Indonesisch etentje
dinsdag 8 maart 2011 om 09:01
Ik geef zaterdag een etentje voor vrienden en ga Indonesisch koken. Dit heb ik al vaker gedaan dus dat is het probleem niet, alleen nog niet eerder voor 7 personen.
Ik ga maken: (misschien is niet alles goed geschreven)
Nasi
Witte rijst
Sate babi
Ajam panniki
babi pangang
gado gado
atjar (zelfgemaakt)
erbij heb ik gefrituurde uitjes en kroepoek.
Iemand nog tips, moet er nog iets bij? Waar ik vooral een beetje mee zit is de hoeveelheden, ik weet niet zo goed hoeveel ik van alles moet maken.
Alle tips zijn welkom. Ik heb de hele vrijdag en zaterdag om te koken dus dat zal het probleem niet zijn...
Bedankt
Floortje
Ik ga maken: (misschien is niet alles goed geschreven)
Nasi
Witte rijst
Sate babi
Ajam panniki
babi pangang
gado gado
atjar (zelfgemaakt)
Iemand nog tips, moet er nog iets bij? Waar ik vooral een beetje mee zit is de hoeveelheden, ik weet niet zo goed hoeveel ik van alles moet maken.
Alle tips zijn welkom. Ik heb de hele vrijdag en zaterdag om te koken dus dat zal het probleem niet zijn...
Bedankt
Floortje
dinsdag 8 maart 2011 om 09:11
Hoi Floortje,
De sate babi zou ik van tevoren al marineren. Lekker met sambal en ketjap en knof, beetje suiker zout en peper. Mag best de avond van tevoren al, dan trekt de geur en smaak goed in het vlees.
De Gado Gado is lekker met een zelfgemaakte pindasaus. Zo n lekkere dikke saus, knof en uien bakken, rode peper erbij, pindakaas en melk, beetje suiker en sambal en ketjap. Kan je ook van tevoren al klaar maken, hoef je het alleen nog op te warmen.
Wat ook een lekker bijgerecht is, is Seroendeng. Gemalen gebakken kokos met pindaatjes erdoor, kan je bij de toko s kant en klaar kopen.
Veel plezier met voorbereiden! Groetjes Kerrie
De sate babi zou ik van tevoren al marineren. Lekker met sambal en ketjap en knof, beetje suiker zout en peper. Mag best de avond van tevoren al, dan trekt de geur en smaak goed in het vlees.
De Gado Gado is lekker met een zelfgemaakte pindasaus. Zo n lekkere dikke saus, knof en uien bakken, rode peper erbij, pindakaas en melk, beetje suiker en sambal en ketjap. Kan je ook van tevoren al klaar maken, hoef je het alleen nog op te warmen.
Wat ook een lekker bijgerecht is, is Seroendeng. Gemalen gebakken kokos met pindaatjes erdoor, kan je bij de toko s kant en klaar kopen.
Veel plezier met voorbereiden! Groetjes Kerrie
dinsdag 8 maart 2011 om 09:15
Kerrie, de sate gaat idd vrijdag al de marinade in, dan is hij het lekkerste. Vis heb ik idd ook aan zitten denken, misschien ga ik dat nog wel doen. Pepesan ken ik maar geen idee hoe ik dat moet maken.
Seroendeng ken ik ook, maar ik woon niet in NL dus ik weet niet of ik het hier in de toko kan halen, die is meer op thais en chinees ingesteld.
maar iemand tips qua hoeveelheden? Want daar zit ik meer. Ik wil niet te weinig hebben maar ook niet nog 2 weken indonesisch eten zeg maar...
Seroendeng ken ik ook, maar ik woon niet in NL dus ik weet niet of ik het hier in de toko kan halen, die is meer op thais en chinees ingesteld.
maar iemand tips qua hoeveelheden? Want daar zit ik meer. Ik wil niet te weinig hebben maar ook niet nog 2 weken indonesisch eten zeg maar...
dinsdag 8 maart 2011 om 09:17
dinsdag 8 maart 2011 om 09:20
dinsdag 8 maart 2011 om 09:22
Ik zou voor iedereen een ons of 2 vlees uittrekken, zeker als je sateetjes maakt. De meesten vinden dat erg lekker.
Groente zou ik ook een ons of 2 uittrekken voor iedereen. Met Gado Gado is ook heel makkelijk als je 1 groente soort bv stukjes komkommer doet. En tauge en sperzieboontjes, dat op een mooie schaal en dan de pindasaus eroverheen. Die saus kan je een beetje royaal maken, de rest kan je desnoods invriezen.
Ook lekker is nog stukjes kroepoek boven de pindasaus uitstrooien. Gos, ik krijg trek!
Groente zou ik ook een ons of 2 uittrekken voor iedereen. Met Gado Gado is ook heel makkelijk als je 1 groente soort bv stukjes komkommer doet. En tauge en sperzieboontjes, dat op een mooie schaal en dan de pindasaus eroverheen. Die saus kan je een beetje royaal maken, de rest kan je desnoods invriezen.
Ook lekker is nog stukjes kroepoek boven de pindasaus uitstrooien. Gos, ik krijg trek!
dinsdag 8 maart 2011 om 09:22
quote:galadriel schreef op 08 maart 2011 @ 09:18:
150 Gr. Vlees
100 Gr.bami / nas/ rijst
200 Gr. Groente
Dit ongeveer pp.
Dat vind ik wel erg krap.
Vlees klopt wel, maar groenten maar 200g? Die eet ik al zeker 3 ons per dag bij gewoon avondeten. Bij een etentje eet men doorgaans wel wat extra, dus zou ik uitgaan van een 4 ons groente pp en voor de rijst zou ik uitgaan van een 150g pp.
150 Gr. Vlees
100 Gr.bami / nas/ rijst
200 Gr. Groente
Dit ongeveer pp.
Dat vind ik wel erg krap.
Vlees klopt wel, maar groenten maar 200g? Die eet ik al zeker 3 ons per dag bij gewoon avondeten. Bij een etentje eet men doorgaans wel wat extra, dus zou ik uitgaan van een 4 ons groente pp en voor de rijst zou ik uitgaan van een 150g pp.
Nope
dinsdag 8 maart 2011 om 09:24
Als ik nou maak:
Nasi, hele grote pan
Witte rijst, ook flinke pan
Sate babi van 750 gr vlees
Ajam panniki van 500 gram kip
babi pangang van 500 gram kip
gado gado 1 kilo groentes
atjar (zelfgemaakt) circa 750 gram
sajoer boontjes, circa 500 gram
evt nog 500 gram vis erbij.
zou ik dan genoeg hebben?
Nasi, hele grote pan
babi pangang van 500 gram kip
dinsdag 8 maart 2011 om 09:25
Ik zou er nog kroepoek en seroendeng bij serveren. En sajour boontjes. Zoetzure komkommer voor het frisse.
En onderstaand recept is een succes;
Maar het lijkt me trouwens verrukkelijk hoor wat je gaat maken. Je hebt al nasi, zou je dan niet ipv witte rijst eiermie kiezen?
Succes, gaat zeker goedkomen.
En onderstaand recept is een succes;
Maar het lijkt me trouwens verrukkelijk hoor wat je gaat maken. Je hebt al nasi, zou je dan niet ipv witte rijst eiermie kiezen?
Succes, gaat zeker goedkomen.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
dinsdag 8 maart 2011 om 09:26
quote:Floortje_1981 schreef op 08 maart 2011 @ 09:24:
Als ik nou maak:
Nasi, hele grote pan
babi pangang van 500 gram vlees
Als ik nou maak:
Nasi, hele grote pan
babi pangang van 500 gram vlees
dinsdag 8 maart 2011 om 09:27
Lekkere visgerechten, pepesan, jaaaaaa lekker! Maar ook Bali Ikan (heel makkelijk) of mangot. Mijn mama kon dat zo lekker maken.
Bali Ikan: een sausje maken van knoflook, ui, djeroek poeroet, sambal, stukje gember, laos, en een laurierblaadje. Beetje suiker erbij, ketjap, en citroengras en blikje tomatenpuree, evt verse tomaten erdoor. Laten pruttelen tot een mooi rood sausje, en dan gebakken visjes (lekkerbek of zo) er in leggen en mee verwarmen.
Adoeh, lekker!
Bali Ikan: een sausje maken van knoflook, ui, djeroek poeroet, sambal, stukje gember, laos, en een laurierblaadje. Beetje suiker erbij, ketjap, en citroengras en blikje tomatenpuree, evt verse tomaten erdoor. Laten pruttelen tot een mooi rood sausje, en dan gebakken visjes (lekkerbek of zo) er in leggen en mee verwarmen.
Adoeh, lekker!
dinsdag 8 maart 2011 om 09:31