakeld worden.
Of er herinneringskosten gedeclareert mogen worden weet ik niet, maar het Juridisch loket weet daar meer van.
Heb je een tussenpersoon (bedrijf) waar je je verzekeringen hebt lopen?
Zo ja vraag die eens ernaar te kijken, vaak zijn zij kundig genoeg om de boel voor je op te lossen.
zonder bijkomende kosten e.d.
Ik heb dit in het verleden ook gehad, tegen mij was het eisende bedrijf heel knullig en niet in staat om fatsoenlijk te reageren, na het inschakelen van mijn contactpersoon die én objectief was én kundig, heeft het eisende bedrijf zich teruggetrokken na het sturen van een verontschuldiging.
Ik ga nooit akkoord met extra kosten.
Of er herinneringskosten gedeclareert mogen worden weet ik niet, maar het Juridisch loket weet daar meer van.
Heb je een tussenpersoon (bedrijf) waar je je verzekeringen hebt lopen?
Zo ja vraag die eens ernaar te kijken, vaak zijn zij kundig genoeg om de boel voor je op te lossen.
zonder bijkomende kosten e.d.
Ik heb dit in het verleden ook gehad, tegen mij was het eisende bedrijf heel knullig en niet in staat om fatsoenlijk te reageren, na het inschakelen van mijn contactpersoon die én objectief was én kundig, heeft het eisende bedrijf zich teruggetrokken na het sturen van een verontschuldiging.
Ik ga nooit akkoord met extra kosten.


dinsdag 1 maart 2011 om 11:41
Goed dat je naar het juridisch loket gaat. Als je een betalingsachterstand hebt ben jij in gebreke gebleven, maar tijdig een herinnering sturen en desgevraagd een toelichting geven over het bedrad lijkt me niet meer dan normaal. Dat het al zo lang openstaat zonder duidelijkheid is vreemd, en stug doorgaan met het verhogen van de herinneringskosten maakt het er niet beter op.
Ik zou wel het daadwerkelijk openstaande bedrag betalen, zodat jou niet verweten kan worden dat je nalatig bent met betalen. Of weet je nog steeds niet waar het nou om gaat?
Ik zou wel het daadwerkelijk openstaande bedrag betalen, zodat jou niet verweten kan worden dat je nalatig bent met betalen. Of weet je nog steeds niet waar het nou om gaat?

dinsdag 1 maart 2011 om 11:42
dinsdag 1 maart 2011 om 11:44
quote:toffifee schreef op 01 maart 2011 @ 11:11:
Ik doe niet aan herinneringskosten en geloof me, die worden mij best met enige regelmaat in rekening gebracht. Ik maak alleen de echte kosten over en heb hier nog nooit wat van gehoord.Ja, doe ik ook. Alleen bij NUON blijft het op je account staan en moet je betalen. Dat werkte daar niet.
Ik doe niet aan herinneringskosten en geloof me, die worden mij best met enige regelmaat in rekening gebracht. Ik maak alleen de echte kosten over en heb hier nog nooit wat van gehoord.Ja, doe ik ook. Alleen bij NUON blijft het op je account staan en moet je betalen. Dat werkte daar niet.


dinsdag 1 maart 2011 om 11:51
quote:Murdoch schreef op 01 maart 2011 @ 11:49:
Ik kan met internetbankieren maar terug tot 1-12-2009, en het euvel is blijkbaar daarvoor geschied. Heb wel alle maanden daarna doorgespeurd en dat klopte allemaal. Ik ga dus morgen langs de bank en hoop dat ze het daar voor me kunnen checken en uit kunnen printen.
Goed zo
Als je betaalt beken je schuld (volgens mij) en het zou zonde zijn om dat te doen als jij gewoon betaald hebt.
Ik kan met internetbankieren maar terug tot 1-12-2009, en het euvel is blijkbaar daarvoor geschied. Heb wel alle maanden daarna doorgespeurd en dat klopte allemaal. Ik ga dus morgen langs de bank en hoop dat ze het daar voor me kunnen checken en uit kunnen printen.
Goed zo
Als je betaalt beken je schuld (volgens mij) en het zou zonde zijn om dat te doen als jij gewoon betaald hebt.