Werk & Studie alle pijlers

vrij vragen

22-03-2011 10:03 44 berichten
Alle reacties Link kopieren
In het kort;

Ik werk 4/5 dagen per week, op een afdeling in de detailhandel.

Door ziekenhuis opname, zit en vriendin van mij met een opvang probleem.

Nu heb ik dus net mijn leidinggevende gebeld om vrij te nemen, en zij gaat hiermee niet akkoord.

Ik MOET het minimaal 3wk van te voren aangeven.

Aangezien de opname pas afgelopen DO is bevestigd en zij eerder wel opvang had, heb ik ook niet hoeven helpen, nu staat er echter iemand met nood, die ten alle tijden voor mij klaar staat met lege handen.

Mag en kan dit? ik heb bij mijn ex werkgevers nooit een probleem gehad met ala minute vrij vragen.

Mits je dit dus niet wekelijks ofzo doet.

Wie weet hoe de rechten zitten?
Geen idee, misschien heb je een hele starre leidinggevende, die niet inziet dat dat belangrijk voor je is! Kan je zelf niets regelen met je ouders dat die die kids opvangen ofzo?
Mijn ouders kennen haar kids niet, voel me zo lullig naar haar toe, als ik eens omhoog zit met opvang staat ze er altijd.

Je hebt toch recht op snipperdagen?
Moet je die ook niet aanvragen? Kijk anders op internet in de cao van je vakgebied, zorgverlof is het ook niet denk ik want dan moet het echt gezinsleden zijn.. Ik snap dat je het moeilijk vind en graag wat terug wil doen maar als het op je werk zo geregeld is dan kan je er weinig aandoen. Kan je ook niet van dienst ruilen met iemand?
Ik vind 3 weken vantevoren vrij moeten vragen wel erg lang.

Bij ziekte of begrafenis moeten ze toch ook inval regelen op kort termijn.
Ik ben VM-er binnen een warenhuis, sta dus alleen op een afdeling, en men heeft nog steeds geen 2de persoon gevonden om mij te kunnen vervangen, bij ziekte of derg.

Heb haar ook gezegd, ik had mij eigen ook ziek kunnen melden, maar wil liever gewoon een vrije dag opnemen.

Volgens haar stuur ik dus nu het probleem van mijn vriendin, naar haar toe...

Terwijl ik van mening ben, dat ze gewoon moet zorgen voor voldoende personeel.

Mijn leidinggevende, werkt in een winkel, die een shop in shop heeft in het warenhuis.
Wanneer en hoe lang zou je vrij moeten hebben? Ik denk dat je moet proberen of je niet met iemand van dag(en) kan ruilen.

Je leidinggevende kan je weigeren die vrije dag te geven als het zo kort van te voren aangevraagd wordt.

Denk zelf mee aan een oplossing en verplaats je ook even in je leidinggevende, dat help meestal beter dan meteen beginnen over rechten die je misschien wel/niet hebt.
Ziek melden om op de kinderen van een vriendin te passen is not done, jij bent niet ziek, dus je meld je ook niet ziek. En inderdaad maak jij van het probleem van je vriendin het probleem van je werk. Bekijk dingen nou eens zakelijk, als het jouzelf betrof zou het een ander verhaal zijn
Heb je je contract/CAO er al eens op nageslagen? Daar staat waarschijnlijk wel wat in over vrij vragen.

Ik werkte ook ooit in de deatilhandel, en ook daar moest een vrije dag minimaal 4 weken van te voren worden aangevraagd. In ieder ander geval had je geluk of juist pech.
Christina,

Nou heb dus aangegeven, kan er niemand vanuit de winkel naar het warenhuis.

Nee, nee, nee....

Snap dat het voor haar ook lastig is, maar sinds ik er werk(6mnd) heb ik nog geen dag vrijgenomen, maar me steeds in bochten gewrongen om het zo te regelen dat alles kon.

Voel me nu een beetje in de zeik genomen.
Je maakt er idd nu het probleem van je werkgever van.

Is er standaard een te kort aan personeel? Moet jij aldoor overwerken? En hoe lost zij het op, als jij een keer ziek bent?

Ik snap dat het voor jou heel lullig is, maar je werkgever kan moeilijk voor privé problemen van iemand anders, nb niet eens haar eigen werknemer, even een blik opentrekken met vervanging.

En ja, 3 weken is idd wat lang van te voren, maar is het ook niet een beetje de toon waarop je het vroeg? "Ik had me ook ziek kunnen melden?" Alsof je haar een gunst verleent, dat je vrij vraagt. Natuurlijk heb je recht op snipperdagen, maar dat gaat altijd in goed overleg. En niet een laatste moment actie. Mss kan je zelf een collega zoeken die jouw dienst wil werken? Dan komt het al een heel stuk aardiger over.
Nope
Feeks,

Ik heb zelf kinderen, en zorg altijd voor opvang ed. nog nooit 20 minuten eerder weggegaan of thuis gebleven, omdat de kids ziek zouden zijn.

Nu wil ik dus iemand uit de brand helpen, die dus een van mijn acute opvangers is, en wordt ik dus eigenlijk gestraft.

Ik ben zelf jarenlang, shopmanager geweest, en er is altijd wel een mouw aan te passen, zolang het geen regel maar uitzondering is.
quote:LadyLoveBug schreef op 22 maart 2011 @ 10:19:

Christina,

Nou heb dus aangegeven, kan er niemand vanuit de winkel naar het warenhuis.

Nee, nee, nee....

Snap dat het voor haar ook lastig is, maar sinds ik er werk(6mnd) heb ik nog geen dag vrijgenomen, maar me steeds in bochten gewrongen om het zo te regelen dat alles kon.

Voel me nu een beetje in de zeik genomen.

Je had al met die 'niemand' kunnen overleggen en met een voorstel kunnen komen.

Je baas heeft al een werkend rooster gemaakt en is niet verplicht om op laatste momenten ff het rooster om te gooien en zelf alle moeite te doen.

Ik zou me ook in de zeik genoemen voelen als ik jouw baas was, door jou!
Nope
Nee, wat betreft ziek melden, ik vroeg aan haar hoe het dan zou moeten als ik ziek was en er geen vervanging is...daar had ze geen antwoord op.

En toen ze begon te zeuren van moeders die werken en bla bla bla...zei ik inderdaad, zal ik me dan voortaan maar ziek melden ipv van vrijvragen.
En daarom werk ik altijd bij flexibele werkgevers. En aan het eind van het jaar zeker zeiken dat je je vakantiedagen op moet maken.
quote:feeks schreef op 22 maart 2011 @ 10:17:

Ziek melden om op de kinderen van een vriendin te passen is not done, jij bent niet ziek, dus je meld je ook niet ziek. En inderdaad maak jij van het probleem van je vriendin het probleem van je werk. Bekijk dingen nou eens zakelijk, als het jouzelf betrof zou het een ander verhaal zijnZe heeft toch juist vrij gevraagd omdat ze zich niet ziek wilde melden! Zakelijk bekijken? Je hebt gewoon recht op je vrije dagen...
Ik snap dat het vervelend is en dat je leidinggevende misschien niet zo vriendelijk en begripvol reageert maar ze heeft zakelijk gezien wel gelijk.

Dat je nooit een vrije dag hebt aagevraagd in de tijd dat je er werkt heeft hier toch nika mee te maken. Als je geen vrije dag nodig hebt neem je hem niet op.

Dat jij je in allemaal bochten wringt voor haar moet je dan misschien ook niet doen, want ook van haar kant moet ze zich aan de planning houden. Als jij niet kan wanneer je niet ingeroosterd staat kun je dat ook gewoon aangeven.

Ik snap echt dat een wat socialer beleid fijner is maar je werk is geen sociale instelling die met alle personlijke zaken rekening kan houden.

Jouw reactie op mijn post is ook niet zo vriendelijk. Misschien moet je ook kijken hoe je zelf reageerd als je je zin niet krijgt of de reacties zijn niet hoe je had verwacht.
machut.....

Nou het probleem is dus dat het niet mijn collega's zijn., beetje lastig uitleggen.

Ik sta namens een merk in een Warenhuis, mijn leidinggevende heeft een gewone shop in het centrum, waar ik omzetten ed bespreek.

Puntje bij paaltje is zij iegenlijk niet eens mijn leidinggevende, maar moet zij wel op de hoogte worden gesteld van ziekte ed.

uhhh snap je het nog?
Vervelende situatie, ik snap dat je graag je vriendin wilt helpen.

Maar je moet ook even bedenken dat jij niet gestraft wordt door je baas, echt niet. Alleen er is nu niemand om voor je in te vallen. En als je ooit echt ziek ben, dan heeft je baas idd een probleem en dan mag ze dat tegen die tijd lekker gaan oplossen, maar dat is nu niet aan de orde. Ik zou toch kijken of een van de medewerkers van de winkel niet een paar dagen wil invallen, of de weekendhulpen misschien wat extra geld willen verdienen? Dan kun je naar je baas met, nou mevr X kan wel die en die dag, dus is dat dan een oplossing?
Christina,

Nou die is totaal niet onvriendelijk bedoeld, sorry daarvoor.

Het is meer dat ik ondertussen nog een en ander aan het uitzoeken ben, dus was even snel getypt.

Daarbij probeer ik het dus ook duidelijk te houden, zonder losse frutsels er tussen.
Ladylovebug, ik snap de constructie, maar ik zou dan toch bellen naar die winkel en kijken of er medewerkers zijn die iets kunnen betekenen voor je. Want zo gaat het ook niet toch? Wie weet wil er wel eentje wat extra verdienen, zou zomaar kunnen.
Yellowlove,

daar zit 'm dus ook het probleem, dat mag ik dan weer niet, want, A; er mogen geen mannen op mijn afd, en B; mijn warenhuis wil niet iemand die niet bekend is in hun systeem en C; dat mag dus van mijn leidinggevende niet.

Tja, vindt het allemaal nogal krom :S
quote:LadyLoveBug schreef op 22 maart 2011 @ 10:28:

machut.....

Nou het probleem is dus dat het niet mijn collega's zijn., beetje lastig uitleggen.

Ik sta namens een merk in een Warenhuis, mijn leidinggevende heeft een gewone shop in het centrum, waar ik omzetten ed bespreek.

Puntje bij paaltje is zij iegenlijk niet eens mijn leidinggevende, maar moet zij wel op de hoogte worden gesteld van ziekte ed.

uhhh snap je het nog?

Ja, ik snap 'm heel goed. Ook omdat ik op net zo'n plekje als je werkgever/leidinggevende ooit heb gezeten. Je hebt op zo'n laatste moment niet ff vervanging. En bij ziekte heb je idd vaak heel wat te regelen en te schuiven voor je alle plekjes weer bezet hebt.

Jij denkt nu uit het feit dat jij wel altijd 'klaar staat', rechten te kunnen ontlenen. Heel zakelijk gezien: ik moest gewoon altijd mijn poppetjes op hun plekje hebben. En als er dan iemand was die net als jij altijd klaar stond, prima, vaak een hele fijne oplossing. Maar je krijgt er helaas geen extra rechten door. Jij kan ook gewoon nee, zeggen als zij je een keer vraagt.

Daar heb jij nu niets aan, maar heb je je al afgevraagd wat ze moet doen als ze geen vervanging kan vinden? De toko maar dicht houden? Terwijl ze gewoon een werknemer heeft, die kan werken?
Nope
quote:LadyLoveBug schreef op 22 maart 2011 @ 10:35:

Yellowlove,

daar zit 'm dus ook het probleem, dat mag ik dan weer niet, want, A; er mogen geen mannen op mijn afd, en B; mijn warenhuis wil niet iemand die niet bekend is in hun systeem en C; dat mag dus van mijn leidinggevende niet.

Tja, vindt het allemaal nogal krom :SDus er is gewoon niemand....
Nope
toffiffee,

Eerder had ik dus ook flexibele werkgevers, maar door werkverandering(crisusssss) heb ik helaas moeten aanpakken wat er is.

Sterker nog het is heel mijn branche niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven