Lekker eten zonder e-nummers.

03-03-2011 11:34 84 berichten
Alle reacties Link kopieren
.
E-nummers is wel een heeeeel ruim begrip hoor, heb je geen specifiekere gegevens gekregen?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_E-nummers

Is je man allergisch voor echt alle E-nummers? Dat kan ik me haast niet voorstellen namelijk.

E-nummer staat trouwens niet automatisch voor chemische troep hè.
Ik stond laatst een pak 'Wereldgerechten' van Knorr te bestuderen, en degene die ik had, daar zaten geen Enummers in! (volgens de ingredientenlijst). Ik was ook echt verbaasd.
Ga eerst in elk geval de E-lijst even na op wat natuurlijk is (maar toch een E-nummer heeft gekregen) en wat erg chemisch lijkt. Misschien helpt je dat al van een aantal dilemma's af.

Verder geen ervaring mee, sorry.
Heeft hij geen lijstje gekregen met producten die hij moet vermijden? Lijkt mij ook sterk dat het alle E - nummers zijn hoor.
Niet alle E-nummers zijn slecht inderdaad. Veel mensen kunnen bijvoorbeeld niet tegen E621, dit zit in heel veel kant en klaar producten als smaakversterker. Als je erop gaat letten dan kom je het heel veel tegen.

Een oplossing is zoveel mogelijk zelf klaarmaken. Dat ben ik ook gaan doen, pastasaus bijvoorbeeld, en nu vind ik die zelfgemaakte veel lekkerder dan die uit een pakje. Die zijn ook ontzettend zout, maar dat merkte is pas nadat ik het een tijd niet gegeten had.
Het lijkt er op? En hoe kom je daar dan bij? Heeft een arts dat gezegd dat het er op lijkt? En heb je je uberhaupt al verdiept in wat E-nummers zijn?
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Volgens mij kun je niet leven zonder E-nummers, omdat die nou eenmaal bijna overal inzitten.

Weet je wel heel zeker dat ie voor alle E-nummers allergisch is? Ik heb er nog nooit van gehoord, eerlijk gezegd.
Ik krijg er een punthoofd van!
Dat hij allergisch is voor alle E-nummers lijkt mij sterk. Sommige E-nummers kom je in de natuur ook tegen (bijvoorbeeld E941 = stikstof en dat zit in de lucht).

Daarnaast hebben E-nummers (vaak per productgroep) een hele andere chemische structuur.

Het is handig om een lijst met 'verboden' E-nummers mee te nemen als je boodschappen gaat doen.

Verder veel vers koken en minder pakjes en zakjes te gebruiken.
quote:SeptemberGirl schreef op 03 maart 2011 @ 11:38:

Ik stond laatst een pak 'Wereldgerechten' van Knorr te bestuderen, en degene die ik had, daar zaten geen Enummers in! (volgens de ingredientenlijst). Ik was ook echt verbaasd.Ook E-nummers hebben een 'gewone' naam. Kan dus best zijn dat er ingrediënten inzitten die ook een E-nummer hebben, maar dat ze op het pak onder hun gewone naam staan.
.
Allergisch zijn voor alle E-nummers bestaat niet. Dat is onzin, want allerlei gewone stoffen zoals vitamine C hebben een E-nummer.

Wat wel vaak voorkomt is allergie voor E621 of E102. Je kunt beter een lijstje van E-nummers downloaden en dan eens wat kritischer kijken waar de allergie nou echt zit.
quote:Ka32 schreef op 03 maart 2011 @ 11:45:

[...]

Ook E-nummers hebben een 'gewone' naam. Kan dus best zijn dat er ingrediënten inzitten die ook een E-nummer hebben, maar dat ze op het pak onder hun gewone naam staan.Ik heb het allemaal bekeken, maar dat waren dan geen vage onbekende dingen waar ik bang van werd ofzo...
Flashy, probeer dan eerst eens om de E621 te vermijden, dan kom je (in veel gevallen) al een heel eind!
.
@ Flashy: waarvan krijgt hij last? Zou het ook kunnen liggen aan de hoeveelheid zout die in veel pakjes/zakjes zit.

Of misschien is hij gevoelig voor een bepaald specerij?
Als hij het van bepaalde mosterd krijgt, wees dan eens extra alert op E102 oftewel tartrazine (soms ook gespeld als tartazine of tartarazine).

Dat is een gele kleurstof waar veel mensen op reageren.
Leuke HA assistente... met een allergie test kom je er wat sneller achter lijkt mij. Zou dit toch eens rechtstreeks met de huisarts bespreken als hij er zo vaak ziek van is.
quote:Flashy schreef op 03 maart 2011 @ 11:47:

[...]

Hij is voor een aantal andere dingen ook allergisch ( banaan, kiwi, paprikapitten) en de HA assistente heeft zo iets van, zoek eerst zelf maar eens.Aardig!
Ik heb de verpakking van gisteren (couscous) uit de prullenbak gevist.

En ja hoor E621 is present.

Tja hij heeft het al jaren, alleen het lijkt steeds erger te worden. Het begon met af en toe, we dachten dat het een peperallergie was want het was vaak van producten die peper bevatten. Het viel mij op dat als we vaak echt iets vers maken ( zoals gewoon aardappels, groente vlees enz) hij het niet heeft. Op de boerenkool met worst na waar we mosterdsaus bij hebben.
quote:Flashy schreef op 03 maart 2011 @ 11:34:

Het lijkt erop dat mijn partner allergisch is voor E-nummers.Ook wel bekend als "aanstellerij". E-nummers zijn aanduidingen voor een enorm scala aan voedingssupplementen.

Zo is E 160a ook wel bekend als caroteen. De stof die de wortel zo leuk oranje maakt. Een volstrekt normale, natuurlijke stof dus. Je kan best allergisch zijn voor caroteen, maar het idee "het is een e-nummer DUS het deugt niet" is echt volstrekte onzin. En ebweren dat je allergisch bent voor e-nummers is zo mogelijk nog onzinniger.
Er zullen ongetwijfeld mosterd soorten zijn zonder slechte toevoegingen. Ik heb er zelf nooit naar gekeken want ik lust geen mosterd

Maar dan zou je kunnen uitproberen zelf een mosterdsausje te maken!
quote:Flashy schreef op 03 maart 2011 @ 11:45:

Hij is niet officieel getest. We zijn nu aan het uitzoeken welke het wel en niet zijn. Zowizo krijgt hij last van bijna alle wereldgerechten en andere dingen waar kruiden inzitten. Maar soms ook ineens van een bepaald merk mosterd.

Dan is het dus meer dan E-nummers alleen als hij daar ook last van krijgt.....

Op wat voor kruiden doel je zoal?

Lekkere HA-assistente trouwens.
quote:mamzelle schreef op 03 maart 2011 @ 11:39:

Ga eerst in elk geval de E-lijst even na op wat natuurlijk is (maar toch een E-nummer heeft gekregen) en wat erg chemisch lijkt. Zou caroteen uit een wortel gezonder zijn dan pakweg caroteen uit een DSM-fabriek?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven