Gezondheid alle pijlers

Borstkanker en uitbehandeld

23-03-2011 16:59 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Iemand in mijn onmiddellijke omgeving heeft te horen gekregen dat zij is uitbehandeld. Ze heeft jaren gelden al eens een borstamputatie gehad en sinds ongeveer 2006 was die borstkanker terug in de vorm van een uitzaaiing in de nek. In de overgebleven borst bevindt zich sinds 2008 een losstaande tumor en ze heeft ook huidkanker als gevolg van de uitgezaaide primaire borstkanker van jaren geleden.

Sinds 2006 zijn er feitelijk steeds chemokuren geweest maar waar de uitzaaiing in de nek vrij rustig is, laat de huidkanker zich niet onder controle krijgen. Ze heeft recent ook spontane bloedingen aan de borst gehad, wat te maken heeft met de kanker in de overgebleven borst.

Mijn familielid wil niet over haar ziekte praten. Ze geeft ons maar mondjesmaat informatie en wil zelf niets zeggen over prognoses en de vooruitzichten. Ik vind dat erg moeilijk, helemaal omdat ik in mijn familie al meer mensen aan kanker heb verloren en weet wat er allemaal bij een dergelijk ziekbed en het overlijden te kijken komt. Er is dus niets bespreekbaar.

Ik respecteer haar houding maar zit zelf met zo veel vragen. Vandaar dat ik mijn verhaal hier plaats, omdat hier misschien ook ervaringsdeskundigen tegen wil en dank zitten. Als iemand hier iets weet over verloop, vooruitzichten, etc., dan zou ik het "fijn" vinden daar iets over te horen.

Ik weet dat borstkanker vaak uitzaait naar longen, lever en botten en dat ook uitzaaiingen in het hoofd mogelijk zijn. Ik heb alleen geen idee welke tijd we nog samen hebben nu er geen chemo meer zal worden gegeven.
Misschien kun je eens rondkijken bij www.amazones.nl

Daar kun je veel info vinden en ook eventueel vragen stellen.

Veel sterkte!
Allereerst sterkte gewenst.

Mijn schoonzusje is aan borstkanker overleden.

Ze had uitzaaingen in de longen, lever en hersenen.

Vanaf de diagnose tot de dag van overlijden heeft er 8 maanden tussengezeten.

Ik weet dat je geen 1 geval met een ander kan en mag vergelijken.

Er spelen zoveel factoren mee.

Nogmaals sterkte.
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Helaas ben ik het eens met Eindeloos. Er spelen te veel factoren mee om te kunnen generaliseren.

Ik wens je echt heel veel sterkte! Probeer te genieten van de tijd die je nog wél samen hebt..
Bedankt voor jullie antwoorden en voor de forumtip.
heel veel sterkte! djinnie
Wat vreselijk dat je weer iemand in je omgeving hebt die niet te genezen is van kanker. Ik kan me voorstellen dat je met heel veel vragen zit. Het is echter aan diegene zelf hoeveel ze over haar situatie wil vertellen. Misschien wil ze er niet constant mee geconfronteerd worden en praten over de prognose is zeer confronterend. De een vindt het fijn om van zich af te praten en is dat een stuk verwerking, maar de ander vindt het te moeilijk om over het vooruitzicht binnen niet al te lange tijd te zullen sterven te praten. Je kan dit alleen maar respecteren en haar de ruimte geven datgene te doen wat voor haar het beste voelt en laten weten dat ze bij je terecht kan ook wanneer ze het moeilijk heeft. Ik wens je heel veel sterkte.
Jeetje wat een vreselijk verhaal. Moeilijk als je eigenlijk meer informatie wilt, en dat niet krijgt.

Heeft ze iemand die met haar meegaat naar afspraken en die "voor haar rechten opkomt"? Waarom ik dit vraag is omdat ik uit eigen ervaring (ik heb melanoomkanker met uitzaaiing in de lymfeklieren) weet dat het moeilijk is om hulp in te roepen, EN dat het soms moeilijk is precies te begrijpen wat artsen kunnen en niet kunnen.

Ik heb zelf enorm veel research gedaan en ben er achter gekomen dat je soms echt op jezelf (of vrienden) aangewezen bent om de beste behandeling te krijgen.

In sommige gevallen geven artsen je op, terwijl een andere arts bijvoorbeeld nog door zou gaan.

Een moeder van een bekende van mij kreeg ook van haar arts te horen dat er niks meer aan borstkanker te doen was. Ze is naar een andere arts gegaan, heeft nog een ronde chemo gedaan, nog een operatie en voorlopig is weer even alles weg.

Wat is eigenlijk wil zeggen, probeer bij haar aan te dringen of je haar mag helpen. Eigenlijk heeft elke patiënt een "advocate" nodig. Iemand die alle gegevens verzameld, die meegaat naar belangrijke afspraken en die vooral moeite doet in het ziekenhuis voor de patiënt. Zowel in de zin van de beste behandeling als evt in de zin van de beste pijnbestrijding.

Ik weet weinig van borstkanker, maar ik weet wel dat er inmiddels vrij veel mogelijk is (in tegenstelling tot melanoomkanker, waar nog geen medicatie tegen is).

Ik weet wel dat zelfs uitzaaiingen in de hersenen (waarvan ik altijd dacht dat het het zekere einde was), tegenwoordig soms ook genezen kunnen worden. De medische wetenschap komt steeds verder. Probeer overal gebruik van te maken!
Swissie, uitzaaiingen genezen niet. Metastasen houdt in dat je niet meer te genezen bent. Houdt niet in dat ze niet te behandelen zijn en je, mn bij borstkanker, met uitzaaiingen ook nog lang kan leven.
Okay, VieVaaVee, verkeerd opgeschreven.

Er zijn tegenwoordig zoveel goede ontwikkelingen op het gebied van locale bestraling in de hersenen, dat de uitzaaiingen wel verwijderd kunnen worden zonder verder al te veel schade aan te richten. Maar je hebt gelijk dat je niet meer te genezen bent, zolang die metastasen in je lichaam blijven.

TO, hoe gaat het nu?
quote:VieVaaVee schreef op 27 maart 2011 @ 16:50:

Swissie, uitzaaiingen genezen niet. Metastasen houdt in dat je niet meer te genezen bent. Houdt niet in dat ze niet te behandelen zijn en je, mn bij borstkanker, met uitzaaiingen ook nog lang kan leven.

In een enkel geval zijn metastasen wel degelijk te genezen. De kans dat het slaagt is niet heel groot, maar in sommige gevallen lukt het dus wel. Bijvoorbeeld bij levermetastasen is de kans na operatie (wel afhankelijk van hoeveel metastasen er zijn en waar ze zitten) iets minder dan 10 procent op volledige genezing.

Het wordt vaak alleen na lang aandringen gedaan, en ik gok ook dat dit is gezien de kosten ten opzichte van de kans van slagen.

Het is dus wel degelijk zo dat er soms wordt gezegd dat er geen behandeling meer mogelijk is, of alleen chemo, terwijl opereren wel een optie is. En aan wie is het om iemand die kleine kans op leven te ontnemen?!
Solitaire metastasen worden inderdaad wel geopereerd om die kans te grijpen ja Maar daarvan is bij deze mevrouw (en de meeste patiënten) geen sprake.

Een operatie zou alleen zin hebben als iemand daarbij een langere en kwalitatief betere overleving zou kunnen krijgen (of inderdaad na resectie van die ene metastase zou kunnen genezen) Chemotherapie en radiotherapie is vaak bij uitgezaaide ziekte een betere behandeling.

Lloveclassic hoe is het met je? Heb je nog contact gehad?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven