borstvoeding, hoe lang?

10-03-2011 10:40 221 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ben benieuwd hoe lang jullie borstvoeding hebben gegeven.

Hier wordt aanbevolen om in ieder geval de 4 maanden vol te maken, maar liever hebben ze min. 6 maanden.

Mijn dochter is bijna 10 weken en ik kijk er eerlijk gezegd al naar uit om weer eens een wijntje te kunnen drinken!

En ervaringen met afkolven zijn ook welkom!
quote:Maleficent schreef op 10 maart 2011 @ 11:26:

Het zou zo fijn zijn als ieders keuze eens gerespecteerd wordt.

Als iemand mij vraagt hoe lang ik BV heb gegeven, dat er dan niet zulke domme opmerkingen komen (peuter aan de tiet)

Ik zeg ook niks als iemand anders voor FV kiest, al zou het mijn keuze niet zijn. Mijn zoontje kreeg de laatste anderhalf jaar nog maar 1 of 2 keer BV per dag, alleen als hij wakker werd of ging slapen, niemand die dat zag, of er last van had.

Eens.

Niet te belerend over elkaar doen.

Maar dat geld dan ook voor mensen die bejubeld worden omdat ze 2 jaar bv gegeven hebben.
quote:Katherina schreef op 10 maart 2011 @ 11:36:

Vriend had ook heerlijke verse broodjes gekocht en verse rosbief en filet Americain van de slager toen ik net bevallen was. Wat was dat heerlijk!

O hou op schei uit, ik heb al maanden zin in Filet Americain, carpaccio, rauwe zalm en wijn.

Nou ja, nog maar maximaal 5 weken
Stressed is just desserts spelled backwards
quote:Suy schreef op 10 maart 2011 @ 11:39:

[...]

Eens.

Niet te belerend over elkaar doen.

Maar dat geld dan ook voor mensen die bejubeld worden omdat ze 2 jaar bv gegeven hebben.

Nou ja, dat hoeft voor mij inderdaad ook niet.

Ik heb het geluk gehad dat het allemaal vrij makkelijk ging.

Als het met de 2e niet zo makkelijk gaat, dan weet ik dat ik ook kan kiezen voor een alternatief. Ik heb namelijk nog meer zorgen, dus ik ga het mezelf niet te moeilijk maken.
Verwarmen jullie de afgekolfde melk met een flessenwarmer of kan het ook anders?
Suy, de stereotype vergelijking met een koe vind ik echt van een heel ander kaliber dan zeggen dat je het knap vindt dat iemand twee jaar bv geeft: je hebt zelf gemerkt dat bv wel degelijk een belasting is. Dat geldt een stuk minder als het allemaal soepel loopt, maar ook dan moet je er nog steeds wel iets voor doen.

Oudste elf maanden, toen wilde hij niet meer en heb ik ook helemaal niet aangedrongen omdat ik het zelf ook een mooi punt vond om te stoppen. Jongste nu acht maanden en hij heeft er voorlopig nog wel zin in.
Nickeeo: in de magnetron op laag vermogen. Advies dat dat niet kan is achterhaald.
Wij gebruiken een flessenwarmer, die ik heb kunnen lenen van een vriendin. Man vindt het wel ideaal, omdat het een stuk sneller gaat dan au bain marie.
quote:Miffy schreef op 10 maart 2011 @ 11:51:

Nickeeo: in de magnetron op laag vermogen. Advies dat dat niet kan is achterhaald.Is dat zo? Ik dacht dat het niet mocht vanwege onregelmatige warmte van de melk. Of haal jij tussendoor het flesje eruit om om te keren?
Ik heb 15 maanden borstvoeding gegeven.

In eerste instantie had ik voorgenomen om met 12 maanden te stoppen maar door alle commotie omtrent de Mexicaanse griep heb ik besloten nog even door te gaan.

Ik vond het een geweldige ervaring maar ik was ook wel een beetje opgelucht toen ik gestopt was. Ik merkte dat ik door de borstvoeding niet echt ontzwangerde, voelde me steeds niet helemaal mezelf en ik hield ook veel kilo's vast terwijl ik toch gezond at. Ook had ik weinig energie, ik denk dat het toch wel veel van mijn lichaam heeft gevraagd.

Na het stoppen met de borstvoeding bloeide ik echt weer op, ik viel meteen de laatste 10 kilo af en had veel meer energie.

En dat terwijl de borstvoeding zelf helemaal niet zwaar was, het ging vanaf dag 1 al heel makkelijk en mijn zoontje groeide en dronk prima. Nooit geen lichamelijk ongemakken gehad, op verzoek gevoed en dat ging super. Pas toen ik stopte merkte ik dat het toch voor mij blijkbaar wel zwaar was geweest, ik voelde me daarna ineens zoveel beter.

Maar bij een eventueel tweede kindje geef ik graag weer ongeveer een jaar borstvoeding! Ik vind het een heel mooi iets en ik heb de vele voordelen ervan zeker ervaren.
Ik zie die bijna twee jaar ook niet als een prestatie. Het loopt ook allemaal soepel en dat scheelt. Het is gewoon een keuze.

Ik heb de keuze gemaakt om door te gaan totdat een van ons niet meer wil, dat punt is tot nu toe nog niet gekomen. Had van te voren nooit bedacht na 22 maanden nog te voeden.

Wel heb ik soms moeite met de oordelen of goed bedoelde adviezen dat het nu echt tijd is om te stoppen. Ik doen niets vreemds of verkeerds. Dat het nu toevallig niet gebruikelijk is om zo lang te voeden is geen reden om dit te veroordelen.
Mijn kind heeft 5 maanden borstvoeding gehad. 4,5 maand vers en daarna nog twee weken uit de vriezer. Het aller-allerfijnst van gestopt zijn vond ik dat ik eindelijk weer eens een beetje kon slapen. Wát een luxe. Ik was rond 4 maanden zover dat ik mezelf uit slaapgebrek voor een trein kon werpen, dus het werd hoog tijd
J wordt bijna een jaar en we zitten in het laatste stukje BV. Hij taalt er niet echt meer naar. Neemt zo nu en dan nog een slokje, voor de gezelligheid of troost, maar ik geloof dat de functie van de BV als volledige voeding ondertussen wel naar de achtergrond gezakt is. En dat is prima. Mooi natuurlijk afgebouwd.

Vooraf nooit bedacht dat ik zo lang zou voeden, dus terug kijkend ben ik eigenlijk heel blij dat het allemaal zo gegaan is.

Een flesje afgekolfde melk zette ik altijd zo in een pannetje water en op die manier werd het warm.

J kreeg het overigens ook wel koud. Niet koelkastkoud, maar kamertemperatuur. Vond hij ook prima.
anoniem_82564 wijzigde dit bericht op 10-03-2011 12:10
Reden: Foutje.
% gewijzigd
Hier nu bijna 7,5 maand en ga nog lang niet stoppen. Vindt het zo gezellig, ook nu hij ouder wordt. Is hij nog duidelijker in de jaaaaaaa en lachen of lekker uitrusten.

Kolf noem ik zelf ook melkmachine en als ik goed gekolfd heb stuur ik mijn vriend een foto van de fles met een koeiensmiley erbij. Ik vind dat we in wezen niet veel verschillen met koeien of andere zoogdieren.
quote:Maleficent schreef op 10 maart 2011 @ 11:40:

[...]

O hou op schei uit, ik heb al maanden zin in Filet Americain, carpaccio, rauwe zalm en wijn.

Nou ja, nog maar maximaal 5 weken

Je hebt je bestelling bij slager en visboer toch wel al helemaal tot in de puntjes geregeld he? Stel je voor dat je man thuiskomt met de verkeerde spullen! Dat kan je er niet bij hebben heur.

BTW: gefeliciteerd met de zwangerschap en sterkte straks met de nieuwe bab!
Toen mijn eerste baby geboren werd (25 jaar geleden) zag ik een peuter aan de borst bij iemand en ik dacht: iek, dat nooit! Maar je groeit daarin en uiteindelijk kreeg hij bijna twee jaar bv en ik heb zelfs een foto waarop hij samen met zijn babyzus aan de borst ligt! Maar je moet alles in verhouding zien: het zijn geen volledige voedingen, het gaat van voeding naar troost, warmte, slaapmutsje etc. Opmerkingen van anderen heb ik me nooit iets van aangetrokken.
2 jaar en 4 maanden.

Ik snap niet zo goed wat er raar is aan lang borstvoeding geven, het is toch juist natuurlijk?! Waarom zou je een kind kunstvoeding geven als het niet nodig is.

Het wereldwijde advies van WHO is om 2 jaar te voeden (naast vaste voeding) en ik geloof dat wij als mens daar ook voor gemaakt zijn. Het is natuurlijk wel heel fijn dat kunstvoeding bestaat voor moeders bij wie borstvoeding niet lukt, ik heb het zelf ook weleens gegeven, maar het voelt wel echt als B-keus voor mij.

Verder was ik ook veel te lui om van die flesjes te maken. Als je geen last hebt van tepelkloven en borstontstekingen, is borstvoeding geven volgens mij minder gedoe dan de fles. Vooral prettig dat je het ongelimiteerd kan geven, altijd op voorraad en temperatuur hebt.

Ik was er wel op een gegeven moment klaar mee, toen wilde ik mijn lijf weer helemaal voor mijzelf. Als het aan mijn dochter had gelegen, was ze er mee doorgegaan.
Hier hebben de kinderen ook langer borstvoeding gehad dan in mijn omgevging gebruikelijk. Maar ja waarom koemelk geven als er moedermelk (inclusief antistoffen) voorhanden is. De jongste heeft het langste borstvoeding gehad. (4 jaar en bijna 4 maanden).

Ik wilde dat ze zelf het initiatief tot stoppen zou nemen. Maar door een longonsteking met de toen nodige antibiotica kuur heb ik het aantal drinkmomenten terug gebracht tot 1 keer omdat indien de antibiotica niet aansloeg ik over moest op een ander antibiotica die niet te combineren was met de borstvoeding. Het mooie was dat ik dat gewoon met haar kon bespreken. De tweede kuur was niet nodig maar uieindelijk was ik het toch zelf die de laatste aanzet tot spenen genomen had. Want zo'n longonsteking hakt er lichamelijk gezien toch aardig in.
Ik zou niet weten waarom iemand niet tegen een ander zou mogen zeggen dat het gaaf is dat ze lang bv heeft gegeven.
Mijn dochter is nu 9.5 maand en krijgt nog bv. ('sochtends, s'avonds voor het slapen gaan en eventueel 's nachts.)

Over anderhalve maand moet ik op reis voor mijn werk, dus ik zal over een maand helemaal gaan stoppen. Vind ik wel jammer eigenlijk... Maar goed.

Alcohol drinken doe ik soms wel. 's avonds na de avondvoeding. Als ze dan per ongeluk te vroeg (binnen de 3 uur) wakker wordt, krijgt ze een flesje kv, maar dat is eigenlijk nog nooit gebeurd.

Wat betreft biefstukken, rauwmelkse kaas enzo. je mag alles eten ! De toxoplasmose en listeria bacteriën gaan alleen via het bloed (vandaar dat je dat niet mag tijdens de zwangerschap), maar niet via de melk. Het enigste wat je kindje meekrijgt via de melk zijn je afweerstoffen tegen deze bacteriën. Alleen mag je je baby niet direct rauwe biefstuk, rauwmelkse kaas enz. geven, daarmee kan je beter wachten tot het 3e jaar. (info van mijn vk)

Afkolven heb ik een tijdje gedaan, vooral 's ochtends, want dan had ik de meeste melk. Ik ben er sinds een maandje mee gestopt en mijn dochter krijgt nu één flesje kv in de middag.

Ik had de Avent handkolf en daar ben ik erg tevreden over, ondanks erg intensief gebruik (4x per week 's ochtends en 's avonds kolven, ik had helaas geen kolfrecht op m'n werk want woon in het buitenland)
quote:Ivetje schreef op 10 maart 2011 @ 11:19:

Als er hier een kleine komt stop ik ermee als ik weer aan het werk ga. Het lijkt me gewoon niet handig om op mijn werk te moeten kolven. Bovendien vind ik het toch altijd overkomen alsof je een koe zit te melken en die gedachte staat me heel erg tegen. Misschien denk ik er anders over als het eenmaal zover is, maar ik zie mezelf gewoon niet op mijn werk zitten kolven. Moet zowiezo nog maar zien of bv lukt, aangezien ik ingetrokken tepels heb dus wordt toch lastig ben ik bang. Collega van me kwam na verlof ook terug en ging fanatiek kolven op het werk. Daar kwam ze na een week of 2 ook van terug haha. En 2 jaar lang bv! Jemig...vind dat voor mijn gevoel toch erg ver gaan. Zo'n peuter aan je tiet gaat mij echt te ver.

Ik heb ook tot ik weer aan het werk ging volledige borstvoeding gegeven. Daarna nog twee maanden 's avonds en 's nachts. Op een gegeven moment (bij 6 maanden) sliep Max-baby ineens door dus ben eigenlijk natuurlijk gestopt.

Wat ik wil zeggen: er is nog een tussenvorm....
quote:xylo schreef op 10 maart 2011 @ 12:28:

2 jaar en 4 maanden.

Ik snap niet zo goed wat er raar is aan lang borstvoeding geven, het is toch juist natuurlijk?! Waarom zou je een kind kunstvoeding geven als het niet nodig is.

Omdat je moet werken ofzo? Voor heel veel mensen is lang voeden helemaal geen optie omdat de rest van het gezin ook gevoed moet worden.
quote:Vl43inder schreef op 10 maart 2011 @ 12:59:

[...]

Omdat je moet werken ofzo? Voor heel veel mensen is lang voeden helemaal geen optie omdat de rest van het gezien ook gevoed moet worden.

Als je zo lang voedt, dan geef je niet meer zo vaak, is mijn ervaring.

Hooguit 1 of 2 keer per dag.
Ik ben vorige week gestopt met borstvoeding. Dochter was toen 10,5 maand. Helaas moest ik stoppen doordat ik medicijnen moest gaan gebruiken en die vielen echt niet te combineren met BV. Ik vind het heel erg dat ik niet meer zelf voed, ik had minimaal 1 jaar BV willen geven. Maar als ik lees dat er sommige vrouwen 2 jaar of langer hebben gevoed, dan voel ik me wel een tikkie jaloers. Ik heb een tijdje gekolfd i.p.v live voeden, maar dan zat ik ´s morgens echt tegen de klok aan te kolfen om op tijd de deur uit te kunnen. O, ik mis het zo!!!!!!!!
quote:Vl43inder schreef op 10 maart 2011 @ 12:59:

[...]

Omdat je moet werken ofzo? Voor heel veel mensen is lang voeden helemaal geen optie omdat de rest van het gezin ook gevoed moet worden.

Ik werk 4 dagen/week en heb nog een tijd gekolfd. 's ochtends en 's avonds, omdat we hier geen kolfrecht hebben. Maar moet er wel bijzeggen dat mijn dochter nu een flesje kv overdag krijgt en 's ochtends en 's avonds nog bv. (ze is 9.5 maand) Het kan dus wel !

Ik heb in totaal 2.5 maand gekolfd (van 5.5 tot 8 maand, 2x 20 min per dag)
Collie

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven