borstvoeding, hoe lang?

10-03-2011 10:40 221 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ben benieuwd hoe lang jullie borstvoeding hebben gegeven.

Hier wordt aanbevolen om in ieder geval de 4 maanden vol te maken, maar liever hebben ze min. 6 maanden.

Mijn dochter is bijna 10 weken en ik kijk er eerlijk gezegd al naar uit om weer eens een wijntje te kunnen drinken!

En ervaringen met afkolven zijn ook welkom!
de oudste 8 maanden bv gehad, de jongste 11 maand. En moet zeggen ik mis die knusse momentjes nog best vaak! Ze zijn nu bijna 4 en 1,5
Bv is ook erg fijn voor jezelf, band met je kind, ik was nooit lang zonder de baby. Je moet wel goed blijven eten en drinken en ik heb die 14 maanden niet gesport omdat ik bang was te dun te worden. 's nachts / 's avonds valt je kind makkelijk in slaap , doorslapen duurt wel heel lang. Het was ook weleens wat vermoeiend, maar het gemak....ik heb overal bv gegeven. Ik heb regelmatig een wijntje gedronken.Toen kreeg ik een griepje / verkoudheid en ben toen maar helemaal gestopt, mijn motivatie was verminderd. Wilde ook weer sporten... M'n kind was toen 1 jaar en 2 mnd oud.
Loeszie, jammer maar 8 weken is ook al heeel goed en best lang! Als iemand echt geen bv wil geven , doe het dan in elk geval 2 weken ofzo, beter dan helemaal niks ....
Ik heb 6 maand gekolfd. Helaas ook allerlei opstartproblemen gehad en 5x een lactatiekundige erbij geroepen, maar dat heeft niet mogen helpen. Mijn dochtertje werd woest als ze de borst vond, heel vervelend. Ze heeft dus nooit een voeding bij mij gehad.

Mijn doel was minstens een jaar te voeden. Door problemen, faalangstgevoelens en de bekende vicieuze cirkel lukte het kolven minder en minder goed. Soms had ik maar een productie van 30 ml. Daardoor raakte ik nog gestresster, etc etc.

Mijn motivatie is nog steeds groot, dus bij een eventuele tweede ga ik er weer helemaal voor.
Oudste 8 weken.

Jongste is nu 22 maanden en voedt haar nog steeds. Me voorgenomen om een half jaar te voeden, dat werd een jaar. Dan zou ik stoppen, maar zowel zij als ik vinden het nog fijn zo. Zie wel wanneer zij wil stoppen...
M´n oudste heeft 6 maanden borstvoeding gehad, maar ben wel al na 1,5 maand gaan combineren met flesvoeding. Hij leek niet genoeg te hebben, huilde veel, ik kreeg last van mijn borsten. Wel nog een lactatiekundige geraadpleegd, maar dat mocht niet mer baten. Maar dus wel tot 6 maanden borstvoeding blijven geven, eerst 3 keer per dag, toen alleen ´sochtends en ´s avonds en uiteindelijk alleen nog ´s avonds.

Mijn jongste, nu 4 maanden, krijgt nog steeds borstvoeding. Drie maanden volledig, toen gaan combineren met flesvoeding. Nu krijgt hij 4 voedingen aan de borst en een flesvoeding, sommige dagen zelfs helemaal geen flesveoding.

Voor mij werkt de combi borst/fles erg goed. Door vermoeidheid etc had ik namelijk aldoor het idee dat de productie terugliep. Huilend kind, waardoor ik weer ging stressen en het idee had dat hij niet genoeg binnenkreeg. Nu ik weet dat hij, mocht ik niet voldoende hebben, alsnog een flesje kan krijgen. Daardoor kan ik meer ontspannen tijdens de voedingen en er meer van genieten.

Want ik geniet er wel van. De eerste weken zijn vaak lastig met pijnlijke tepels, stuwing, tepelkloven etc. Maar op een gegeven moment gaat dat weg en is het echt een mooi, intiem momentje samen tussen moeder en kind.Ook de troost en warmte die je je kind kan bieden zijn mooi.

Ik geniet er ook van dat hij zo nog echt even mijn ´babietje´is. Ik vind het al zo snel gaan en hij wordt alweer zo groot...

Concluderend, borstvoeding is een prachtig iets, en als je het kan geven moet je dat zeker proberen. Maar met flesvoeding is ook niks mis en je moet je als moeder zeker niet schuldig voelen als de borstvoeding niet is gelukt.
quote:Reiger100 schreef op 14 maart 2011 @ 16:20:

[...]

Overigens denk ik dat BV of de huidige FV qua gezondheid niet zoveel meer uitmaakt, behalve voor sommige kinderen (bijv. als ze allergisch zijn voor koemelk). Maar FV gezonder dan BV lijkt me toch ook niet, als je als moeder gezond eet en leeft.

Ik heb eens iemand ontmoet die voor een FV fabrikant werkte. Die zei heel eerlijk dat het onmogelijk is om BV te imiteren, en dat dat absoluut veel gezonder is. (wat niet wil zeggen dat FV ongezond is).

Overigens, om te relativeren: mijn moeder is 6 weken te vroeg geboren, en vervolgens grootgebracht met karnemelksepap! (in de jaren '40). En ze heeft een goede gezondheid.
Ik werk bij een instituut dat veel onderzoek doet voor de babyvoedingsindustrie. En alle deskundigen zeggen het, borstvoeding is niet na te maken. Mijn collega's zijn ook allemaal erg voor het geven van borstvoeding.

Wat het voor mij makkelijker maakt om mijn flesweigeraar nog lang door te voeden op de creche. :-)

Oudste heb ik 13 maanden aan de borst gehad, jongste 21 maanden. Beiden de eerste 6 maanden alleen maar borstvoeding.

En niet alleen omdat 'men' zegt dat het beter is, ik vond het zelf vooral erg makkelijk.
quote:Misskatie schreef op 14 maart 2011 @ 21:33:

Loeszie, jammer maar 8 weken is ook al heeel goed en best lang! Als iemand echt geen bv wil geven , doe het dan in elk geval 2 weken ofzo, beter dan helemaal niks ....Waarom? Als ouders kiezen voor flesvoeding dan moeten ze dat toch zelf weten? Je krijgt tegenwoordig genoeg info over borstvoeding om een overwogen keuze te maken. Als iemand het écht niet wil dan is dat toch hun goed recht?
quote:kaetje schreef op 15 maart 2011 @ 07:54:

[...]

Je krijgt tegenwoordig genoeg info over borstvoeding om een overwogen keuze te maken.

Nou... veel van de info die je krijgt is niet, of maar half waar, en als ik hoor waar de keuzes van moeders in mijn omgeving op gebaseerd zijn is dat behoorlijk vaak op onjuiste of onvolledige informatie. Het is ook erg lastig om door de bomen het bos nog te zien, vind ik. Bovendien maken veel ouders de keuze om vanaf het begin FV te geven grotendeels op gevoel, en dat gevoel wordt enorm beïnvloed door eerdere ervaringen, de omgeving en de cultuur.

quote:Als iemand het écht niet wil dan is dat toch hun goed recht?En daar heb je helemaal gelijk in. Als iemand geen borstvoeding wil geven, om wat voor reden dan ook, dan heeft het geen zin om te zeggen dat ze het dan toch een paar weken zouden moeten doen. Dat vind ik een vorm van wederzijds respect: ik wil graag zonder commentaar kiezen voor borstvoeding geven zolang ik wil, een ander mag zonder commentaar kiezen voor helemaal geen borstvoeding geven.
Precies Wen. Ik weet wel dat veel info niet klopt en dat je omgeving een grote invloed heeft maar als iemand niet wil dan vind ik het echt belachelijk om te zeggen dat je het dan maar een paar weken moet proberen.

Maar er zijn ook hardnekkige geruchten over flesvoeding die het een verse moeder soms heel moeilijk kunnen maken. Zo blijf je bijvoorbeeld lezen dat je flesvoeding niet op verzoek kan geven en dat er een maximale hoeveelheid is. Zo stom!

Ook het consultatiebureau werkt mee aan de onduidelijkheid en de fabeltjes hoor. Ik heb lang gekolfd en dan wilden ze bijvoorbeeld precies weten hoe vaak Ko de fles kreeg en hoe veel hij dronk. Terwijl dat helemaal niets uit maakt. Als hij aan de borst dronk zou ik ook niet weten hoe veel hij zou krijgen. En nu zeiden ze bijvoorbeeld dat Kootje waarschijnlijk onrustig is omdat hij een combinatie krijgt van borst- en flesvoeding. Het is dat ik al gestopt was met kolven en dat de borstvoeding die hij krijgt uit de vriezer komt maar anders zou je toch heel onzeker worden en weer een reden hebben om te stoppen met kolven.
Maar goed, je kan iedereen overtuigen als je wilt. Zelfs mijn oma van 88 weet nu dat je borstvoeding op verzoek geeft en dat de baby zo veel mag drinken als dat hij wil.

Maar misschien heb ik ook gewoon een heel lieve, zorgzame en respectvolle (schoon)familie. Ik heb altijd alle steun en aanmoediging gekregen om door te gaan met kolven en om het te blijven proberen. En toen ik het echt niet meer zag zitten de geruststelling dat het niet gaf en dat ik het echt goed had gedaan en dat het genoeg was geweest.
quote:poldervrouw schreef op 14 maart 2011 @ 13:06:

Het is alleen soms wat kortzichtig wat mensen beweren over borstvoeding of flesvoeding.

Met wat jij in onderstaand stukje beweert doe je net zo kortzichtig als de mensen waar jij hebt over hebt.

Het is r wel een gegeven dat BV eigenlijk altijd wel lukt , soms is het "opstarten" wel lastig maar met de juiste hulp (en dat is waar het hier in NL nog vaak aan ontbreekt..eeen goede lactatiekundige) komt het wel goed.

Echt, ik weet niet waar jij deze wijsheid vandaan haalt, maar het is absoluut niet juist. In mijn omgeving heb ik meermaals gehoord dat ook de lactatiekundige het advies gaf om op te geven of ft te gaan kolven. En ook zelf weet ik helaas uit ervaring hoe het is om niet live te kunnen voeden. En dat had niks met 'opstartprobleempjes' te maken, de combinatie van mijn borsten en mijn baby maakte live voeden fysiek gewoon onmogelijk. Ik heb uiteindelijk een behoorlijke tijd ft gekolfd.

Hoewel ik hier erg veel verdriet om heb gehad heb ik het intussen prima verwerkt, en kan het heel goed handelen om te lezen over langvoeden (lijkt me heerlijk!), maar dit soort onwaarheden kunnen bij veel moeders denk ik in het verkeerde keelgat schieten.

Ik heb totaal geen waardeoordeel over wel of geen bv, lang of kort. Ik denk dat elke moeder voor zichzelf valide redenen heeft om te staan achter een bepaalde keuze. En dan is dat gewoon goed. Wie ben ik om een ander te veroordelen? Wat dat betreft dus wel met je eens.
quote:xylo schreef op 14 maart 2011 @ 23:24:

[...]

Ik heb eens iemand ontmoet die voor een FV fabrikant werkte. Die zei heel eerlijk dat het onmogelijk is om BV te imiteren, en dat dat absoluut veel gezonder is. (wat niet wil zeggen dat FV ongezond is).

Overigens, om te relativeren: mijn moeder is 6 weken te vroeg geboren, en vervolgens grootgebracht met karnemelksepap! (in de jaren '40). En ze heeft een goede gezondheid.

Haha, ik ben ook grootgebracht op karnemelk (jaren 50) en ben ook (nog altijd) kerngezond.

Toen ik zelf BV gaf, heb ik geen enkel wijntje of kopje koffie gedronken of medicijn gebruikt, zelfs geen aspirientje. Ik wilde geen enkel risico lopen voor de baby. Dat vond ik het meest lastige van BV.
quote:Tmaar schreef op 15 maart 2011 @ 12:24:

[...]

Echt, ik weet niet waar jij deze wijsheid vandaan haalt, maar het is absoluut niet juist. In mijn omgeving heb ik meermaals gehoord dat ook de lactatiekundige het advies gaf om op te geven of ft te gaan kolven. En ook zelf weet ik helaas uit ervaring hoe het is om niet live te kunnen voeden. En dat had niks met 'opstartprobleempjes' te maken, de combinatie van mijn borsten en mijn baby maakte live voeden fysiek gewoon onmogelijk. Ik heb uiteindelijk een behoorlijke tijd ft gekolfd.

In Nederland schort het aan goede voorbereiding, begeleiding en kennis. Van kraamvrouwen, van kraamzorg, van ziekenhuizen en soms zelfs van lactatiekundigen. In principe kan 98% van de vrouwen borstvoeding geven, fysiek gezien. Het zou gek zijn als het niet zo was, aangezien we zoogdieren zijn en het voortbestaan van de soort afhankelijk is van het kunnen voeden van baby's.

Maar er speelt hier in Nederland veel meer mee, waardoor het zo vaak niet lukt. Naast de voorbereiding en begeleiding maakt het ook uit wat een baby voor en tijdens de bevalling meemaakt, hoe er met de baby wordt omgegaan door verplegend personeel en door de ouders, en welke adviezen er meespelen, bewust of onbewust.

In landen waar borstvoeding geen vak is, maar kennis die elke vrouw over kan dragen aan haar dochters, is het wel of niet lukken van de borstvoeding helemaal geen vraag. Die kennis zijn we hier kwijtgeraakt.

Vrouwen bij wie het niet lukt zijn daar niet 'schuldig' aan, het is een combinatie van zoveel factoren waar je geen invloed op hebt, ook vrouwen bij wie de start prima is lopen tegen problemen aan die je op andere plaatsen niet tegenkomt. En ik kan me prima voorstellen dat een lactatiekundige op een gegeven moment ziet dat een vrouw niet gebaat is bij verder worstelen, dan is het ook hun taak om te adviseren te stoppen.

Maar dat zegt uiteindelijk niets over of borstvoeding in principe bij de meeste vrouwen mogelijk is, mits alles eromheen in orde is.
Wen, ik ben het voor een groot deel met je eens hoor. Alleen kun je niet stellen dat borstvoeding geven altijd (met wat opstartproblemen) wel lukt, zoals Poldervrouw zegt.

De informatievoorziening in Nederland laat inderdaad ernstig te wensen over. Zelfs als je je wel voorbereidt dmv een cursus betekent dat nog niet altijd goed advies. Ik wist van te voren dat live voeden moeilijk zou kunnen worden, en wilde dat ondervangen door goed voorbereid te zijn, maar de verloskundigen gaven me bij voorbaat al weinig kans en tijdens de borstvoedingscursus werden mijn angsten juist aan de kant gezet als overdreven. En in de kraamweek had ik een kraam die er eigenlijk ook de ballen verstand van had, al had ik wel om iemand met bv ervaring gevraagd. Ik weet iig zeker dat ik bij een evt volgend kind van te voren een consult bij een lactatiekundige ga aanvragen. Er zijn zoveel mensen die onjuiste informatie verstrekken. Maar dan nog is het maar zeer de vraag of het bij het volgende kindje wel lukt.

En misschien hoor ik dan wel bij die 2%. Want meerdere lactatiekundigen (ziekenhuis, een van kraambureau en later nog een) kwamen ook tot de conclusie dat het gewoon niet ging lukken. En dat advies gaven ze niet om mij te ontzien, want ik trok alles nog prima. Pas toen ik definitief full time ging kolven en besefte dat het gewoon niet ging gebeuren zat ik er goed doorheen. Ik had ook een enorme hekel aan kolven, dus misschien dat ik er daardoor nog extra van baalde.
Bij een tweede ben je meestal een stuk wijzer mbt wat je wilt, wat je mogelijkheden/onmogelijkheden zijn, en ook waar je grenzen liggen. Dat scheelt een hoop denk ik.

Ik duim voor je dat het bij een volgend kindje beter gaat (met welke voeding dan ook )
Ik zal nooit de verpleegster vergeten die wachtte tot haar collega weg was en mij toefluisterde dat ik echt geen bv hoefde te geven als het echt niet ging.

Ikazia Rotterdam is nogal pro-bv, dus wat zij deed was nogal tegen het protocol.

Ik was haar wel dankbaar
Frankly my dear, I don"t give a damn
In het artikel van Wen las ik dat mijn zoontje precies lang genoeg borstvoeding heeft gehad voor een positief effect op zijn hersenontwikkeling: 4 weken

Het is mij tegengevallen, dat borstvoeden. Ik wist er veel vanaf, al lang voordat ik zelf een kind had. Heb tijdens de zwangerschap nog een boel gelezen, ben naar een voorlichting geweest. En overal: voeden moet pijnloos zijn, en inderdaad, 98% van de vrouwen kan het gewoon. Over mijn ietwat vlakke tepels maakte ik me niet druk dus, dat was geen enkel probleem. Nou... Ik had kloven waar de lactatiekundige nog van schrok.

En achteraf ben ik blij dat mijn zoontje die eerste paar weken borstvoeding gehad heeft, maar ik heb geen seconde spijt dat ik gestopt ben. Flesvoeding heeft ook een hoop voordelen, waarvan ik het kunnen delen van de (nacht)voedingen met mijn echtgenoot nog wel het grootste voordeel vind. Bij een volgende wil ik absoluut weer beginnen met BV, en daar wil ik bij voorkeur al de eerste minuut een lactatiekundige bij hebben, net als Tmaar. En als het weer zo'n pijn gaat doen, dan ga ik niet nog weken doormodderen, zoals ik nu gedaan heb. Misschien kolf ik dan een paar weken. En je weet nooit hoe het loopt natuurlijk, maar hoe mooi en logisch het me ook leek van tevoren, ik denk niet dat ik bij de tweede wel lang borstvoeding ga geven. Het scheelt daarbij denk ik ook wel dat wij geen allergieën e.d. in de familie hebben. Dan is het voordeel van borstvoeding t.o.v. flesvoeding toch ook een stuk minder groot.
Ik heb op advies van sommigen hier een topic geopend over het mislukken van borstvoeding.
Frankly my dear, I don"t give a damn
Ik geef nu bijna 10 maanden bv, ik had me op advies van een collega van tevoren ingelezen en ben begonnen met de instelling "als het lukt is het mooi, anders is het ook niet erg." Ik heb geen kloven, geen ontstekingen, absoluut geen problemen (behalve de gebruikelijke onzekerheidjes en vreselijk lekken) gehad, en tóch was ik het wel eens spuugzat.

Maar als ik dan aan afbouwen dacht en aan 's nachts flesjes warm maken, vond ik bv toch wel heel makkelijk. Dochter krijgt nu alleen nog bv als ze 's nachts of 's ochtends vroeg wakker wordt (en heel soms als we 's middags samen een slaapje doen), maar ik vraag me inmiddels af: stopt ze straks wel vanzelf? Een volwaardige voeding is het al niet meer, heb ik het idee, het is meer gezellig sabbelen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven