Lijf & Lijn alle pijlers

hardlopen

17-06-2010 16:27 3102 berichten
Alle reacties Link kopieren
Van de allereerste opbouw tot voorbij de marathon. Ervaringen uitwisselen, elkaar motiveren en natuurlijk ook gezellig kletsen over alles wat met hardlopen te maken heeft.
hoi Fiekes, studeerze
Fiekes: Studeren is belangrijker! Hup terug in de boeken.

Vanochtend nadat ik de kinderen naar het dagverblijf had gebracht heb ik nog snel een rondje gelopen vooradt ik naar mijn werk ging. Begonnen met 10km per uur en langzaam opgebouwd naar 13km per uur. Alles bij elkaar 11km gelopen. Vanavond een lezing over hardlopen. Begint om 20:30 uur en ik weet niet of ik er nog heen ga aangezien ik komende dagen eigenlijk vroeg naar bed wil...

Ik heb via LinkedIn een oud mede student gevonden, hij wil in oktober ook de marathon in Eindhoven lopen en heeft al heel wat marathon ervaring. Hij kan me goede adviezen geven over de opbouw naar de 42km. Ben erg blij met deze "vondst" :-)
Gisteravond eindelijk een keer op tijd thuis van mijn werk en gegeten en omgekleed en naar de training gegaan. Het was zo'n lekker weer geweest, was blij dat ik ook nog even mocht al was het dan al bijna donker. 8 min d1 en dan 2min d3. En dat 5x dus alles bij elkaar toch 12,5 km gelopen. En het was best pittig.

Vanmorgen toch naar de sportschool voor buikspieren en spinning, heb al het uitschrijvingsformulier ingevuld en als het reden opgegeven: omdat het buiten mooi weer wordt!!

Driewieler, ook al was het misschien niet zo verstandig, ik vind het stoer dat je "zomaar" even 5 uur loopt. Ik zou het stiekum ook willen weten of ik de marathon wel zal kunnen halen. Voor de halve train je ook soms een paar km meer. Maar goed dat is dan ook niet zoveel km.

Tijgermeisje, ja dat wordt met die temperatuur al snel warm. Vond het ook moeilijk om te kiezen, vooral omdat het sávonds toch weer wat frisser wordt.

Chiki, al bezig geweest of wacht je nog tot het weer wat beter?

Fiekes, nog steeds druk!!! Goed bezig.

Charlar, jammer als je niet gaat misschien hebben zij ook nog wel goeie adviezen, maar misschien is dat wel niet meer nodig met je "nieuwe" informatiebron.
Jammer driewieler had me leuk geleken je te ontmoeten. Maar inderdaad als je vor jezelf gaat lopen kun je en eerder vertrekken en ben je veel minder tijd kwijt. Maar ik vind het ook wel heel gezellig met zo'n groep hoor. Dus ik heb mijn programma er gewoon op aangepast.

Leuk dat je weer even wat van je laat horen fiekes. trainen voor een triathlon kost natuurlijk erg veel tijd he.

wat jammer dat je niet aan het EK wintertriathlon mee kon doen.

Gisterenavond was het toch nog wel zacht he lauwe. Toch nog wel een beetje voorjaars idee ook al was het misschien inmiddels donker.

Vandaag was het weer een stuk kouder maar voor het lopen eigenlijk heerlijk. Heb een mooi rondje polder gedaan terwijl dochter op de training was. Er stond nog best een stevig windje. Maar ik had hem bijna de gehele eerste helft tegen of schuin van voren dus dat betekende dat het de tweede helft wel heel gemakkelijk ging. Ik had heel rustig willen lopen maar ik kreeg gezelschap van een bekende op de fiets. En om te voorkomen dat hij helemaal van zijn fiets zou vallen heb ik er toch maar wat tempo ingebracht.

Ben benieuwd charlar of je de lezing nog mee gaat pikken. En wat leuk een oude bekende maar dus ook een nieuwe info bron.
Ik ben nu toch bij de lezing en kan jullie "live" verslag doen :-)
Ik zit nu op de wc en kan daar ook live verslag van doen haha.

Sorry, ben een ietsiepietsie melig. Heb net een uur op hard tempo gelopen, laatste kwartier ben ik helemaal ingekakt omdat ik wederom onwijs naar het toilet moest. Ben net de wc binnengestrompeld en ben nu als een oude geilaard aan het zweten op de pot.

Gadverdamme wat lucht dat op!
Ingekakt is hier wel een goed woord hahaha
Ik ben benieuwd of er nog leuke hardlooptips worden weggeven charlar. Of is het niet het type lezing daarvoor?
Ja charlar waar blijven de tips. Maar heel spannend is het niet schijnbaar als je tussendoor nog op het forum langskomt.

Lastig driewieler.Je kunt alleen maar hopen dat je zoiets niet tijdens een wedstrijd treft. Bij een trail is het nog niet zo erg. Maar bij een stadsmarathon heb je dan toch een probleem.
Spierpijn valt allezins mee gelukkig, maar wat zijn we verwend met het weer he? Ik heb nu 2 hele drukke weken voor de boeg vol met klussen in huis (we laten oa een nieuwe vloer leggen en gaan flink in de kwasten) dus ik weet niet of er nog mooie loopjes op het programma komen. Maar mezelf kennende gaat het binnenkort vast weer kriebelen en trek ik die loopschoenen wel weer aan.

Vandaag ook een interessante cursusdag gehad, en wat ik eigenlijk wel grappig vind om te merken is dat ik vroeger (tijdens mijn studie) vooral mijn hoofd keihard liet werken niet sportte, maar de laatste tijd juist vooral mijn lijf hard liet werken door te sporten. En het samen doen vind ik wel een bijzonder pittige combi, want van die cursusdag vandaag ben ik helemaal gaar.

Dus Fiekes, knap hoor, dat je het beiden doet!

En Charlar, ik ben zeer benieuwd naar de tips!
whaha driewieler jij ook al in n melige bui vandaag?

Charlar ik ben benieuwd!
Tijgermeisje, gisteren wel ja. Wat wil je als je je onder het lopen je afvraagt bij welk nummer je zou kunnen aanbellen als het echt

Mis zou gaan;-). Gênant toch?

Baukje, bij de marathon neem ik 2 pilletjes tegen diaree. Werkt prima en die zekerheid dat ik me slechts hoef te concentreren op het lopen vind ik erg prettig
Driewieler: ai, ik zie het voor me... moet bekennen dat het hier ook een van mijn worst case scenario's is. Gelukkig is het tot zover nog goed gegaan.

Videlle: wat betreft dat werken van hoofd en lijf, ik heb een drukke baan waarnaast ik studeer en vind het zalig om mijn hoofd leeg te lopen of juist om de dingen op een rijtje te krijgen zoals bv nu voor mijn scriptie waar ik mee bezig ben.

Ik ben nog helemaal bij met mijn trainingsschema. Gisteren eigen training, drie maal een kwartier in verschillende zones, ging prima en vanavond groepsstraining fartlek en snelheid. Heb er zin in!

Nu zo eerst naar school, moet een presentatie geven....

Loop ze allemaal!!!
Wat voor pilletjes neem je dan? Mag hopen geen pillen die invloed hebben op je vochthuishouding of die invloed hebben op de opname capaciteit van het maagdarmkanaal.

Ik ben altijd vooraf zo zenuwachtig dat ik al tig keer de wc heb bezocht voor de start. Dus gelukkig onderweg nooit problemen gehad. Maar eenmaal over de finish willen mijn darmen toch nog wel eens op hol slaan.
Even een vraagje voor ervaren opbouwers.

Ik liep voor de winter 4 keer 9 minuten, maar door ijs en ziekte ben ik gestopt... zou ik nu in 2 maanden op kunnen bouwen naar een cityrun van 7 km?
Gisteren tijdens de lezing heb ik maar geen up-date meer gegeven. Ik vind het eigenlijk een beetje onbeleefd wanneer iemand iets staat te presenteren en het publiek ik druk met zijn/haar telefoon bezig.

Het eerste gedeelte ging over trainingsopbouw. Hoe vaak trainen en wat voor een trainingen. Hier had ik wel wat meer info over verwacht. Waar het op neer kwam is dat je 3 tot 4 keer per week moet lopen om echt iets op te bouwen. Daarnaast werd het positieve effect van kracht training aangehaald. Vooral buik, rug en bovenarmen moeten getraind worden. Sit-ups helpen niet maar "planken" is de meest effectieve oefening die er is.

Daarna kwam er een man spreken (ben even zijn naam kwijt) Hi heeft met Bram Bakker (?) het boek geschreven "Running Therapie" hij ging in op de heilzame werking van hardlopen bij psychische aandoeningen. Voor het publiek niet zo interessant aangezien wij niet helemaal de doelgroep waren :-)

Tenslotte kon iedereen nog wat vragen stellen en ging het over warming up en cooling down. Na een lange duurloop NOOIT statisch stretchen! Een beetje joggen, wandelen, huppelen is voldoende. Verder kwam nog het eten en drinken aanbod. Dat je vooral in de eerste fase van de wedstrijd veel moest drinken.

Het was een zeer gemêleerd publiek. Sommige lopers waren doorgewinterde duursporters en anderen hadden net hun eerste stappen gezet.

Volgende maand is in samenwerking met het Maxima Medisch Centrum in Eindhoven een lezing. Ik hoorde dat deze altijd erg goed zijn.
Baukje, ik neem diacure. Geen goed idee denk je? Ik doe dat overigens niet wanneer ik voor de loop al naar het toilet ben geweest want dan gaat het goed, net als afgelopen zondag had ik nergens last van. Voor de zekerheid heb ik altijd wel een zak tissues bij de hand mocht ik een bosje zien waar ik achter kan kruipen.

Ik heb de pilletjes tot nu toe 2 keer nodig gehad. Bij de marathon van NY en de Gr. Uit Schoorl run.
Charlar, ik als wel doelgroep merk al verschil vanaf dag 1 dat ik begon. Geen runners high maar een minder negatief zelfbeeld-> 'ik kan iets/presteer', zoiets.

Nu ik het al bijna n half jaar volgehouden heb is dat gevoel alleen maar sterker geworden.

Als iemand me n jaar geleden had voorspeld dat ik 3x per week zou gaan rennen had ik keihard gelachen van ongeloof. Ik? De eetverslaafde straatvrezer? Whaha wat n grap!

En nu: Ben verdorie retetrots op mezelf! (ik zeg nog net geen Tsjakka haha)

Wb dat niet statisch stretchen na duurloop, wat is de grens? Na langer dan hoeveel tijd heet iets n 'lange duurloop'?
Ow ja en waarom is dat stretchen dan niet goed? Ben ik ook wel benieuwd naar.
Hallo dames,

ik ben een meelezer en ik heb nu een vraag over hardlopen aan jullie. Mijn partner wil de marathon gaan lopen.

Hebben jullie boekentips voor de voorbereiding van de marathon? alvast bedankt.
@Poohoo: ik durf er nix over te zeggen.

Hoe lang heb je niet gelopen/gesport in het algemeen? Heb je al n stukje gelopen bij wijze van test?

Is 5 km ook n optie voor je?
Ik kon voor de winter ongeveer 5 km lopen... en de cityrun is v.a. 7 km...
@Tijgermeisje: Er is niet zo iets als een definitie voor een lange duurloop. Een lange duurloop voor de één duurt een half uur terwijl de nadere 3x de marathon loopt.

Stretchen was niet goed aangezien je spieren na een training "beschadigd" zijn en door het stretchen beschadig je ze nog meer. Een beetje rekken kan geen kwaad zolang je er maar geen druk op zet.

@PooHoo: is een beetje moeilijk te zeggen of jij dat kan ja of nee. Ligt natuurlijk heel veel aan je eigen karakter. Met een basisconditie en een grote schep doorzettingsvermogen zou het toch wel moeten lukken? Maar ja, ik weet niet hoeveel tijd je wil besteden aan trainen en hoe je motivatie is... Blijf je thuis wanneer het regent of trek je een jasje aan en ga je gewoon lopen? De enige die weet of je dit kan, ben jezelf.
Charlar de horizontale en de zijwaartse plank oefeningen met al zijn uitbreidingen (been op tillen, arm optillen, been en arm optillen, slingerbewegingen maken met de ledematen) is hier op de club inderdaad favoriet bij de trainer.

Wat betreft stretchen zijn de trainers hier heel voorzichtig. (en ik zelf al helemaal- stretch eigenijk alleen echt buiten de trainingen om). Stretchen voor een wedstrijd is volgens de fysiotherapeut ook echt af te raden. Het zou dan moeilijker zijn om snelheid in de wedstrijd te maken. (de fysio kan het heel mooi uitleggen maar ik kan het nooit goed reproduceren-fiekes help jij kunt het vast goed uitleggen)

Driewieler diacure heeft als werkzame stof loperamide wat de peristaltische bewegingen van het darmkanaal vermindert. Tijdens het hardlopen gaat er minder bloed naar het maagdarmkanaal omdat de spieren extra van bloed moeten worden voorzien. Het maagdarmkanaal heeft het daardoor al moeilijk om het vocht en voedingsstoffen die je tijdens de wedstrijd inneemt goed op te nemen. Door de loperamide maak je het voor je lichaam nog moeilijker en misschien zelfs wel bijna onmogelijk. De remedie zal dus in deze erger zijn dan de kwaal. Ik denk dat preventief medicijngebruik tijdens een wedstrijd sowieso niet verstandig is.

Ik weet dat er mensen zijn die preventief pijnstillers nemen. Maar ook dat schijnt negatieve invloed te hebben op je vochthuishouding.

Poohoo ik denk dat in twee maanden opbouwen naar 7 km heel goed mogelijk is. Maar het zal echt van persoon tot persoon verschillen of het ook daadwerkelijk haalbaar is. En dat is niet alleen afhankelijk van je algemene conditie maar ook van de huidige belastbaarheid van pezen en spieren. Vaak loopt de conditie namelijk vooruit op de belastbaarheid. En conditie opbouw kun je misschien afdwingen door extra hard te trainen. Maar de opbouw van belastbaarheid laat zich niet afdwingen. En te snelle opbouw terwijl de pezen en spieren er nog niet aan toe zijn werkt blessures in de hand.

Maar je hebt al wat loopervaring uit het verleden dus ik heb er best wel vertrouwen. Maar zeker de eerste weken heel rustig opbouwen.

Teigetje een gerichte boekentip is eigenlijk pas te geven al ik weet wat zijn huidige kennis en ervaring op het hardlopen momenteel is. Uit boeken is veel te leren maar veel meer zal je man hebben aan persoonlijke begeleiding bij een atletiekvereniging of een andere loopgroep.

Welke marathon wil hij gaan lopen?

Gezellig hoor dat er hier zo gekletst wordt. Ik mag vanavond weer gaan lopen. Samen met mijn clubmaatjes.
Op de sportschool is het "planken" ook een van mijn favoriete onderdelen :-) Voor het lopen strech ik wel altijd, meer om psychische redenen wnt anders denk ik dat ik niet goed loop. Ik jog eigenlijk altijd een kilometer heel zachtjes, afgewisseld met huppelen, springen en dat soort dingen en daarna ga ik nog even strechen, naar de wc :-) en dan: LOPEN!!

Gisteren nog een ronde van 10km gelopen en morgenvroeg voor het werk alleen een beetje los lopen aangezien ik zaterdag een halve marathon op het programma heb staan. Weer ziet er volgens mij best goed uit. Vanavond en morgen maar vroeg naar bed voor wat extra nachtrust. Hopelijk laten de kinderen me vannacht eens lekker doorslapen. Ik heb wel zin in zaterdag!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven