recept met worteltjes

23-03-2011 10:19 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
hoi, ik heb nog worteltjes (bospeen) in huis en wil eens wat anders dan anders maken. Normaal zou ik dit namelijk gewoon eten met aardappel en vlees of stukje vis. Weten jullie geen lekker ovengerecht hiermee bijvoorbeeld?

Wat ik ook lekker vind maar wat ik ineens niet meer in de winkel kan vinden:

zo'n pakje van Maggi (of ander merk, weet niet meer) voor een sausprutje met koolvis en worteltjes. Ok, het is uit een pakje, maar wel erg lekker, met aardappelpuree. Iemand enig idee hoe ik zelf zo'n soort sausje maak?
http://www.kayotic.nl/blog/easy-baked-carrots

Deze zijn erg lekker! Maak ik regelmatig!
Gesmoorde bospeen

Categorie

Groentes

Ingredienten

■1 dl olijfolie

■120 gram pancetta

■1 ui

■1 teentje knoflook

■1 kg bospenen

■1 eetlepel verse peterselie

■1 dl vleesbouillon

■zout en versgemalen peper

Bereiding

Schrap de worteljes schoon, maar houdt een klein stukje van de steel aan de wortel.

Snijd de ui en pancetta in kleine stukjes. Pers het teentje knoflook en snijd de peterselie fijn.

Verwarm de olijfolie op een laag vuur en fruit de pancetta, ui en knoflook hierin tot de ui glazig is.

Voeg de worteltjes en de peterselie toe en laat 20 minuten smoren. Voeg voldoende bouillon toe om de worteltjes vochtig te houden.

Breng op smaak met zout en peper.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
http://www.kookjij.nl/rec ... rood-met-bospeen-en-puree
http://www.marionsrecepte ... hp?CAT=Bijgerecht&RID=965
Is wel geen ovenschotel maar wel met bospeen (is een soep)

http://www.ah.nl/recepten/recept?id=324 ... egetarisch
Cottage of sheperd's Pie!
Ik zou er een salade van maken,heel klein snijden of raspen of in de keukenmachine en dan met gebakken rozijntjes erdoor en een dressing van sesamolie en citroensap+gembersiroop,rode peper en koriander.Tauge erdoor is ook lekker.
Wat dacht je van een carrot cake?

Niet echt een maaltijd maar wel ERG lekker!

http://www.smulweb.nl/106 ... pt/Carrot-cake-wortelcake
Heb laatst een wortelstamp met feta gemaakt. Erg lekker, maar kan alleen het recept niet meer vinden...
Wij gooien overal wortel in:

Lasagne, spaghetti, bami, nasi, boerenomelet, hartige taart.
Wortelsalade: geraspte wortels mengen met dressing van citroen, stukjes gember, honing en gesnipperde munt. Uurtje laten intrekken, achter elkaar opeten.
Wat eten we vanavond?
quote:nike schreef op 23 maart 2011 @ 11:21:

Wij gooien overal wortel in:

Lasagne, spaghetti, bami, nasi, boerenomelet, hartige taart.dat doe ik ook, en rauw eet ik ze ook elke dag
Worteltjestaart maken, super lekker. Kan ik ook goed als avondeten eten hoor.
Dat pakje met sausprutje heb ik vandaag ook nog gezocht is best lekker ik dacht al dat ik gewoon niet goed gekeken had.
Wortel-sinaasappelsalade: wortels in plakjes, vruchtvlees uit 2 sinaasappels snijden, sap van een derde sinaasappel + sap van een limoen met wat oestersaus, zout en dun gesneden rode peper kort laten inkoken, over ingredienten mikken, verse koriander erover, hm lekker hm.
Gemberwortels, voor bij de rijst:

- Wortels koken tot beetgaar (maar nog niet helemaal zacht genoeg

- afgieten

- olie in pan

- Geraspte gember (ong. 1 cm voor twee personen)

- suiker (paar theelepels erover)

- half kopje water toevoegen

- Scheutje witte Azijn erbij

- Wortels erbij

- in laten koken tot een stroopje.

Wij aten dit met witte rijst, biefstuk en peultjes en champignons in ketjap.
quote:lemming schreef op 23 maart 2011 @ 23:06:

Dat pakje met sausprutje heb ik vandaag ook nog gezocht is best lekker ik dacht al dat ik gewoon niet goed gekeken had. ja, ineens van de een op de andere dag was het niet meer te verkrijgen. Weet dat de meeste mensen hier niet echt voor pakjes zijn, maar ik vond dit toch wel erg lekker altijd..
@Blackdress: Zou ik dit ook kunnen maken met winterwortels denk je? Als ik die eerst door de helft snijd of in vieren. Of zouden die veel te hard zijn? Ik wil al langer van die gave site een recept maken en deze lijkt me heel lekker! Heb nog 5 grote wortels, misschien maak ik ook nog een carrot cake mmmmhhhh =)
@Blackdress: dat wortelrecept van Kay ziet er inderdaad goed uit!! Wat eet je er dan bij, iets uit een keuken rondom de Middellandse zee ofzo? Kan me voorstellen dat het misschien goed past bij kip en couscous, of kebab, dat soort zaken. Of zou het ook kunnen bij wat meer Aziatische gerechten?

@tulpje: ik vind dit ovenrecept ook lekker met worteltjes. Net weer even ietsje anders.
Mwah, met winterwortels zou ik niet doen. Zorg wel dat je met alufolie de ovenschaal heel goed afdekt. Ze moeten echt stomen, anders worden ze niet gaar.

@Teigera: Wij eten er altijd aardappels uit de oven bij. Aardappels met schil, rozemarijn, olie en knoflook. En een stuk zalm. Maar de opties die jij noemt zullen het ook zeker goed doen!
raspen en even bakken in een koekenpan met kaas en geschaafde amandel.
Geen ovenschotel, maar een lekkere oosterse salade

150 gr wortels

1 komkommer

100gr. taugé

4el witte wijn azijn(of 4 el azijn en dan 1 tl witte wijn/sake)

1 el sojasaus

1 tl suiker

1 el tuinkruidenbouillion

Worteltjes jullienne snijden, komkommer in plakken snijden, maak een dressing van de bouillion, azijn, suiker, sojasaus en wijn. Schep hierdoor de komkommer, wortels en tauge en laat dit 30 minuten intrekken.
I choose happy!
Lekker al deze wortelrecepten. Geeft weer nieuwe inzichten.

Blackdress, dat recept van Kay lijkt me heerlijk. Heb al meerdere malen op haar site gekeken, maar er staat zo ongelofelijk veel op.

Watertandend surf ik erdoorheen.
Ik zocht eigenlijk het topic van MissP maar hier kan het recept ook;

MissP, ik vond dit recept net en ik vind het echt iets voor jou;

wortelbeignets
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven