Gigablaar
maandag 14 maart 2011 om 20:17
Mijn vriend heeft een wandeltochtje gedaan met als gevolg 2 gigantische blaren op zijn enkels. Ze zijn open en het zijn nu 2 grote open wonden. Zijn enkels zijn behoorlijk gezwollen. Nu heeft hij het steeds ontsmet en afgedekt met steriele gaasjes. Het is nu 2 dagen later en het lijkt alleen maar erger te worden. Nu is het probleem dat hij over een paar dagen op wintersport gaat. Wie heeft er goede tips??
maandag 14 maart 2011 om 20:26
Man zegt hier laten luchten, dus even geen sokken aan, en met de voeten voorbij de leuning van de bank
Zit er nog vel in de buurt? Als dat nog wat zacht is, dan er overheen leggen. Dan heeft de huid al een beetje een begin om mee dicht te groeien.
Vooral even wat rust laten geven, zodat de huid kan herstellen. Gaasjes zijn dan niet echt een succes, omdat je dan de huid steeds weer stuktrekt.
Zit er nog vel in de buurt? Als dat nog wat zacht is, dan er overheen leggen. Dan heeft de huid al een beetje een begin om mee dicht te groeien.
Vooral even wat rust laten geven, zodat de huid kan herstellen. Gaasjes zijn dan niet echt een succes, omdat je dan de huid steeds weer stuktrekt.
maandag 14 maart 2011 om 20:27
maandag 14 maart 2011 om 20:32
maandag 14 maart 2011 om 20:42
soda werkt hetzelfde als biotex, dus dat is ook goed, maar hij heeft het gisteren dus al ontsmet? Inderdaad nu geen sokken aan doen, en gewoon even twee dagen koude voeten hebben. Dus ook vanacht bij het slapen niet met de blaren onder de dekens. Dat is dan even jammer van de koude voeten, maar ja, wie zijn billen brand... (whuhahaha, wat een ontzettend slechte woordgrap)
maandag 14 maart 2011 om 20:51
Auwww dat doet behoorlijk veel pijn! En skischoenen zitten best strak om de enkels. Ik zou langs de huisarts gaan om het goed schoon te laten maken en even laten beoordelen of het niet ontstoken is, eventueel kunnen zij er second skin (Compeed) op doen. Dit helpt tegen de pijn, die is gelijk weg dan en het is steriel afgedekt.
maandag 14 maart 2011 om 21:00
quote:Lievelente schreef op 14 maart 2011 @ 20:48:
Ja hij heeft het gisteren met soda gedaan en vandaag met sterilon auw.. Hij wil het voor 's nachts juist wel afplakken, omdat hij bang is dat hij anders aan het bed vastplakt en het dan weer open trekt.voeten buiten het bed hangen. Niet zo comfortabel, en hij krijgt het er vast koud van, maar iedere keer dat je er een gaasje op doet en deze er later weer af haalt gaat de wond weer open en moet het droogproces weer van voren af aan beginnen...
Ja hij heeft het gisteren met soda gedaan en vandaag met sterilon auw.. Hij wil het voor 's nachts juist wel afplakken, omdat hij bang is dat hij anders aan het bed vastplakt en het dan weer open trekt.voeten buiten het bed hangen. Niet zo comfortabel, en hij krijgt het er vast koud van, maar iedere keer dat je er een gaasje op doet en deze er later weer af haalt gaat de wond weer open en moet het droogproces weer van voren af aan beginnen...
maandag 14 maart 2011 om 21:14
bedankt voor alle reacties! Hij zit nu een beetje als een ziek vogeltje op de bank. (Wel met zijn voeten over de leuning en laptop op schoot) Ik hoop voor hem dat het echt snel over is. Hij heeft al 2 maanden z'n snowboard in de woonkamer staan (tja ik weet het
) en kijkt dus al weken uit naar de wintersport.

maandag 14 maart 2011 om 21:17
Ik vraag me af hoe je van een wandeltochtje twee enorme blaren krijgt
Mocht je het willen afdekken voor de nacht (want idd stuktrekken doordat je aan de dekens plakt is heel reëel gedacht) dan kan je misschien een vettig gaasje proberen. Bedenk me alleen wel ineens dat de meesten dat waarschijnlijk niet standaard in de verbandtrommel hebben zitten, maargoed mocht je het hebben dan zou ik het zeker proberen.
Mocht je het willen afdekken voor de nacht (want idd stuktrekken doordat je aan de dekens plakt is heel reëel gedacht) dan kan je misschien een vettig gaasje proberen. Bedenk me alleen wel ineens dat de meesten dat waarschijnlijk niet standaard in de verbandtrommel hebben zitten, maargoed mocht je het hebben dan zou ik het zeker proberen.
maandag 14 maart 2011 om 21:27
Geen sterilon op een wond. Dan tast je de wond zo enorm aan, dan moet het wel bijna gaan ontsteken... Soda is prima, alleen heb ik begrepen dat groene biotex veel minder pijn doet dan soda.
En als hij over een paar dagen moet skiën, denk ik dat hij daar wel naar kan fluiten (maar ik hoop natuurlijk voor hem van niet...)
En als hij over een paar dagen moet skiën, denk ik dat hij daar wel naar kan fluiten (maar ik hoop natuurlijk voor hem van niet...)
maandag 14 maart 2011 om 23:06
Lievelente, ik heb eens, jaren geleden, enorme blaren gelopen onder mijn voeten. Met compeed kon ik weer redelijk rondlopen. Het werkt echt goed tegen de pijn. Echter, als de boel ontstoken is moet je het natuurlijk niet gaan afdekken mer compeed. Om dat te laten beooordelen dus even naar de huisarts. Als er compeed op mag denk ik dat hij daarmee wel kan snowboarden.
maandag 14 maart 2011 om 23:42
quote:Lievelente schreef op 14 maart 2011 @ 21:35:
Tja draakje dat laatste onderwerp omzeilen we nu steeds. Geen sterilon dus. Ik zal straks nog wel even een voetenbadje voor m maken. Helaas geen vette gaasjes. Heb wel calendula zalf van vsm. Kan je dat erop smeren?Hydro Blarenpleister
Tja draakje dat laatste onderwerp omzeilen we nu steeds. Geen sterilon dus. Ik zal straks nog wel even een voetenbadje voor m maken. Helaas geen vette gaasjes. Heb wel calendula zalf van vsm. Kan je dat erop smeren?Hydro Blarenpleister
“Don’t look back – you’re not going that way.”
dinsdag 15 maart 2011 om 00:08
Ik zou je man niet steeds opnieuw in een voetenbadje laten gaan zitten. Na een keer ontsmetten (in zo'n voetenbad) en dan de wond laten drogen zou genoeg moeten zijn. Als het alleen een blaar-achtige wond is en je deze aan de lucht laat drogen, zou deze wel binnen een halve dag droog moeten kunnen zijn (dat hangt er een beetje vanaf hoe erg het is). Hoe meer je ermee doet (nieuw badje, gaasjes etcetera) hoe langer het duurt. Dus een gaasje is misschien prettiger voor nu, maar dan duurt het wel langer voor het uiteindelijk geneest.
Je moet er geen dingen op smeren zo lang de wond nog ´vochtig´ is. Pas als het wondvocht opgedroogd is kun je er dingen op smeren.
Vette gaasjes kunnen goed helpen. Alleen als bij schaafwonden waar veel vocht uitkomt kunnen ook deze vast gaan zitten. (dat heb ik tenminste wel eens gehad, en toen moest ik van de dokter de wond ook aan de lucht laten drogen)
Je moet er geen dingen op smeren zo lang de wond nog ´vochtig´ is. Pas als het wondvocht opgedroogd is kun je er dingen op smeren.
Vette gaasjes kunnen goed helpen. Alleen als bij schaafwonden waar veel vocht uitkomt kunnen ook deze vast gaan zitten. (dat heb ik tenminste wel eens gehad, en toen moest ik van de dokter de wond ook aan de lucht laten drogen)
dinsdag 15 maart 2011 om 00:10

dinsdag 15 maart 2011 om 10:58
Niet beginnen aan compeed e.d.. Dat is rotzooi. De huisarts heeft hier een goed alternatief voor, dat is een optie. Ik ben even de naam kwijt, maar is zeker een goed alternatief voor de wintersport. Dat materiaal wordt op de wond geplakt en vervolgens wordt dit afgeplakt met leukoplast. Dit kun je gerust enkele dagen laten zitten, hij kan dan gewoon wintersporten.
De oplossing is om het aan de lucht te laten drogen, maar gezien hij natuurlijk graag wil snowboarden is bovenstaande een goed alternatief.
Gezien de opgewollen enkels zal ik toch zeker even langs de huisarts gaan, alvorens op vakantie te gaan.
De oplossing is om het aan de lucht te laten drogen, maar gezien hij natuurlijk graag wil snowboarden is bovenstaande een goed alternatief.
Gezien de opgewollen enkels zal ik toch zeker even langs de huisarts gaan, alvorens op vakantie te gaan.