Geld & Recht alle pijlers

Leren beleggen

10-03-2011 14:28 36 berichten
Zijn hier mensen die ervaring hebben met beleggen?

Hoe heb je het geleerd en heb je handige tips?

Zijn er online cursussen bijvoorbeeld?

Hoe analyseer je bedrijven of fondsen waar je mogelijk in wilt beleggen?

Ik ben erg geïnteresseerd in beleggen en wil er graag mee beginnen, maar weet niet goed hoe ik het aan moet pakken.

Om te beginnen al, waar moet je op letten bij het openen van een beleggingsrekening (kosten?) en zijn alle aandelen altijd bij alle banken aan te schaffen?

Ik stel vast hele domme vragen, maar wie wijst me de weg in deze wondere wereld?
Alle reacties Link kopieren
dan snap ik niet dat je gaat beleggen, er zijn veel leukere dingen die je kan doen en waarbij je geld niet verdampt als kokend water
Mij lijkt dit dus wel leuk.

Ik kan er bijvoorbeeld ook een dagje mee naar de efteling, ben ik ook 50 euro kwijt, en dan verdampt het sneller lijkt me.

En het gaat bij mij niet om honderden euro's.
Op een dag word je wakker en besef je dat er geen tijd meer is om te doen wat je altijd al wilde doen. Doe het nu!
voor vijftig euro beleggen slaat echt nergens op
dat zeg ik toch ook niet. maar dat geld verdampt sneller dan wanneer ik het beleg.

maar zit je hier nu te zeuren om te zeuren ofzo
Op een dag word je wakker en besef je dat er geen tijd meer is om te doen wat je altijd al wilde doen. Doe het nu!
Meds wil haar punt maken en blijven herhalen...
Ik snapte na haar eerste 2 post al dat ze beleggen belachelijk vind en dat ze het ziet als geld weggooien.

Alleen is dat niet echt relevant voor het topic om dat 15 keer te blijven herhalen!
Ik heb ooit eens een artikel gelezen over het meest succesvolle groepje beleggers in Amerika, dat waren.....huisvrouwen! Ze kwamen iedere woensdag bij elkaar om te kijken wat ze zouden kopen/verkopen/houden. En ze belegden alleen in aandelen van bedrijven die ze daadwerkelijk kenden. Bijvoorbeeld ze gebruikten thuis H**nz tomatenketchup, dan kochten ze daar ook aandelen van bijv.

Op de middelbare school werden we met economieles in groepjes verdeeld, kregen uitleg over aandelen/opties etc., vervolgens kreggen we een fictief bedrag en mochten we fictieve aandelen kopen. Aan het einde werd gekeken wie er winst en verlies had. Ik kan mij herinneren dat ik toen een computerprogrammaatje van mijn vader heb gebruikt: ging het door een blauwe lijn omhoog, dan moest je kopen. Ging de zwarte lijn door de blauwe naar beneden, dan moest je weer verkopen.

Vond het toen best leuk en interessant, maar heb nu niet echt het geld over om er wat mee de toen op de beurs. Of zou een klein bedrag ook lonen als je het gewoon voor de lol doet?
quote:adios schreef op 11 maart 2011 @ 12:44:

Ik snapte na haar eerste 2 post al dat ze beleggen belachelijk vind en dat ze het ziet als geld weggooien.

Alleen is dat niet echt relevant voor het topic om dat 15 keer te blijven herhalen!als je niet eens kan tellen zou ik me helemaal niet wagen op het speculatieveld
quote:koekkie schreef op 11 maart 2011 @ 13:07:

Ik heb ooit eens een artikel gelezen over het meest succesvolle groepje beleggers in Amerika, dat waren.....huisvrouwen! Ze kwamen iedere woensdag bij elkaar om te kijken wat ze zouden kopen/verkopen/houden. En ze belegden alleen in aandelen van bedrijven die ze daadwerkelijk kenden. Bijvoorbeeld ze gebruikten thuis H**nz tomatenketchup, dan kochten ze daar ook aandelen van bijv.

Op de middelbare school werden we met economieles in groepjes verdeeld, kregen uitleg over aandelen/opties etc., vervolgens kreggen we een fictief bedrag en mochten we fictieve aandelen kopen. Aan het einde werd gekeken wie er winst en verlies had. Ik kan mij herinneren dat ik toen een computerprogrammaatje van mijn vader heb gebruikt: ging het door een blauwe lijn omhoog, dan moest je kopen. Ging de zwarte lijn door de blauwe naar beneden, dan moest je weer verkopen.

Vond het toen best leuk en interessant, maar heb nu niet echt het geld over om er wat mee de toen op de beurs. Of zou een klein bedrag ook lonen als je het gewoon voor de lol doet?en vergeet de gorilla niet. Alleen degene die de transactiekosten opstrijken zijn zeker van hun winst bij beleggen
korte aanvulling: Alex heeft tegenwoordig Fondsbeleggen, dan kun je in 800+ fondsen beleggen zonder aankoop- en beheerskosten... misschien een goed idee om daar een keer naar te kijken? op de site staat ook uitgelegd hoe hun financiele model werkt, dus waarom je geen aankoopkosten hoeft te betalen. Ben er zelf wel blij mee!
.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 01-12-2016 12:32
Reden: spam verwijderd!
% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven