Werk & Studie alle pijlers

Kort onbetaald verlof

23-03-2011 20:26 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik werk 20 uur per week. Mijn (3e) contract eindigt eind dit jaar, of het verlengt wordt weet ik helaas nog niet.

Nu wil ik graag onbetaald verlof aanvragen tot het einde van mijn contract. Ik wil dan graag 18 uur per week gaan werken. Zijn er zaken waar ik rekening mee moet houden (behalve natuurlijk dat ik minder salaris zal ontvangen en dat bepaalde premies, zoals pensioen, wel doorlopen)? Of die ik het beste niet of juist wel kan noemen in het gesprek? Ik ben best een beetje zenuwachtig namelijk. Dit soort gesprekken zijn nooit mijn sterkste punt.

Mijn werk is overigens ook goed te doen in 18 uur, met dank aan de crisis, die in het onderwijs (waarin ik werk) nog te voelen is. Daardoor denk ik dat het budgettechnisch gezien voor mijn leidinggevende ook nog wel aantrekkelijk kan zijn. Uiteraard is dat niet waarom ik dit wil, maar ik zat er wel over na te denken.

Graag jullie ervaring met dit soort gesprekken. Hopelijk kan ik er het nodige uit putten (moed o.a.), om morgen met mijn leidinggevende het gesprek aan te gaan.

Alvast bedankt!
Nee hoor, helemaal niet. Je moet jezelf niet slap vinden, je kunt juist goed je grenzen aangeven om erger (slechte werkprestaties, oververmoeidheid, enz.) te voorkomen.

Ik ben zelf alleenstaand en mijn kind heeft een behoorlijke gebruiksaanwijzing (zitten middenin onderzoeken). Uiteindelijk oververmoeid bij de arbo-arts belandt, deze gaf zelf aan of het niet een idee voor mij was om ouderschapsverlof op te nemen. En zo gezegd, zo gedaan.

Succes!
Dank voor je adviezen kriebelbeest. Ik laat morgen wel even weten hoe het gegaan is.
Als je ouderschapsverlof kan opnemen moet je dat gewoon doen. Je moet je niet misplaatst schuldig voelen tegenover je werkgever. Als aan het eind van het jaar de financieële situatie zo is dat ze je jouw contract niet kunnen omzetten naar een vast contract dan hebben ze ook geen medelijden met jou.

Zie het om mij heen heel vaak dat werknemers zich in allerlei bochten wringen en zelfs ziek naar het werk komen omdat ze zo graag contractverlenging willen maar als puntje bij paaltje komt reageren werknemers vaak heel zakelijk zonder rekening te houden met persoonlijke omstandigheden.
Veel succes met je gesprek vandaag! Laat je hier wel weten hoe het is gegaan?
Komt wel goed, schatje!
quote:hatseklats schreef op 23 maart 2011 @ 22:07:

Verzoeken, check! Eigenlijk heb ik het al in mijn hoofd zitten. Naar hem toe gaan en aangeven dat ik graag voor 2 uur per week onbetaald verlof ouderschapsverlof wil aanvragen, omdat ik dit nodig heb voor de zorg van mijn kinderen. Hij gaat ongetwijfeld vragen waarom het niet goed is zoals het gaat (dus meer werken als man thuis is om mijn uren weer aan te zuiveren). Ik geef dan maar gewoon aan wat ik hier ook aangeef, en dat is dat het me opbreekt om werk en gezin op deze manier te combineren. Of is dat een 'slap' antwoord?

Wellicht te laat, maar wil je toch nog even meegeven dat wanneer je ouderschapsverlof op wil nemen buiten de standaard regeling (iets in de trant van een half jaar de helft van je uren werken...), dan hoeft je werkgever niet akkoord te gaan. Voor mij was het geen probleem, maar bij mijn man weigerde ze het.

Ik zeg dit niet om je af te schrikken, maar hopelijk kan je je er nog een beetje op voorbereiden zodat je er op kan onderhandelen.
Nou..ik heb het gezegd. Hij zag het duidelijk niet aankomen, maar gaf aan dat het wel zou kunnen, maar dat hij zich even in de regels omtrent ouderschapsverlof wil verdiepen en er op terug komt. Nu heb ik dat net ook even gedaan. Ik heb recht op onbetaald, omdat mijn kind ouder is dan 3. Nu ja, dat is dan jammer maar helaas. Ik was uitgegaan van niks, dus dat is prima. Maar toen las ik tot mijn schrik dat je het 12 weken van te voren moet aangeven. En ik denk niet dat mijn leidinggevende om deze regel heen gaat omdat ik het ben. Shit zeg, ik dacht gisteren 2 weken te hebben gelezen, dat was natuurlijk te doen, maar 12 weken...dat is eind juni en mijn contract eindigt midden september.
Inmiddels weer thuis, maar verder vandaag niets meer gehoord. Ik moet maar zien waar het schip strandt. Ik baal nog steeds van die 12 weken....
Staat die 12 weken in je CAO? Ik dacht namelijk dat het wettelijk 2 maanden is.

Ik zou morgen gewoon even afwachten. Afhankelijk van wat je leidinggevende voorstelt, zou ik er het weekend nog even over nadenken en thuis bespreken.

In de volgende link staat ook nog iets over je arbeidsduur aanpassen, dit is ook wettelijk geregeld. Je moet even de spelregels doornemen, maar misschien kom je hier wel gewoon voor in aanmerking?

http://www.mkbservicedesk ... emer-meer-minder-uren.htm
Ze staan in de CAO bve, waaronder wij werken. Maar omdat ik redelijk dicht op het (p&o) vuur zit, weet ik ook wel dat het met een druk op de knop geregeld is. Daarnaast hoeven er voor mijn verlof geen aanpassingen in de vorm van een vervanger o.i.d. geregeld te worden. Eigenlijk gaat alles gewoon door zoals het nu gaat, behalve dat ik me in allerlei bochten wring om steeds maar uren op andere momenten in te halen. Mocht mijn leidinggevende komende week (want ik werk niet op vrijdag, dus ik weet helaas nog net zoveel als gisteren) op die 12 weken gaan staan, dan geef ik wel aan dat ik dat in mijn situatie niet relevant vindt.

Bedankt voor je linkje trouwens. Ik heb het doorgelezen, maar volgens mij geldt dan nog steeds dat mijn arbeidscontract moet worden aangepast en dat gaat mijn leidinggevende niet doen omdat dat automatisch leidt tot een vast contract. We zijn met 3 collega's die nog geen vast contract hebben en ik ben erg benieuwd hoe hij het gaat oplossen met de contracten die gegeven kunnen worden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven