Borstvoedingsvragen
donderdag 18 november 2010 om 12:29
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.
Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.
Voor discussie is op dit topic geen plaats.
Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:
Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes
Handboek borstvoeding van La Leche League
Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede
Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:
Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com
Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl
La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl
Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl
Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:
Tips voor fulltime kolven
Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.
Voor discussie is op dit topic geen plaats.
Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:
Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes
Handboek borstvoeding van La Leche League
Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede
Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:
Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com
Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl
La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl
Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl
Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:
Tips voor fulltime kolven
woensdag 16 maart 2011 om 15:39
Moet wel erg lachen hier om jullie ervaringen, fussie met een tijgertje in bed 's morgens en Bloem die zegt dat het klaar is
Bedankt voor jullie antwoorden en ervaringen... Jullie hebben vast gelijk dat hij voldoende binnenkrijgt, vooral door die extra nachtvoedingen. Ik probeer ook zoveel mogelijk mee te gaan in de flow, maar het valt me nu even wat zwaarder. Ik moet nu drie dagen achter elkaar werken, maar probeer 's avonds op tijd naar bed te gaan, zodat ik toch aan wat meer slaap toekom. Groot voordeel is wel dat B. 's nachts maar kort wakker is, drinken en weer slapen.
Wat ik niet zo handig heb aangepakt is dat ik nauwelijks kolfvoorraad heb opgebouwd, omdat het kolven zo makkelijk ging... En morgen moet B. weer naar het KDV, ik hoop dat ik met een extra keer kolven vanavond dat ik dan wel goed uitkom met de hoeveelheid.
Ik zat net aan de witte rittersport fussie, lovely!
Bedankt voor jullie antwoorden en ervaringen... Jullie hebben vast gelijk dat hij voldoende binnenkrijgt, vooral door die extra nachtvoedingen. Ik probeer ook zoveel mogelijk mee te gaan in de flow, maar het valt me nu even wat zwaarder. Ik moet nu drie dagen achter elkaar werken, maar probeer 's avonds op tijd naar bed te gaan, zodat ik toch aan wat meer slaap toekom. Groot voordeel is wel dat B. 's nachts maar kort wakker is, drinken en weer slapen.
Wat ik niet zo handig heb aangepakt is dat ik nauwelijks kolfvoorraad heb opgebouwd, omdat het kolven zo makkelijk ging... En morgen moet B. weer naar het KDV, ik hoop dat ik met een extra keer kolven vanavond dat ik dan wel goed uitkom met de hoeveelheid.
Ik zat net aan de witte rittersport fussie, lovely!
woensdag 16 maart 2011 om 15:47
woensdag 16 maart 2011 om 16:03
Rond de 9 weken is er ook een sprongetje, misschien is dat een verklaring? Rond die tijd had ik ook dat B. overdag wat vaker wilde, 's nachts was het bij ons wel regelmatiger toen 1 keer per nacht (tussen ongeveer 22:00 en 6:00). Probeer overdag wat meer rust te nemen.
Misschien hebben anderen hier wel ervaringen over de invloed van het spiraaltje, hopelijk is jullie dip ook weer snel over.
Hoop ik bij mijn/onze dip ook, ik vond het idee dat deze dip drie maanden kan duren (dank je wel voor de info wen ) toch niet zo'n leuk vooruitzicht...
Misschien hebben anderen hier wel ervaringen over de invloed van het spiraaltje, hopelijk is jullie dip ook weer snel over.
Hoop ik bij mijn/onze dip ook, ik vond het idee dat deze dip drie maanden kan duren (dank je wel voor de info wen ) toch niet zo'n leuk vooruitzicht...
woensdag 16 maart 2011 om 16:28
Mijn wondertje, mijn schatje, mijn engeltje... bijt. Ik voel me net een dompteur die in het circus zijn hoofd in een leeuwenbek steekt. Een hongerige, valse leeuw met een ochtendhumeur. Zodra de eerste honger is gestild laat ze mijn tepel los en beginnen haar oogjes te glimmen. Haar mondje gaat open, mijn tenen krommen zich, en ik zet me schrap. Zou ze weer aanhappen, of gewoon happen? Als een volleerd piranha zet ze haar twee-en-een-halve-tand vol in mijn tepelhof, en weet daarbij ook nog eens een slinkse grijns te laten zien, of is dat mijn verbeelding? Ik slaak een kreet, en beweeg haar van me af (als ik vooral schrik) of naar me toe (zegt de cb dame, om even haar neusje dicht te stoppen met tiet)... Zij laat los, ziet mijn verschrikte hoofd, hoort mijn "nee! au!" en begint te huilen. Ik troost, zij vlijt zich tegen mij aan. En dan... Hap! weer!
Ik hoop dat ze dit geintje snel afleert, een beetje schrapen of prikken ok, zij kan er ook niks aan doen dat ze een voortand boven krijgt. Maar dat bijten, bah, dat haalt echt effe de lol uit de voeding. Hetiseenfase hetiseenfase....
Ik hoop dat ze dit geintje snel afleert, een beetje schrapen of prikken ok, zij kan er ook niks aan doen dat ze een voortand boven krijgt. Maar dat bijten, bah, dat haalt echt effe de lol uit de voeding. Hetiseenfase hetiseenfase....
woensdag 16 maart 2011 om 17:43
woensdag 16 maart 2011 om 19:26
Eindelijk kom ik eens goed nieuws brengen: Tirsini is na twee weken weer thuis! Hoe ik er door heen zat tijdens mijn vorige berichtje, niet te geloven. Gelukkig zat er een lieve verpleegkundige in de nachtdienst, die samen met mij een eigen plan ging trekken: flesje aanbieden als Tirsini er om komt, en dus niet perse om de drie uur. Laten drinken hoeveel ze wil en de rest weggooien, dus niet door de sonde. Omdat Tirsini nog wel natte luiers had, durfde ik dit wel aan en het werkte Ze kwam die nacht na 5, 3 en 3 uur, dronk 90/60/50 ml, en bleef redelijk natte luiers hebben. De keer daarna de borst aangeboden, en die pakte ze! Ze dronk kort. De rest van de dag op verzoek gevoed, en gestopt wanneer zij aangaf niet meer te willen, echt haar volgen. Dat is goed gegaan, want vandaag was ze iets aangekomen, ze bleef natte luiers houden, dus mocht ze mee naar huis!
Wel moeten we volgende week gaan wegen, om te zien of ze wel aan blijft komen en krijgen we nog een poli-afspraak.
Nu thuis moet ze weer even wennen, ik merk het in haar drinkgedrag, weer wat meer krijsen als ze de borst ziet. Ook nu volg ik haar, als ze niet wil hoeft ze niet te drinken, ik dring niet aan. Vaak, als ze een kwartier later weer helemaal kalm is, wil ze toch wel een paar slokken drinken. Het is zo gek, ze geeft allerlei signalen dat ze honger heeft, en toch gaat ze krijsen. Spruw en oorontsteking zijn door arts uitgesloten, dus dat is het niet.
Nogmaals dank voor al jullie steun van de afgelopen tijd!
Wel moeten we volgende week gaan wegen, om te zien of ze wel aan blijft komen en krijgen we nog een poli-afspraak.
Nu thuis moet ze weer even wennen, ik merk het in haar drinkgedrag, weer wat meer krijsen als ze de borst ziet. Ook nu volg ik haar, als ze niet wil hoeft ze niet te drinken, ik dring niet aan. Vaak, als ze een kwartier later weer helemaal kalm is, wil ze toch wel een paar slokken drinken. Het is zo gek, ze geeft allerlei signalen dat ze honger heeft, en toch gaat ze krijsen. Spruw en oorontsteking zijn door arts uitgesloten, dus dat is het niet.
Nogmaals dank voor al jullie steun van de afgelopen tijd!
woensdag 16 maart 2011 om 19:40
Tirsa, eindelijk weer thuis! Slaap lekker in je eigen bed. Lastig dat de gebruiksaanwijzing van Tirsini er niet duidelijker op geworden is.
Allis, ik zat hier zachtjes te gniffelen om je post met mijn eigen piranha aan de borst. Die van mij doet het juist alleen bij de eerste keer aanvallen (aanhappen wilde ik typen, de iPhone maakte er heel toepasselijk dit van). Au!
Allis, ik zat hier zachtjes te gniffelen om je post met mijn eigen piranha aan de borst. Die van mij doet het juist alleen bij de eerste keer aanvallen (aanhappen wilde ik typen, de iPhone maakte er heel toepasselijk dit van). Au!
woensdag 16 maart 2011 om 21:41
Allis: herkenbaar die glimmende oogjes en het uitlachen. Gelukkig doet ze het momenteel maar ongeveer een keer in de week. De eerste keer dat ze het deed heb ik haar stevig toegesproken met een big smile tot gevolg en een papa die niet meer bij kwam van het lachen. Tweede keer (direct daarna) een tikje op haar wang met een voor heel even een zielig meisje tot gevolg die goed te troosten was met het aanbieden van de borst. Regelmatig zie ik haar oogjes glimmen en dan waarschuw ik haar al duidelijk van te voren, dan zie ik haar twijfelen en meestal doet ze dan niets. Als ze bijt is het vaak als ze al vol zit en ik de borst weer aanbied nadat ze losgelaten heeft.
woensdag 16 maart 2011 om 21:42
Ik heb ook nog een vraagje. Binnenkort gaan wij weer naar het ziekenhuis in de hoop nog een keer zo'n prachtig wonder te mogen produceren Ik moet dan Puregon en Pregnyl spuiten, maar mag je dit combineren met borstvoeding?
Ik kan het niet aan de arts vragen, want ik kreeg alleen een verwijzing als ik minimaal 2 maanden gestopt was met bv (ijdele hoop van de huisarts dat ik toch ineens een cyclus zou hebben), dus ik heb een klein beetje gelogen. Het kan trouwens ook nog zo zijn dat de gyn wil dat ik eerst een paar maanden Clomid slik (heeft niet mijn voorkeur), dus ik ben ook benieuwd naar deze combi met bv.
Ik kan het niet aan de arts vragen, want ik kreeg alleen een verwijzing als ik minimaal 2 maanden gestopt was met bv (ijdele hoop van de huisarts dat ik toch ineens een cyclus zou hebben), dus ik heb een klein beetje gelogen. Het kan trouwens ook nog zo zijn dat de gyn wil dat ik eerst een paar maanden Clomid slik (heeft niet mijn voorkeur), dus ik ben ook benieuwd naar deze combi met bv.
woensdag 16 maart 2011 om 22:08
Tirsa, wat fijn om te lezen! Nu allebei weer wennen om thuis te zijn, je kraamtijd is nog niet eens voorbij he
Siena, ik geloof dat best veel baby's / moeders er wel mee te maken krijgen, maar zoals altijd kan het ook best anders lopen.
Ananas, ken je het artikel op bv.com hierover? En Yam weet er inderdaad alles van, ik zal haar hier even naartoe sturen.
Siena, ik geloof dat best veel baby's / moeders er wel mee te maken krijgen, maar zoals altijd kan het ook best anders lopen.
Ananas, ken je het artikel op bv.com hierover? En Yam weet er inderdaad alles van, ik zal haar hier even naartoe sturen.
woensdag 16 maart 2011 om 22:12
Ananas Clomid is hetzelfde als Clomifeen, dit staat in de medicatielijst op borstvoeding.com met de waardering L3
http://www.borstvoeding.c ... nen/medicijnlijst-nl.html
Puregon en Pregnyl staan hier beide niet in. Maar het Farmacotherapeutisch Kompas is over deze beide middelen heel stellig: niet gebruiken tijdens lactatie.
http://www.borstvoeding.c ... nen/medicijnlijst-nl.html
Puregon en Pregnyl staan hier beide niet in. Maar het Farmacotherapeutisch Kompas is over deze beide middelen heel stellig: niet gebruiken tijdens lactatie.