Werk & Studie alle pijlers

Luxe probleem

15-03-2011 11:56 59 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi

Ik ben al een tijdje aan het solliciteren en heb vandaag vernomen dat ik op 2 plaatsen mag beginnen.. Het probleem is: ik kan niet kiezen!!

De ene job is fulltime,vast contract en qua uren enzo heel goed, maar de inhoud van de job lijkt me niet zo leuk.

De andere job heeft dan maar 16 uur per week, geen vast contract, ze weten zelfs niet voor hoelang ze iemand nodig hebben.. Maar de inhoud van die job is dan weer super!

Wat is jullie mening?
quote:uiterwaarden schreef op 15 maart 2011 @ 12:21:

Mag je bij je ouders blijven wonen en voor hoelang nog? Je zult toch wel een keer op jezelf moeten/willen wonen?

Hoef je bij je ouders niet bij te dragen in de kosten (kostgeld)?

De vaste, fulltime aanstelling lijkt je nu niet leuk, maar misschien wordt het wel leuk wanneer je er eenmaal werkt. Mocht het toch tegen vallen, kan je van daaruit naar iets anders zoeken. In ieder geval doe je dan wel werkervaring op en zit je niet thuis.

Zou je bij die andere functie misschien kunnen aangeven dat de functie je super lijkt (de inhoud), maar dat je graag meer uren zou willen werken en wat meer zekerheid zou willen m.b.t. tot de duur van de overeenkomst (en dit vast laten leggen)?

Je hebt dan nog altijd die fulltime functie achter de hand.Ik betaal thuis wel mee, ik geef een deel van mijn loon af. Voorlopig heb ik nog geen plannen om alleen te gaan wonen, maar ben idd ook niet van plan men hele leven thuis te wonen. Ik heb zo al eens een fout gemaakt, de vacature waarop ik solliciteerde was 4/5de, ik ben toen ook aangenomen en ze zeiden me dat ik met 16 uur zal moeten beginnen en dat dat na 3 maanden zou veranderen naar de 4/5de zoals vermeld was in de vacature. Ik heb 6 maanden 16 uur gewerkt! Daardoor weet ik ook hoe weinig 16 uur nu juist is, en vind het zo jammer! Maar kan natuurlijk altijd eens polsen
Als baan twee erg zeldzaam is en je bent nog jong en hebt nog geen plannen om uit huis te gaan, dan zou ik er voor gaan. Kun je daarnaast nog een bijbaan nemen. Ik zelf zou voor baan 1 kiezen want ik heb het geld gewoon nodig.
Je bent al een tijdje aan het solliciteren, weet hoe weinig 16 uur per week is, en bent nog maar begin 20. Voor mij wel duidelijk: ga voor baan 1, ga werkervaring opdoen! Je kunt nu nog full-time werken, vaak wordt dat lastiger als je ouder wordt.

Mag ik vragen of jij voldoende hebt aan inkomsten met 16 uur werken? En hoe kom jij nu aan geld?
quote:Pien252 schreef op 15 maart 2011 @ 13:01:

Je bent al een tijdje aan het solliciteren, weet hoe weinig 16 uur per week is, en bent nog maar begin 20. Voor mij wel duidelijk: ga voor baan 1, ga werkervaring opdoen! Je kunt nu nog full-time werken, vaak wordt dat lastiger als je ouder wordt.

Mag ik vragen of jij voldoende hebt aan inkomsten met 16 uur werken? En hoe kom jij nu aan geld?Ik weet het, daarom kan ik er zo moeilijk uitkomen wat nu belangrijker is, leuke job, of een goed inkomen.. Ik vind het nu ook al lastig om een fulltime job te vinden.. Ik ben in Juni 2010 afgestudeerd en dan beginnen werken, ik heb nog geen recht op een uitkering( ben van België) Ik heb nog een vakantiepremie gekregen van men vorige job bij mijn loon dus daar kwam ik van januari tot nu wel mee toe.. En ik krijg nog kindergeld ( deze maand is de laatste keer dat ik het krijg). Ik geef ongeveer 200-300 ¤ thuis af, met die 16 uur hou ik dan niet heel veel meer over.
anoniem_120951 wijzigde dit bericht op 15-03-2011 13:10
Reden: foutjes
% gewijzigd
quote:lepetitmik schreef op 15 maart 2011 @ 12:36:

Overleggen met baan 1 of het mogelijk is om daar minder uren te werken en dan evt. beide banen combineren. Zo heb ik het ooit gedaan. En anders... tsja... mijn motto is je moet doen waar je blij van wordt!

SuccesIs dit geen optie? Bij baan 1 vragen of je daar voor 3 dagen zou kunnen gaan werken en dan baan 2 voor de overige 2 dagen?
quote:Ka32 schreef op 15 maart 2011 @ 13:15:

[...]

Is dit geen optie? Bij baan 1 vragen of je daar voor 3 dagen zou kunnen gaan werken en dan baan 2 voor de overige 2 dagen?Moeilijk, ze willen allebei dat ik zeker zaterdags beschikbaar ben..
quote:sara_aras schreef op 15 maart 2011 @ 13:23:

[...]

Moeilijk, ze willen allebei dat ik zeker zaterdags beschikbaar ben..Wat voor type baan is dat dan? Lijkt me vooral in 't geval van die 2 dagen niet fijn dat je er juist je zaterdag mee verliest.
Tja, dan wordt het lastig.

Als ik in jouw situatie zat zou ik denk ik wel voor baan 2 gaan. Je krijgt dan 6 maanden (en misschien meer) ervaring in iets wat je heel leuk vindt. Op je cv hoef je niet te zetten dat het voor maar 16 uur is, dus dat maakt niet uit. Mogelijk leer je daar mensen kennen die je in dit gebied verder kunnen helpen.

En zo niet dan ben je maar 6 maanden verder. Het is niet zo dat je je hele leven aan die 16 uur vast zit!
Ik zou voor de fulltime baan gaan. Lekker sparen, werkervaring opdoen, goed werkritme krijgen. Het staat ook goed op je CV. En je hebt zekerheid.
Ik zou voor baan 1 gaan vanwege de zekerheid en omdat het toch meer uur is . En om werkervaring op te doen.
'I like to have powerful enemies. Makes me feel important.'
quote:elninjoo schreef op 15 maart 2011 @ 13:25:

[...]

Wat voor type baan is dat dan? Lijkt me vooral in 't geval van die 2 dagen niet fijn dat je er juist je zaterdag mee verliest.

Retail, baan 1 textiel, baan 2 cosmetica-verzorging

Zelfde branche, maar totaal verschillend dus moeilijk te vergelijken met elkaar..
Hoe staat de ervaring van deze 2 banen op je CV? Welke is beter en waar heb je meer doorgroeikansen?
quote:plops schreef op 15 maart 2011 @ 13:33:

Hoe staat de ervaring van deze 2 banen op je CV? Welke is beter en waar heb je meer doorgroeikansen?Een fulltime job staat natuurlijk altijd mooi, baan 2 is goed voor ervaring als ik later verder zou willen in die richting, doorgroeikansen meer bij baan 1 denk ik..
Begrijp ik het goed als beide banen in een winkel zijn en je bij de ene dus kleding verkoopt en bij de andere make-up?

Als dit zo is dan zou ik voor baan 1 gaan. Werk is dan het zelfde alleen met een ander produkt.

Op jouw leeftijd is meer uren werken alleen maar in je voordeel. Je verdient meer zodat je kan sparen om in de toekomst op je zelf te gaan wonen en je komt gemotiveerder over.

Een jonge gezonde meid die maar 16 uur werkt vind ik niet zo gemotiveerd overkomen (al ben je dat vast wel)
Maar je gaat dus in een kledingwinkel of parfumerie werken?
Volgens mij zijn dat banen waar toch best redelijk werk in te vinden is?

Ik zou voor baan 1 gaan, en me daar op storten. Zorg dat je onwijs goed wordt in je werk, en kijk over een jaar eens opnieuw: wat heeft het je gebracht? Is het wat je hoopte? Wat heb je geleerd?

Mocht het je niet bevallen, dan kun je altijd nog verder kijken. Maar dan heb je wel 1 jaar full-time werkervaring, wat op je CV gewoon goed staat. En mooi meegenomen: je hebt een full-time salaris.

En tot slot: ik denk dat het moeilijk is om full-time te gaan werken als je het al enige tijd gewend bent om het ook met 16 uur te kunnen doen...
quote:Pien252 schreef op 15 maart 2011 @ 13:49:

Volgens mij zijn dat banen waar toch best redelijk werk in te vinden is?

Ik zou voor baan 1 gaan, en me daar op storten. Zorg dat je onwijs goed wordt in je werk, en kijk over een jaar eens opnieuw: wat heeft het je gebracht? Is het wat je hoopte? Wat heb je geleerd?

Mocht het je niet bevallen, dan kun je altijd nog verder kijken. Maar dan heb je wel 1 jaar full-time werkervaring, wat op je CV gewoon goed staat. En mooi meegenomen: je hebt een full-time salaris.

En tot slot: ik denk dat het moeilijk is om full-time te gaan werken als je het al enige tijd gewend bent om het ook met 16 uur te kunnen doen...Nou, ik merk dat er heel weinig achter een fulltime kracht gevraagd wordt, in mijn regio toch.. Maar dat kan altijd veranderen natuurlijk.. Goed punt eigelijk, over dat full time werken terwijl ik nog nooit echt een full time vaste job heb gehad( vakantiebaantjes wel maar is toch anders natuurlijk) Je laat me nog meer twijfelen.. haha
quote:sugarmiss schreef op 15 maart 2011 @ 13:44:

Begrijp ik het goed als beide banen in een winkel zijn en je bij de ene dus kleding verkoopt en bij de andere make-up?

Als dit zo is dan zou ik voor baan 1 gaan. Werk is dan het zelfde alleen met een ander produkt.

Op jouw leeftijd is meer uren werken alleen maar in je voordeel. Je verdient meer zodat je kan sparen om in de toekomst op je zelf te gaan wonen en je komt gemotiveerder over.

Een jonge gezonde meid die maar 16 uur werkt vind ik niet zo gemotiveerd overkomen (al ben je dat vast wel)Ja de uren is mijn grootste probleem,ik vind 16 uur voor iemand die nog geen gezin heeft enzo ook veel te weinig. Als ze allebei fulltime waren, was de keuze snel gemaakt!
Do you work to live or do you live to work?
Na alles gelezen te hebben denk ik dat je het beste bij baan 1 kan beginnen en kijken hoe het is.... en ondertussen sparen en snel op jezelf gaan wonen.
Is het in allebei in een winkel? Dan zou ik zeker voor de fulltime baan gaan.

Waarom zou je maar 16 uur gaan werken als je ook fulltime kunt werken? Je wil uiteindelijk toch ook op jezelf wonen? Kan je mooi beginnen met sparen.

Maar is dat (in een winkel) ook waar je voor hebt geleerd?
Tja, als beide banen gewoon in 'n winkel staan inhoudt, zou ik toch echt voor de fulltime baan kiezen. 't Is nu niet bepaald 'n vakgebied waar je 'n enorme carrière in kunt maken lijkt me.
quote:sara_aras schreef op 15 maart 2011 @ 12:38:

[...]

Ik betaal thuis wel mee, ik geef een deel van mijn loon af. Voorlopig heb ik nog geen plannen om alleen te gaan wonen, maar ben idd ook niet van plan men hele leven thuis te wonen. Ik heb zo al eens een fout gemaakt, de vacature waarop ik solliciteerde was 4/5de, ik ben toen ook aangenomen en ze zeiden me dat ik met 16 uur zal moeten beginnen en dat dat na 3 maanden zou veranderen naar de 4/5de zoals vermeld was in de vacature. Ik heb 6 maanden 16 uur gewerkt! Daardoor weet ik ook hoe weinig 16 uur nu juist is, en vind het zo jammer! Maar kan natuurlijk altijd eens polsenHeb je dat op papier of hebben ze je dat mondeling toegezegd? Want beloven kan altijd maar wie weet denken ze er over drie maanden anders over. Ik zou voor optie 1 gaan.
Baan 2

inhoud is natuurlijk oneindig veel belangrijker dan vastigheid en het niet zo interessant vinden.. (althans, als je bijvoorbeeld geen heel gezin te onderhouden hebt)

Voor die andere pak ḿ beet 20 uur kun je toch een andere boeiende invulling vinden? Vrijwillgerswerk, studie, andere baan, noem maar op.
Baan 1. Ik zou zelf niet eens schrijven op een parttime baan als ik tijd heb voor een fulltime baan. Dat geld dat je daarmee extra verdient en de ervaring die je opdoet zijn niet te compenseren met de leukheid van 2 daagjes werken, waarmee je (bij gelijke beloning) ZESTIG PROCENT minder verdient. Dat geld kun je steken in je eigen ontwikkeling, een spaarbuffer, een eigen huisje, etcetera. Ook denk ik dat het goed is als je fulltime leert werken, en niet meteen begint met 32, 24, 20 of 16 uur, wat zo de damesnorm is in Nederland. Nu nog niet zo relevant, maar je krijgt een onwijs pensioengat, en het is ook niet goed voor je carriere.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven