Gezondheid alle pijlers

Het roer (drastisch) omgooien. Wie doet er mee?

30-12-2010 12:22 479 berichten
Alle reacties Link kopieren
Er staat een nieuw jaar voor de deur en ik wil in dat nieuwe jaar het roer drastisch omgooien. Daarmee bedoel ik, stoppen met roken, beter eten en (meer) bewegen. Ik zit nu op een drastisch dieptepunt, dus er is alleen maar te winnen. Qua voeding ben ik al begonnen. Stoppen met roken gaat 3 januari gebeuren en qua bewegen ben ik er nog niet helemaal uit.

Ik ben op zoek naar mensen die ook het roer om willen gooien. Om elkaar te motiveren en/of tips te geven. Er is zoveel bos op dit gebied dat ik de bomen soms niet meer zien. Waar begin je? Wat is prioriteit? Hoe blijf je gemotiveerd?, enz.

Wie doet er mee?
Ja, voor jou zijn zulke calorierijke hapjes juist goed! Ik daarentegen moet de vier kilo weer zien kwijt te raken, die er door het stoppen met roken bijgekomen zijn. Geen vette, zoete happen voor mij maar gezond en vetarm en vegetarisch. Hmmm, rijst met bonen...En ananas en afslankthee. Maar ik ben wel al twee maanden, een week en twee dagen gestopt met roken, dat dan weer wel!
Vandaag precies 2 maanden rookvrij voor mij!

Gisteren had ik nasi gemaakt, met mager vlees, rijst en veel groente.

Vanavond kookt de Vietnamese student, dus ik ben benieuwd.
Oohh Namma ik ben jaloers!! Vietnamees is heerlijk! En natuurlijk van harte gefeliciteerd met je rookvrije maanden.

Mijn gesprek is goed gegaan en ik heb daarmee ook mijn eetlust weer terug! Gisteravond heb ik het er lekker van genomen en heb ik een moorkop en een hazelnootgebakje weggehapt. Voel me bijna schuldig ten opzichte van jullie om dit te zeggen

Sahara_desert: ook goed zeg. Ik hoop dat binnenkort ook eens te kunnen zeggen! Nog steeds niet gestopt... Mooie nickname trouwens. Ik ben eenmaal in de Sahara geweest en vond het erg indrukwekkend!
Woestijn is práchtig! Ik was twee jaar geleden in de Wadi Rum woestijn en heb toen bij de nomaden geslapen. Gewéldig!

Woestijn saai?? No way!!

Gelukkig ben ik niet zo'n zoetekauw, dus ik ben niet jaloers op de moorkop...
@ Namma: je klinkt als een echte globetrotter!! Ik vond de woestijn ook helemaal niet saai, maar juist heel afwisselend. Waar ik ben geweest heb ik rotswoestijn, zoutwoestijn, oases en natuurlijk de 'echte' woestijn gezien. Ik vond zelf de zoutwoestijn de meest indrukwekkende.

Wij reizen ook best veel, dit jaar gaan we (voor de derde keer) naar Thailand. Heel mooi land, heel vriendelijk volk en heerlijk eten. Duurt alleen nog een paar maanden, grrr...
Ja, ik houd van reizen...

Vorig jaar heb ik in mijn uppie 3 weken rondgereisd door Costa Rica, prachtig land! Toen heb ik zelfs met een gids een jungletocht gemaakt...
@Namma: Costa Rica zou ik ook zo graag heen willen! Valt nu nog buiten butget aangezien ik nog met studie bezig ben maar het blijft wel een mooie droom voor de toekomst. Evenals vele andere landen overigens

@ Taha: heb je de pleisters al binnen? Ben erg benieuwd of dat een beetje werkt! Veel sterkte in ieder geval
Smurfet...er staan ook nog veel landen op mijn lijst. Maar ik heb al best wel veel gezien (maar ja, ik ben dan ook 58), maar ik wil nu nog landen bezoeken, die je niet doet als je 80 bent...Dan ga ik wel een Rijnreisje maken.
De pleisters zijn binnen (voor 4 weken), de helft van de vloer ligt erin. Vandaag de andere helft leggen. Volgende week nog wat dingen ophangen en dan zit de klus erop! (ben fysiek ook echt wel aan mijn eind, qua spierpijn).

Lekker weer voor de deur, wat wil een mens nog meer?

Succes allemaal met het roer omgooien en omgegooid houden
Goh, dus jij kunt vloeren leggen??? Knap hoor. Ik doe veel thuis, maar een vloer leggen begin ik niet aan...trouwens, met een 38urige werkweek heb ik daar ook geen tijd voor.

Hopelijk helpen die pleisters! Wat kosten die pleisters nou?

Als het dit weekend mooi blijft, moet ik de tuin in....alle bladeren weghalen, wat snoeien...
Ja, ik kan vloeren leggen, hij ligt erin . Nog anderhalve meter plint en de vloer is helemaal klaar. Donderdag nog even wat lampen en rolgordijnen ophangen en dan is alles klaar. Zaterdag is de verhuizing.

Wat leuk dat jullie zulke reizigers zijn. Als ik het geld had, zou ik ook graag reizen. In 2009 ben ik in Egypte geweest, en dus ook in de woestijn tussen de nomaden. Erg interessant, zeker de zonsondergang. Het licht en de stilte zal ik nooit vergeten.

Nog anderhalf uur en dan stop ik (weer) met roken. Ben zo bang dat ik weer faal. Maar goed, probeer toch een positieve instelling te houden.

Hopelijk gaat het met jullie goed.
Taha, weet je dat negatieve gedachten hebben ("ik hoop dat het lukt"..."als ik maar niet faal") jou kunnen beïnvloeden?

Je moet gewoon positief denken: Natuurlijk gaat het me dit keer lukken!!
Je hebt helemaal gelijk. Ik weet dat mijn bottelneck ruzie is. Ruzie geeft mij heel veel stress. Dus ik probeer manieren te bedenken dat ik het of vermijden kan of ermee om kan gaan.
Dan kun je beter zorgen dat die elementen die deze ruzie(s) veroorzaken uit zicht raken.... ...want volgens mij is dat steeds hetzelfde...
Het roer lijkt afgebroken, dit topic bloedt langzaam dood....
Hoi Namma, Taha en rest.

Ik merk aan mijzelf dat ik momenteel te druk ben om op het forum te komen. Aangezien ik niet af en toe iets wil melden maar gewoon actief mee wil doen haak ik bij deze af: ik red het gewoon niet.

Mijn roer is inmiddels ook niet meer om. Mijn studie gaat wel beter maar dat vergt nu dus zoveel tijd, dat ik weinig tijd meer voor andere dingen (zoals forummen) overhoud.

Mijn plan is om in de toekomst (als ik eraan toe ben) zelf een topic over dit onderwerp te openen. Ik hoop jullie daar dan misschien te treffen. Maar het zou natuurlijk fijn zijn als jullie het roer om weten te houden zodat dat niet nodig is!

In ieder geval wens ik jullie heel erg veel succes bij het volhouden van jullie goede voornemens! Erg bedankt voor alle motiverende hulp en gezellige praatjes

Groetjes, Smurfet
Mijn spatie doet het niet goed, dus reageren is een ergernis...

Doe 5 minuten over drie zinnen. Vandaar dat ik bijna niet meer reageer hier op viva. Lees nog mee!

taha: hoe gaat het met stoppen?
tsja.....
Sorry, kom er ook niet aan toe hier te schrijven. Voel me niet bepaald goed. Veel buikpijn en spierpijn. Vandaag nog wat puntjes op de i wat betreft de verbouwing. Zaterdag is de verhuizing, daarna hopelijk wat meer tijd. Gisteravond naar de Ikea geweest en daar gelijk maar wat gegeten. De beroemde Zweedse gehaktballetjes en een grote kom salade erbij. Het roer omgooien is niet het moeilijkste, maar op de juiste koers blijven, wel.

Niet roken heb ik 1 dag volgehouden deze keer, gelijk ruzie 's avonds. Weet gewoon niet meer waar ik de motivatie vandaan moet halen. Ik ben nu meer dan een maand gestopt met mijn voorbehoedsmiddel, zelfs geen migraine gehad afgelopen stopweek. Maar wel bijna 2 weken ongesteld geweest en last van depressieve gevoelens. Misschien moet ik het maar de tijd geven, duurt het even voordat ik hormonaal weer wat in balans ben, ik weet het niet.

Ik heb continue het gevoel alsof ik door een mangel gehaald ben. Kortom, het houdt niet echt over hier.

Smurfet, succes met de studie. Ik zie je wel weer verschijnen op het forum.

Famke, heb je geen computer (meer)?

Nammma, ik vind het nog steeds zo knap dat jij het roer hebt kunnen omgooien en koers houdt.
Maar Taha, waar heb je dan toch ruzie over?? Die ruzie is bij jou elke keer de oorzaak dat je weer gaat roken, dat is toch zonde? Dat zijn geen constructieve ruzies...

Is dan jouw longprobleem geen motivatie genoeg? Wat is dan de motivatie om steeds die persoon met wie je ruzie hebt weer op te zoeken? Misschien deugt die motivatie niet...

Soms he, dan begrijp ik mensen niet. Dan blijven ze die dingen opzoeken (personen) die gewoon niet goed voor ze zijn. En het lijkt alsof niet alleen roken de verslaving is...

En dat ik mijn koers blijf volgen: Dat is een keuze. Ik kies ervoor gezond te leven en ook jij hebt die keuze. Maar die keuze moet je zelf maken....

En er zijn ook momenten dat ik ineens een sigaret wil. Gisteren nog. Een nare lastige dag op het werk, aanvaringen met pubers. Voorheen zou ik die bij thuiskomst (die gevoelens) weg gerookt hebben! Gevlucht in roken. Nu ben ik gaan nadenken, waarom wil ik nu een sigaret. wat lost dit nu op? Niet die probleempjes die ik met die ene leerling heb....het is mijn eigen houding dus die moet veranderen. En daar verandert die sigaret niets aan...

En dat is wat jij dus eigenlijk ook doet: Vluchten in het roken. En lost dat die ruzie/die oorzaak van de ruzie op? Nee...
"En dat ik mijn koers blijf volgen: Dat is een keuze. Ik kies ervoor gezond te leven en ook jij hebt die keuze. Maar die keuze moet je zelf maken...."

Kon het niet nalaten te reageren. Mooi gezegd Namma (zoals wel vaker door jou) en helemaal waar. Dit geldt overigens niet alleen voor Taha maar ook voor mij en een heleboel andere mensen.

Daarom heb ik grote bewondering voor het doorzettingsvermogen wat je laat zien Namma! Ga zo door
In elke situatie heb je keuzes,

al is het maar welke houding je kiest.

www.dagelijksegedachte.net

Daar staan hele mooie, ware spreuken. Ik krijg er elke dag 1 in mijn mail.
Dames, ik gooi de handdoek in de ring! Op deze manier vind ik het niet echt leuk meer om te schrijven...
Hoi,

Je moet de kar hier inderdaad wel trekken! Ik reageer maar weinig, vanwege mijn defecte laptop (toetsenbord). Maar ook omdat ik werkelijk niet veel heb toe te voegen in het topic.

Ik rook nog steeds niet (ruim vier maanden), loop 3 keer per week (niet zo heel) hard. Qua eten of snoepen en snaaien gaat het op en af. Zou graag wat af willen vallen (paar kilo), maar blijf wat rond het zelfde gewicht hangen. Verder wel een gezond gewicht hoor, maar was altijd lichter.

Lees hier nog wel regelmatig. En vind je een topper! En ik denk ook wel dat je andere meelezers motiveert, die dan niet schrijven.

Groet famke.
tsja.....
Weet je, ik heb wel vaker meegeschreven op zo'n soort topic (over afvallen bijv.). Diegene die dan het topic opende, was in het begin erg enthousiast, waardoor ik mee ging schrijven. Op het laatst was ik dan (bijna) de enige die nog schreef en toen bijv. lekkere recepten plaatste. Ik moet in het dagelijke leven ook al altijd de kar trekken (voor mezelf) en soms vriendinnen stimuleren om mee te gaan sporten etc.

Dus ik dacht: Ha, een leuk enthousiast topic...en wat gebeurt: Er wordt weer afgehaakt....

Ik zou haast denken dat het aan mij ligt, maar ik heb dus geen zin om ook déze kar te trekken.

Jammer Taha, dat je niets meer schrijft. Ik vind: Ik ben druk een beetje een dooddoener. Want een paar minuten per dag heb je vast wel over. Zeg dan gewoon dat je geen zin meer hebt om te schrijven. Of dat je vindt dat ik te bijdehand ben...

Maar het valt gewoon op (mij tenminste) dat als jij ruzie hebt, je weer gaat roken. Dus vind ik dat je beter de oorzaak van de ruzie weg kunt halen en voor je eigen gezondheid gaat zorgen.
Jammer! Ik dacht eens kijken hoe het er hier voor staat, maar niet zo best dus... Ja met Nammma!!! Je hebt het zelf allemaal wel gedaan, met veel enthousiasme en leuk om te lezen.

Heb je het boek van Allen Carr weleens gelezen? Ik wel, al heel lang geleden. Volgens mij stond daar een stukje in over het dat de beste man zelf een ruzie uitlokte met een vriend om een excuus te hebben om weer te roken. Zou dat het zijn??

Reken het jezelf niet aan. Als Taha op d'r stopdag al weer begint met roken en ze vraagt zich af waar ze haar motivatie vandaan moet halen... Taha, je gezondheid!!!! Was er niet iets mis met je longen?? Is dat niet serieus genoeg?

Nammma, ik vind het jammer hoor dat dit topic nu stopt. Vind het altijd leuk meelezen. Op momenten dat ik het moeilijk vind om niet te roken (ja ik heb ze ook nog weleens) dan lees ik hier even en dan ben ik weer helemaal overtuigd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven