Geld & Recht alle pijlers

mag deze gastouderconstructie?

14-03-2011 16:53 183 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi, ik en vriend hebben nog geen kinderen, maar willen daar wel binnen een jaar of 2 aan beginnen. Mits het ons gegeven is natuurlijk :-)

We wonen vlakbij hele goede vrienden van ons, zij verwachten nu hun eerste. Bij hen thuis gaat zij minder werken, net zoals mijn vriend zal doen als we kinderen krijgen. Iedereen voldoet aan de voorwaarden qua opleiding om gastouder te worden (ja, dat heb je, als je elkaar kent van de studie).

Zouden wij kunnen regelen dat wij hun kinderen 2-3 dagen opvangen en zij die van ons 2-3 dagen.

De gedachte om het zo te regelen klinkt ideaal, allemaal gesloten beurzen,, je betaalt de ander, maar wordt ook weer betaald voor hun kinderen opvangen, kinderen zijn in een vertrouwde, betrouwbare omgeving, waar ik ze ook ziek ed achter durf te laten.

Heb je hierbij ook nog steeds recht op belastingvoordeel voor kinderopvang? Evt met inschrijven bij een gastouderbureau oid?
Gesloten beurzen en kinderopvangtoeslag?

Vind je het niet een beetje voorbarig om dat nu al te willen regelen? Zij is nu zwanger, maar jij nog niet. Voor je het weet ben je jaren verder.
quote:mamalief schreef op 14 maart 2011 @ 16:55:

Gesloten beurzen en kinderopvangtoeslag?

Je kunt elkaar ook echt fysiek betalen, maar als het om het hetzelfde aantal kinderen voor hetzelfde aantal uur gaat, dan is het de ene euro voor de andere uitwisselen toch?
Kinderopvangtoeslag is een bijdrage in de kosten. Als je geen kosten hebt heb je ook geen bijdrage nodig.

Hebben jullie ook al nagedacht hoe je het gaat doen bij ziekte? Of als je het niet eens bent met de gang van zaken? Ik zou hier nog eens heel goed over nadenken.
Waarom zou je kinderopvangtoeslag ontvangen als je gratis op elkaars kinderen past?
Maar die situatie is nu niet. Jij zal nu al hun kind gaan opvangen. Maar jouw kind is nog niet eens in de maak. Dat gesloten beurzen principe lijkt mij alleen van toepassing als jullie gelijk op zouden gaan.
Sluit me aan bij mamalief:

Ik denk dat je als je kinderopvang toeslag wilt, je zult moeten aantonen dat je ook daadwerkelijk kosten maakt, en dat je dus facturen moet opstellen voor de uren opvang die je elkaar levert en dus een flinke administratie moet voeren, en uren dat je het kind van je vrindin opvangt moet opgeven bij de belastingdienst.

Als je met gesloten beurzen werkt, waarom zou je dan een tegemoetkoming in kinderopvangkosten van de belastingbetaler willen, als je geen kosten maakt?
Werk jij ook? Een 2e baan is fiscaal gezien helemaal niet zo voordelig.

Ik vind het sowieso een rare constructie. Het komt een beetje stiekem over allemaal.
quote:lies_lies schreef op 14 maart 2011 @ 16:57:

[...]

Je kunt elkaar ook echt fysiek betalen, maar als het om het hetzelfde aantal kinderen voor hetzelfde aantal uur gaat, dan is het de ene euro voor de andere uitwisselen toch?Om toeslag te kunnen ontvangen heeft de instelling die de opvang verzorgt (KDV of gastouderbureau) een speciaal nummer dat je door moet geven. Je moet je dus aansluiten bij een gastouderbureau. Je zal aan elkaar moeten betalen want anders kan je geen toeslag ontvangen. De betaling komt bovenop je inkomsten dus je moet goed nadenken welke gevolgen dit heeft voor de belasting.
quote:GeorgetteDansLeTabac schreef op 14 maart 2011 @ 16:56:

Vind je het niet een beetje voorbarig om dat nu al te willen regelen? Zij is nu zwanger, maar jij nog niet. Voor je het weet ben je jaren verder.Ik ben een beetje ons budget voor de komende jaren aan het uitplannen, mede omdat we een huis willen kopen. Dus zo gek vind ik het niet om te denken hoe je dat gaat betalen, zeker als je ook kinderen krijgt en daar deels opvang voor wil regelen. En mijn vriend wil best structureel oppassen op de kinderen van zijn vrienden, als hij thuis is.
quote:return_of_kreng schreef op 14 maart 2011 @ 16:59:

Als je met gesloten beurzen werkt, waarom zou je dan een tegemoetkoming in kinderopvangkosten van de belastingbetaler willen, als je geen kosten maakt?

Waarom ze het zou willen dat lijkt me duidelijk.

Dat is nou net de reden dat het hele gastoudergebeuren op de schop is gegaan met alle gevolgen van dien.

weet je hoe ze zo'n constructie noemen? Belastingfraude! Bah.

Ik denk dat je als je kinderopvang toeslag wilt, je zult moeten aantonen dat je ook daadwerkelijk kosten maakt, en dat je dus facturen moet opstellen voor de uren opvang die je elkaar levert en dus een flinke administratie moet voeren, en uren dat je het kind van je vrindin opvangt moet opgeven bij de belastingdienst.

Als je met gesloten beurzen werkt, waarom zou je dan een tegemoetkoming in kinderopvangkosten van de belastingbetaler willen, als je geen kosten maakt?Helemaal mee eens.
En wat als jullie serieuze ruzie krijgen? Heb je dan nog steeds zin om op die kinderen te passen, en jou kinderen daarnaartoe te brengen?
Nou lieslies dan heb ik nieuws voor je: onze regering wil de kinderopvangtoeslag heftig inperken of zelfs afschaffen. En de hypotheekrente aftrek is ook al jaren onderwerp van discussie.
quote:mamalief schreef op 14 maart 2011 @ 17:02:

[...]

Waarom ze het zou willen dat lijkt me duidelijk.

Dat is nou net de reden dat het hele gastoudergebeuren op de schop is gegaan met alle gevolgen van dien.

weet je hoe ze zo'n constructie noemen? Belastingfraude! Bah.En hiermee ook.

Ok, blijkbaar was de term gesloten beurzen niet zo gelukkig gekozen.

Stel je voor dat hun 2 kinderen 2 dagen bij ons thuis zouden zijn met mijn vriend en onze 2 kinderen bij hen 2 dagen met die vriendin. Dan betaal je allebei net zoveel toch?
Ik denk daar toch anders over. Als er iets niet te plannen is, is dat het krijgen van kinderen. Het klinkt nu allemaal zo mooi. Maar hoe gaat het in de praktijk? Gaat je vriend zonder enige vorm van ervaring nu al structureel op het kind van je vrienden passen? Wat als hij het toch ineens niet meer ziet zitten? Het is namelijk nogal wat.
quote:lies_lies schreef op 14 maart 2011 @ 16:57:

[...]

Je kunt elkaar ook echt fysiek betalen, maar als het om het hetzelfde aantal kinderen voor hetzelfde aantal uur gaat, dan is het de ene euro voor de andere uitwisselen toch?Als je niks betaalt heb je ook geen toeslag nodig!
Precies, dit is nou de reden waarom het onbetaalbaar is geworden om kinderopvangtoeslag te handhaven. Opa's en oma's en vrienden die altijd gratis oppas waren konden nu opeens betaald worden zonder dat het de ouders wat kostte. Dat kan dus nu niet meer.
quote:lies_lies schreef op 14 maart 2011 @ 17:00:

[...]

Ik ben een beetje ons budget voor de komende jaren aan het uitplannen, mede omdat we een huis willen kopen. Dus zo gek vind ik het niet om te denken hoe je dat gaat betalen, zeker als je ook kinderen krijgt en daar deels opvang voor wil regelen. En mijn vriend wil best structureel oppassen op de kinderen van zijn vrienden, als hij thuis is.

Dus omdat jij een huis wilt kopen wil je onder valse voorwendsels extra geld van de staat/cq de Nederlandse belastingbetaler ontvangen. Geld waar je geen recht op hebt, waardoor andere mensen jouw huis meebetalen.

Fijne gedachte.
quote:GeorgetteDansLeTabac schreef op 14 maart 2011 @ 17:03:

Ik denk daar toch anders over. Als er iets niet te plannen is, is dat het krijgen van kinderen. Hrt klinkt nu allemaal zo mooi. Maar hoe gaat het in de praktijk? Gaat je vriend zonder enige vorm van ervaring nu al structureel op het kind van je vrienden passen? Wat als hij het toch ineens niet meer ziet zitten? Het is namelijk nogal wat.Nee, mijn vriend werkt nu full-time met kinderen. Totdat we zelf koters hebben. Dan blijft hij 2 dagen werken en de rest thuis voor de kinderen. Daarbij zou hij evt op willen passen op hun kinderen, mochten zij daar ook voor open staan. Het is trouwens al eens eerder geopperd een paar jaar geleden, meer als grap, maar wel met de lightbulb: als ik opvang voor mijn kinderen nodig heb, dan heel graag bij hen en vive versa.
nou het is niet gek dat je daarover na denkt, het is wel gekd dat je er geld voor wil ontvangen terwijl je geen kosten hebt. Komt als fraude over als ik eerlijk ben. ZIj past op jouw kinderen, en jij op de hare,. Je zegt dat je dus geen kosten hebt (beurzen houdt je dicht) maar wel toeslag ontvangen. Dat kan dus niet he, en daarom wordt er dus nu zoveel bezuinigd, omdat er mensen zijn als jullie, die er dus misbruik van willen maken. Want zo komt het op mij over, en als dit niet zo is, dan kn je het misschien beter itleggen, want dan snap ik het blijkbaar niet.
Waarom zou je elkaar betalen als je precies evenveel uren opvang geeft? Je krijgt altijd minder toeslag terug dan dat het je kost hoor.

Maar je vriend moet binnenkort natuurlijk al beginnen met oppassen dan, dan zou het wel logisch zijn dat jullie vrienden hem al betalen. Als je dat doet zoals hierboven beschreven, met facturen en al, en je staat ingeschreven bij een gastouderbureau, dán kunnen je vrienden belastinggeld teruggkrijgen ja.
quote:lies_lies schreef op 14 maart 2011 @ 17:03:

[...]

Ok, blijkbaar was de term gesloten beurzen niet zo gelukkig gekozen. stel je voor dat hun 2 kinderen 2 dagen bij ons thuis zouden zijn met mijn vriend en onze 2 kinderen bij hen 2 dagen met die vriendin. Dan betaal je allebei net zoveel toch?En wat als jullie op 2 kinderen passen terwijl zij maar op 1 van jullie passen? En wat als zij het goed vinden als de kinderen voor de tv zitten en jullie vinden dat niks. En wat als ze het normaal vinden om een baby te laten huilen en jullie willen dat niet?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven