het psyche forum

18-03-2011 21:03 606 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik lees hier in het psyche forum nogal wat "toestanden" .

vaak van mensen die lichamelijk prima in orde zijn en dus eigenlijk gezegend zijn met het leven dat ze gekregen hebben.

toch raar dan eigenlijk dat ze psychische problemen hebben met bijvoorbeeld de rouwverwerking van hun overleden cavia die ze als kind verloren hebben.

Ik zou tegen diegene willen zeggen. kijk naar de andere kant van de wereld of dichterbij naar de invalide buuf/buum en besef hoe SCHATrijk je bent en zeik niet zo.
quote:Zanne schreef op 18 maart 2011 @ 21:17:

Ergens heeft TO gelijk. Kijk eens naar de mensen in Japan. Is het dan echt zo erg dat jouw hond overlijdt? Terwijl mensen daar dood gaan?

Natuurlijk niet. Maar de meeste mensen met psychische klachten hebben wel wat meer meegemaakt dan een overleden hond. Of niet, maar dan zijn ze dus vaak wel echt psychisch ziek.

Waarom wordt er wel altijd mee geleeft met iemand die lichamelijk ziek is, maar niet met iemand die geestelijk ziek is?
Jéétje wat een zure post, is je hamster van de trapgevallen ofzo..

Go eleonora!

Heb jij eigenlijk politieke ambities? Lijkt me wel wat!
Ik denk dat relativeren soms heus kan helpen, maar als je echt psychisch lijdt, dan kun je gaan relativeren wat je wilt, maar dan ben je ziek, en dan heb je hulp nodig om beter te worden.
Murdoch en Chardonnay, natuurlijk is er altijd leed. En een overleden cavia kun je heel veel verdriet van hebben. Psychische ziektes zijn ook net zo goed een ziekte als lichamelijke ziektes.

Toch snap ik wel wat TO probeert te zeggen. Relativeren kan geen kwaad.
Ik herstel mezelf even. Tegen iemand met kanker zal niemand zeggen dat diegene zich niet moet aanstellen, maar als iemand geestelijk ziek is, dan wordt het vaak als aanstellerij afgedaan. Waarom?

Ergens heeft TO gelijk. Kijk eens naar de mensen in Japan. Is het dan echt zo erg dat jouw hond overlijdt? Terwijl mensen daar dood gaan?Waar jij op doelt is relativeringsvermogen. Door omstandigheden hebben mensen hier soms een tekort aan, waar ze heel veel last van kunnen hebben. Natuurlijk is er altijd wel iemand die iets heeft meegemaakt wat groter/erger etc. is. Maar DAT voel jij niet, je voelt wat je zelf voelt. Niemand kan voor een ander bepalen wat te voelen in welke situatie.
Ik denk dat haar hamster bij haar weg is gegaan wegens gebrek aan empathische vermogens. Zat niet lekker in zijn vel.
quote:positivodo schreef op 18 maart 2011 @ 21:22:

[...]

. Niemand kan voor een ander bepalen wat te voelen in welke situatie.
Natuurlijk kan relativeren geen kwaad. Maar tegen mensen met een depressie zeggen dat ze moeten relativeren is hetzelfde als dit zeggen tegen mensen met kanker, aids of andere (dodelijke) ziekte. En dat haalt toch ook niemand in zijn hoofd, of wel?
quote:Chardonnay schreef op 18 maart 2011 @ 21:23:

Natuurlijk kan relativeren geen kwaad. Maar tegen mensen met een depressie zeggen dat ze moeten relativeren is hetzelfde als dit zeggen tegen mensen met kanker, aids of andere (dodelijke) ziekte. En dat haalt toch ook niemand in zijn hoofd, of wel?Misschien omdat het minder goed te controleren is?
Denk je dat mensen met zware depressies, die al jaren medicijnen gebruiken, therapieën volgen, maar nog steeds met zelfmoordplannen rondlopen, hun ziekte wel kunnen controleren?

Ergens heeft TO gelijk. Kijk eens naar de mensen in Japan. Is het dan echt zo erg dat jouw hond overlijdt? Terwijl mensen daar dood gaan?

Dat is wat ik eigenlijk bedoelde met deze posting.

dat er van die kneuzen zijn die het weer op zichzelf betrekken zegt genoeg over hun.

ook ik heb mijn rugzakje en toch voel ik mij schathemelrijk
quote:Chardonnay schreef op 18 maart 2011 @ 21:25:

Denk je dat mensen met zware depressies, die al jaren medicijnen gebruiken, therapieën volgen, maar nog steeds met zelfmoordplannen rondlopen, hun ziekte wel kunnen controleren?

?

Ik snap je vraag niet?
quote:Murdoch schreef op 18 maart 2011 @ 21:22:

Ik denk dat haar hamster bij haar weg is gegaan wegens gebrek aan empathische vermogens. Zat niet lekker in zijn vel.Tssk wat een huilie. Weet ie niet wat er in Japan gebeurt dan??
Ow wacht, ik lees je verkeerd Zanne.

Maar omdat het minder goed te controleren is, betekent toch niet dat ook mensen met een depressie het zwaar kunnen hebben, net zo goed als mensen met een lichamelijke ziekte?
Als ik een PTT heb opgelopen omdat ik vroeger per ongeluk een miertje heb vermoord die toevallig onder mijn schoen liep, dan is dat mijn goed recht.
Ik prijs me elke dag gelukkig dat mijn ziekte in mijn hoofd zit en niet in mijn lichaam (of alleen als reactie op stress). Dat niettegenstaande zou ik veel liever geen ziekte hebben, dank u.
quote:Chardonnay schreef op 18 maart 2011 @ 21:27:

Ow wacht, ik lees je verkeerd Zanne.

Maar omdat het minder goed te controleren is, betekent toch niet dat ook mensen met een depressie het zwaar kunnen hebben, net zo goed als mensen met een lichamelijke ziekte?

Nee, maar dat zeg ik ook niet.

Ik geef alleen antwoord op de vraag waarom mensen minder begrip kunnen hebben voor psychische ziektes.
quote:macumba schreef op 18 maart 2011 @ 21:26:

[...]

dat er van die kneuzen zijn die het weer op zichzelf betrekken zegt genoeg over hun.

Ik heb ook een enorme rugzak maar heb het geluk niet meer depressief te zijn (en al jaren niet meer geweest). Maar mensen die jaar in jaar uit met zware depressies te kampen hebben kan je geen kneuzen noemen.

Ja dat kan wel, want jij doet dat. Maar dat zegt meer over jou dan over die mensen met zware depressies.

Bah, wat vind ik jou een naar en zwart/wit denkend mens.
Bij veel psychische aandoeningen speelt het (al dan niet tijdelijke) onvermogen om te relativeren een grote rol.

Daarnaast kun je veel relativeren, maar dat vind ik ook niet altijd nodig. Ik heb lichamelijke klachten en merk dat mensen het soms lastig vinden om het mij te vertellen als ze zelf eens wat hebben. Zo van 'hoor mij nu, wat jij hebt is veul erger'. En dat is onzin natuurlijk. Tuurlijk zal er altijd wel ergens iemand zijn die er beroerder voor kan staan dan jij. Maar mag je dan bijv niet meer schelden als je je teen stoot, huilen als het je teveel wordt en je er even doorheen zit, echt depressief zijn, of wat dan ook? Tuurlijk wel! Al het kwaad in de wereld kan toch geen reden zijn om je nooit rottig te mogen voelen?
quote:macumba schreef op 18 maart 2011 @ 21:26:

[...]

Naar mijn mening kun je een ander niet opleggen hoe kut hij/zij zich wel of niet mag voelen om iets wat voor jou niet zo belangrijk is.

De een vindt familierelaties belangrijker, de ander de liefdesrelatie, de ander is meer bezig met lichamelijk gezond zijn etc. Leven en laten leven enzo? En als je echt psychisch ziek bent, kun je niet zo goed meer relativeren. Dan zit je erin, en bij ziektes als schizofrenie kun je je echt ontzettend bezig gaan houden met hoe de situatie is in Japan, maar daar word je dan echt niet beter van, helaas, was het maar zo.
quote:macumba schreef op 18 maart 2011 @ 21:03:

Ik lees hier in het psyche forum nogal wat "toestanden" .

vaak van mensen die lichamelijk prima in orde zijn en dus eigenlijk gezegend zijn met het leven dat ze gekregen hebben. Wat een ongezonde fixatie met het lichaam.
quote:Murdoch schreef op 18 maart 2011 @ 21:19:

[...]

Er is altijd erger leed ergens. Dan mogen we onze gevoelens dus nooit meer erkennen/uiten. Sinds Auschwitz.

Ik wilde de Hoekse en Kabeljauwse twisten inzetten maar de jouwe is beter.

Flauwekul. Leed leg je niet op een weegschaal. Ook geestelijk leed niet. Ben ik van de week even ferm op gewezen in een ander topic. Had ik ook de kapsones andermans problemen te bagatelliseren. Moet je gewoon niet doen.
quote:kriebelbeest schreef op 18 maart 2011 @ 21:27:

Als ik een PTT heb opgelopen omdat ik vroeger per ongeluk een miertje heb vermoord die toevallig onder mijn schoen liep, dan is dat mijn goed recht. Eens met kriebelbeest.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven