scheurtje meniscus
dinsdag 15 maart 2011 om 17:31
Hallo,
Vorige week heb ik een smak gemaakt met de fiets en erg vervelend op mijn knie terecht gekomen. Was behoorlijk pijnlijk. In het kader van gaat wel weer over heb ik een poosje afgewacht en vanmorgen toch maar even naar de huisarts gegaan.
Deze gaf aan dat het om een scheurtje in de meniscus gaat, en verwees me door om een rontgenfoto te laten maken om een eventueel breukje uit te sluiten. Gelukkig geen breukje. De huisarts gaf aan over 2 of 3 weken even terug te komen. Voor de rest heb ik geen flauw idee hoe hier mee om te gaan.
Juist veel bewegen...... of niet
Ondersteunend verband of iets dergelijks....... of niet
Rust nemen....... of niet
Beter met je been omhoog tijdens het zitten op de bank...... of niet.
Afijn, jullie snappen vast wel wat ik bedoel.
De pijn is enorm vervelend en is sinds de laatste 3 dagen verergerd. Krukken gaat 'm in ieder geval niet worden, wegens een schouderblessure (volgende week operatie).
Groetjes Pastcy
Vorige week heb ik een smak gemaakt met de fiets en erg vervelend op mijn knie terecht gekomen. Was behoorlijk pijnlijk. In het kader van gaat wel weer over heb ik een poosje afgewacht en vanmorgen toch maar even naar de huisarts gegaan.
Deze gaf aan dat het om een scheurtje in de meniscus gaat, en verwees me door om een rontgenfoto te laten maken om een eventueel breukje uit te sluiten. Gelukkig geen breukje. De huisarts gaf aan over 2 of 3 weken even terug te komen. Voor de rest heb ik geen flauw idee hoe hier mee om te gaan.
Juist veel bewegen...... of niet
Ondersteunend verband of iets dergelijks....... of niet
Rust nemen....... of niet
Beter met je been omhoog tijdens het zitten op de bank...... of niet.
Afijn, jullie snappen vast wel wat ik bedoel.
De pijn is enorm vervelend en is sinds de laatste 3 dagen verergerd. Krukken gaat 'm in ieder geval niet worden, wegens een schouderblessure (volgende week operatie).
Groetjes Pastcy
dinsdag 15 maart 2011 om 18:42
woensdag 16 maart 2011 om 10:51
Niet teveel bewegen. Je meniscus heeft tijd nodig om te helen, er zitten al amper bloedvaten etc in, dus dat gaat ook nog eens een tijd duren. Natuurlijk kun je gewoon dagelijkse boodschappen gaan doen, maar vermijd kilometers lopen als het ook anders kan, en dus ook even niet sporten (indien van toepassing). Drukverband kun je omleggen. Meer ter ondersteuning natuurlijk en het ligt een beetje aan de patient of die het wel/niet wilt. Ik vind het persoonlijk behoorlijk vervelend, dus doe ik het niet. Als je de mogelijkheid hebt om je voet hoger dan je knie te leggen (anders heeft het geen zin), kan dit bevordelijk werken. Geen idee waardoor, maar heb ik net van de HA gehoord aangezien ik zelf waarschijnlijk een gescheurde binnenste meniscus heb.
Succes in ieder geval!
Succes in ieder geval!
woensdag 16 maart 2011 om 11:29
Dank jullie wel voor de reakties. Ik ga er mee aan de slag. Dat drukverband ga ik in ieder geval proberen, even ervaren of ik het prettig vind. Fysiotherapie weet ik niet of dat mogelijk is voor 2 verschillende blessures. Weet niet of dat kan via de zorgverzekering. De bedoeling is dat ik na de operatie van volgende week ook fysio ga doen. Ik zal even informeren naar de mogelijkheden. Dribbel 9, heel veel sterkte met je knie.
Groetjes Pascy
Groetjes Pascy
woensdag 16 maart 2011 om 20:45
Ik weet niet hoor, maar ik heb ook gescheurde meniscus gehad en dat heelde echt niet vanzelf hoor. Operatie voor gehad. Toen was het nog niet 100% en moest ik met fysio de omliggende spieren versterken. Uiteindelijk kan ik weer normaal lopen, maar een sprintje moet ik niet trekken, dan gaat het gegarandeerd fout in die knie en als ik op hakken loop, krijg ik ook snel last. Bij mij zorgt overbelasting overigens nog steeds voor klachten, lijkt me in jou geval dus niet slim. Beter rustig aan doen.
donderdag 17 maart 2011 om 10:22
Ik ben -helaas- 3 meniscusoperaties aan 2 kieen verder.. De Orthopeed vertelde hier dat zolang je geen pijn hebt en je hebt geen last van een knie die steeds op slot schiet, je geen operatie nodig hebt. Een beetje ontlasten is wel goed, geen traplopen bijvoorbeeld. En als je slaapt een kussen onder je matras leggen.
TO, waarom ga je niet met 1 kruk lopen? Kan prima!
TO, waarom ga je niet met 1 kruk lopen? Kan prima!
donderdag 17 maart 2011 om 11:02
Ook ik heb helaas al 3 knie-operaties gehad (waarvan 2 voor de meniscus en 1 voor een kruisbandreconstructie). Mij werd geadviseerd om er lekker een drukverbandje om te houden (iig een week tot de zwelling zakt). Niet al te veel belasten, geen zware huishoudelijke taken doen (kleine boodschapjes kan wel), wel blijven bewegen (maar op geleide van de pijn). En lekker wat paracetamolletjes kauwen
. Ik zou sowieso naar een fysio gaan. Tuurlijk kun je daarheen voor 2 blessures tegelijk. Ik kwam er voor zowel mijn knie, rug als nek haha.

donderdag 17 maart 2011 om 18:11
quote:ivy1970 schreef op 16 maart 2011 @ 20:45:
Ik weet niet hoor, maar ik heb ook gescheurde meniscus gehad en dat heelde echt niet vanzelf hoor. Operatie voor gehad. Toen was het nog niet 100% en moest ik met fysio de omliggende spieren versterken. Uiteindelijk kan ik weer normaal lopen, maar een sprintje moet ik niet trekken, dan gaat het gegarandeerd fout in die knie en als ik op hakken loop, krijg ik ook snel last. Bij mij zorgt overbelasting overigens nog steeds voor klachten, lijkt me in jou geval dus niet slim. Beter rustig aan doen.
Operatie-indicatie gebeurt op grond van de klachten. Een klein scheurtje moet in 2-3 weken genezen. Zijn er daarna echter nog steeds klachten, gaan ze meestal over tot een operatie (als je knie op slot schiet, doen ze bijna altijd een operatie omdat er dan zeer waarschijnlijk een stukje van de meniscus is afgescheurd en deze het gewricht blokkeert). Te lang/ te vaak doorlopen met een gescheurde meniscus kan namelijk voor slijtage in je knie zorgen.
Is bij jou je hele meniscus eruit gehaald? Ik ken heel veel mensen die een operatie hebben gehad (niet geheel verwijderd) en die nog gewoon normaal kunnen sporten. Maar goed, is bij iedereen natuurlijk ook anders...
Operatie-indicatie gebeurt op grond van de klachten. Een klein scheurtje moet in 2-3 weken genezen. Zijn er daarna echter nog steeds klachten, gaan ze meestal over tot een operatie (als je knie op slot schiet, doen ze bijna altijd een operatie omdat er dan zeer waarschijnlijk een stukje van de meniscus is afgescheurd en deze het gewricht blokkeert). Te lang/ te vaak doorlopen met een gescheurde meniscus kan namelijk voor slijtage in je knie zorgen.
Is bij jou je hele meniscus eruit gehaald? Ik ken heel veel mensen die een operatie hebben gehad (niet geheel verwijderd) en die nog gewoon normaal kunnen sporten. Maar goed, is bij iedereen natuurlijk ook anders...
donderdag 17 maart 2011 om 22:23
Dank jullie wel voor de reakties. Zeker iets om in de gaten te houden. Het verklaart in ieder geval waarom ik over twee weken terug moet komen. Trappenlopen is erg vervelend. Fietsen lukt wel om die draai te maken, maar niet echt kracht zetten ermee.
Ik wacht het in ieder geval nog even af. Nogmaals thanks for de reakties. Groetjes Pastcy
Ik wacht het in ieder geval nog even af. Nogmaals thanks for de reakties. Groetjes Pastcy
vrijdag 18 maart 2011 om 11:30
@Dribbel9
Ik had/heb pijn aan beide knieen zonder aanwijsbaar trauma. Het duurde dan ook lang voordat ze aan meniscus dachten. Met een mri-scan zagen ze het pas. De ergste kant is toen geopereerd omdat ik tegen die tijd amper meer een straatlengte kon lopen. Mijn meniscus is toen 'bijgeknipt' zoals ze dat noemen, dus niet geheel verwijderd. Ik zou inderdaad terug kunnen gaan voor nog een operatie, maar ik ken echter teveel mensen die al 5x geopereerd zijn en waar het nog steeds niet goed is. Ben in mijn leven iets te vaak geopereerd en heb er genoeg van, daarom heb ik besloten met de beperking te leven (dus niet rennen en oppassen met hakken/fietsen/trap lopen). Ik kan me echter goed voorstellen dat andere mensen daarin een andere keuze maken.
Ik had/heb pijn aan beide knieen zonder aanwijsbaar trauma. Het duurde dan ook lang voordat ze aan meniscus dachten. Met een mri-scan zagen ze het pas. De ergste kant is toen geopereerd omdat ik tegen die tijd amper meer een straatlengte kon lopen. Mijn meniscus is toen 'bijgeknipt' zoals ze dat noemen, dus niet geheel verwijderd. Ik zou inderdaad terug kunnen gaan voor nog een operatie, maar ik ken echter teveel mensen die al 5x geopereerd zijn en waar het nog steeds niet goed is. Ben in mijn leven iets te vaak geopereerd en heb er genoeg van, daarom heb ik besloten met de beperking te leven (dus niet rennen en oppassen met hakken/fietsen/trap lopen). Ik kan me echter goed voorstellen dat andere mensen daarin een andere keuze maken.
zaterdag 19 maart 2011 om 21:55
Dank je wel, borstelafwas. Ik hoop het ook niet. Ben al niet blij met mijn schouderoperatie van aankomende donderdag. Wil er liever niet nog een operatie achteraan krijgen.
Ik heb het even geprobeerd met een ondersteunende knie sport bandage. Die heb ik er na 1 dag heeeeeel gauw afgegooid.
Wat een onding vond ik dat! Zakte steeds naar beneden, liep continu te hijsen met dat ding. Dit terwijl hij toch redelijk straks zat. PFFF.
Heb vandaag ook enorm veel last van mijn onderrug (in het midden). Kom vaak al behoorlijk geradbraakt mijn bed uit. (lang leve de fybromyalgie), maar vanmorgen voelde ik me helemaal semi bejaard toen ik eruit strompelde. Kan dat zijn doordat je door de blessure e.e.a. toch anders belast??
Groetjes Pastcy
Ik heb het even geprobeerd met een ondersteunende knie sport bandage. Die heb ik er na 1 dag heeeeeel gauw afgegooid.
Wat een onding vond ik dat! Zakte steeds naar beneden, liep continu te hijsen met dat ding. Dit terwijl hij toch redelijk straks zat. PFFF.
Heb vandaag ook enorm veel last van mijn onderrug (in het midden). Kom vaak al behoorlijk geradbraakt mijn bed uit. (lang leve de fybromyalgie), maar vanmorgen voelde ik me helemaal semi bejaard toen ik eruit strompelde. Kan dat zijn doordat je door de blessure e.e.a. toch anders belast??
Groetjes Pastcy