De vacht van mijn Ragdoll

21-03-2011 17:09 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een ragdoll van 10 maanden en 2 gewone HTK katten. Sinds ik de ragdoll heb, wordt ik een beetje moedeloos van z'n vacht. Tijdens het aaien komt er eigenlijk geen vacht vanaf, en tijdens borstelen/kammen ook niet.

Alleen als hij langs de bank loopt, dan laat ie gewoon allemaal donshaartjes achter. En de bank is zwart, en hij grotendeels wit..

Met de andere twee katten heb ik daar dus vrij weinig last van, die kam ik ook 1x per maand met de Furminator, zodat de loszittende ondervacht eruit komt. Maar omdat dat ding niet helpt bij een kat met langharige vacht, schiet dat niet zoveel op bij m'n ragdoll.

Bij de dierenwinkel heb ik al een andere borstel gehaald, een die ze ook gebruiken bij trimsalons, maar ook daarmee haal ik maar heel weinig vacht eruit. Nu hoef ik niet perse veel vacht van de kat af te halen met het kammen, maar het zit wel los, anders zou het dus niet zo achter blijven op m'n bank.

En wat ie ook heeft, is een vettige plek in z'n vacht, op z'n rug, net voordat z'n staart begint.

Heeft iemand hier ervaring mee, en een tip voor me? Wassen jullie je kat regelmatig, of hebben jullie een speciale kam oid voor z'n vacht?
Vraag het ff aan de rasvereniging?
quote:dorus schreef op 21 maart 2011 @ 17:09:

Ik heb een ragdoll van 10 maanden en 2 gewone HTK katten. Sinds ik de ragdoll heb, wordt ik een beetje moedeloos van z'n vacht. Tijdens het aaien komt er eigenlijk geen vacht vanaf, en tijdens borstelen/kammen ook niet.

Alleen als hij langs de bank loopt, dan laat ie gewoon allemaal donshaartjes achter. En de bank is zwart, en hij grotendeels wit..

Met de andere twee katten heb ik daar dus vrij weinig last van, die kam ik ook 1x per maand met de Furminator, zodat de loszittende ondervacht eruit komt. Maar omdat dat ding niet helpt bij een kat met langharige vacht, schiet dat niet zoveel op bij m'n ragdoll.

Bij de dierenwinkel heb ik al een andere borstel gehaald, een die ze ook gebruiken bij trimsalons, maar ook daarmee haal ik maar heel weinig vacht eruit. Nu hoef ik niet perse veel vacht van de kat af te halen met het kammen, maar het zit wel los, anders zou het dus niet zo achter blijven op m'n bank.

En wat ie ook heeft, is een vettige plek in z'n vacht, op z'n rug, net voordat z'n staart begint.

Heeft iemand hier ervaring mee, en een tip voor me? Wassen jullie je kat regelmatig, of hebben jullie een speciale kam oid voor z'n vacht?Die vettige vlek kan komen door het voer dat je hem geeft, dat komt meestal zo tot uiting. Misschien is ander voer een goed plan.
De Furminator werkt perfect bij mijn ragdoll (7 maanden oud). Hij begint nu echt te verharen, dus ik kam 'm regelmatig. Bij mijn andere kat (ook langharig) werkt de Furminator ook prima overigens. Ik zou geen betere oplossing weten.
Die vettige plek kan ik je wel mee helpen. Dat hebben Maine Coons ook: voornamelijk ongecastreerde katers. Als hij nog niet gecastreerd is kan dit wel helpen.

Wat je kunt doen is talkpoeder erop. Inwrijven en uitborstelen. Ik weet dat veel showkatten ingezeept worden met Goop (garagezeep). Inlaten trekken en heel goed uitspoelen. Niet met gewone shampoo wassen, dat zorgt alleen maar voor een ergere "katerstaart".

Tja, en bostelen, borstelen en nog eens borstelen. Dat hoort bij halflangharen als je geen haren wilt. Ik heb 4 van dit soort katten en draag zo min mogelijk zwarte kleding. Al trap ik zelf regelmatig in mijn eigen val en kom ik weer met een zwart vest thuis:-(
Hebben wij ook, twee Ragdolls, allebei een hele andere vacht, Eén heel makkelijk, de ander heel veel klitten, terwijl het toch broer en zus zijn. Maar verharen doen ze als een ... nou ja, als een Ragdoll bij het borstelen komt er inderdaad niet heel veel vanaf, dus dan maar 2x/dag stofzuigen (echt dus he!)
@juf_deetje, hij is gecastreerd, dus dat is het niet.. Ik heb z'n vader toendertijd ook gezien, die had 't ook. Dacht toen ook dat het met het niet gecastreerd zijn te maken had. Maar hij heeft het ook. Dat maakt me niet zoveel uit hoor, dat ie dat heeft, maar miss was daar een handig dingetje voor.

En ander voer, dat gaat niet. Ze krijgen alle 3 C/D voer van Hills, omdat 1 van de katten blaasproblemen heeft gehad. Het is niet mogelijk om ze los van elkaar te voeren, dus vandaar. (en de da vond 't geen probleem)

Mil_spec, shit.. Die beesten zien er dus niet voor niets zo leuk uit, dat is om hun verharing te compenseren.. Dat twee keer per dag stofzuigen doe ik niet, ik vind 3x per week al genoeg. Maar ik kan idd wel elke dag de bank stofzuigen. Ze mogen er al niet meer op liggen, anders kan ik zelf wel op een klapstoeltje ernaast gaan zitten om haarvrij te blijven..

@manager, ik dacht juist dat de furminator niet gebruikt mocht worden bij langharige katten. Hoe dat precies zit weet ik niet, ik heb het ergens gelezen, ooit eens. Kan ook zijn dat ik mis zit hoor. Maar ik heb het natuurlijk wel geprobeerd, maar ook dan, dr komt vrijwel niets vanaf..
Mijn ragdoll van 9 maanden heeft nergens last van, natuurlijk vind ik wel haren waar ze heeft gelegen maar het is niet zo dat ze spontaan overal plukken haar achterlaat. Misschien heb je net pech..
Even een gekke vraag maar waarom heb je een stoffen bank met 3 katten in huis. Ik zou echt gek worden! Hier 6 hondjes en dus een leren bank.
Hier ook een ragdoll die verschrikkelijk verhaart. Ik kam hem met de furminator. Zijn vacht wordt er niet mooier van, maar anders word ik helemaal gek. En nog steeds ligt alles continue onder een laag haren.

Mijn zwarte bank is inmiddels vervangen door een beige en mijn normale kleren draag ik niet meer in huis Die trek ik aan voordat ik naar buiten loop en ik heb zo'n plakroller als onderdeel van mijn standaard uitrusting.

Sterkte ermee. Het wordt niet beter.
Ehm.. Iets met nagels? Niet dat ze hun nagels erin slaan, maar dat is omdat ik het ze afgeleerd heb. Want proberen doen ze toch, en dan heb je ze er wel in staan.. En ik vind stof ook gewoon mooier en prettiger dan leer.. Hiervoor had ik een bank van zo'n stof die lijkt op suede, maar dan dus van stof. Dat was ideaal, maar ik wilde wel eens wat anders.. Toen had ik de ragdoll nog niet, dus ik had geen idee..
Bedankt voor de bemoedigende woorden dropdrop
Je bank heb je snel schoon met een vochtige (niet kletsnat) zeem.
Mijn Ragdoll verhaart wel maar laat zeker geen haren achter. Ik kam haar ook niet eigenlijk, dat is niet nodig. Ze heeft geen klitten ofzo, gewoon een heel mooie zachte vacht.

Praat jullie Ragdoll ook zoveel? Wat kan zij schreeuwen zeg! Als wij nog in bed liggen en ze hoort ons praten dan gaat ze onder de deur door schreeuwen. Ze is echt een lekkere eigenwijze muts. Ik vind Ragdolls zulke leuke katten!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven