Werk & Studie alle pijlers

HBO-V deeltijd

30-12-2005 15:59 2194 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Ik zit eraan te denken de HBO-V opleiding in deeltijd te doen, omdat ik eigenlijk niets wil met mijn huidige studie. Ik heb helemaal geen ervaring in deze richting. Wie kan me hier iets meer over vertellen? Want ik heb al ff gekeken bij de school waar ik die wil volgen en daar hoef je 1 dag in de week naar school. Maar ik neem aan dat je ook stages moet lopen etc. Alle ervaringen zijn welkom.
Hoi allemaal,

Wat leuk om te lezen dat er nog meer vrouwen van het jaar met HBO V zijn begonnen en hier op dit forum hierover praten. Ik heb net vorige week mijn introductie week gehad. Best lastig om in een groep te komen met allemaal mensen die net van de havo afkomen. Ik ben namelijk bijna 30 en ga deze studie nu doen om straks in Friesland ook gewoon aan het werk te komen. Ik heb de laatste jaren altijd seizoenswerk gedaan, maar wilde daar mee stoppen. En kon vervolgens natuurlijk geen ander werk vinden. Na een jaar op de bank thuis te hebben gezeten heb ik besloten om maar weer naar school te gaan.

Het is wel een hele andere manier van leren dan dat ik ooit eerder heb gedaan. In Leeuwarden hebben ze geen lessen, maar wel hoorcollege's. ! Dag in de week een coachgroep bijeenkomst en tutor bijeenkomst. En 1 dag in de week dus hoorcollege's en de vaardigheden. De andere 3 dagen is de bedoeling dat je direct gaat stage lopen. Nu heb ik wel mazzel, ik heb per 1 oktober een stage plek kunnen regelen in een verzorgingstehuis.

Het is in Leeuwarden ook zo dat je aan het begin van ieder semester een plan maakt van wat /welke vakken je dat semester gaan doen. Verdeelt in leerplannen, die koppel je de stage die je loopt, en domeinkennis. Je bent dus eigenlijk meer je eigen baas over hoe je je studie invult.

Zijn er meer die met een soortgelijk systeem hebben gewerkt?

Groetjes van een nieuwe, scheepje
Hoi Scheepje,

Welkom bij dit topic!

Leuk dat je ons deelgenoot wil laten zijn van jouw belevissen op de HBO-V. Doe je Voltijd, Deeltijd oF Duaal? En waarom wil jij verpleegkundige worden?

Ik zal mezelf ook even voorstellen. Ik ben Miss Dubbelfriss, ook wel MDF. Ik ben in 1998 begonnen met de opleiding in Eindhoven. Mijn stage in 2000 werd na 12 weken (van de 20) stopgezet en dat was toen voor mij een reden om te bedenken of ik dit wel echt wilde. Het resultaat was dat ik stopte met de opleiding.

Oktober/november vorig jaar begon het te kriebelen, ik had spijt dat ik het niet had afgemaakt. Na een gesprek met een decaan daar, besloot ik om de draad weer op te pakken. Vanaf 1 februari kon beginnen, als 3e jaarsstudent, daar waar ik afgehaakt was. Ik heb toen een halfjaar theorie gehad en nu heb ik net 3 weken stage gehad, totaal 20 te gaan. Na deze stage (half januari) zal ik officieel 4e jaars worden. Ik heb dan nog 1 stage van 20 weken te gaan en uiteraard mijn afstudeerproject, ook daar staan 20 weken voor.

De rest van het verhaal staat in dit topic...... best veel om te lezen.....

Groetjes MDF
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!
Hoi MDF,

Ik had idd al een deel van de verhalen gelezen, over jullie. Vandaar dat ik dacht ik moest ook maar eens.

De hoofd reden is eigenlijk dat ik aan het werk wil zometeen. Ik heb 7 jaar met mensen gewerkt op charterschepen, zeiltochten met groepen. Maar allemaal seizoenswerk. Ik kom uit Friesland en daar is 's winters niet heel veel werk te doen. Ik heb voor mijn aanvraag van mijn stuurmans vaarbevoegdheid 3 weken stage gelopen op de spoed eisende hulp van een ziekenhuis. Dat was een eye opener voor mij. Toen ik wilde stoppen met varen heb ik eerst gewoon gezocht naar een vaste baan aan de wal. Alleen maar afwijzingen. Na een tijdje had ik toen bedacht weer te gaan leren. Maar dan voor iets waar ik hier altijd mee aan de bak kom. Of leraar of de zorg. Uit eindelijk dus de zorg omdat ik daar toch meer feeling mee heb. Met beide beroepen was wel heel duidelijk het gevoel er dat het ook uitvoerbaar moest zijn in het buitenland. Ik wil eigenlijk dolgraag weer weg...

Maar goed dit voor nou, ik heb namelijk enorme blaren op mn handen staan, 6 stuks, van het wedstrijdroeien vandaag. Bootjes blijven hobby...

Groetjes, Scheepje
OH, en ik vergeet te vertellen dat ik een voltijder ben. Oeps
Hoi Scheepje,

Leuk dat je hier ook komt reageren, altijd leuk om ieders ervaringen te horen.

Ook grappig om te lezen dat iedere HBO-V opleiding weer anders is. Zo te lezen kan jij het allemaal een beetje zelf indelen, volgens mij had er hier eerder ook al iemand gereageerd(weet niet meer wie:$) die veel lessen via internet kreeg en via chat vragen kon stellen aan de docent.

Nou ik zit gewoon vier dagen in de week in de schoolbanken en dat bevalt me prima. Hoewel sommige docenten, er zitten toch wel rare lui tussen.

Gelukkig heb ik een hele gemotoveerde, actieve klas, dus samen komen we er altijd weer uit.

Scheepje, mag ik vragen waarom je voltijd doet? Je bent al 30 las ik, waarom kies je niet voor een duale opleiding dan? Dan ga je gewoon geld verdienen en je doet gelijk werkervaring op en je zit bij meer leeftijdsgenoten in de klas.

Ik doe namelijk de duale opleiding en ben met mijn 24 jaar een van de jongere. We hebben wel een aantal voltijters in de klas en die zijn dus 17/18 jaar, de hoorcollege zit ik sowieso met alle eerstejaars, dus heel veel mensen die net van de middelbare school afkomen.

En het valt mij op dat zij heel anders in de opleiding staan, met hele andere dingen bezig zijn( zoals bespreken hoe weinig ze hebben geslapen of hoeveel ze hebben gedronken), echt nog een beetje dat puberige hebben (jeetje ik lijk wel een oud wijf als ik dit zo opschrijf).

Maar goed als ik dus naar mijn klas kijk ben ik blij met de oudere mensen, die geven mij een positieve invloed en zijn gemotiveerd. Voel ik meer aansluiting bij. (Niet alle 17/18 jarigen zijn natuurlijk zo, zoals ik het hierboven beschrijf).

Ik vraag me dus af hoe jij dat ervaart?

Heel veel succes met je opleiding!!!

Groetjes Discovery
Hey hallo allemaal, hier weer een berichtje van mij. Heb het erg druk gehad, terwijl het eigenlijk nu pas gaat beginnen! :D 

Ben nu twee keer naar school geweest. Aangezien ik deeltijd doe zit de vaart er flink in en werken we er per college soms een heel leerboek doorheen. Op deze manier is uitstellen onmogelijk omdat je dan op den duur het spoor bijster bent. Is alleen maar goed voor mij want nu moet ik wel! Naast de verpleegtechnische handelingen staan ook het werken in een groep en sociale vaardigheden centraal met alles wat daarbij komt kijken. Vind die diepgang ook erg leuk. Daar heb je in je dagelijkse leven ook wat aan. Ook in mijn klas veel twintigers. Wel een aantal 'ouderen' (laat ze 't maar niet horen) maar toch ook jonge mensen die nu al de switch willen maken. Ik ben in ieder geval blij dat ik het besluit heb genomen weer te gaan studeren. Probeer het van begin af aan wel goed te scheiden van mijn werk. Dus op school niet bezig zijn met werkperikelen en vice versa. Maar tot op heden lukt het me aardig om me op beide te focussen. Heb trouwens in december de eerste tentamens. Wanneer mogen jullie?
Hey Discovery,

Ik lees net nog es terug naar een eerder berichtje van je. Het verbaast me dat je nog vakken hebt en dat het niet als één geheel de stof aangeboden krijgt. In de praktijk beoordeel je ook de patient/client/bewoner op het totaal en niet alleen psychisch of lichamelijk.

Op mijn opleiding hanteren ze een PGO-systeem. PGO = Probleem Gestuurd Onderwijs. Dit houdt in dat we veel met casussen werken. Aan de hand daarvan ga je leren hoe bijv. de bloeddruk werkt, wat het is, hoe je die meet, wanneer die te hoog of te laag is, wat de consequenties kunnen zijn. Wij moeten tijdens deze lessen zelf onze leerdoelen formuleren, als het nodig is, vult de tutor wel aan (is niet vaak nodig, alleen in het begin).

Daarnaast worden nog de vaardigheden als bed verschonen, tillen, bloeddruk meten, medicijnen toedienen en alle andere verpleegtechnische handelingen geleerd.

Ook worden we dan nog getraind in communicatie, omdat dit heel belangrijk is. Voor dit vak moeten we een aantal gesprekken voeren met een simulatie-patient.

Over belangrijke onderwerpen, waar veel over te vertellen/leren valt, krijgen we dna aanvullende colleges. Zonder de colleges kan je gewoon wel je tentamens halen, maar ik vind het vaak erg leerzaam om ze te volgen (hoe verder in het studiejaar, hoe stiller het wordt in de collegezaal....)

Ik ben nu in mijn 3e jaar bezig. Ik heb verder alle theorie al gehad en gehaald. Ik heb ook alle communicatiepunten, vpr-punten (verpleegkunde practicum). Het enige dat ik nog moet zijn mijn stages van dit studiejaar (2 stages), reflectiepunten (reflecteren op mijn huidige stage), 1 individuele studie-activiteit en afstuderen.

Ben vorige week eens bij onze cijferadministratie op bezoek geweest, want er ontbraken nog steeds punten van april. Klein foutje zeiden ze daar, maar het ging wel om 18 studiepunten :o Nu is het gelukkig opgelost en heb ik zelfs zwart op wit mijn studievoortgang.

Morgen heb ik een gesprek met mijn begeleidster over mijn voortgang, ben druk bezig met voorbereiden. Ik wil dan mijn stagewerkplan klaar hebben, hopelijk haal ik dat..... is nog veel werk...

Verder heb ik al wel een agenda gemaakt wat ik met haar wil bespreken;

- stagewerkplan

- schrift dat ik op de afdeling heb, waar begeleiding in kan schrijven hoe ik werk en kan ik zelf schrijven hoe ik dingen ervaren heb.

- afgelopen week evalueren

- rooster voor oktober

- tussenevaluatie plannen (week van 30 oktober)

Ik ga gauw weer verder met dat stagewerkplan, hoewel ik weinig zin heb om dat te maken....

Liefs MDF
Hoi discovery

Ik ben voltijd gaan doen omdat ik dan de volle mep stuffie krijg. En omdat er hier in de omgeving via uitzuigbureaus alleen callcenter werk of eindeloos productie werk te doen is. Daar word ik niet heel blij van. Verder heb ik wel gekeken om al iets in de zorg te gaan doen, maar daar wilde ze allemaal al een papiertje verzorgende hebben ofzo. En daar kan ik niet aan voldoen momenteel. Verder was ik het zo zat om maar op de bank te zitten en langzaam depresief te worden. Ik besef wel zeker dat ik in een luxe positie zit, mijn man vind het namelijk helemaal niet erg dat ik voltijd ben gaan studeren. Sterker zelfs hij is heel erg blij voor me dat ik nu iets ga doen waardoor ik gelukkiger in het leven sta. Ik doe al graag dingen voor andere. Dat komt nu wel goed.

En ja dat dan de consequentie is dat ik dan in een groep met jongeren zit. Tja dat moet ik dan maar voor lief nemen. Ik heb geprobeerd om alle oudere van het jaar in een groep te krijgen, maar dat is helaas niet gelukt. En eigelijk ook niet erg ook. We zien elkaar maar 1 dag in de week en misschien met vaardigheden (afhankerlijk waar en wanneer je je voor opgeeft) en met hoorcolleges. Ik geloof niet dat ik erg echt mee zal zitten.

Maar goed ga mijn handen weer een beetje rust gunnen, morgen weer naar school. Eind van de week moet de planning voor het aankomende semester klaar zijn, het pop (persoonlijke ontwikkelings plan). Doen jullie dat ook? oh nee jij zat 4 dagen per week in de klas. Heeft ook zn voordelen.

Groetjes, scheepje
Hoi allemaal,

Ja ik heb echt aparte vakken dat klopt. Maar we hebben wel een vak dat heet klinisch redeneren en daar gaan we wel meer in op de patient. Leren we hoe we met de patient moeten praten om erachter te komen waar het probleem vandaan komt. Maar goed daar komen de verpleegtechnische vaardigheden niet bij kijken.

Maar door de lessen is het af en toe wel heel schools, bij sommige lessen heb je ook een aanwezigheidsplicht en dan denk ik kom op we zijn allemaal oud genoeg om zelf die verantwoordelijkheid te nemen. En als je niet komt heb je waarschijnlijk alleen maar je zelf er mee.

Nu heb je dan mensen in de klas zitten die eigenlijk geen zin hebben en er constant doorheen praten. En op andere momenten is het helemaal weer niet schools, in ieder geval niet qua opdrachtuitwerkingen, want daar willen ze niet teveel over zeggen dat mogen we allemaal zelf uitvogelen.

Ach vanaf volgend jaar is het nog maar een week in de maand naar school, dus dan zal het allemaal weer anders worden.

En scheepje ik doe duaal he geen deeltijd. Bij deeltijd moet je zelf een baan zoeken in een zorginstelling, en dat is gewoon naast je opleiding.Bij duaal moet je ook solliciteren in een zorginstelling, maar dan wordt je nog als lerende gezien. Ik krijg dit jaar ook al een vergoeding en vanaf volgend jaar gewoon salaris met ort enzo. Dus dat is meer dan alleen stufi. Maar goed ik weet niet of je op elke school deze opleiding duaal kan doen, meestal niet.
Oh en Fay leuk weer wat van je te horen. Dus bij jou gaat het nu ook echt beginnen. Ik moet zo ook nog heel veel blz voor medische kennis gaan lezen.

En MDF ik hoop dat je je stagewerkplan hebt afgekregen en dat je een goed gesprek hebt gehad.

Ik ga nu echt lezen!

Groetjes!!!!!!!!!
hey Allemaal,

MIjn stagewerkplan is nog niet af, heb uitstel tot donderdag. Dan moet het af zijn. Vorige week zou ik eigenlijk stagevrij moeten zijn, maar dat was ik dus niet. School had dit niet (goed) gecommuniceerd en dus heb ik gewoon stage gelopen. Gevolg is dat ik nu in tijdsnood kom om het op deze week af te krijgen. Gelukkig kon ik een compromie sluiten met het afdelingshoofd. Morgen ben ik stagevrij (ipv een hele week) en dan is donderdag mijn stagewerkplan af. Vond het een goede deal...

MIjn gesprek gisteren was erg positief. Dit was wel een hele opluchting voor mij. Omdat mijn vorige stage zo'n misser was (in 2000), had ik nu wel de angst dat ik weer zou falen. Mijn begeleidster vond zelfs dat ik heel zelfverzekerd overkom. Als ze me dat een jaar of 5 geleden gezegd zou hebben, zou ik het niet eens geloven!!

Ik heb toen iig een aantal leerpunten meegekregen, daar kan ik iig komende week mee aan de slag.

Vanochtend een hele vervelende situatie meegemaakt. Mw, nog in haar badjas, kreeg haar medicijnen deels in de thee (druppels dipiperon ook wel pipamperon) en een ander deel gemalen door wat vla, omdat ze anders weigert haar medicatie in te nemen.

Haar medicatie in de thee nam ze probleemloos in, maar bij de vla merkte ze dat er iets in zat. Ze spuugde het op de grond en werd boos. Niet veel later ben ik haar gaan helpen met wassen en aankleden. Op dat moment voerde ze al strijd. Ze weigerde haar pyjamabroek uit te doen. Ze begon al wel met haar gezicht te wassen. Toen ik gebukt zat om haar pyjama dan toch uit te trekken, begon ze met het washandje hardhandig in mijn gezicht te raussen. Ik heb mw effe verteld dat ik dit gedrag niet tolereer, hierna kalmeerde ze weer. Toen ik bij mw haar nagels wilde knippen, flipte ze helemaal. Ze begon te schoppen, slaan, knijpen, krassen, vloeken. Een collega schoot te hulp, die moest het bekopen met de tandafdrukken van mw. :@

Ineens was ik heel blij dat ik maar een halve dag hoefde. Ik heb het wel besproken met mijn begeleidster en de betrokken collega. Toen ik eenmaal buiten was, heb ik effe mijn vriend gebeld, moest toch effe wat meer emotionele steun hebben. Ik kijk nu al uit naar die extra knufels *;  die hij beloofd heeft :D

Al met al had ik een hele lange dag, ik was om 5.50 uur al van huis en was pas om half 7 thuis!

Vanavond doe ik het rustig aan en morgen gaat mijn wekker pas om 8 uur (moet ik van mezelf).

Liefs MDF
Hoi allemaal,

Het moet allemaal nog een beetje wennen hoor. Maandag was ik naar school geweest om de laatste dingen voor onze pop, planning voor het eerste semester, te bespreken. Dat was wel ok verder maar ik had begrepen dat dan ook al de vaardigheden zouden beginnen. Niet dus. Weer de rest van de week niks te doen behalve alvast gaan inlezen oid. Nu gaat het allemaal volgende week beginnen. Maandags hoorcollege medisch 0, voor mensen die geen bio in hun examen hadden.... ik dus o.a. en vaardigheden. En disdag tutor bijeenkomste en hoorcollege sociale wetenschap. en ergens ook nog les in ict geloof ik. Eind van de week komt er een rooster op intranet. Ben blij dat er nu eindelijk iets gaat gebeuren. Heb verder nog contact gehad met mn eerste stage adres. Ook ok, krijg er morgen meer info over. Best sneu maar ik geloof dat de helft van mn groep niets hebben kunnen regelen voor deze periode. Zet me wel aan het denken dat ik alvast ga bedenken waar ik dan vanaf februar stage wil lopen. Hebben jullie een tip? Ik ga nu in eenverpleeg/ verzorgingshuis aan de gang. Om de basis te leren. Wat is dan handig voor een 2de stage?

Nou ja tot laters maar weer. Groetjes, Scheepje
Ik zal echt een beetje minder snel tikken, het zit vol spelfouten....
Hoi Scheepje,

Balen dat zo'n 1e week zo rommelig is verlopen! Maar dat went vast wel!

Ik heb vorige week nog moeten regelen dat ik een boel studiepunten van april nog moest krijgen....

Vandaag een leuke dag gehad op stage. Ben met 2 bewoners, een leerling en een andere stagiaire een cake gaan bakken. We hebben een heleboel bij elkaar gegooid, oa vla en banaan, cakemix, eieren en melk. Enigszins verbaasd dat het resultaat zo goed was... hihi, je had het eens moeten zien.

Enne dat van die schrijffouten.... maak je niet druk, ik maak ze net zo goed hoor!!

Liefs MDF
Hoi MDF,

Nou een weekje later, maar ik ben nu echt aan de gang. Heb gisteren de eeste dag met practische vaardigheden gehad. Zowel verpleegtechnische als sociale. Dat was wel erg leuk. Moesten met VPV ertrouwen krijgen met elkaar en dus ook met een evt. client. Dat deden we o.a door elkaar geblindoekt te geleiden door de school. Erg grappig om mee te maken maar ook om te doen. We mochten ook niets zeggen namelijk. Best grappig als je dan denkt dat je een kast in wordt gestopt en het blijkt de lift te zijn.... Maar allees staat op foto. Ik had mn digi camera bij me.

Vandaag was weer een andere dag met  hoorcollege's e.d. en begeleiding hoe we onze leerpakketten moeten/kunnen uitwerken. Veel theorie dus.

Morgen heb ik mn kennismakingsgesprek op mn stage. Dan ga ik ook afspreken wanneer ik ga beginnen en tot wanneer e.d. Wel spannend, maar ik heb er ook heel erg veel zin in.

Nou ja verder weinig nieuws. Ik laat wel weer wat van me horen.

Groetjes, Jeannette
Hey Allemaal,

De week is weer doormidden.

Maandag heb ik even een kort gesprekje met mijn begeleidster gehad over mijn stagewerkplan, mijn leercontract (werd meteen getekend). Ze vond dat ik het tot nu toe nog steeds erg goed doe en ze is dik tevreden :D

Dinsdag had ik een soortgelijk gesprek met het afdelingshoofd, omdat ze maandag geen tijd had voor mij. Ik heb van haar wat kritische dingen gehoord over mijn stagewerkplan, waren hele bruikbare dingen. Vond het fijn om met haar te praten, terwijl ze op het eerste gezicht heel onaardig oogt, was een prettig gesprek. Daarna heb ik nog zelf mijn rooster voor oktober mogen maken, lekker alle weekenden vrij!! En een aantal dagen dat ik eerder weg kan/moet heb ik ook aangegeven.(Vriendin krijgt haar bul na 6 jaar, tandarts, terugkommiddag op school, etc.) Heb ook een aantal late diensten, gewoon om eens te kijken hoe dan een avond eruit ziet, wat er dan gebeurt op de afdeling, etc.

Vandaag was ik aanwezig bij een bewonersbespreking, hier werden 2 bewoners besproken, er werd gekeken naar hoe de bewoner functioneert, welke behoeftes hij/ zij heeft, waar de bewoner van geniet, etc. Was erg leerzaam. Over 2 weken is de volgende bespreking, ik wil dan een wat actievere rol hebben. Dan wordt er ook een bewoner besproken die ik wat beter ken, meer verzorgd heb, dus is het makkelijker om dan wat meer betrokken te zijn.

Ben nu wel heeeeeeeeel erg moe, dus wil om 21.00 uur in bed liggen...

Slaap lekker voor straks,

Liefs MDF
Dag vakgenoten

Heb een tijdje nix geschreven omdat ik niet zoveel te melden had, ik heb wel gelezen hoe het iedereen verging want dat vind ik leuk om te weten!

Klinkt allemaal goed bij iedereen! MDF, fijn dat t nu zo goed gaat, geeft toch wat meer zelfvertrouwen ook, zeker na zo'n rotte stage de vorige keer.

Discovery hoe bevalt het duale leren tot nu toe? Fay die deeltijd opleiding klinkt eik best zwaar!

Ik wil bij deze ook iedereen vast succes wensen voor de tentamens en zo! Ik weet niet wanneer dat precies is mja.

Ik heb zelf nu mijn eerste weekje stage er op zitten van mijn afstudeerstage bij de GGD! Het is erg leuk! Echt ontzettend anders dan op een verpleegafdeling in een instelling. Dit is heel zelfstandig, je kunt ook n beetje zelf je tijd indelen. Verder kijk ik ook nog mee op andere afdelingen van de GGD, maar mijn stage is vooral gericht op de JGZ.

Ik heb maandag geholpen bij een vaccinatieprogramma hep B....300 pubers voorzien van een prikkie. Tjeetje sommige mensen kunnen zich echt verschrikkelijk druk maken om een spuitje, compleet met huilbuien, flauwvallen, stoerdoenerij, paniekaanvallen. Terwijl dat zeg ma het soort mensen waren die onder de tattoo's en piercings zaten, dat durven ze dan weer wel haha!
Hallo allemaal!

Heb het momenteel rete-druk dus het forummen schiet er af en toe bij in. Zowel op het werk als met de studie, maar het is leuk! Het is een uitdaging om nieuwe dingen te leren en je te focussen op een nieuwe toekomst. Zit nu eigenlijk achter de computer om een opdracht te maken, maar wil toch nog snel ff reageren! Ik ben er nog hoor!

He Discovery: ik 'zag' je nog op het Grey's Anatomy topic! :D

Als toekomstige zusters is dat toch wel eigenlijk verplichte kost. Top serie!

(Echt een aanrader voor de mensen die dit nog nooit hebben gezien.....).

Souli, MDF, Scheepje en alle anderen: veel succes met de studie, ik ga nu ook maar weer verder......
Hallo allemaal,

Laat ik ook maar weer eens reageren, volgens mij hebben we het allemaal hartstikke druk, wat een zware opleiding doen we he;), maar wel een hele leuke. Leuk om te lezen dat iedereen het zo naar z'n zin heeft.

Ik hoef vandaag eindelijk niet zoveel te lezen voor medische kennis, meestal is het 50 blz ofzo, en nu maar 13. Helaas heb ik van vorige week nog niet alles gezelezen, dus dat kan ik nu nog doen. Maar we moeten het maar van de positieve kant bekijken, daar heb ik nu mooi tijd voor.

Maar het duale leren bevalt me dus prima, hoewel er nu eigenlijk niet echt verschil is met het reguliere onderwijs, vanaf volgend jaar zal er meer veranderen.

Soulie fijn dat je een leuke eerste week heb gehad op je stage, ik wil er alles over weten wat je er allemaal doet, lijkt mij namelijk ook heel erg leuk. Ik heb tijdens mijn opleiding een externe stage en nu zit ik te denken om dat bij de GGD te gaan doen. Het is pas over twee jaar, dus misschien denk ik er dan weer anders over, maar het lijkt me leuk om je verhalen te horen.

En ja ik ben verslaafd aan greys anatomy, echt een geweldige serie, de dinsdagavond is voor mij en niet voor school. Verder kijk ik ook ER natuurlijk en de real life er's zijn ook erg leuk en interessant. Wat dat betreft zit het wel in mijn bloed. Ik volg vele ziekenhuisseries sinds ik jong was, begonnen met medisch centrum west en de flying doctors, geweldig allemaal:D

Nou allemaal succes met leren, ga nu ook maar eens wat doen.

Groetjes Discovery
;(

MDF is effe niet zo happy.

Afgelopen donderdag kon ik niet op stage komen, omdat er een brandmelding in de tunnel was. Ws was het alleen loos alarm of stond er een prullenbak in de fik, omdat iemand er een peuk ingegooid had. Ik kwam om half 7 op het station van Tilburg, hoor daar die ding-dong van de NS, wat nooit goed kan zijn. Er reden dus geen treinen. daarop besloot ik stage te bellen en te vragen wat ik het beste kan doen. Kreeg als antwoord: naar huis gaan en vandaag gewoon een extra vrije dag hebben. Zo gezegd zo gedaan...

Vrijdag had ik een leuke stagedag, heb leuke dingen gedaan met bewoners. Heb ook hele leerzame dingen gezien. Ging met een tevreden gevoel naar huis.

Gisteren was ik vrij (zaterdag gewerkt, bijbaantje). Ik was lekker bij mijn vriend A. We hadden afgesproken om samen effe wat huishoudelijke dingen te doen, moest echt gebeuren. Ik ben bezig met de was, ineens schiet de pijn in mijn rug, voel en hoor niks knakken of kraken, maar ik kon erg weinig nog op dat moment.;(

A heeft effe gekeken naar mijn rug, kon niks ontdekken, ben niet veel later maar naar huis gegaan. Met veel pijn zat ik in de auto, was dan ook blij toen ik thuis was. Ben gesloopt op bed gaan liggen, heb daarna niet veel meer gedaan.

Vanochtend heb ik de huisarts gebeld, kon vanmiddag nog terecht. De huisarts vroeg een paar standaard dingen, als sinds wanneer, hoe het ontstaan is, wat ik zelf al gedaan heb, etc. Vervolgens een kort lichamelijk omderzoek. Conclusie: MDF heeft spit ;( (goede beschrijving op serviceapotheek.nl te vinden)

Heb de afdeling gebeld, heb ze verteld dat ik spit heb. Ik wilde zelf morgen al wel aan de gang, maar dat mocht ik niet van afdelingshoofd. Mag woensdag pas weer komen, dan moeten we nog bekijken hoe het gaat.

MDF is er niet vrolijk onder!!!

Liefs MDF
Kan me voorstellen dat je je nu niet zo happy voelt, klote voor je.

Ik weet zelf niet hoe spit voelt, maar zo te lezen is het pijnlijk.

Ik hoop voor je dat het snel beter gaat, misschien kan je je verplichte vrije dagen aan iets anders voor school besteden, doe je voor je gevoel toch nog wat nuttigs.

Maar wel rustig aan doen he!!!

Een :R en een *; om je hopelijk wat beter te laten voelen.

Liefs Discovery
Hoihoi

Ben eigenlijk wel benieuwd hoe het nu met je is MDF????

En natuurlijk ook hoe het met de anderen is?
Hoi allemaal,

Oh ik ben echt super blij met de beslissing om hbo-v te gaan doen (help me hieraan herinneren als het later misschien iets minder gaat!!). Ik heb het erg naar mijn zin in de lessen, vaardigheden e.d. en met de hoorcollege's. Vanaf volgende week woensdag ga ik 3 dagen in de week stage lopen. Helemaal fijn. Verder heb ik vandaag met mijn cosch mn pop-plan (persoonlijk ontwikkelings plan) voor dit semester doorgenomen en het is goed gekeurd. Ik heb me ingescheven voor de eerste 2 tentamens, de 2de week na de herfstvak. Mijn klas/groep is ook erg tof. Ik heb een behoorlijke achterstand met biologie ( 13 jaar geleden 2 MAVO) maar ze willen me graag dingen uitleggen als ik daarom vraag. Ze mogen me oma noemen, maar dan heb ik het wel over mijn kuikens.

Goed ik ga me weer verdiepen in de inleiding voor medex, of te wel med 0. Groetjes en studeer ze, Scheepje
Hey studiegenootjes,

@Scheepje,

Ik ben blij om te horen dat je het erg naar je zin hebt op school! Fijn dat je medestudenten zo behulpzaam zijn bij biologie-dingen.

@ Discovery,

Wat lief dat je naar me gevraagd hebt! Hieronder een beschrijving van mijn week:

Ik ben weer een heel stuk opgeknapt! Maandag heb ik niks gedaan. en dinsdagochtend net zoveel. Dinsdag eind van de middag naar een bul-uitreiking van een vriendin geweest, met daarna een etentje. Erg leuk, maar pijnlijk en vermoeiend.  Woensdag bij het opstaan voelde ik me best goed. uiteraard nog pijn in mijn rug, maar minder dan de dagen ervoor. Ik hoefde pas 's middags op mijn stage te verschijnen, mijn 1e late dienst sinds ik er ben. Ik had een hele rustige dienst, een boel bewoners waren met de activiteitenbegeleiding een avondje uit. Van de overige bewoners had ik er eentje in een voetenbadje gezet en de rest die er was, die sliep. Aan het eind van mijn dienst, had ik mijn bus naar huis gemist, dus heb ik een uurtje extra gewerkt. Ik had er gruwelijk de balen van, want ik was moe en mijn rug begon weer meer zeer te doen.

Donderdag had ik een vroege dienst. Toen kwam ik erachter dat Laat-vroeg een vreselijke combi is, zeker als je nog een flinke reistijd te gaan hebt. Ik had die dag dan ook veel pijn aan mijn rug. Na mijn late dienst was ik om middernacht thuis en de volgende ochtend zat ik al om half 7 in de bus, omdat ik om 8 uur moest beginnen (normaal half 8).

Na werktijd kwam mijn vriend mij halen. Hij heeft voor me gekookt, erg lekker. En daarna hebben we op de bank wat tv gekeken. Al voor 22.00 uur lagen we in bed, wat voor mij erg vroeg is. Als ik naar school ga, dan ga ik pas rond half 1/ 1 uur slapen.

Vanochtend werd ik weggebracht door A, daardoor was ik aan de vroege kant op stage, heb toen wat dossiers gelezen van bewoners.

Verder heb ik vandaag veel gedaan; ik heb een bewoonster gecatheteriseerd voor het eerst (en het ging nog goed ook!!) Ook heb ik een aantal goede rapportages geschreven en een deel van de overdracht gedaan. Heb een leerzame, maar drukke dag gehad. Toen ik na diensttijd nog effe bezig was om alles wat ik gedaan had vast te leggen op papier, hebben 3 collega's mijn van alles willen laten doen. Grenzen aangeven is best moeilijk, maar ik heb steeds kunnen zeggen: Nee, ik maak dit af en dan ga ik naar huis, mijn dienst zit erop. Vond dit erg goed van mezelf.

En nu heb ik weekend. Morgen mag ik 'hobbyen' bij mijn werkgever, vakantiebaantje, daarna komt mijn lief mij ophalen en gaan we bij zijn zus logeren. Zondag gaan we een dagje lekker uit met 4en, heb er onwijs veel zin in!!

En maandag begint de week weer met een late dienst!

Liefs MDF
ff uppen, we waren gezakt tot pagina 2............

Zag dat er nu ook een verpleegkundige-topic is. Leuk om daar te lezen over de ervaringen van verpleegkundigen na een aantal jaren werken. Inderdaad, als mensen horen dat ik geswitcted ben naar verpleegkunde vragen ze zich af of ik 'er wel tegen' kan (het bekende poep, pies & kots verhaal), dat het lichamelijk zwaar is en betrekkelijk weinig salaris oplevert. 

Nou, ik kan nu al zeggen dat ik superblij ben dat ik deze stap heb genomen. Dit is eigenlijk gewoon mijn droombaan en dan neem ik de mindere punten graag voor lief. Wat voor werk je ook doet: heeft altijd wel z'n voor- en nadelen, maar ik denk dat als je je gelukkig voelt in je werk het niet uitmaakt of je bakken met geld verdient. Al is het natuurljk wel leuk om genoeg te verdienen om de huur enzo te betalen. Maar zo erg is 't gelukkig nou ook weer niet. 

Even back to de studie. Het wordt al lekker ingewikkeld. Zit nu middenin de methodiek met alle modellen en theorieen die leiden tot verpleegkundige diagnoses. Best droge stof, maar even doorbijten en vooral veel lezen. Ik ga maar weer 's verder. Veel succes met het leren!!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven