Dag minder werken omdat het kan?
zaterdag 12 maart 2011 om 17:11
Hoi allemaal,
Ik overweeg een dag minder te gaan werken omdat het financieel lijkt te kunnen. Meestal zie je dat mensen minder gaan werken omdat er kinderen komen of vanwege verminderde gezondheid. Dat geldt bij mij allemaal niet. Ik merk wel dat ik een hele drukke baan heb die veel tijd en energie vergt (onderwijs). Ik heb op verschillende manieren geprobeerd om die tijd- en energieopslurping te verminderen maar dat is tot op heden niet gelukt. Minder uren werken kan daarentegen vrij makkelijk bij ons.
Ik woon alleen, heb een goed salaris en na een middagje rekenen moet ik concluderen dat ik nog steeds prima rond lijk te kunnen komen als ik een dag minder ga werken. Het lijkt me heerlijk om meer tijd voor mezelf te hebben, meer rust en genieten van NU.
Ik merk wel dat ik mezelf echt overtuigen moet. Ik ben van huis uit opgevoed met een cultuur van "Van hard werken is nog nooit iemand doodgegaan". Mijn vader werkte 7 dagen per week. Ik denk ook niet dat ik dit thuis ga vertellen, mijn ouders zouden het niet begrijpen en ik vermoed dat het op een zeer onprettige manier escaleert. Aan de andere kant, ik ben 36 en hoef toch geen verantwoording meer af te leggen over hoe ik m'n financiën regel.
Dit topic... ik zou graag ervaringen horen. Zijn er meer mensen die bovenstaande beslissing hebben genomen? Wat gaf voor jou de doorslag? Kreeg je rare reacties uit je omgeving?
En waar moet ik rekening mee houden (ik zat bijvoorbeeld aan pensioenopbouw te denken maar is er nog meer?)? Ik wil sowieso aan de afdeling P&O vragen of ze een berekening willen maken maar heeft iemand nog meer aandachtspunten, bijv. over belasting o.i.d.?
Alvast bedankt!
Ik overweeg een dag minder te gaan werken omdat het financieel lijkt te kunnen. Meestal zie je dat mensen minder gaan werken omdat er kinderen komen of vanwege verminderde gezondheid. Dat geldt bij mij allemaal niet. Ik merk wel dat ik een hele drukke baan heb die veel tijd en energie vergt (onderwijs). Ik heb op verschillende manieren geprobeerd om die tijd- en energieopslurping te verminderen maar dat is tot op heden niet gelukt. Minder uren werken kan daarentegen vrij makkelijk bij ons.
Ik woon alleen, heb een goed salaris en na een middagje rekenen moet ik concluderen dat ik nog steeds prima rond lijk te kunnen komen als ik een dag minder ga werken. Het lijkt me heerlijk om meer tijd voor mezelf te hebben, meer rust en genieten van NU.
Ik merk wel dat ik mezelf echt overtuigen moet. Ik ben van huis uit opgevoed met een cultuur van "Van hard werken is nog nooit iemand doodgegaan". Mijn vader werkte 7 dagen per week. Ik denk ook niet dat ik dit thuis ga vertellen, mijn ouders zouden het niet begrijpen en ik vermoed dat het op een zeer onprettige manier escaleert. Aan de andere kant, ik ben 36 en hoef toch geen verantwoording meer af te leggen over hoe ik m'n financiën regel.
Dit topic... ik zou graag ervaringen horen. Zijn er meer mensen die bovenstaande beslissing hebben genomen? Wat gaf voor jou de doorslag? Kreeg je rare reacties uit je omgeving?
En waar moet ik rekening mee houden (ik zat bijvoorbeeld aan pensioenopbouw te denken maar is er nog meer?)? Ik wil sowieso aan de afdeling P&O vragen of ze een berekening willen maken maar heeft iemand nog meer aandachtspunten, bijv. over belasting o.i.d.?
Alvast bedankt!
zaterdag 12 maart 2011 om 19:53
zaterdag 12 maart 2011 om 19:58
zaterdag 12 maart 2011 om 20:03
Toen ik nog werk had werkte ik in drukke periodes 40 uur en in minder drukke periodes 32. Vond dat extra vrij heerlijk. Lekker tijd voor jezelf, kun je ook eens door de weeks met een vriendin gaan shoppen en ben je niet aangewezen op alleen de weekenden om de huishoudelijke klusjes te doen waar je door de weeks geen puf meer voor hebt als je uit je werk komt.
Nee als het financieel allemaal haalbaar is zou ik ook parttime gaan werken. Werken is leuk maar ik vind vrije tijd ook erg belangrijk want je werkt immers om te leven.
Nee als het financieel allemaal haalbaar is zou ik ook parttime gaan werken. Werken is leuk maar ik vind vrije tijd ook erg belangrijk want je werkt immers om te leven.
zaterdag 12 maart 2011 om 20:08
Ik ben begonnen met fulltime, bij onze sector is dat 36 uur. Toen ik naar een andere afdeling werd overgeplaatst (tijdelijk), waar 4x9 uur werd gewerkt, en ik standaard op woensdag vrij was, merkte ik hoe fijn die vrije dag middenin de week was! Toen ik weer teruggeplaatst werd, ben ik 32 uur gaan werken (4x9 mocht daar niet). Daarna heb ik een baan aangenomen van 27 uur (ze hadden niet meer beschikbaar) maar dat vond ik te weinig. Zodra 32 kon, ben ik dat gaan doen.
Kan het financieel, dan zou ik het lekker doen, ik vond het heerlijk!
Je bouwt ook minder vakantiedagen op, maar ik heb dat nooit zo erg gevonden.
Kan het financieel, dan zou ik het lekker doen, ik vond het heerlijk!
Je bouwt ook minder vakantiedagen op, maar ik heb dat nooit zo erg gevonden.
zaterdag 12 maart 2011 om 20:12
Ik werk ook puur uit luxe 32 uur. Ik heb geen kinderen. Ik zou niet weten waarom ik meer zou werken terwijl dat niet nodig is. NIet financieel en niet carrièretechnisch. Het heeft mijn carrière kansen nog nooit in de weg gestaan. Ik moet daarbij wel opmerken dat ik binnen de overheid werk en het daar ook voor managers heel normaal is om vier dagen te werken.
Ik ken te veel mensen die hard gewerkt hebben, “later” gingen genieten en dat later nooit meer gehaald hebben. Ik neem als het ware een voorschot op mijn pensioen.
Bijkomend voordeel voor mijzelf en mijn werkgever. Ik regel al mijn dokters- tandarts- en fysiobezoeken op mij mijn vrije dag. Ik schrijf 0 uur bijzonder verlof per jaar. Daarnaast heb ik meer tijd op te herstellen, terwijl ik minder moe wordt. Ik ben vrijwel nooit ziek. Ik heb echt het idee dat dat ook daardoor komt. En als ik niet lekker ben, weet ik het bijna altijd wel uit te zingen tot mijn vrije dag en weekend.
Momenteel gebruik ik mijn vrije dag om te studeren, maar ik heb hem ook jaren gebruikt om te nixen. Heerlijk. Goed nixen kan niet iedereen hoor.
En ja, ik ken mensen die het gek vinden, zeker omdat ik geen kinderen heb.
Nou en?
Ik ken te veel mensen die hard gewerkt hebben, “later” gingen genieten en dat later nooit meer gehaald hebben. Ik neem als het ware een voorschot op mijn pensioen.
Bijkomend voordeel voor mijzelf en mijn werkgever. Ik regel al mijn dokters- tandarts- en fysiobezoeken op mij mijn vrije dag. Ik schrijf 0 uur bijzonder verlof per jaar. Daarnaast heb ik meer tijd op te herstellen, terwijl ik minder moe wordt. Ik ben vrijwel nooit ziek. Ik heb echt het idee dat dat ook daardoor komt. En als ik niet lekker ben, weet ik het bijna altijd wel uit te zingen tot mijn vrije dag en weekend.
Momenteel gebruik ik mijn vrije dag om te studeren, maar ik heb hem ook jaren gebruikt om te nixen. Heerlijk. Goed nixen kan niet iedereen hoor.
En ja, ik ken mensen die het gek vinden, zeker omdat ik geen kinderen heb.
Nou en?
zaterdag 12 maart 2011 om 20:15
Ik werk zelf ook 28 uur ( wel 2 kinderen) en ik snap heel goed dat het heerlijk is om een dag extra vrij te zijn zodat je echt wat aan je weekend hebt. Voordat ik kinderen kreeg werkte ik 32 uur, ik zou ook nooit meer fulltime willen werken als dat niet financieel nodig is.
Wat ik alleen wel vervelend vind, is dat zoveel mensen op vrijdag hun vrije dag hebben. Ik werk dan wel, maar het is dan echt onmogelijk om afspraken met anderen te maken omdat half Nederland dan thuis is. Inclusief het complete management bij mij op mijn werk. Ik vind dat daar wel wat beter op aangestuurd mag worden
Wat ik alleen wel vervelend vind, is dat zoveel mensen op vrijdag hun vrije dag hebben. Ik werk dan wel, maar het is dan echt onmogelijk om afspraken met anderen te maken omdat half Nederland dan thuis is. Inclusief het complete management bij mij op mijn werk. Ik vind dat daar wel wat beter op aangestuurd mag worden
zaterdag 12 maart 2011 om 20:17
Overigens krijg ik (bij de rijksoverheid) juist elke keer de vraag waarom ik nog wel 5 dagen werk... Het is zo'n uitzondering dat veel mensen niet begrijpen waarom ik het nog wel doe. Voor mij is dat met name de extra verlofuren, die ik vervolgens flexibel in kan zetten wanneer het mij uitkomt. Als ik nu een keertje een dag vrijneem, voelt dat echt als een kadootje aan mezelf, maar het hoeft voor mij niet standaard.
zaterdag 12 maart 2011 om 20:24
Mevrouw75 slaat de spijker op z'n kop en daar zit ook wel wat 'wrijving' bij me, dat je in het onderwijs blijkbaar een dag minder betaald moet krijgen om in 40 uur je werk te kunnen doen. Maar dat systeem verander je nooit en verder is deze baan wel helemaal mijn passie dus ik zou geen ander werk willen.
Verder iedereen ontzettend bedankt voor de reacties. Het sterkt echt enorm door te lezen dat veel meer mensen vol overtuiging kiezen voor meer vrije tijd i.p.v. meer geld. En wie weet wat ik in die tijd ga doen. Ik heb inderdaad wel eens gekeken naar vrijwilligerswerk, bijvoorbeeld voor Humanitas. Of iets voor mezelf beginnen. Maar tot nu toe nooit tijd. En in eerste instantie wil ik natuurlijk vooral lekker nixen
Verder iedereen ontzettend bedankt voor de reacties. Het sterkt echt enorm door te lezen dat veel meer mensen vol overtuiging kiezen voor meer vrije tijd i.p.v. meer geld. En wie weet wat ik in die tijd ga doen. Ik heb inderdaad wel eens gekeken naar vrijwilligerswerk, bijvoorbeeld voor Humanitas. Of iets voor mezelf beginnen. Maar tot nu toe nooit tijd. En in eerste instantie wil ik natuurlijk vooral lekker nixen
zaterdag 12 maart 2011 om 20:25
Toch heerlijk als je genoeg verdient om een dagje minder te werken? Ik werk nu 32 uur per week en heb twee kinderen, maar ook zonder kinderen zou ik het echt wel willen. Het weekend is maar zo kort, een dagje extra is fijn en niemand heeft er last van. Ik ken wel iemand zonder kinderen wiens man zoveel verdient dat zij helemaal niet hoeft te werken en dat doet ze ook niet, ook geen vrijwilligerswerk. Dat zou ik dan weer echt niet willen, ik zou me zo nutteloos voelen. Maar er is niks mis met 4 dagen werken in plaats van 5.
zaterdag 12 maart 2011 om 20:31
Het onderwijs is natuurlijk ook een geval apart. Het is hard werken en je bent buiten je lesuren ook nog veel bezig. Maar aan de andere kant heb ik ook wel eens het gevoel dat mensen (vriendinnen van mij onder andere) die in het onderwijs werken geen moment onbenut laten om te vertellen dat ze achtergesteld zijn ten opzichte van andere beroepsgroepen, terwijl zoveel mensen 's avonds nog aan het werk zijn en veel meer uren maken dan ze daarwerkelijk betaald krijgen. De uren zijn in het onderwijs misschien anders verdeeld (je werkt weliswaar veel, maar daar staan bijvoorbeeld in het voortgezet onderwijs zo'n 3 maanden vakantie tegenover, terwijl ik bijna dagelijks onbetaald overwerk en maar iets meer dan 4 weken in een jaar heb).
Maar goed, als je het zwaar vindt, is er natuurlijk niks mis mee om een dag minder te gaan werken.
Maar goed, als je het zwaar vindt, is er natuurlijk niks mis mee om een dag minder te gaan werken.
zaterdag 12 maart 2011 om 20:37
zaterdag 12 maart 2011 om 20:52
Kan iemand me even uitleggen hoe dat werkt in het onderwijs? Ik heb me dat al vaak afgevraagd. Misschien is er nog wel een verschil in basis- en voortgezet onderwijs. Ik begrijp dat je de schooluren werkt en daarnaast nog werkoverleggen en nakijkwerk hebt, maar tijdens de schoolvakanties ben je toch vrij? Of niet?
Oprechte vraag hoor
Oprechte vraag hoor
zondag 13 maart 2011 om 09:02
Ik zie het al jaren en ik vind het een zorgelijke ontwikkeling: mensen in het onderwijs gaan minder werken omdat het werk zo belastend is. Jammer vind ik dat.
TO: Wat houdt je tegen om het niet te doen? Voor wat anderen denken? Daar zou ik schijt aan hebben. Als het kan en het voelt voor jezelf goed, dan moet je dat gewoon doen.
TO: Wat houdt je tegen om het niet te doen? Voor wat anderen denken? Daar zou ik schijt aan hebben. Als het kan en het voelt voor jezelf goed, dan moet je dat gewoon doen.
zondag 13 maart 2011 om 09:33
Ik heb niet alles gelezen, dus misschien val ik in herhaling.
Maar ik werk ook in het onderwijs, inderdaad de leukste baan die ik me kan wensen! Maar om het goed te doen werk ik 4 dagen. Die 5e dag zit ik minimaal 6 uur aan werk te besteden, vaak meer.
@Mariska: naast nakijken en overleg is er nog heel veel ander werk. Als je je baan leuk vindt, en er met hart en ziel voor gaat, dan draai je niet jarenlang dezelfde lesjes af. Dan steek je veel tijd in onderwijsontwikkeling. Oftewel: nieuwe lessen ontwikkelen, projecten schrijven, nieuw materiaal uitzoeken. Aan dit soort dingen kom je tijdens de overvolle lesweken vaak niet toe, dus daar zijn vrije dagen heel handig voor. Ik ben de helft van mijn kleine vakanties bezig met schoolwerk. In de grote vakantie zo'n 2 weken.
Op zich wordt dat wel minder als je veel meer ervaring hebt, of er gewoon geen tijd meer voor hebt (kinderen of zo). Maar nu werkt het in ieder geval bij mij (en veel collega's) zo.
TO: doe het! Het is heerlijk! Je raakt veel minder snel afgebrand, je word veel minder ziek, je hebt meet plezier in je werk, en meer plezier buiten te werk. Geld is maar relatief. Hoe veel heb je nou helemaal nodig? Anders heb je toch geen tijd om het op te maken!
Maar ik werk ook in het onderwijs, inderdaad de leukste baan die ik me kan wensen! Maar om het goed te doen werk ik 4 dagen. Die 5e dag zit ik minimaal 6 uur aan werk te besteden, vaak meer.
@Mariska: naast nakijken en overleg is er nog heel veel ander werk. Als je je baan leuk vindt, en er met hart en ziel voor gaat, dan draai je niet jarenlang dezelfde lesjes af. Dan steek je veel tijd in onderwijsontwikkeling. Oftewel: nieuwe lessen ontwikkelen, projecten schrijven, nieuw materiaal uitzoeken. Aan dit soort dingen kom je tijdens de overvolle lesweken vaak niet toe, dus daar zijn vrije dagen heel handig voor. Ik ben de helft van mijn kleine vakanties bezig met schoolwerk. In de grote vakantie zo'n 2 weken.
Op zich wordt dat wel minder als je veel meer ervaring hebt, of er gewoon geen tijd meer voor hebt (kinderen of zo). Maar nu werkt het in ieder geval bij mij (en veel collega's) zo.
TO: doe het! Het is heerlijk! Je raakt veel minder snel afgebrand, je word veel minder ziek, je hebt meet plezier in je werk, en meer plezier buiten te werk. Geld is maar relatief. Hoe veel heb je nou helemaal nodig? Anders heb je toch geen tijd om het op te maken!
zondag 13 maart 2011 om 09:45
Ik werk sinds deze maand 4 dagen in de week. Heeft niks met mijn ambitie te maken want heb een goed lopende eigen zaak. Mijn uurtarief en dat van de freelancers die via mij werken is per 1 januari omhoog, dus verdien ik nu met die vier dagen net zo veel/net iets meer dan met de 5 dagen vorig jaar. En dat is nog eens ambitie
Ik sta in de heel gelukkige positie dat ik niet nog meer hoef te verdienen, verhuisd, omdat ik toch al geld overhield. Na jaren buffelen ga ik nu even een dag per week relaxen omdat ik naast mijn werk, nog meer dingen heel leuk vind
.
Ik sta in de heel gelukkige positie dat ik niet nog meer hoef te verdienen, verhuisd, omdat ik toch al geld overhield. Na jaren buffelen ga ik nu even een dag per week relaxen omdat ik naast mijn werk, nog meer dingen heel leuk vind
zondag 13 maart 2011 om 09:51
quote:orchis schreef op 13 maart 2011 @ 09:33:
Maar ik werk ook in het onderwijs, inderdaad de leukste baan die ik me kan wensen! Maar om het goed te doen werk ik 4 dagen. Die 5e dag zit ik minimaal 6 uur aan werk te besteden, vaak meer.Dat is dan toch geen vrije dag? Ik vind het zo bizar dat mensen in het onderwijs dit doen. Ik heb vrienden/collega's die het ook doen, maar ik doe het niet. Vrije dag = vrije dag. Voor mij betekent het dat ik vaak in vakanties bezig ben. En dat vind ik prima: daar krijg ik voor betaald.
Maar ik werk ook in het onderwijs, inderdaad de leukste baan die ik me kan wensen! Maar om het goed te doen werk ik 4 dagen. Die 5e dag zit ik minimaal 6 uur aan werk te besteden, vaak meer.Dat is dan toch geen vrije dag? Ik vind het zo bizar dat mensen in het onderwijs dit doen. Ik heb vrienden/collega's die het ook doen, maar ik doe het niet. Vrije dag = vrije dag. Voor mij betekent het dat ik vaak in vakanties bezig ben. En dat vind ik prima: daar krijg ik voor betaald.
zondag 13 maart 2011 om 09:57
Ik ben een tijdje geleden 32 uur gaan werken (eerst 36, dat is in onze branche fulltime...al heel luxe natuurlijk). Eigenlijk in verband met mijn deeltijdstudie.
Netto kost het je veel minder dan het in eerste instantie (bruto) lijkt.
En nu wil ik dus nooit meer terug. Ik vind het heerlijk! En ook na mijn studie blijf ik lekker 32 uur werken.
Super toch?
4 dagen werken, 3 dagen vrij is sowieso veel beter in balans...
Snap niet dat iemand dat ooit anders bedacht heeft
Werken is leuk, maar je werkt toch uiteindelijk om te leven, niet?
Er zijn meer dingen in het leven dan alleen werk. Ik vind het ook leuk om me buiten mijn werk om te ontwikkelen, door cursussen te volgen e.d.
Daar heb je dan toch ook meer tijd voor?
Ik ben ook nog jong, heb geen kinderen en geen druk huishouden.
Het is dus puur tijd voor mezelf.
Wat anderen daarvan vinden zou voor mij echt het laatste zijn waar ik me druk om zou maken.. Misschien zijn ze jaloers?
Netto kost het je veel minder dan het in eerste instantie (bruto) lijkt.
En nu wil ik dus nooit meer terug. Ik vind het heerlijk! En ook na mijn studie blijf ik lekker 32 uur werken.
Super toch?
4 dagen werken, 3 dagen vrij is sowieso veel beter in balans...
Snap niet dat iemand dat ooit anders bedacht heeft
Werken is leuk, maar je werkt toch uiteindelijk om te leven, niet?
Er zijn meer dingen in het leven dan alleen werk. Ik vind het ook leuk om me buiten mijn werk om te ontwikkelen, door cursussen te volgen e.d.
Daar heb je dan toch ook meer tijd voor?
Ik ben ook nog jong, heb geen kinderen en geen druk huishouden.
Het is dus puur tijd voor mezelf.
Wat anderen daarvan vinden zou voor mij echt het laatste zijn waar ik me druk om zou maken.. Misschien zijn ze jaloers?