Maagband/verkleining
maandag 12 januari 2009 om 11:13
dinsdag 22 maart 2011 om 08:19
@InyMINY
Jij maakt nog een heeeel dorp gek hahhaa
Ik ouwetje, moet me al zo concentreren op al die namen en al die afspraken.
En dan kom jij met weeer andere informatie.
Moet ik weer helemaal terug gaan lezen om te checken of mijn geheugen wel goed werkt.
Je zit dus fout HARTSTIKKE FOUT.
FOUT MET DE O.K. DATUM VAN MAJESTEIT.
Die is .....let op....hoe hem vast.....niet weer veranderen.....
***OPERATIEDATUM MAJESTEIT 18 APRIL****
Jij maakt nog een heeeel dorp gek hahhaa
Ik ouwetje, moet me al zo concentreren op al die namen en al die afspraken.
En dan kom jij met weeer andere informatie.
Moet ik weer helemaal terug gaan lezen om te checken of mijn geheugen wel goed werkt.
Je zit dus fout HARTSTIKKE FOUT.
FOUT MET DE O.K. DATUM VAN MAJESTEIT.
Die is .....let op....hoe hem vast.....niet weer veranderen.....
***OPERATIEDATUM MAJESTEIT 18 APRIL****
dinsdag 22 maart 2011 om 08:26
dinsdag 22 maart 2011 om 08:34
@KIMI 29
Ik ben van Maastricht naar Eindhoven gestuurd, nog even geduld hebben, probeer er nu aan te wennen dat het geen bandje gaat worden, en dat is toch redelijk lastig, maar kump good
[/quote]
-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.--.-.
Kimi, ik vraag me eigenlijk af waarom je nu in de categorie GBP'ers bent gestopt,
In maastricht was je ingeschaald in maagbandbestendig en dan opeens naar gbp?
Ik snap even je verhaal (van begin tot eind) en de logica daarvan niet meer.
Wil je het pleaseeeee......nog eens uitleggen?
Zodat ik en de andere wellicht ook...je kunnen volgen?
Doe je wel he?
Ik ben van Maastricht naar Eindhoven gestuurd, nog even geduld hebben, probeer er nu aan te wennen dat het geen bandje gaat worden, en dat is toch redelijk lastig, maar kump good
-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.--.-.
Kimi, ik vraag me eigenlijk af waarom je nu in de categorie GBP'ers bent gestopt,
In maastricht was je ingeschaald in maagbandbestendig en dan opeens naar gbp?
Ik snap even je verhaal (van begin tot eind) en de logica daarvan niet meer.
Wil je het pleaseeeee......nog eens uitleggen?
Zodat ik en de andere wellicht ook...je kunnen volgen?
Doe je wel he?
dinsdag 22 maart 2011 om 09:37
Jup ik was vanochtend 104.8 en begon met 112 kilo 4 maart met vloeibaar dieet..dus het gaat er af
na de operatie was er 2.2 af voor degene die dat alleen wilde weten haha.. Was het bij jou ook positief brenda? Vandaag merk ik al dat het eten minder gaat..net 50 gram yochurt met een lepel cruesli en pff zit al vol..normaal neem ik iets meer.. Me zwelling is ook wat minder gelukkig.. Het zag er niet uit precies tussen me twee wonden in stond me huid in een punt door vocht...het kon niet meer weg bij de wonden zelf vanwege hechtingen dus hoopt het zit op ertussenin denk ik..maar nu is het weer beetje normaal..en minder zeer..kon vannacht beetje schuin op me zij slapen..
dinsdag 22 maart 2011 om 09:50
dinsdag 22 maart 2011 om 10:14
@ Majesteit, eerst lekker van een vakantie genieten, dan vliegt de tijd zo voorbij dat jij de volgende bent die op de tafel ligt. En het is je zo gegund. Hoe is het vandaag met je, gaat het wat beter?
@ IniMiny, nog 31 weken, nee hoor ben nog niet aan het aftellen. Het is bizar had er geen problemen mee om op de wachtlijst te staan, maar nu ik weet dat er een datum aankomt mag het van mij wel meteen morgen.
@ Limburger, uiteraard wil ik het nog wel een keer uitleggen. In het AZM stond ik inderdaad op de wachtlijst voor een bandje. Nu de wachttijd daar is opgelopen naar 2.5 jaar heeft de chirurg mij naar Eindhoven doorgestuurd. Alleen in Eindhoven worden geen bandjes gedaan. De chirurg vertelde mij al dat ze langszaam ook willen afstappen van bandjes, daar studies uitwijzen dat een gastric sleeve daar een heel goed alternatief voor is. Bij een bandje heb je het bandje zelf in het lichaam, en moet om de tien jaar vervangen worden, en het kastje dat kan loslaten etc ( dit is mij door de chirurg verteld, do not shoot the messenger ). Op zich klinkt dat heel logisch allemaal. De Sleeve zou hetzelfde effect als het bandje hebben, er wordt een stuk van je maag weggehaald zodat er een soort van buisje overblijft. Het volume van de “nieuwe” maag zou gelijk zijn als met een maagbandje.
Dus aagezien Eindhoven geen bandjes doet, wordt het ofwel een gbp, ofwel een sleeve. Daar zal ik 21 April meer over weten, ik heb daar wel een aantal vragen over. Dus ook vandaar dat het voor mij een redelijke omschakeling is als je al een jaar denkt en verdiept hebt in een maagbandje. Ik hoop dat ik het zo allemaal wat duidelijk verwoord heb
Ow en als ik toch bezig ben haha, ik las gisteren op internet dat nog een reden om een verkleining te ondergaan is zijn galproblematiek. Nou mijn galblaas is er al drie jaar uit, maar sinds vorig jaar weer last van galstenen in de galwegen, twee keer voor in het ziekenhuis gelegen, de laatste keer mijn appartementencomplex op zijn kop gezet haha. Zelfs de drie dosis morfine hielp niet tegen de aanval waarna ik afgevoerd werdt per ambu, nu lach ik erom toen niet. Ik weet dat de kans heel erg aanwezig is door af te vallen, meer aanvallen te krijgen, maar aan de positieve kant als ik dan op mijn streefgewicht zit, zal de kans op aanvallen nihil zijn. Nou dan blijf ik de medicijnen maar slikken in die periode, maar geen aanvallen meer in de toekomst vind ik niet verkeerd
@Lauw & Brenda, Proficiat met de verloren kilo’s!!
@ IniMiny, nog 31 weken, nee hoor ben nog niet aan het aftellen. Het is bizar had er geen problemen mee om op de wachtlijst te staan, maar nu ik weet dat er een datum aankomt mag het van mij wel meteen morgen.
@ Limburger, uiteraard wil ik het nog wel een keer uitleggen. In het AZM stond ik inderdaad op de wachtlijst voor een bandje. Nu de wachttijd daar is opgelopen naar 2.5 jaar heeft de chirurg mij naar Eindhoven doorgestuurd. Alleen in Eindhoven worden geen bandjes gedaan. De chirurg vertelde mij al dat ze langszaam ook willen afstappen van bandjes, daar studies uitwijzen dat een gastric sleeve daar een heel goed alternatief voor is. Bij een bandje heb je het bandje zelf in het lichaam, en moet om de tien jaar vervangen worden, en het kastje dat kan loslaten etc ( dit is mij door de chirurg verteld, do not shoot the messenger ). Op zich klinkt dat heel logisch allemaal. De Sleeve zou hetzelfde effect als het bandje hebben, er wordt een stuk van je maag weggehaald zodat er een soort van buisje overblijft. Het volume van de “nieuwe” maag zou gelijk zijn als met een maagbandje.
Dus aagezien Eindhoven geen bandjes doet, wordt het ofwel een gbp, ofwel een sleeve. Daar zal ik 21 April meer over weten, ik heb daar wel een aantal vragen over. Dus ook vandaar dat het voor mij een redelijke omschakeling is als je al een jaar denkt en verdiept hebt in een maagbandje. Ik hoop dat ik het zo allemaal wat duidelijk verwoord heb
Ow en als ik toch bezig ben haha, ik las gisteren op internet dat nog een reden om een verkleining te ondergaan is zijn galproblematiek. Nou mijn galblaas is er al drie jaar uit, maar sinds vorig jaar weer last van galstenen in de galwegen, twee keer voor in het ziekenhuis gelegen, de laatste keer mijn appartementencomplex op zijn kop gezet haha. Zelfs de drie dosis morfine hielp niet tegen de aanval waarna ik afgevoerd werdt per ambu, nu lach ik erom toen niet. Ik weet dat de kans heel erg aanwezig is door af te vallen, meer aanvallen te krijgen, maar aan de positieve kant als ik dan op mijn streefgewicht zit, zal de kans op aanvallen nihil zijn. Nou dan blijf ik de medicijnen maar slikken in die periode, maar geen aanvallen meer in de toekomst vind ik niet verkeerd
@Lauw & Brenda, Proficiat met de verloren kilo’s!!
dinsdag 22 maart 2011 om 10:34
KiMi,
Mij is verteld dat mijn maagbandje leven lang meegaat en dat kastje los kan gaan of kan kantelen dat hebben ze wel verteld en lees je ook elders wel.
Iedere operatie kan complicaties opleveren, meestal gelukkig niet.
We zien wel hoe het dan loopt en dan gaan we (als het moet) voor een nieuwe
Ben zo blij met wat ik afgevallen ben
Dank voor felicitatie
Mij is verteld dat mijn maagbandje leven lang meegaat en dat kastje los kan gaan of kan kantelen dat hebben ze wel verteld en lees je ook elders wel.
Iedere operatie kan complicaties opleveren, meestal gelukkig niet.
We zien wel hoe het dan loopt en dan gaan we (als het moet) voor een nieuwe
Ben zo blij met wat ik afgevallen ben
Dank voor felicitatie
dinsdag 22 maart 2011 om 14:39
zo meisjes, vandaag dus een stukje vrolijke dan gisteren wat de pijn betreft. Ik kan er nog steeds niet bij dat zo'n pijn aanval zomaar komt en heel langzaam verdwijnt. Vanochtend dus een hele poos bij de apother gezeten (wat een vent !! lachen joh) en hebben zo al mijn medicatie doorgenomen. waar ik 3 pilletjes slik van 10 mg, heeft hij er 1 van 30mg gemaakt enz enz, en daarbij een extraatje toegevoegd voor de pijnaanvallen en het evt vliegongemak. EN dat alles tot na mijn operatie. Had ik dus een prima argument om nog even na te vragen of k voor de 18e april op de planning sta, en ja hoor, mits niet alle chirurgen onbekwaam raken, of een andere ramp gebeurt is dat nog mijn datum. heerlijk gevoel. en zoals limburger zegt....eerst nog die vakantie. nu wil het maffe geval dat ik op dit moment mn best doe om ook vast wat af te vallen, vanwege die lever he? maar het tegendeel van mijn doel bereik. dus zoveel mogelijk bewegen daar in die torres ja heuveltje op heuveltje af, ik in de rolstoel, manlief duwen hahaha...nee ik beweeg echt wel voor zover mogelijk. maar toch wel heel fijn om idd voor die tijd nog even samen met manlief eropuit te gaan. kan hij me nog even op handen dragen, na de operatie met een zere maag zal dat wat moeilijker gaan.........de nhumor hier draait op volle toeren ondertussen. ik heb ook geen galblaas meer, dus ikke lachen tijdens de uitleg daarover, tot het palatje kwam; als je niet 2 keer kijkt zie je dat hele ding niet zitten !!!! en ik maar trots roepen dat ik al ruimte in mn buik had, dus geen wonder dat die stenen zo'n pijn doen.
het eiwitgebeuren is door iedereen met smaak ontvangen, ik heb nog de bosbessensmaak gemaakt en de cocos . (maar die vind ik sowieso vreselijk niet lekker). en ik moet zeggen, mijn appeltaartsmaakje deed het goed, heb ik ook nog speculaas wat mij erg lekker lijkt, net als de nodige vruchtensmaakjes, heb ik nog niet met dietiste overlegd over voedingswaardes, maar dat komt nog.
en zoals je zegt, straks haalt kimi me nog in, maar ja , heb ik vrede mee hoor, dan zal ik aan je denken als ik in de spaanse zon lig/loop/rol
tijd voor een rondje met het hondje en dan weer de rust. geniet van de dag alemaal he? het is zulk mooi weer.
het eiwitgebeuren is door iedereen met smaak ontvangen, ik heb nog de bosbessensmaak gemaakt en de cocos . (maar die vind ik sowieso vreselijk niet lekker). en ik moet zeggen, mijn appeltaartsmaakje deed het goed, heb ik ook nog speculaas wat mij erg lekker lijkt, net als de nodige vruchtensmaakjes, heb ik nog niet met dietiste overlegd over voedingswaardes, maar dat komt nog.
en zoals je zegt, straks haalt kimi me nog in, maar ja , heb ik vrede mee hoor, dan zal ik aan je denken als ik in de spaanse zon lig/loop/rol
tijd voor een rondje met het hondje en dan weer de rust. geniet van de dag alemaal he? het is zulk mooi weer.
dinsdag 22 maart 2011 om 20:20
Hoe zit dat..?
Sommige mensen hebben telefonisch een intake gesprek met .... (Geen flauw idee met wie), maar die krijgen in het gesprek te horen dat ze geopereerd worden..
Hoe zit dat? Je kan als arts dan toch niet zien hoe het lichaam eruit ziet en hoe het vet is verdeeld etc...?
Ik vind het een beetje een rare gang van zaken, maar ik kom er niet achter hoe of wat... Weet iemand dit wanneer er gekozen wordt voor een telefonische intake....??
Sommige mensen hebben telefonisch een intake gesprek met .... (Geen flauw idee met wie), maar die krijgen in het gesprek te horen dat ze geopereerd worden..
Hoe zit dat? Je kan als arts dan toch niet zien hoe het lichaam eruit ziet en hoe het vet is verdeeld etc...?
Ik vind het een beetje een rare gang van zaken, maar ik kom er niet achter hoe of wat... Weet iemand dit wanneer er gekozen wordt voor een telefonische intake....??
dinsdag 22 maart 2011 om 21:15
KiMI
Je stoot niemand voor het hoofd met wat chirurg zei over maagbandje
InyMiny
Heb er geen ervaring mee sorry.
Maar zou het niet kunnen dat ze je niet willen laten rijden voor wat anders misschien maar half uurtje duurt en dan bedoel ik gesprek met chirurg.
Majesteit
Fijn dat je het hebt kunnen laten zien en proeven.
Was het goed dat je dit ging gebruiken?
Heerlijk bijna op vakantie
Heb net de kapster gehad thuis en zei heeft ook een maagband, 6 maanden eerder dan ik en zij is op haar streef en ze vertelde mij iets waar ik heel blij mee ben.
Het is nog afwachten wat er uitkomt en ben nog niet op streef.
Ze zijn in Medisch Centrum Leeuwarden (MCL) in overleg met ziektekostenverzekeraars om mensen die dmv operatie veel zijn afgevallen ook af te helpen van overtollige huid.
Ze zeggen nu zij hebben A gezegd dan mag B ook uitgevoerd worden.
Nu worden veel aanvragen afgekeurd.
Misschien zijn er meer ziekenhuizen die dat doen.
Nogmaals het blijft afwachten.
Je stoot niemand voor het hoofd met wat chirurg zei over maagbandje
InyMiny
Heb er geen ervaring mee sorry.
Maar zou het niet kunnen dat ze je niet willen laten rijden voor wat anders misschien maar half uurtje duurt en dan bedoel ik gesprek met chirurg.
Majesteit
Fijn dat je het hebt kunnen laten zien en proeven.
Was het goed dat je dit ging gebruiken?
Heerlijk bijna op vakantie
Heb net de kapster gehad thuis en zei heeft ook een maagband, 6 maanden eerder dan ik en zij is op haar streef en ze vertelde mij iets waar ik heel blij mee ben.
Het is nog afwachten wat er uitkomt en ben nog niet op streef.
Ze zijn in Medisch Centrum Leeuwarden (MCL) in overleg met ziektekostenverzekeraars om mensen die dmv operatie veel zijn afgevallen ook af te helpen van overtollige huid.
Ze zeggen nu zij hebben A gezegd dan mag B ook uitgevoerd worden.
Nu worden veel aanvragen afgekeurd.
Misschien zijn er meer ziekenhuizen die dat doen.
Nogmaals het blijft afwachten.
dinsdag 22 maart 2011 om 21:18
inyminy volgens mij is dat toch ramedical? die maken hier in ned een afspraak met je, en doen een screening, lijk je een geschikte kandidaat an heb je een web-cam gesprek met de chirurg (dr dillemans?) en dan overleggen jullie samen. en dan komt hij met een voorstel voor operatie en misschen ook wanneer,maar dat weet ik niet zeker. EN dan ga je naar hem in Belgie voor de operatie, en na een aantal dagen terug naar nederland, waar je dan weer in ned door ramedical wordt gevolgd. en nu hoop ik heel hard dat ik het allemaal goed heb begrepen, want anders zit ik hier nu te liegen.
dinsdag 22 maart 2011 om 21:21
Hey Brenda,
Dat dacht ik ook, maar de echte intake, dus met diëtiste en arts etc, wordt bij sommige ziekenhuizen telefonisch gedaan! Ik las het op de website/forum van de obesitas vereniging.
Dat gesprek met chirurg kan ik nog redelijk mee inkomen, laatste zaken bespreken inderdaad. Maar waar de meeste langs moeten komen wordt elders telefonisch gedaan.. Dat snap ik niet helemaal en vroeg me af of er mensen zijn hier die het wel weten
Oh, maar dat is prettig dat ze in gesprek zijn met verzekeraars! Inderdaad wie 'A' zegt, moet ook 'B' zeggen! Kan denk ik alleen maar positief uitpakken.. Want er wordt inderdaad wel heel vaak 'nee' gezegd tegen bv een bwc...
Hou je ons op de hoogte als je iets hoort van je kapper??? Uiteraard hou ik het zelf ook in de gaten!
Dat dacht ik ook, maar de echte intake, dus met diëtiste en arts etc, wordt bij sommige ziekenhuizen telefonisch gedaan! Ik las het op de website/forum van de obesitas vereniging.
Dat gesprek met chirurg kan ik nog redelijk mee inkomen, laatste zaken bespreken inderdaad. Maar waar de meeste langs moeten komen wordt elders telefonisch gedaan.. Dat snap ik niet helemaal en vroeg me af of er mensen zijn hier die het wel weten
Oh, maar dat is prettig dat ze in gesprek zijn met verzekeraars! Inderdaad wie 'A' zegt, moet ook 'B' zeggen! Kan denk ik alleen maar positief uitpakken.. Want er wordt inderdaad wel heel vaak 'nee' gezegd tegen bv een bwc...
Hou je ons op de hoogte als je iets hoort van je kapper??? Uiteraard hou ik het zelf ook in de gaten!
dinsdag 22 maart 2011 om 21:23
Oh dat zou wel kunnen Majesteit.. Degene die ik het gevraagd heb die geeft geen antwoord... Op elke vraag behalve op de mijne welke instantie/instelling/ziekenhuis dat is...
Dus ik durf het niet te zeggen. Vind het persoonlijk raar om telefonisch te bepalen of iemand wel of niet geschikt is voor een operatie, maar dat kan aan mij liggen
Dus ik durf het niet te zeggen. Vind het persoonlijk raar om telefonisch te bepalen of iemand wel of niet geschikt is voor een operatie, maar dat kan aan mij liggen
woensdag 23 maart 2011 om 02:43
Mijn moeder is 11 januari geopereerd. zij heeft een maagverkleining gekregen. Dit is gedaan in Eindhoven en daar waren ze naar het schijnt vol lof ove rmijn moeder, omdat de operatie zeer goed gelukt is zonder complecaties. Inmiddels gaat het super met haar, moet ze om de 2 uur eten (alles in het klein natuurlijk) en is ze al 21 kilo afgevallen (als niet meer is nu). In de eerste maand mocht ze alles vocht hebben, buiten drinken om een tas bouillon, soep die geblenderd is of yoghurt.
Je ziet wel idd dat ze aan het afvallen is.. en ook dat alles begint te hangen lol .. nog een paar jaar en kan ze haar borstverkleining krijgen. Ze heeft ook diabetes type 2, in het begin was haar suiker te hoog constant, maar ze mag geen insuline spuiten. Nu begint het langzaam omlaag te gaan omdat ze een goede eet/drink patroon heeft. Ik weet niet precies hoe dat in jous situatie is, maar hoop dat dit wat helpt.
Je ziet wel idd dat ze aan het afvallen is.. en ook dat alles begint te hangen lol .. nog een paar jaar en kan ze haar borstverkleining krijgen. Ze heeft ook diabetes type 2, in het begin was haar suiker te hoog constant, maar ze mag geen insuline spuiten. Nu begint het langzaam omlaag te gaan omdat ze een goede eet/drink patroon heeft. Ik weet niet precies hoe dat in jous situatie is, maar hoop dat dit wat helpt.
woensdag 23 maart 2011 om 02:53
Je krijgt altijd eerst een gesprek aan foon, had ma ook.. Ze willen peilen in hoeverre jij staat tenopzichte van jezelf en de operatie. dan krijg je een test en psychologisch gesprek, dan kunnen ze zien hoe jij bent en waarom jij die operatie wilt, vinden ze dat jij nog altijd kunt afvallen zonder een maag verkleining/band dan wordt je afgewezen. Ook een antwoord als 'mijn man wilt dat ik dat doe zodat ik weer mager wordt.' word afgewezen. Krijgt naar het schijnt 50 vragen op papier, een ogen test, gehoor test, conditietest en gesprek. als je hier door bent krijg je nog een slaap test, om te zien hoe jij ademhaalt als je slaapt (deze test heeft mijn moeder 2 keer moeten doen, eerste keer waren ze verontrustend over haar ademhaling en heeft een zuurstof aparaatje mee gekregen en moest daarna nog maals gaan) .. Ook is deze slaaptest om te zien hoe jij zou reageren als je onder narcose bent.
P.S.: dit is wat ik alleen weet van mijn moeder, dus weet niet of het altijd zo gaat.
P.P.S.: Tegenwoordig kun je toch beter in NL gaan voor zoiets? Had gehoord dat als je in Belgie gaat je niks vergoed meer krijgt, of heb ik dat weer mis?
P.S.: dit is wat ik alleen weet van mijn moeder, dus weet niet of het altijd zo gaat.
P.P.S.: Tegenwoordig kun je toch beter in NL gaan voor zoiets? Had gehoord dat als je in Belgie gaat je niks vergoed meer krijgt, of heb ik dat weer mis?
woensdag 23 maart 2011 om 02:59
En dat is dan weer i.v.m. het feit dat je in belgie een maagverkleining/band zonder al die poespas kunt/kon krijgen en dat daardoor veel NL's dachten dat het sneller gaat als je in Belgie gaat, alleen moet je altijd op controle gaan bij je behandelde arts. (wat ik me kan voorstellen niet altijd handig kan zijn). Dat is waarom het VGZ (van die weet ik het iig) geen maagbanden/verkleiningen vergoed van mensen die dit in belgie laten doen en niet in NL.
En in Belgie willen ze dit trouwens ook gaan aanpassen, ze willen het gaan doen als in NL. Omdat er bewezen is dat er jaarlijk veel te veel mensen aan dood gaan, dat is hard zo om te zeggen maar wel een feit. Ken 3 mensen (belgische vrienden geweest) die de operatie niet hebben overleefd.
En in Belgie willen ze dit trouwens ook gaan aanpassen, ze willen het gaan doen als in NL. Omdat er bewezen is dat er jaarlijk veel te veel mensen aan dood gaan, dat is hard zo om te zeggen maar wel een feit. Ken 3 mensen (belgische vrienden geweest) die de operatie niet hebben overleefd.
woensdag 23 maart 2011 om 03:06
[quote]limburger schreef op 22 maart 2011 @ 08:34:
@KIMI 29
[/quote]
Mijn moeder ook.. En dat is omdat ze in Maastricht geen maagverkleiningen/banden doen. Daarom verwijst Maastricht altijd door naar Eindhoven, die daar een aparte afdeling hebben hiervoor. Maar jij zult dat wel weten denk ik. De chirurg die ma heeft gehad was trouwens wel iemand van maastricht (waar ze oo nog altijd op controle moet gaan).
@KIMI 29
Mijn moeder ook.. En dat is omdat ze in Maastricht geen maagverkleiningen/banden doen. Daarom verwijst Maastricht altijd door naar Eindhoven, die daar een aparte afdeling hebben hiervoor. Maar jij zult dat wel weten denk ik. De chirurg die ma heeft gehad was trouwens wel iemand van maastricht (waar ze oo nog altijd op controle moet gaan).