Kleine moestuin

09-02-2010 20:53 3448 berichten
Ik ben de hele winter al enthousiast boeken aan het lezen over de kleine moestuin. Zijn er hier mensen die ook een kleine tuin hebben, en hier allerlei creatieve oplossingen voor hebben?

Zo vraag ik me af of het handig is om in een hoekje toch een regenton te plaatsen?

Kortom, ik hoop hier ervaringen te wisselen...
Alle reacties Link kopieren
Vorige week woensdag een aantal dingen gezaaid en nu al volop resultaat!!!!

Superleuk, mijn vriend en ik hebben echt vol verwondering staan kijken hoe hard het gaat in korte tijd!

Courgette staat al hoog (per ongeluk 2 x gezaaid dus wrs heel veel courgette eten...) Boontjes staan al goed op. Veldsla en tomaten ook. Aubergine doet nog niks, ook paprika niet, dus nog maar afwachten.

Ook keukenkruiden doen het niet echt geweldig. Ik ben peultjes vergeten te zaaien, ga ik nog doen.

Wat is ananaskers en hoe kom ik aan zaad van de mexicaanse mini-komkommers?

Mijn schoonvader is ook erg druk bezig met onze moestuin, eerst kreeg ik al een kistje pootaardappelen en vorige week had hij de voice-mail ingesproken, hij had 50 aardbeienplanten voor ons besteld!! Hij denkt dat we een moestuin van 10 bij 10 ofzo maken....Heb mijn vriend maar laten zeggen dat hij dat niet meer moet doen, hoe lief het ook bedoeld is....
janna2: de latijnse naam voor Ananaskers is Physalis. Heerlijke kleine oranje vruchten. (google maar eens)

Bij tabernal-zaden punt nl kun je de mexicaanse mini-komkommers bestellen (google is your friend )

Wat goed dat je al zo snel reseltaat hebt! Leuk hoor. Ik ben benieuwd of je ook een goede oogst hebt deze zomer!
Ow DIE dingen! (ananaskers dus, van die donker oranje lampionnetjes toch?)
quote:tijgermeisje schreef op 18 maart 2011 @ 19:59:

Ow DIE dingen! (ananaskers dus, van die donker oranje lampionnetjes toch?)Klopt, maar je hebt ze ook met een licht lampionnetje en een oranje kers
Snik, heb mijn enige paprikaplant gemold. Ik ging hem overzetten in een grotere pot toen zijn stam knakte, snif snif.

Nu alle 40 andere zaadjes gezaaid en hopelijk komt er snel wat op.
Poep, wie heeft jou gescheten?
Och wat sneu louise1

Bedoel je dat je nog 40 andere paprikazaadjes gaat zaaien?

En waar laat je dat allemaal. Gewoon op de vensterbank?
Dag allen,

heb niet het hele topic gelezen maar heeft iemand van jullie een volkstuin?(andere topic ook gevonden maar daar wordt weinig op geschreven) of een wat grotere moestuin van +/- 100 m2?

Ik ga me er aan wagen.
Hier ook lekker op gang. 10 paprikaplantjes verpot. Tomatenplantjes (kers en tros) binnen gezaaid en buiten snijbiet, rucola, peterselie en krulsla gezaaid.

De rest (courgette, pompoen, bieten en bonen) komen in april en mei op de volle grond.
quote:lalamien schreef op 19 maart 2011 @ 18:24:

Och wat sneu louise1

Bedoel je dat je nog 40 andere paprikazaadjes gaat zaaien?

En waar laat je dat allemaal. Gewoon op de vensterbank?

Ik heb ze uit frustratie allemaal in een grote brede pot geflikkerd en nu maar afwachten hoeveel er opkomen

Van mijn vorige zaaiactie zijn er van de 8 zaadjes twee opgekomen. Eentje deed het maar echt goed (die nu geknakt is) en de andere is eergisteren ter ziele gegaan. Overigens ben ik van die laatste niet zeker of het niet misschien en aubergineplantje was, die had ik ernaast gezaaid.
quote:louise1 schreef op 20 maart 2011 @ 07:22:

[...]

Ik heb ze uit frustratie allemaal in een grote brede pot geflikkerd en nu maar afwachten hoeveel er opkomen

Hier moest ik erg om lachen.! Maar nu zullen er vast wel wat opkomen toch?

Hier komt volgens mij 1 aardbei op. En of 1 ananaskers of 1 tomaat, weet niet meer wat in welk potje is gegaan, Dus ik heb veel tomaten of veel ananaskers.
quote:anky schreef op 20 maart 2011 @ 05:41:

Hier ook lekker op gang. 10 paprikaplantjes verpot. Tomatenplantjes (kers en tros) binnen gezaaid en buiten snijbiet, rucola, peterselie en krulsla gezaaid.

De rest (courgette, pompoen, bieten en bonen) komen in april en mei op de volle grond.10 paprika? Is dat niet veel? Of kweek je voor de hele familie
quote:tijgermeisje schreef op 18 maart 2011 @ 19:59:

Ow DIE dingen! (ananaskers dus, van die donker oranje lampionnetjes toch?)

Idd, toen ik ging googlen had had ik het zelfde.... Ik heb ooit lampionnetjes in mijn tuin gehad, maar dat woekerde enorm.

Gisteren de voortuin leeggehaal en er staan nu 45 pootaardappelen in. Morgen nog 45 aardbeiplanten zetten en dan is 2/3 vd voortuin gevuld voor deze zomer. Houd ik dus nog 1/3 over voor de rest.

De voortuin gaan we pas in het najaar opknappen, maar is zo mooi gevuld.

Kun je courgette ook in een grote pot zetten? Als ik de aardappels ga rooien wil ik daar dan courgette inzetten, maar waar laat ik ze tot die tijd? Ik dacht dus in een grote pot....
@ Schuddebuikje, wij hebben een volkstuin. Volgens mij zijn er wel meer hier met een volkstuin, of gewoon een grote tuin bij het huis (luxe!).

Wat zonde Louise van de paprikaplant. Ik was laat met paprika, en heb toevallig vandaag 5 zaadjes gezaaid. Afwachten of er wat op komt. Volgens mij duurt het wel een tijdje voor ze kiemen?

Ik had het zakje voor 3,50 gekocht (op de markt), vond het best duur, en er bleken maar tien zaadjes in te zitten! Moet wel iets heel exclusiefs zijn.... :P

Gisteren hebben we de tuinboonplantjes die binnen waren voorgezaaid buiten uitgeplant. We hadden ze afgehard van te voren, ik hoop dat ze de koude nachten buiten goed doorkomen. Verder nog een paar rijen tuinbonen buiten gezaaid.

De pluksla die ik vorige week in de koude bak had gezaaid komt op! Binnen komt verder de kropsla van een week geleden op.

Aardappelen gaan hier volgend weekend de grond in.

Janna2, volgens mij was hier vorig jaar wel iemand die courgettes in een pot had. Ik denk dat het wel kan.
Oh wow, nu al aardappelen poten? Ik dacht dat die erg slecht tegen vorst kunnen dus dat je dan tot na IJsheiligen moet wachten.

Ik heb gisteren de maankalender gedownload en vandaag is een goede dag om wortelen knolgroenten te planten. Dus heb ik vandaag met de kinders worteltjes geplant. Een paar rijtjes in de tuin en voor ieder een bak die ze dan zelf kunnen verzorgen. Ben beniewd hoe dat gaat; moest ze al erg in toom houden bij het zaaien en water geven. Ze klotsen er gewoon een emmer water op
hoi hoi

hier ook al aardapples gepoot, vroege ras. en uien en al wat kool onder doek gezet.

Een courgette kan prima in pot hoor, al shet maar een grote pot is en goed oppassen met niet te veel water. maar kan prima.

tomaten staan hier binnenen gaat lekker. maar paprika komt niet echt op nog, maar zie dat meer daar last van hebben....

en zo rommelen we lekker aan.

appel en perenbomen staan al flink in de knop dus ben benieuwd.....
quote:louise1 schreef op 20 maart 2011 @ 14:48:

Oh wow, nu al aardappelen poten? Ik dacht dat die erg slecht tegen vorst kunnen dus dat je dan tot na IJsheiligen moet wachten.

Ik heb gisteren de maankalender gedownload en vandaag is een goede dag om wortelen knolgroenten te planten. Dus heb ik vandaag met de kinders worteltjes geplant. Een paar rijtjes in de tuin en voor ieder een bak die ze dan zelf kunnen verzorgen. Ben beniewd hoe dat gaat; moest ze al erg in toom houden bij het zaaien en water geven. Ze klotsen er gewoon een emmer water op Leuk he, omdat samen met je kinderen te doen. Mijn dochter is ook erg enthousiast! Zoon iets minder, maar die is meer van de tuin aanleggen, en worstjes roosteren bij de tuinhaard! (zit in zijn genen, mannen aan het vuur )
---
anoniem_5459 wijzigde dit bericht op 21-03-2011 11:10
Reden: oeps
% gewijzigd
----
anoniem_5459 wijzigde dit bericht op 21-03-2011 11:11
Reden: oeps
% gewijzigd
quote:suikervrij schreef op 20 maart 2011 @ 19:26:

Ik ben ook weer van de partij!

Vanwege mijn zwangerschap ga ik niet te veel zaaien.

Ik heb gezaaid:

- Tomaat (Balkonstar en Tomatillo)

- Snackpaprika

- Citroenkomkommer

Courgette zaai ik pas over een tijdje. Sla ga ik na de nachtvorst in de volle grond zaaien.

Mijn aardbeienplantjes van vorig jaar zijn nu een beetje zielig. Zouden ze dit jaar nog vruchten geven?

Leuk leuk leuk!Hier geeft de aardbei elk jaar wel vruchten. Maar niet zo veel. Dus net zoveel vruchten als zielig zijn
quote:moi1978 schreef op 20 maart 2011 @ 14:56:

maar paprika komt niet echt op nog, maar zie dat meer daar last van hebben....

bij mij zag ik vanmorgen een paar sprietjes boven de grond, dus wrs een kwestie van geduld....
Paprika duurde hier wel 5 of 6 weken volgens mij. Ik had de hoop al bijna opgegeven.
quote:lalamien schreef op 20 maart 2011 @ 09:53:

[...]

10 paprika? Is

dat niet veel? Of kweek je voor de hele familie Veel te veel, maar ik kan kleine plantjes nooit weggooien. Vind ik zo zielig .
quote:anky schreef op 21 maart 2011 @ 06:05:

[...]

Veel te veel, maar ik kan kleine plantjes nooit weggooien. Vind ik zo zielig .Ik heb hier gister ook wat weggeven. (ik weet niet of het tomaat is of ananaskers ) Er zijn wel 20 zaadjes opgekomen. Volgende keer maar iets minder zaaien en een stekertje met wat ik gezaaid heb!
quote:lalamien schreef op 21 maart 2011 @ 09:28:

[...]

Volgende keer maar iets minder zaaien en een stekertje met wat ik gezaaid heb!

Zo herkenbaar, haha. Ik was een keer zo ontzettend blij met mijn meloen in de platte bak.... wat deed die het goed zeg... was het een courgette - daar had ik er al vier van .... Dus vijf courgettes in totaal maakte dat zelfs bij het uitdelen we kregen te horen: nee he, niet weer courgette

Ik blijf ook nog even hoop houden op mijn paprika. en daarvan gooi ik altijd bergen in de diepvries, dus tien planten valt nog best mee toch.. ;)
anoniem_59936 wijzigde dit bericht op 21-03-2011 09:56
Reden: ik typte courgette in plaats van diepvries, waar het hart vol van is .... :rolling:
% gewijzigd
is paprika uit de diepvries lekker?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven