borstvoeding, hoe lang?

10-03-2011 10:40 221 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ben benieuwd hoe lang jullie borstvoeding hebben gegeven.

Hier wordt aanbevolen om in ieder geval de 4 maanden vol te maken, maar liever hebben ze min. 6 maanden.

Mijn dochter is bijna 10 weken en ik kijk er eerlijk gezegd al naar uit om weer eens een wijntje te kunnen drinken!

En ervaringen met afkolven zijn ook welkom!
Vl43inder, ik begrijp je hoor. Bij mijn eerste baby ben ik ook gaan kolven vorig jaar. En ik weet niet waar ik allemaal heb gekolfd, op openbare parkeerplaatsen, in het toilet van de Mc Donalds, de Hema, de V&D, in paswinkeltje van de H&M, in vage kantoorgebouwen, in toiletten bij klanten, noem maar op...

Mijn eerste baby kreeg tot 5 maanden volledige bv, ik was ondertussen alweer zwanger en bv en kolven ging wat lastiger dus ben het gaan combineren met fv. Dat beviel me eigenlijk heel erg goed. Had een soort raar gevoel opgebouwd tegen flesvoeding, maar eigenlijk sinds ik de flesvoeding ook daadwerkelijk ging geven had ik zoiets van 'oh, dat is ook gewoon prima spul'.

Nu is mijn tweede baby bijna 2 weken oud en geef ik weer volledige bv. Ik neem wat extra vrij op na mijn verlof en dan moet ik nog gaan denken of ik het hele kolfritueel onderweg weer ga starten deze keer. Ook ik werk overal en nergens, ook vanuit huis en dat kolft fantastisch, maar onderweg op een parkeerplaats ergens in Friesland, daar ben ik wel even klaar mee..... ik zal het dus even bekijken..

En ik miste de borrels ook wel, maar ik kolfte soms heel veel af, zodat ik eens lekker kon doorzakken en gooide dan 2 of 3 voedingen weg of zo.

Mijn eerste kwam na een week of 8 niet meer in de nacht, maar ik weet niet hoe dat met baby 2 gaat.

Kortom, we zullen het wel weer zien allemaal..
DTEEZ!
Inmiddels 23 maanden. Eenmaal per dag, in de ochtend, aan éé'n kant. De andere kant is gestopt nadat ik daar een wondje had waardoor ik die borst een paar dagen heb ontzien.

Verder heel gezellig hoor. Ik zag laatst op borstvoeding.com foto's van oudere drinkende kindjes. Dat vond ik toch wel gek om te zien, maar ik stel het stoppen steeds maar uit.
quote:stukje_cake schreef op 10 maart 2011 @ 11:08:

De lactatiekundige hier vertelde dat je best af en toe een wijntje of een biefstukje kan drinken/eten, als je het maar af en toe en met mate doet.Ik eet sowieso zelden biefstuk, maar wel eens rosbief (was eigenlijk het eerste dat ik at toen ik bevallen ben ). Mag dat niet als je bv geeft? Nooit geweten!
Bijna 2 jaar gedaan.

Vanaf mijn verlof totdat ze ruim een jaar was 2 keer per dag op het werk gekolfd. Dat ging prima.
Nog Gefeliciteerd Djoels!

@Stukje cake Waarom zou je geen biefstuk mogen eten bij borstvoeding? Ik eet zelf geen vlees dus het maakt voor mij niet uit maar hier had ik nooit van gehoord.
Ik geef nu 8,5 maand BV. Wil proberen het minimaal een jaar vol te houden. Had dit van te voren niet verwacht. Zag er wel beetje tegenop van te voren namelijk en dacht aan iets van 3 maanden. Maar vind het leuk om te doen en gemakkelijk.

Ik drink ook af en toe een wijntje. Ook wel een paar keer een avondje doorgezakt (feestdagen, carnaval etc.). Heb een vriezer vol afgelofde melk staan en sinds hij een half jaar is, heb ik hem ook weleens wat flesvoeding gegeven. Alcoholmelk die ik dan afkolf gebruik ik voor in het badje! Voel me trouwens dan wel schuldig merk ik. Alsof ik alcohol belangerijker vind dan mijn zoontje of zo. Onzin natuurlijk.... helemaal als je bedenkt dat de meerderheid al lang gestopt is of nooit BV gegeven heeft.
Biefstuk eten heeft volgens mij niet zoveel met BV te maken.

Dat mag je alleen niet eten als je zwanger bent (als het rauw is dan, doorbakken mag wel).

Ik heb namelijk de filet americain al weer besteld voor in mijn kraambed
Stressed is just desserts spelled backwards
volgens mij mag je wel biefstuk eten hoor!
DTEEZ!
Geen idee.. LK zei het, ik heb niet verder gevraagd. Leek me toen wel logisch omdat je het in de zwangerschap ook beter kunt laten staan..
Haha Male! Vriend is 's ochtends gelijk de deur uitgegaan voor een bakkersbroodje en rosbief

Eet smakelijk alvast (en voorafgaand, veel succes!)
quote:moppetoet schreef op 10 maart 2011 @ 10:55:

Ik heb bij dagjes uit wel in de auto gekolfd, met een klein batterijenkolfje van Avent, ik weet niet of die nog bestaan. Gewoon op de parkeerplaats, en Moppeman ging dan even "winkelen".

Wijde trui / shirt aan, tijdschrift erbij, en niemand die wat zag. Heb ik ook welleens gedaan. Ik heb de elektrische kolf van avent medela en die werkt ook op battereijen.
Als er hier een kleine komt stop ik ermee als ik weer aan het werk ga. Het lijkt me gewoon niet handig om op mijn werk te moeten kolven. Bovendien vind ik het toch altijd overkomen alsof je een koe zit te melken en die gedachte staat me heel erg tegen. Misschien denk ik er anders over als het eenmaal zover is, maar ik zie mezelf gewoon niet op mijn werk zitten kolven. Moet zowiezo nog maar zien of bv lukt, aangezien ik ingetrokken tepels heb dus wordt toch lastig ben ik bang. Collega van me kwam na verlof ook terug en ging fanatiek kolven op het werk. Daar kwam ze na een week of 2 ook van terug haha. En 2 jaar lang bv! Jemig...vind dat voor mijn gevoel toch erg ver gaan. Zo'n peuter aan je tiet gaat mij echt te ver.
Volgens mij is het juist goed om biefstuk te eten. Je verliest nogal wat bloed en dan kan je je HB weer wat opkrikken, als je rood vlees eet.

Ik las het zelfs hier laatst op het VF, die het als traditie doen, om de net bevallen vrouw biefstuk kado te doen.
De vergelijking met de koe vind ik ronduit storend.

DTEEZ!
quote:Ivetje schreef op 10 maart 2011 @ 11:19:

En 2 jaar lang bv! Jemig...vind dat voor mijn gevoel toch erg ver gaan. Zo'n peuter aan je tiet gaat mij echt te ver.

Gaan we weer...... zucht

Jammer dat het altijd weer zo gezegd moet worden.
Yammini krijgt nu 2 jaar en twee maanden borstvoeding.

naar beider tevredenheid
Ik vind dat nou een beetje een stereotype schop-post, Ivetje. Sorry.

Vooral dat :''Daar kwam ze na een week of 2 ook van terug, haha''. Wat is er nou haha aan, als iets niet lukt wat iemand graag wil?
quote:Djoels schreef op 10 maart 2011 @ 11:20:

De vergelijking met de koe vind ik ronduit storend.

Dat snap ik wel, maar de vrouwen die ik spreek en die het hebben gedaan zeggen eigenlijk allemaal dat het een bijzonder oncharmante bezigheid is. Niet dat dat uitmaakt, maar ik heb wel vaker gehoord "het is alsof je aan de melkmachine" zit. Maar misschien is dat bij een electrische kolf van het ziekenhuis wel meer het geval dan bij een handkolf.
je mag echt gewoon biefstuk hoor als je bv geeft. Kan absoluut geen kwaad. Eigenlijk mag je alles weer eten. Alcohol liever niet maar als je het direct na de voeding drinkt en het duurt daarna ca 4 uur tot de volgende voeding kan het niet zoveel kwaad.

ben verloskundige.
Het zou zo fijn zijn als ieders keuze eens gerespecteerd wordt.

Als iemand mij vraagt hoe lang ik BV heb gegeven, dat er dan niet zulke domme opmerkingen komen (peuter aan de tiet)

Ik zeg ook niks als iemand anders voor FV kiest, al zou het mijn keuze niet zijn. Mijn zoontje kreeg de laatste anderhalf jaar nog maar 1 of 2 keer BV per dag, alleen als hij wakker werd of ging slapen, niemand die dat zag, of er last van had.
Jongste dochter hier ook 2 jaar en 2 maanden ongeveer. (en nog bezig)

En sinds een week of 10 drinkt onze jongste zoon ook mee.

De oudste dochter heeft maar een paar weken gehad. (onervaren, te jong en geen begeleiding) En onze oudste zoon heeft 8 maanden gehad, toen liep het terug en door een zware operatie en herstel erna van man geen fut en tijd om er iets aan te doen.
Das bij ons in de familie idd traditie. Van je moeder een biefstuk krijgen als je bent bevallen. Gaat al generaties lang zo.
Jongste krijgt nu bijna 2 jaar borstvoeding, voor het slapen gaan en af en toe 's ochtends bij het wakker worden.

Ik heb kolven nooit als echt vervelend ervaren. Hoorde er gewoon bij. Ik werk ook maar twee dagen en hoefde daarom maar relatief weinig te kolven. Daar ben ik op mijn werk mee gestopt toen zoon 9 maanden was.

De oudste heb ik nooit 'live' gevoed. Bij hem heb ik FT kolven ruim een maand volgehouden. Had ook te maken met; te jong, naief, onervaren en slechte begeleiding. Was achteraf niet nodig geweest helaas...
Vriend had ook heerlijke verse broodjes gekocht en verse rosbief en filet Americain van de slager toen ik net bevallen was. Wat was dat heerlijk!
2 weken.

Na bloedende tepels, flinke ontstekingen in beide borsten, een week lang hoge koorts, dochter die absoluut niet wilde drinken bij mij aangezien ze in het ziekenhuis bijvoeding kreeg met de grootste speen en een zinloos bezoekje van de lactatiekundige hield ik het voor gezien en heb ik inderdaad een fles wijn opengetrokken;-)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven