Borstvoedingsvragen

18-11-2010 12:29 2884 berichten
Alle reacties Link kopieren
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.

Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.

Voor discussie is op dit topic geen plaats.

Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:

Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes

Handboek borstvoeding van La Leche League

Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede

Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:

Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com

Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl

Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl

La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl

Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl

Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:

Tips voor fulltime kolven
Ik ga morgen beginnen met de bv afbouwen. Ik heb nu probleemloos 13 weken bv gegeven en ben daar heel tevreden mee.

Reden is dat ik over twee weken weer aan het werk ga. Het kolven lukt me niet, ik raak er echt gestrest van. Ik heb al tussendoor geprobeerd en ik heb ook al hele voedingen geprobeerd af te kolven. Maar het lukt gewoon niet goed genoeg.

En ik wil weer kunnen genieten van mijn werk straks, zonder bezorgd te moeten zijn of mijn meisje wel genoeg voeding krijgt.

Dus aub geen adviezen over hoe ik toch kan gaan kolven, want ik wil het gewoon echt niet meer.

Die van 10 uur wil ik dan als eerste laten vervallen. Dat een paar dagen achter elkaar doen en dan die van 17 uur erbij laten vervallen. En dan weer een paar dagen later die van 14 uur ook laten vervallen.

De rest wil ik proberen aan te houden (dus de avond, nacht en ochtend).

Is dit een goed idee, weet één van jullie dat? Ik heb nl. geen idee of dit wel kan zo.
Oh, en ik lees nu dat Yamuna weer zwanger is: Super zeg!! Proficiat!!
Ja hoor naski dat kan prima!

overdag kv en als jij er wel bent bv.

en bedankt voor de felicitatie
Yam
Naski, vergeet niet dat je voedrecht hebt, dus zelfs als jij 2 uur eerder naar huis moet om de middagvoeding zelf te doen, dan mag dat. Het is niet alleen kolfrecht. Wat naar dat kolven niet wil, maar je kunt idd prima de andere tijden wel zelf blijven voeden. Probeer wel van te voren een flesje kv, misschien lust ze de eerste soort niet en moet je effe zoeken. Succes!
Yamuna, gefeliciteerd met je zwangerschap!

Ik heb al jullie tips aan mij weer eens doorgelezen, want thuis gaat het toch niet zo geweldig meer met het drinken van Tirsini. Sinds gisterenavond weigert ze toch weer de borst. Ook de fles wil ze niet van mij. Mijn man heeft ook moeite om haar de fles te geven, ze wilde alleen liggend in haar wiegje met haar hoofdje naar rechts gedraaid drinken. Dan drinkt ze gelukkig wel het flesje leeg, want ze laat ook nog eens heel lang tussen de voedingen zitten (voor haar doen). Toch een oorontsteking? Maar waarom dan helemaal geen borst?

Ik heb een lactatiekundige gebeld, die mij vanmiddag terugbelt, want dit gaat niet goed zo.
Wat Allis zegt, je mag (in overleg natuurlijk) ervoor kiezen om later te beginnen / eerder naar huis te gaan zodat je thuis nog een voeding kunt doen (of, als je mazzel hebt qua tijden, twee).

Er wordt geadviseerd om niet meer dan één voeding per week af te bouwen ivm kans op borstontstekingen, ik zou het dus iets rustiger aan doen en er twee weken voor uittrekken als je ervoor kiest om alledrie de voedingen overdag te laten vallen.

Hoe lang je zo door kunt gaan, en of het zo kan, is eigenlijk niet te zeggen. Bij de een droogt het op als er drie voedingen vervallen, terwijl de ander nog lachend een jaar doorvoedt.

Succes ermee!

Vivavogeltje, is bij jullie in bed slapen vanaf de voeding een optie? Tussen jullie in, of aan jouw kant van de muur? Wel veilig natuurlijk, maar het kan heel veel slaap schelen.

En anders, als je besluit om de nachtvoedingen te verdelen (wat ook af en toe kan om bij te slapen): zorgen dat de afgekolfde melk 's avonds ontdooid is en in de magnetron warmmaken. Goed zwenken (niet schudden) zodat de warmte goed verdeeld wordt. Als je een moderne magnetron hebt, kan dat gerust. Er gaan mogelijk wel wat voedingsstoffen verloren, maar dat is voor één voeding per dag niet zo erg.
He wat vervelend Tirsa. Het kan zijn dat de houding bij bv net onprettig is voor haar, en liggen in haar wiegje niet (als het oorontsteking is). Maar sowieso is zo'n ziekenhuisverblijf wel een hele ervaring voor een baby, misschien heeft ze daar ook nog wel mee te kampen?

(draagdoek al geprobeerd? dat wil bij borstweigeren ook nog wel eens helpen, omdat ze dan wel de geurstoffen van de borst meekrijgen maar er niet de druk van moeten drinken op staat)
Wen, ik heb haar nu in de draagdoek, bloot tegen bloot, heerlijk.
Vivavogeltje, als ik jouw verhaal hoor zou ik lekker o. 9 à 10uur m'n nest in duiken en je man vragen je kindje op bed te brengen en terug te leggen als hij/zij voor n voeding komt voordat hij naar bed gaat. Verder zou ik samen slapen. Ik voed mijn dochter voor 12 uur nog op haar kamer, maar als ze daarna komt ga ik echt niet rechtop blijven zitten om te voeden. Ik neem haar bij me in bed en voed liggend. Soms weet ik niet eens hoe vaak ze 's nachts gevoed is; ik hoor haar, koppel aan en slaap verder K zou t zeker eens proberen! (wel op de veilige manier! Ken je die?) En hier was t een korte fase (opnieuw om de 3uur komen). Wie weet is t bij jou ook zo.
Yam gefeliciteerd!!! Wat een goeie grap die eerste echo op 1 april!! Maar wat een goed nieuws zeg!

Tirsa lekker dat je meisje weer thuis is. Ik zou lekker de tijd nemen om weer samen in evenwicht te komen. Lekker dat je zo kan dragen. Komt vast goed!
het is heus .. 1 april ... ik zei ook al tegen de dame aan de telefoon ... jeeeetjuh wat een datum !

dus ze wilde al doorbladeren naar een andere datum , maar dan moest ik langer wachten ....

dus als ik na de echo ga zeggen dat er een drieling in mn pensje heb gaat vast niemand me geloven
Haha, Fabindia, jouw avatar

(normaal forum ik vooral via mn mobiel waar je geen avatars ziet)

Gister tijdens t kolven even een lach-momentje. Ik drink (ao) altijd water tijdens t kolven. T is alsof Chaudfontain dat weet

Chaudfontaine weet wat kolven is
Woesel ik moest ff kijken.
quote:allis schreef op 16 maart 2011 @ 16:28:

Mijn wondertje, mijn schatje, mijn engeltje... bijt. Ik voel me net een dompteur die in het circus zijn hoofd in een leeuwenbek steekt. Een hongerige, valse leeuw met een ochtendhumeur. Zodra de eerste honger is gestild laat ze mijn tepel los en beginnen haar oogjes te glimmen. Haar mondje gaat open, mijn tenen krommen zich, en ik zet me schrap. Zou ze weer aanhappen, of gewoon happen? Als een volleerd piranha zet ze haar twee-en-een-halve-tand vol in mijn tepelhof, en weet daarbij ook nog eens een slinkse grijns te laten zien, of is dat mijn verbeelding? Ik slaak een kreet, en beweeg haar van me af (als ik vooral schrik) of naar me toe (zegt de cb dame, om even haar neusje dicht te stoppen met tiet)... Zij laat los, ziet mijn verschrikte hoofd, hoort mijn "nee! au!" en begint te huilen. Ik troost, zij vlijt zich tegen mij aan. En dan... Hap! weer!

Ik hoop dat ze dit geintje snel afleert, een beetje schrapen of prikken ok, zij kan er ook niks aan doen dat ze een voortand boven krijgt. Maar dat bijten, bah, dat haalt echt effe de lol uit de voeding. Hetiseenfase hetiseenfase....Au, ja, hier ook! Inclusief de grijns, tanden erin en dan hoofd wegdraaien. Maar ze is flink ziek en krijgt tandjes. Gaat vast wel weer over, maar ik word er helemaal zenuwachtig van. Van de week ook in de trein, ik had haar onder een doek, dus zag het niet aankomen. Durfde in de trein ook niet heel had au! nee! te roepen , dus deed ze het nog twee keer. En krijsen als ik haar afkoppelde.
Ik heb een vraag (zal ongetwijfeld al wel voorbij zijn gekomen, maar heb niet de puf om alle pagina's door te lezen).

Mijn kleine man is nu 3 weken oud en krijgt borstvoeding. Al vanaf het begin wil hij niets liever dan de hele dag drinken. Dat komt er op neer dat hij 's ochtends, 's avonds en 's nachts ontzettend vaak wil drinken. 's Middags is er vaak een periode dat hij redelijk goed slaapt. Is dit normaal? Ik wil de kleine man graag 6 maanden voeden, maar het moet wel te doen blijven (moet zelf ook nog herstellen van de keizersnede). Af en toe moet ik ook gewoon goed slapen (en die twee uurtjes 's middags zijn niet voldoende ).

Hebben jullie misschien nog tips voor me?
Surface, gefeliciteerd met je zoon!

Op deze leeftijd is alles normaal. Ik kan me voorstellen dat je kleine man gewoon moet wennen aan de wereld buiten de buik en de bevalling en daarom niets liever wil dan de geborgenheid van z'n moedersborsten. Voor je productie is het heel er goed als je kindje op deze leeftijd zo vaak wil drinken. Daardoor maakt je lichaam voldoende voeding aan, zeker na een ks kan dat iets meer tijd kosten. Dus wellicht kun je t van die kant bekijken: door dat hij nu zo vaak komt is de kans dat je gemakkelijk 6mnd kan voeden ook weer groter.

Verder kan het ook zijn dat hij veel zuigbehoefe heeft, maar niet persé drinkt. Hapt je kindje goed aan? Ivm tepel-speen-verwarring wordt een speentje voor de 6wkn afgeraden, maar mijn zus heeft t bij beide kindjes vanaf een week of 3 wel gedaan ivm enorme zuigbehoefte. Je moet dan alleen wel heel goed opletten dat je t hongersignaal niet onderdrukt met t speentje.

Wees iig gerust, dit blijft niet zo hoor! De eerste paar weken (ca 6) is gewoon wennen voor je kindje.
Hij hapt wel goed aan. Dat heeft wel even geduurd, maar met het nodige geduld is dat goed gekomen.

Volgens mij heeft hij idd veel zuigbehoefte, speen vindt hij niets...
Surface gefeliciteerd!

Roel vond de speen ook niks en nog steeds als hij ziek is, zoekt hij troost aan de borst. Fijn dat het gelukt is met goed aanhappen, want dat kan weer voor slecht/ langer drinken zorgen maar ook bij jou voor kloven en blaren.

In het begin moet je even investeren om alles ook goed op gang te brengen. Jullie moeten aan elkaar wennen ook, dus geef jezelf die tijd en vertrouw er op dat alles wat je nu investeert, je later terugvind in een goede productie, een goede hechting én wat mij ook hielp; goed ontwikkelde hersentjes! Want mensenhersenen moeten gewoon het eerste jaar heel veel groeien en hebben dus heel veel nodig daarvoor.
Ik dat geval zou ik denk ik ook niet verder proberen met een speentje, Surface. Fijn dat t aanhappen nu goed gaat. Probeer maar voor ogen te houden dat t inderdaad nu even investeren is, dit blijft niet 6mnd zo.

Heb je een draaagdoek geprobeerd? Misschien dat hij daar ook tevreden mee is. Dan kan je vriend m evt dragen en jij even bij slapen.
Fabindia, is het een naamalert of niet in je laatste posting?
Ok, dus gewoon een kwestie van volhouden. Hij doet ook vaak erg lang over een voeding. Rustig en uur over twee borsten. Gaat dat ook beter na verloop van tijd?
Fussie neehoor dankjewel, ik noem hem hier Roel, alleen op het Vivaforum, zo heet hij niet

Surface, ja dat was hier ook. Een half uur per borst. Na een paar maanden was het tien minuten per borst of zelfs nog minder, ook toen hij nog volledig op bv zat. Ik weet nog wel in het begin dat het soms voelde of hij alleen van de een naar de ander ging en mijn tepels voelden alsof er een vrachtwagen op achteruit gekeerd was. 8-p Maarja, dat is gelukkig net op tijd overgegaan, want ik trok het bijna niet meer.
Surface, nog van harte! Ik dacht dat jij al een kind had, heb ik dat verkeerd onthouden?

En wat de rest zegt het wordt beter, echt!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven