Activiteitenbegeleiding AZC

02-03-2011 21:00 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allen,

Vandaag heb ik een middagje meegelopen met een creatieve activiteit op een asielzoekerscentrum, als vrijwilliger. Vrijdag moet ik zelf een activiteit verzinnen, voor de eerste keer. Het is een inloopavond, van zes tot negen uur 's avonds. Deze inloop is voor de gehele jeugd, dus t/m zeventien jaar. Ik heb wel wat ideeën, zoals drama (improvisatie) oefeningen, maar misschien kunnen jullie me ook nog wat meer inspireren?

Bij voorbaat dank!
Wat is de bedoeling?

Wat is je doelgroep? 14 t/m 17 of 4 tot 17?

Wat is je doelstelling? Wat wil je bereiken? Moet het een bepaald doel hebben of is het puur "vermaken".

Moeten het oefeningen zijn, moet je ze bezig houden. Als het oefeningen moeten zijn, wat is het doel van de oefeningen?

En ik neem aan dat het jongeren zijn uit allerlei verschillende culturen? Dus dat je met een enorme taalbarriere zit?

Voor we mee kunnen denken moeten we wel iets meer informatie hebben
668, the neighbour of the Beast
Wat gaat jouw rol daar precies zijn? Ga je als vrijwilliger meer activiteiten begeleiden?

En wat zijn activiteiten die normaal gesproken aangeboden worden? Hoe groot is je groep trouwens?

Enne, wordt je begeleid door iemand met ervaring in de activiteitenbegeleiding? Of heb je zelf een opleiding in die richting?

Ik ben zelf ergotherapeut maar zit ook deels mee in het animatieteam (in België noemen ze dat gewoon animatie, in plaats van activiteitenbegeleiding ) bij ons in het verzorgingstehuis. Heb dus wel wat ervaring in die richting
In principe is het van vier tot zeventien jaar, alleen denk ik dat je een beetje vanaf acht jaar kan rekenen gezien het tijdstip. Ik moet een activiteit doen in het 'jeugdhonk', waar een inloop is. Hier is ook gewoon een tv, tafeltennis en -voetbal, spelletjes en dergelijke. Ik ga er een beetje vanuit dat de ouderen, dus de pubers, meer elkaar ontmoeten en zichzelf vermaken en ik iets met de kinderen van acht t/m veertien te maken krijg. Het gaat om vermaken, er zit geen doel achter. Gewoon een activiteit aanbieden om wat te doen hebben. Er zit geen doel achter, en ik mag helemaal zelf weten wat ik doe. Ik noemde wel die improvisatieoefeningen, maar dat hoeft helemaal niet. Ik kan ook met ze dansen, knutselen, noem maar op. Er zijn materialen voor creatieve dingen aanwezig, dus het kan ook die kant op.

Inderdaad zitten er allemaal verschillende culturen, maar de kinderen zitten wel allemaal op school, dat is in Nederland verplicht, of je nu een status hebt of niet. Dus de meeste kinderen kunnen redelijk tot goed Nederlands, alleen met nieuwkomers zal er een taalbarrière zijn.

Oh, aanvulling op nieuwe reactie,

Het is de bedoeling dat ik wekelijks drie dagdelen activiteiten ga organiseren. Er is wel iemand op wie ik terug kan vallen, het hoofd activiteitenbegeleiding, maar hij zal vrijdag niet aanwezig zijn. Hoe groot de groep is weet ik niet. Er zitten zo'n negentig kinderen t/m zeventien jaar in dit AMC, maar aangezien het een inloopavond is weet je nooit hoeveel er komen. Vanmiddag liep ik dus mee, en was er een inloopmiddag. We hadden acht meiden, basisschoolleeftijd, maar dat kwam ook omdat er een sportactivitteit was waar de jongens vooral heengingen en de middelbare scholieren zaten nog op school, maar die hebben 's avonds natuurlijk vrij.

Ik heb geen opleiding in die richting, en weinig ervaring. Wel veel creatief werk met kinderen, maar ik wil ook wel eens wat anders dan knutselen.
Ik vind altijd, de meest ideale manier om iedereen te verbroederen; koken.

Maar da's dus afhankelijk van de grootte van de groep ook. Alleen gaan staan koken met een groep van veertig man gaat wat ver, zeg maar.
Bingo!
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Lastig, om zo zonder enige opleiding voor de leeuwen gegooid te worden.

Ik ben weer een hele slechte knutselaar trouwens, dat doe ik zelden.

Wat ik graag doe als activiteiten; quizzen, koken, gezelschapsspelen (maar dan heb je het over een klein groepje).

Bingo doe ik ook wel, maar dat vind ik voor kinderen weer wat.... doods. Da's leuk voor mijn bejaarden maar niet voor 14-jarigen
carnavallen
Dat zat ik ook al te bedenken Tataa, maar als eerste activiteit zonder dat je ervaring hebt en het dan ook nog op zo'n korte tijd regelen, dat is misschien wat teveel van het goeie
Koken kan niet, in de woningen zijn wat kookplaatsen, maar naar mijn idee al te weinig voor het aantal mensen die er gebruik van moeten maken. Bingo vind ik wel een leuk idee, dat vond ik als kind ook hartstikke leuk en ik zag vandaag wel bingo kaarten liggen.

Maar qua koken, ik kan wel het idee houden om misschien een keer muffins of plakjes cake versieren en dan lekker opsmikkelen. Dan moet ik gewoon met mijn begeleider kijken of ik de aankopen daarvan kan declareren.
Zelf een quiz laten organiseren? In groepjes vragen maken en dan aan het eind de quiz houden. Kunnen ze evt dingen uit hun eigen cultuur gebruiken in relatie tot Nederland.

Of bijvoorbeeld zoiets achter de hand houden voor als er heel veel komen.
En over carnavallen, vandaag hebben we met de creatieve activiteit maskers versierd en met stofjes gekke jasjes gemaakt. Harstikke leuk. Misschien mail ik morgen mijn begeleider wel even of ik elastiek zal halen om weer maskers te gaan knippen en versieren!
Fruitsalades maken? Of mag dat niet? Mag je ze geen messen geven? Je hebt niet altijd vuur nodig om te koken he

Wat ik wel eens doe is milkshakes maken. Vers fruit, bak ijs en een paar pakken melk. Kun je de kinderen zelf het fruit voor hun milkshakes laten snijden enzo.
Quizzen is leuk.

Als ik dat doe maak ik zelf de vragen. Ik zet de mensen in groepjes van vijf bij elkaar en laat ze de antwoorden opschrijven.

Eerst een ronde van X-vragen en dan alles nakijken. Team dat de meeste antwoorden goed heeft heeft gewonnen.

Geweldig leuke activiteit, maar wel een heel werk om die quiz in elkaar te zetten, als je een goeie wilt maken.
Spoken, dat vind ik een hartstikke leuk idee! Morgen ga ik eens kijken hoe ik een duidelijk plan kan maken om het aan de kinderen voor te leggen.
Muziek! Als je zelf bijvoorbeeld gitaar speelt, kun je bekende liedjes zingen. Anders zijn er misschien kinderen die een instrument hebben en dat mee kunnen nemen?

Karaoke kan ook, dan heb je wel een zanginstallatie nodig.

Verder vind ik hints altijd geweldig.
Ik speel een beetje keyboard, maar niet geweldig. En kennen die kinderen bekende liedjes, is ook weer een vraag. Net als hints. Harstikke leuk spel, maar wat kennen die kinderen?

Marels,

Dan moeten er wel dingen gekocht worden en dat ik moet ik eerst voorleggen aan mijn begeleider. Er is niet veel subsidie voor activiteitenbegeleiding voor kinderen in een AZC. Maar ik kan eens vragen of ik in de toekomst een eet-avondje kan houden, met cake versieren en milkshake's ofzo, maar dan moet ik wel geld krijgen. Maar het lijkt me wel heel leuk om dat te combineren!
Ja leuk idee, maar ik kwam erop door Marels' reactie. Eigenlijk haar idee dus

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven