Gezondheid alle pijlers

Lijk wel een junk - ontwenningsverschijnselen

21-03-2011 17:45 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Het is al een tijd geleden dat ik voor het laatst iets gepost heb, al lees ik altijd mee en kan ik vaak de antwoorden op vragen bij jullie vinden.

Vandaar dat ik nu ook met een vraag kom.

Ik ben vorig jaar gestart met het slikken van Paroxetine nadat de huisarts een depressie constateerde. Vervolgens bleek dat ik (vermoeden was er altijd al) een typische ADHD-er ben, overwegend onoplettendheidstype.

Na de start met Paroxetine voelde ik me prima, een stukje zekerder, alsof ik een duwtje in de rug kreeg. Ondertussen had ik op advies van een psychiater ook een aantal weekjes een ADHD medicijjn geprobeerd, Concerta.

Omdat mijn vriend en ik in de nabije toekomst erg graag kinderen willen proberen te krijgen en ik geen troep in m'n lijf meer wil en op eigen kracht verder wil is er in overleg met de huisarts besloten de paroxetine te gaan afbouwen.

Omdat de pilletjes lastig te breken waren volgens de arts moest ik 3 weken lang om de dag m'n 20mg slikken. Toen ik op controle kwam na 3 weken werd me verteld dat ik mocht stoppen. Indien ik last kreeg mocht ik slikken.

Ik zit nu op de bank, zwetend, duizelig en miselijk dit bericht te typen. Ik heb zojuist 5 uur geslapen en ben tussen dit alles door aan de buikgriep. Ik geef spontaan over, loop tegen de deurposten op en hou geen eten binnen ( of aan de achter of aan de voorkant komt het er uit).

Wie heeft hier ervaring mee? Tips? Anyone?

Aan de ene kant wil ik doorzetten met stoppen zodat ik er vanaf kom maar aan de andere kant wil ik m'n collega's niet in de steek laten in deze drukke periode.

Alvast bedankt voor de reacties.
Common sense is not so common.
Voltaire
Aangezien ik geen dokter ben, kan ik je niets beters aanraden dan even met je HA te overleggen...

maar sterkte met je klachten in elk geval
Ja klopt helemaal! Ik heb ook paroxetine gehad. Ik vind het eigenlijk slecht van je dokter dat ze je niet ingelicht hebben over die ontwennings verschijnselen.

Voor mij was het net een flinke griep. Ik zou zeggen ziek lekker uit!
Ik denk dat je de buikgriep even los moet zien van de ontwenningsverschijselen wbt het stoppen met de ad.

Misschien over een paar dagen weer beoordelen hoe je je voelt?
Hi eendje, m'n HA's geven tegenstrijdige signalen af, het komt er op neer dat ik zelf maar moet bepalen hoe er vanaf te komen. Jammer want het voorschrijven was zo gedaan. Als ik dit van te voren had geweten had ik mijn dépressie zelf bevochten.
Voltaire
Even doorzetten nog, veel brakker ga je je ws. toch niet meer voelen, dus vanaf nu zal het alleen beter worden. En ja, het is gewoon rot..
Hi mavis, naar wat ik op internet heb gevonden is de darmklachten een veel voorkomend ontwenningsverschijnsel.

Wat ik vreemd vind is dat er in de bijsluiter vrijwel niet over intwenningsverschijnselen wordt gesproken, terwijl ik het als heel heftig ervaar.
Voltaire
Hoi Sjors, nou je hebt ook wel een van de beruchtste anti-depressiva gekregen hoor. Paroxetine (ook wel bekend onder merknaam Seroxat) is niet zo'n lieverdje.

Heb zelf fluvoxamine en escitalopram geslikt, en de ene cold turkey gestopt en de ander geleidelijk, maar van heftige ontwenning heb ik nooit last gehad. Wat ik wil zeggen is dus dat lang niet alle anti-depressiva dezelfde bijwerkingen en/of dezelfde ontwenningsverschijnselen geven en dat je waarschijnlijk pech hebt gehad met dit middel.

Het gaat trouwens vanzelf weer over, dus even doorbijten!
Van 20 mg. naar 0 lijkt me vrij drastisch.. Je kan ze via het breeklijntje op 10 mg krijgen en met behulp van een pillensnijder (te koop bij de apotheek) nog halveren naar 5 mg. Ik heb zelf laatst een stoppoging gedaan, ik slikte om de dag 5 mg, kwart tabletje dus. Volgens de apotheker doet dat helemaal niks. Na 6 dagen afkickverschijnselen toch maar weer begonnen. Ik wil niet eens weten wat de verschijnselen zijn als je van 20 naar 0 gaat, brrr..

Als ik jou was, zou ik dus eerst afbouwen naar 10, dan verder naar 5, en dan naar niks. Voor overleg zou ik bij je apotheker zijn en niet bij de huisarts, apothekers hebben veel meer verstand van medicijnen.

Sterkte!!
Ik ben voornamelijk benieuwd naar hoe anderen dit hebben ervaren, vooral omdat ik het niet goed kan omschrijven hoe ik me voel. En omdat ik niet weet hoe lang zoiets duurt?
Voltaire
Dankjewel Iris, morgenochtend vroeg dan toch maar even naar de apotheek. Ik twijfel nu heel erg of ik niet toch iets zal nemen, maar wil er ook niet zomaar aan toegeven. Ben voornamelijk heel bang dat dit gevoel nog wel even blijft, het is erg druk op m'n werk en heb er een flinke verantwoordelijkheid bij gekregen en wil natuurlijk niet laten afweten. Maar aan de andere kant vind ik mezelf op dit moment toch stiekem ook wel belangrijk.
Voltaire
Paroxetine staat bekend om allerlei heel vervelende ontwenningsverschijnselen bij stoppen. Het is een van de lastigste AD om af te bouwen.

Probeer door te zetten! Met een paar dagen zal het waarschijnlijk wel beter gaan!

Veel sterkte!
Ik vond het afbouwen ook heel heftig! Ik heb de vloeibare vorm gebruikt om zo langzaam te bouwen. Dan hoef je niet direct van een hele pil naar een halve en dan naar niks. Maar kun je in hele kleine stapjes afbouwen. Misschien een idee voor jou?

In ieder geval sterkte en ik vind het wel heel fijn dat ik er nu af ben!
Moeilijk hè, afbouwen. Kan je de vloeibare vorm via de apotheek krijgen? Ik wil er ook vanaf maar van 5 mg naar 0 gaf al vervelende afkickverschijnselen (enorm chaggerijnig, onrustig, zenuwtrekjes in m'n hoofd). Na 6 dagen trok ik het niet meer en heb ik toch weer een kwartje geslikt, maar voelde me net als jij ook zo'n junk! Ik ben ook heel benieuwd hoe lang die afkickverschijnselen duren. Hoe lang duurde dat bij jou levenisleuk (leuke nick trouwens)?
Ik moet zeggen dat ik het apart vindt dat paroxetine zo heftig is, omdat ik nooit eerder met depressieve klachten bij de ha ben geweest en nooit eerder medicijnen heb hoeven slikken. Waarom ze dit dan direct voorschrijven. En het meest vreemde vind ik nog dat de ha aangaf dat dit een heel licht middel zou zijn. Terwijl ik nu m'n eten niet binnen kan houden, draaierig, moe, misselijk, koortsachtig (zweten in je slaap) en me echt ontzettend naar voel. Ik weet gerust dat je zoiets niet voor niets neemt en dat er het eea aan bijwerkingen en ontwenningsverschijnselen bij horen, maar ik voel me echt een zware verslaafde op het moment. Zonder kan ik niet functioneren. Ik kijk heel boos en begin spontaan te huilen om niets. Ik heb dit blijkbaar enorm onderschat, maar ben ook wel teleurgesteld dat ze me hier niet over hebben ingelicht moet ik bekennen..
Voltaire
Vloeibare vorm? Dit is nieuw voor mij! Vertel!
Voltaire
Hoihoi!

Ik zou nog niets met die vloeibare vorm doen (seroxat suspensie). Wanneer heb je voor het laatst 20 mg geslikt?

Wellicht dat het nog maar kort geleden is en dat je weer wat gaat slikken, bv 10 mg.

Ik zou sowieso geleidelijker afbouwen; ook echt niet goed van je huisarts dat 'ie je zo drastisch laat afbouwen!

Ik zou van 20, naar 15, naar 10, naar 5 mg gaan en dan stoppen. Misschien zelfs 2 weken per stap.

Ik heb heel geleidelijk afgebouwd met paroxetine en alsnog had ik wat bijverschijnselen; als ik m'n hoofd draaide dan leek het alsof het beeld net wat later aan kwam in m'n hersenen. Beetje vaag, maar zo voelde het. En hoofdpijn daarbij.

De verschijnselen die jij nu beschrijft herken ik van de opbouw: misselijk, duizelijk, wazig zien, moe, rusteloos/bewegingsdrang etc. Lastig ook om te bepalen wat waarvan komt: de afbouw of de buikgriep?

Paroxetine heeft invloed op de serotonine en die wordt voor 80% ongeveer in je darmen aangemaakt, vandaar vaak de heftige effecten op maag/darmstelsel bij op- en afbouw.
Ik snap ook niet dat de huisarts je zo snel paroxetine voor heeft geschreven, onder het mom van een licht middel. Volgens mij zijn er wel lichtere middelen op de markt waar je makkelijker vanaf komt. Ik zou vooral niet googlen op afkickverschijnselen, dat zijn zo ontzettend veel hits waaruit wel blijkt dat afbouwen, net wat jij zegt, echt afkicken is.

Ik vraag me bij mezelf ook wel af hoe ik dan wel af moet bouwen, als het met een kwart tabletje al verschijnselen geeft. Als je nou weet van, het duurt 2 weken, is het te overzien, maar ik kon nergens vinden hoe lang het nou precies duurt. Ik ben benieuwd wat de apotheker je adviseert!
.
Voor degene die langzaam wil afbouwen. Ik heb op de computer nog een afbouwschema dat ik samen met huisarts heb opgesteld. Vanwege angst voor ontwenning heb ik het zelf wat aangepast en de stappen wat langzamer gemaakt, wat resulteerde in het schema dat ik heb.

Als iemand het wilt hebben, dan hoor ik dat graag! Kleine moeite om even door te mailen.

@ Sjors; heb je naast de paroxetine voor depressieve klachten nog aanvullend therapie gehad of alleen maar medicatie? En idd, je huisarts heeft het wel heel makkelijk voorgeschreven.

Wanneer heb je voor het laatst 20 mg geslikt?
Nautische, ik zou zeker nog niet autorijden als je zicht niet optimaal is. Misschien even een weekje wachten?

Miesemaus, wil je mij het afbouwschema mailen? Mail is iris.76@hotmail.com. Dank je wel! Ben heel benieuwd naar een goed schema.
Mn laatste 20 mg was geloof ik donderdag? Heb vanavond een halfje genomen, omdat het me echt teveel word. Ik hoor nu af en toe suizen als ik mn ogen beweeg (ok dit klinkt nogal raar) en ben enorm misselijk en duizelig. Hoe euforisch ik vrijdag was toen ik hoorde dat ik eindelijk mocht stoppen, zo enorm diep ga ik nu. Walgelijk echt. Doet me overigens wel heel erg goed te lezen dat er meer mensen zijn die hier last van hebben (gehad).
Voltaire
autorijden met Paroxetine zou op zich kunnen, ik moet zeggen dat ik me er niet altijd even prettig bij heb gevoeld. Zeker tijdens rijlessen waarin je toch al best onzeker bent (lijkt me) zou ik het persoonlijk niet aanraden. Al is dat bij iedereen weer anders!
Voltaire
Denk dat je in ieder geval beter kunt wachen met autorijden tot je beeld weer oké is, wat je omschrijft met dat het even duurt tot het beeld er is zeg maar. Normaal gesproken heeft paroxetine toch geen invloed op de rijvaardigheid, als het medicijn goed aangeslagen is? Er zit geen gele sticker op (geloof ik).
In het begin kon ik niet autorijden door de bijwerkingen; de eerste 2 weken kon ik niet scherp zien, zowel dichtbij als veraf niet. In m'n hoofd voelde het ook te wazig: combinatie van watten in je hoofd en 'misselijk in je hoofd'. Raar gevoel was dat. Er zit een gele sticker op paroxetine, maar als je de bijwerkingen voorbij bent kun je er prima mee autorijden.

Lijkt me prima dat je een halfje genomen hebt. Dit wel volhouden komende tijd, pas weer afbouwen als je je met 10 mg stabiel voelt (geen afkick meer). Misschien voel je je ook wat beter als die buikgriep weg is.

Desnoods aan de bel trekken bij de huisarts en vragen om iets tegen misselijkheid, bv primperan.

Bij de apotheek kun je zonder recept domperidon krijgen, helpt ook.

Succes!! Ik hoop dat je wat slaapt vanacht en je morgen wat beter voelt!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven