Gouden tips voor schone ramen!

06-03-2011 06:23 46 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het zonnetje begint zo nu en dan weer te schijnen, heerlijk! De zon staat pal op mijn grote woonkamerraam, dus die zeem ik geregeld. Hij LIJKT dan schoon, maar als de zon er op komt zie ik toch een hele waas en hier en daar strepen. Het kopen van een Leifheit-trekker heeft al verbetering gebracht, maar hoe krijg je je ramen nu echt schoon zonder strepen? Binnen wordt in de winter wel gerookt, dus de nicotine moet er ook af....

Zelf doe ik meestal een schuitje afwasmiddel in t sopje voor mn ramen, maar blijkbaar werkt dat niet perfect...

Wie heeft er tips voor schone, streep- en waasloze ramen?

Ps. Ben niet echt de perfecte huisvrouw, maar zou een moord doen voor echt blinkende ramen, haha....
Tegenwoordig kom ik weg met een gewoon geel doekje met een beetje afwasmiddel in het water en en goede trekker. Maar in mijn oude huis deed ik het glas en lood altijd met een spons en een beetje spiritus in het water wat je dan inderdaad droog wrijft met een krant. De enige manier die op het glas in lood echt werkte.
Ik heb net helemaal geinspireerd een bestelling bij Haro gedaan. Sinds mijn verhuizing - 3 jr geleden - zijn de ramen niet gelapt hier. Ik mag het zelf niet doen (ivm rugklachten) en ik wil het een ander niet vragen (ik heb hier heel veel ramen met allemaal van die roedes, het is echt een K-klus!) Maar ik irriteer me er wel groen en geel aan dat die ramen zo goor zijn. Goed gereedschap is het halve werk, en wie weet lukt het me daarmee om het toch, desnoods met een paar ruitjes per dag, zelf voor elkaar te krijgen!
Ow, heerlijk! Wat een reacties, haha. Zal ook wel aan t opkomende zonnetje liggen, die schoonmaakwoede.

Spiritus hoor ik t meest. Zal ook eens gaan kijken op de site van Hara!
Hara!

Die raamwisser is geweldig, ik hem 'm al jaren!

(en geen aandelen hoor! )
Ow, help! Ik denk dat ik ga voor de spiritus en mn eigen Leifheit wisser. Dan ben ik zo'n 60 Euro goedkoper uit!
@nannie

Da's mooi, die heb ik net besteld! Een goeie wisser is zoiets wat je niet snel koopt, omdat je het ook voor 3 euro in de supermarkt haalt. En toch is een slechte wisser zo'n frustratie! Ik hoop dat de diepteinvestering de moeite waard zal zijn!
@intheheart

Je kunt ook alleen het schoonmaakspul bestellen (dat flesje voor 12,50). Het schijnt dat je daar echt jaren mee doet. Ik ken iemand die het al jaren gebruikt en erg enthousiast is. Of ik dat zelf ook ben moet dus nog blijken.
quote:Annie Ooi schreef op 06 maart 2011 @ 09:49:

Nano-technologie...

echt waar, weet er het fijne niet van maar dat is iets wat je er op spuit, smeert, tegen aan kwakt??? zodat vuil zich minder makkelijk hecht.

Misschien even navraag doen bij Nasa of zo?

Gelezen in een of ander wetenschappelijk blaadje en nee, dat was niet bij de kapper....

Je hebt helemaal gelijk hoor, we hebben jaren geleden een flesje met dat spul besteld in Australië (mijn man vind het leuk om zulke dingen uit te proberen, we hebben ook 1 van de eerste robotstofzuigers uit taiwan gehaald...) 1 raam ermee behandeld en je ziet wel degelijk het verschil. Dat raam wordt minder snel vuil en als het regent zie je echt de druppels naar beneden glijden en het raam is zo droog. Het werkt ook goed op de voorruit van de auto.

Helaas was het maar een klein en duur flesje dus ik zeem nog steeds de ramen
quote:Annie Ooi schreef op 06 maart 2011 @ 09:49:

Nano-technologie...

echt waar, weet er het fijne niet van maar dat is iets wat je er op spuit, smeert, tegen aan kwakt??? zodat vuil zich minder makkelijk hecht.

Misschien even navraag doen bij Nasa of zo?

Gelezen in een of ander wetenschappelijk blaadje en nee, dat was niet bij de kapper....

Ik zie dus bij die HARA, dat zij gebruik maken van nano technologie.. Ik heb van verschillende mensen gehoord dat het heel goed werkt, misschien ga ik toch ook maar eens van dat Hara spul aanschaffen.
Ik gebruik een klein beetje spiritus en een kneepje afwasmiddel.

Als ik de buitenkant van de ramen doe, dan sop ik de ramen eerst met gewoon water om het ergste vuil er af te halen.

Ik gebruik een microvezel spons, werkt perfect! (en een wisser)

“Don’t look back – you’re not going that way.”
Ik zweer bij mn karcher wisser, wat een heerlijk apparaat!

En nee, ook hier geen aandelen

Heb ook weleens spiritus gebruikt maar in combinatie met kunststof vond ik het wel eng.

Dus meestal een sopje met afwasmiddel of allesreiniger.
Krijg mijn schoonmoeder vanmiddag op visite. Hè wat een toepasselijk woord. Die zit altijd naar mijn ramen te kijken van nou nou. Dus euh, ga gelijk aan de slag met de tips.
quote:Kokolientje schreef op 06 maart 2011 @ 10:54:

[...]

Je hebt helemaal gelijk hoor, we hebben jaren geleden een flesje met dat spul besteld in Australië (mijn man vind het leuk om zulke dingen uit te proberen, we hebben ook 1 van de eerste robotstofzuigers uit taiwan gehaald...) 1 raam ermee behandeld en je ziet wel degelijk het verschil. Dat raam wordt minder snel vuil en als het regent zie je echt de druppels naar beneden glijden en het raam is zo droog. Het werkt ook goed op de voorruit van de auto.Helaas was het maar een klein en duur flesje dus ik zeem nog steeds de ramen Even een zijsprongetje: ik zweer voor de auto bij de siliconen ruitenwissers van PIAA. Die laten een superdunne siliconen coating achter op de ruit waardoor de regen er zó van afwaait mits je snel genoeg rijdt (vanaf pakweg 80 km/u. Dus je hoeft de ruitenwissers niet eens meer aan te zetten. Geniale dingen !
Polygamie = intensieve vrouwhouderij
Ui in stukken snijden en in je emmer doen.

Streeploze erg schone ramen!!
"The time is always right to do what's right." -Martin Luther King
Ik ben helemaal geen schoonmaakmiep, maar als ik schoonmaakwoede krijg ( lees twee keer per jaar ofzo) ben ik wel zo'n perfectionist die het goed en streeploos wil hebben.

Ivm echt vieze ramen doe ik ze dan eerst met een sopje met allesreiniger en een spons. Dan even wissen met gewoon water. Daarna heet water met scheutje spiritus en een trekker. Vervolgens nog even met een krantenprop. Resultaat is streeploos!

Het lijkt veel werk maar valt best mee.

Over hara is mijn oma ook lyrisch, maar ik vind het te duur.
Gisteren mn raampjes gezeemd met een drupje dreft en scheutje spiritus. Streep- en waasloos schoon!
Scheutje spiritus in een emmer water én een ieniemienie scheutje glansspoelmiddel voor de afwasmachine.
Ik was helemaal geïnspireerd door dit topic en heb de ramen gezeemd. Heet water, scheut spiritus en scheut allesreiniger (voor de lekkere geur ) Bijna streeploos, ware het niet dat er een scheurtje in de wisser zat, die bij elke keer dat ik over het raam ging een prachtige streep achterliet
Jemako doeken.

Eén doek maak je nat en gebruik je om je raam schoon te maken. Dan ga je er met een droge doek achteraan. Streeploos schoon en supersnel. Ik vind het werkelijk een super-uitvinding.
Maar als je nu net zoals ik enorm brede en hoge ramen hebt (4 meter breed, 2 meter hoog). Ik kan nooit in 1 vloeiende beweging van links naar recht met mn trekkertje als ik op mn huishoudtrapje sta. Blijf altijd aanzetten zien (zodra idd dat zonnetje erop gaat schijnen). Hoe voorkom ik die aanzetten?????
Wie wind zaait zal storm oogsten
HARA is ook hier favoriet! Het schoonmaakspul alléén doet niks, ze noemen het een soort conditioner voor de stoffen. Het is het bontje op de wisser die het werk doet. Je maakt de wisser nat, 1 (letterlijk 1) druppel schoonmaakspul op de wisser en ik kan een heel rondje ramenlappen zonder emmer en zonder druppels. Het geld meer dan waard, als ik nu drie minuten over heb lap ik m'n ramen. (als ik zin heb, ik bedoel, die vitrage blijft een goede optie )

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven